Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg enkel of dubbel gebust - Forum Wereldfietser

Velg enkel of dubbel gebust

138 berichten
Ik ben op dit moment aan het kijken voor een racefiets. Ik heb alleen een vraag over de velg van de fiets.
Wat voor soort velg zou ik moeten nemen een enkel of dubbel gebust? Ik ben niet de lichtste persoon en wil graag niet na een ritje bij de fietsenmaker staan vanwege een velg die niet meer recht is.
Als iemand een antwoord heeft of kan vertellen waar ik dit kan lezen.

Groet,
Dennis
Stel je deze vraag op het juiste forum? Indien het gaat voor een racefiets zonder bagage zou je ook op www.fiets.nl forum kunnen kijken. Indien je de wielen wilt gebruiken onder ander een belasting met bagage stel je je vraag terecht op dit forum.

Naast enkel of dubbel gebust zijn het aantal spaken ook nog wel relevant.. Er zijn meerdere wielenbouwers in NL die zeer goed zijn in hun professie. Bijv Zoran en Frieke, beide staan bekend om hun expertise en solide wielen.

Spaakpatroon, spaaksoort en spaakspanning zijn naast velg, bussen andere factoren die meespelen in de sterkte van een wiel.

Met wat (extra) zoekwerk had je bovenstaande ook prima kunnen vinden...
Dennis80 schreef: Wat voor soort velg zou ik moeten nemen een enkel of dubbel gebust?
Heb je de zoekfunctie als een geprobeerd? (Dit levert zeker resultaten op.)

Renaat
Als je bij een gegeven velgprofiel kunt kiezen tussen, niet, enkel of dubbel gebust , is dubbel gebust doorgaans te preferen: iets sterker en veel practische als er toch een spaak breekt.

Maar als je een zo sterk-stijf mogelijk profiel wenst kom je al gauw uit bij hoge en V-vormige profielen. En die zijn doorgaans niet gebust, want dan zouden de bussen wel er hoog uitvallen.

En goeie spullen zegt nog niks, tegen een fietsenmaker of machine die er met de pet naar gooit valt niet op te ontwerpen.

Maar in het algemeen, als je een betrouwbare en onderhoudbare wielenset wil hebben:
-geen systeemwielen maar standaard naven en veel spaken
-wielen laten bouwen door iemand die het snapt
Dennis80 schreef: Wat voor soort velg zou ik moeten nemen een enkel of dubbel gebust?
Busjes, enkel of dubbel, is iets van vroeger want tegenwoordig zijn ze verdwenen want zijn technisch niet meer nodig vanwege steviger (25/30 mm hogere/holkamer) velgen.

Geautomatiseerde wielbouwmachines hadden moeite met busloze velgen (zwaardraaiende nippels direct in alu) maar ook die machines zijn nu beter en kunnen busloze velgen prima aan.

Er zijn nog wat ouderen die op platte velgen incl busjes rijden omdat ze dat al hun hele leven doen. Ze denken ook dat dat comfort geeft.
@roadster, kijk eens op de mavic site...daar staan toch vrij veel gebuste velgen. Mavic staat toch best goed aangeschreven en als innovatief. Dus om nu te stellen dat 'het iets van vroeger is' is dus wel n beetje overtrokken.

Ondanks dat er op dit forum mensen zijn die systeemwielen niet echt goed vinden. Rijd op Fulcrum R1 wielen, Campa Vento's en nog wat andere setjes. Eerste twee set zijn totaal verschillende prijsklasse maar beide in principe aardig bombproof. Dit wel bij gebruik zonder bagage oid. De goedkopere naven van de Campy's lopen wel n stukje slechter. Maar dit kan ook komen omdat ik deze in het algemeen gebruik tijdens training en slechtere weersomstandigheden. Beide setjes hebben minstens 6.000km gedraaid.
Worden er weer heel wat mensen als domme ouderen afgeserveerd..... Dat schijnt bij elkaar te horen.
Wim
@ Wim,
Worden er weer heel wat mensen als domme ouderen afgeserveerd..... Dat schijnt bij elkaar te horen.
Misschien dat die "jongere slimme" mensen denken dat ze het wiel hebben uitgevonden Wim? :wink:

Als je weken op de fietszit met of zonder bagage dan komt de degelijkheid en ervaring vanzelf boven drijven.

Ik wil onderweg zelf een wiel kunnen spaken indien nodig!
Heb dat gelukkig nog niet vaak hoeven te doen, heb 42 spaaks wielen, gebust.
En 6000 km is helemaal niets.
Ik ken mensen die 40.000 km per jaar fietsen.
@ Marten Maar in het algemeen, als je een betrouwbare en onderhoudbare wielenset wil hebben:
-geen systeemwielen maar standaard naven en veel spaken
-wielen laten bouwen door iemand die het snapt
Daar gaat het om Marten! :D


Henk

kunst en fietswerk
Misschien zijn deze wielen nog te koop:

FS: Crank Bros Iodine wheels...£150....Please, release me, let me go.....


...cos I, don't love you, anymore.....

Right, I'm selling these. I hate them, I can't put into words the contempt I hold for them. I'd rather set myself on fire than ride another 10 feet on these black and gold monstrosities. They'd have looked lovely on the black five and co-ordinated with my CCDB (cheers Simon!) and gold bars, but the flexy POS things aren't going anywhere near another bike of mine.

So, if you do want to buy these, firstly, ask yourself why and seek help. However, if you still want them, I want £150. Which sounds a lot, but frankly if it puts you off them it's doing you a favour. They cost me £700 (I think, might have been £600) so they're a bit of a bargin if you like truly awful wheels. The wheels themselves have a few scrapes on the rims and I've had to true the rear where I lost the rear mech into the back wheel. What a great design, those widely spaced spokes...They come with the fitting kits to run standard QR front and rear, or 20mm front and bolt through 142x12 rear. You can run tubeless without the need for stans strips, or you could if the tyres sealed properly on the rims. Which they don't. What a surprise.....but I'll include the valves so you can cover yourself in sealant and find out for yourself.

I bought them March time, they've done a trip to the Alps and a few Wales runs but not had a massive amount of use, mainly because I get the rage every time I look at them.

Oh yeah, they're black and gold (JPS style) and they're flipping light. But that doesn't make up for the fact they're massively sh1t. Maybe if those Keerraaazzzyy Americans thought a bit more about function and a bit less about form I might not want to insert those Keeeerraazzzy spokes up their perfectly marketed but ultimately shite arses....

Don't believe the hype kids

wilkitcher at gmail.com


;)
off- topic: @henkfietst52 , ja en? wat wil je daar nu mee zeggen dat mensen 40k in t jaar fietsen icm mijn opmerking omtrent systeemwielen...
Niet lullig bedoelt maar tijdens heel wat door mij gerede (wedstrijd)kilometers krijgen de wielen meer te verduren dan menig wiel in een vakantiefiets.. In ieder geval tijdens mijn fietsvakanties.
Tijdens veel criteriums hebben we tegenwoordig te maken met de verkeersremmende maatregelen (drempels), zijn geloof ik bedoelt om er met 30km/u overeen te gaan.. Die snelheid wordt ruimschoots overtreden door een gemiddeld peloton. Aangezien een koersje snel 60/70km is en gemeentes die dingen ongeveer om de 300m neerleggen kom je er heel wat tegen in een rondje.. Daarnaast liggen er zo nu en dan ook nog wat klinkers in het parkoers. Ook niet echt goed voor wielen zeker niet wanneer ze er niet echt goed inliggen.. Dit bij 8bar in 23mm racebandjes met een renner van circa 77kg.
Wat ik dus wilde aangeven is dat systeemwielen in mijn ogen soms onterecht als inferieur worden neergezet..
kenben schreef:@roadster, kijk eens op de mavic site...daar staan toch vrij veel gebuste velgen. Mavic staat toch best goed aangeschreven en als innovatief. Dus om nu te stellen dat 'het iets van vroeger is' is dus wel n beetje overtrokken.
Vroeger dacht men dat het gewicht van de velg(wiel) que trapenergieverbruik dubbel telde (maar bleek bij narekening onzin te zijn ) dus velg moest licht zijn, dus heel dun dus een harde alu legering. Daar was/is Mavic goed in maar helaas scheuren die harde Mavics bij de spaken graag uit; " Bei geösten Felgen ist die Wandstärke (1-2mm) um einiges geringer als bei ungeösten Felgen, deswegen kommt es trotz Öse trotzdem häufig zu einrissen"
http://www.mountainbike-expedition-team ... bikes.html

Sommige praktijk-/vakmensen hebben daardoor een hekel aan Mavic velgen en verkopen ze zelfs niet meer. Maarja, de hypotheek moet ook betaalt worden dus de meeste dozenschuivers (verkopers van o.a. mavic systeemwielen) verkopen ze graag.

Velgen mogen dus wat meer wegen en dat is mooi want dan kan je 25 a 30 mm hoge gesloten(!) profiel V-velgen toepassen die an sich al een stuk steviger zijn en dat is mooi om hoge spaakspanning toe te kunnen passen. Deze velgen zijn in de punt van de V-vorm ongeveer 3 mm dik en dus heb je geen busje nodig om de spanning te verdelen in het (Mavic=) 1-1, 5 mm dunne harde scheurgevoelige materiaal.

Dit trucje wordt nu algemeen toegepast en de platte velgen verdwijnen uit het straatbeeld; "Ösenlose Felgen sind oft als V-Profilfelgen ausgeführt, mit dickem Boden von ca. 3mm, die Ösen überflüssig machen. Man wird noch kaum einen Systemlaufradsatz mit Ösen finden. "
http://radtechnik.dyndns.org/rim.html

Let op de verdikking in de V :
http://www.bikestation.fi/shop/bike-par ... -silver-32
Materiaal is uit alu 6000 serie en niet zo knalhard/scheurgevoelig en is tientjes werk. Zelfde velg (Darim, ook van Rigida en ook alu 6000) maar dan met slijtvaste remvlak laag is wel knoeper duur:
http://www.idworx-bikes.de/nl/informati ... s-2011.php

Bij heel weinig spaken (race fietsen) (dus)icm super hoge spaakspanning wordt nog wel plaatjes achter de nippels gedaan maar is eigenlijk ook al weer achterhaalt want 12 spaken is veel te gevoelig en de aero-winst is zeer klein.
http://radplan-delta.de/rennradtechnik/felgen.html

Kortom: velgen zijn nog nooit zo goed geweest als tegenwoordig (althans als je de goede gebruikt en een goede wielbouwer).
@ kenben

Ik vind 6000 km niet veel! En ook weet ik dat fietsen met bepakking meer te lijden hebben dan menig rondje om de kerk. Fiets maar eens met 20 kilo bepakking van een piste ergens in Albanë, een afdaling van een dag over wasbord!
Daar is een verkeersdrempel [voor auto verkeer] heilig bij.

Ik weet niet of je weet wat Paris-Brest-Parijs inhoudt, maar dan fiets je 1200km nonstop, ook door in de nacht. Dan zie je de gaten in het wegdek niet met alle gevolgen vandien.
Dat bewees PBP vorig jaar maar weer, mensen die uitgevallen zijn omdat zo'n "snel" wiel het begaf. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
Ik vind het verhaal van Kenben wel heel herkenbaar. In een peloton zie je niet alles aankomen en klap je soms zo hard door gaten heen (met 8,5 bar idd, en zonder dat je met je lichaam de klap opvangt omdat zo'n gat onverwacht komt) dat je verbaast bent dat je fiets niet in tweeën breekt. Volgens mij nemen de bredere banden en lagere luchtdruk op de vakantiefiets wel veel ellende weg. Laat niet onverlet dat aan een vakantiefiets veel dode massa hangt.

Met Kenbens conclusie ('dat systeemwielen in mijn ogen soms onterecht als inferieur worden neergezet') kan ik het dus wel eens zijn. Is het misschien zo dat systeemwielen voor race gewoon beter zijn dan systeemwielen voor vakantiefietsen? Heb gevoelsmatig het idee dat trekkingwielen wat meer een niche zijn dan racewielen. Bovendien heb je bij racewielen de profsport die als proeftuin fungeert en waar de kennis ook in consumentenwielen wordt gebruikt. En die profs willen hun wielen ook graag heel houden als ze over de kasseien in Frankrijk of België beuken. Of überhaupt in Vlaanderen koersen. Heb één keer in Vlaanderen gekoerst, .... zie het verhaal over keihard door gaten heenknallen en over MacAdam-wasbord rammelen.
Niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden jongens. Dit zijn de wielen waar Boonen in 2009 PR mee won.

http://autobus.cyclingnews.com/photos/2 ... SL2_PR_rim

Niks geen systeemwielen maar platte dubbelgebuste tubevelgen en met de hand gespaakt door de mechanieker van dienst. Tom weegt ook wat meer dan een gemiddelde prof- 80kg maar liefst.
Systeemwielen worden verkocht op twee aspecten: looks en gewicht*) En voor de fietsenmaker telt dat je ze kant en klaar uit een doos trekt. Zoals Keith Bontrager al zei: "light, cheap, strong, pick any two" . Zeker als je wat zwaarder bent merk je dat een conventionele set vaak stijver is (zitten meer spaken in) en dus beter stuurt. En als je een velg aan puin rijdt is repareren simpel. Bij systeemvelgen valt het vinden van de onderdelen vaak bar tegen, en als het nog lukt is de prijs schrikken. Maar als je dat er voor over hebt, en niet vergeet altijd je mobieltje mee te nemen.......

*) oude Shamals waren onverwoestbaar, maar duur en niet licht
pedalman schreef:Niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden jongens. Dit zijn de wielen waar Boonen in 2009 PR mee won.

http://autobus.cyclingnews.com/photos/2 ... SL2_PR_rim

Niks geen systeemwielen maar platte dubbelgebuste tubevelgen en met de hand gespaakt door de mechanieker van dienst. Tom weegt ook wat meer dan een gemiddelde prof- 80kg maar liefst.
De fietssport staat stijf van de mythes, bijgeloof en behoudenheid, vandaar die antieke wieltjes van Boonen, die man begreep het nog niet. Toen kwam meneer Vroomen die ontdekte bijvoorbeeld dat brede banden op smalle velgen idd minder aero waren, echter op aangepaste brede velgen de luchtweerstand niet meer was dan bij smalle banden.
http://www.bikeradar.com/news/article/c ... gium-25190

Enfin, in 2010 brede banden en brede velgen, en binnenkort ......2013 of 2015, Boonen 2020.......ook op draadbanden want die lopen lichter, kijk maar:

http://www.conti-online.com/generator/w ... 010_de.pdf

Ofwel het wiel wordt regelmatig opnieuw uitgevonden, daar worden we heel blij van want daardoor zijn wielen tegenwoordig zo machtig goed; denk eens aan de butted spaken en..... de zwaardere V-vormige holkamer velgen......zonder busjes.
Roadster schreef: De fietssport staat stijf van de mythes, bijgeloof en behoudenheid, vandaar die antieke wieltjes van Boonen, die man begreep het nog niet.
"if you're so smart, how come you ain't rich? " ...

Boonen heeft met wat meer factoren te maken dan journalisten die een artikeltje moeten aanleveren. Een lage rolweerstand op glad asfalt is fijn, maar niet ten koste van alles.

Paris Roubaix is een aparte koers, die gekenmerkt wordt door een zeer hobbelig parcours, en veel secties waar de materiaalverzorging slecht is, ook voor de kopgroep.

Het risico dat je er in het gedrang een spaak uit rijdt is groot, een wiel met veel spaken dat dan nog redelijk recht blijft is fijn
Het risico op stootlek is groot, een tube is dan een erkende oplossing. Bij dezelfde stootlek bestendigheid als een draadband kun je de tube op een lagere druk rijden, je hebt dus op de kasseien meer grip en minder rolweerstand
Als je lek rijdt kun je op een tube beter doorrijden dan op een draadband
Een aluminium velg remt gedoseerder dan een hoog wonder uit carbon
En als je zelf wielen spaakt is de kans dat je een spaaknippel kwijtraakt en een gezellig gerammel in je velg oploopt een stuk kleiner bij een dubbel gebuste velg.
Roadster schreef: Ofwel het wiel wordt regelmatig opnieuw uitgevonden, daar worden we heel blij van want daardoor zijn wielen tegenwoordig zo machtig goed; denk eens aan de butted spaken
Dan denk ik 1896 :D
m-gineering schreef: (1)"if you're so smart, how come you ain't rich? " ...
(2)Boonen heeft met wat meer factoren te maken dan journalisten die een artikeltje moeten aanleveren. Een lage rolweerstand op glad asfalt is fijn, maar niet ten koste van alles.
(1)Gerard Vroomen (& zn maat) heeft Cervelo verkocht aan Pon, die is nu dus veeeeeeeeeery rich.
(2) De link die ik gaf was niet zomaar een stukkie van een journalist maar was een relaas over Cervelo, dat het moderner/doordachter doet dan Boonen, het ging met name hierom:

Wheels and tyres: Fatter is the way to go
"In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time but especially on a race like this weekend or Flanders, a Pavé is really overkill. So I think the 25mm Evo CX is really the way to go."
"One thing we're testing is 8, 7, 6, 5 bar and then see what the results are," said Vroomen. "Every mechanic of every professional cycling team puts too much pressure in the tyres. We've weaned them off of that so at least there's not 12 bar in them any more.
"We don't run these crazy high pressures ever because it actually increases rolling resistance. But how low we can go? That's what we're trying to ascertain. In Paris-Roubaix, in some cases for some riders, we run less than 5 bar. But that's quite personal with body weight.
"There's sort of an optimum so you want to stay close to that. That depends on the surface as well. That's why the ideal pressure on the track is higher than on the road. In general a wider tyre has a lower rolling resistance than a narrow tyre. You can take a wider tyre with a little lower pressure and still have lower rolling resistance.

Maar misschien bedoelde je de journalisten/onderzoekers van TOUR die schreven:
"Welcher Reifen fühlt sich nun besser an? Das kommt darauf an! Im Cross sind voluminöse Schlauchreifen bei geringem Druck fahrdynamisch klar überlegen. Dass sich Schlauchreifen grundsätzlich besser anfühlen, können wir nach umfangreichen Tests aber nicht bestätigen. Ein Top-Drahtreifen wie der Conti „RS“ fährt fantastisch: leichtfüßig, trotz gedämpftem Gummigefühl. Der Reifen springt nicht, sondern klebt regelrecht am Boden. Schlauchreifen fühlen sich bei gleichem Druck im direkten Vergleich praller und härter an. Für den Komforteindruck ist aber vor allem der Reifendruck maßgeblich."

Fragt man Reifeningenieure, die selbst Rad fahren, ist die Sache klar: Sie ziehen die Top-Drahtreifen den Schlauchreifen vor. Nur bei den Profi-Teams stoßen sie auf taube Ohren. Dort zählt vor allem Tradition

In hoeverre tubes het langer op extreem slechte wegen uithouden dan draad, of dat dit allemaal slechts tussen oren zit; geen idee, de tijd zal het leren. In ieder geval is gemeten dat tubes op normale wegen minder licht lopen dan draad. En let op; naast het beste fietsblad (TOUR) maken duitsers tegenwoordig de beste (grote serie) racefietsen ter wereld, denk eens bijvoorbeeld aan Rose in Bocholt.