Velg enkel of dubbel gebust

138 berichten
test van gebruik voor upload van image in forum

http://imgur.com/


Afbeelding
macdavid schreef:test van gebruik voor upload van image in forum
http://imgur.com/
Afbeelding
Hahaha,
Twee opmerkingen:
1. In het plaatje STIJGT de blauwe lijn. Mij hoge druk dus betere grip én minder rolweerstand...
2. Druk de Seitenführungskraft uit in kgf en het snijpunt wordt anders, of je moet naar eigen fantasie de schaalverdeling weer aanpassen...
Ben ik nou gek?
Leon
Leon schreef: Ben ik nou gek?
Leon
ik zie = bij 2 bar 650 N en bij 5 bar 400

zoals gezegd wou ik imgur uitproberen ( ipv imageshack)
geen registratie en duidelijk snel



laat ons de tu delft grip tests afwachten
macdavid schreef:Afbeelding
dank je, Macdavid. Ik weet nu dat ik Trekkingbike nooit hoef te gaan lezen. Als de redactie dit soort grafieken durft te publiceren, dan snapt die niet dat deze nog enige verantwoordelijkheid heeft naar zijn lezers.
De figuur is een projectie van twee verschillende figuren. De wijze van over elkaar projecteren bepaalt het snijpunt. Verander de schaalverdeling op rechtse verticale as en de wereld is opeens anders. Het is dus zoals Leon al stelt een lachertje.
Het ziet er wel mooi opgemaakt uit. Overtuigend goed gebracht, maar inhoudelijk totale onzin.
SjirkM schreef: Het ziet er wel mooi opgemaakt uit. Overtuigend goed gebracht, maar inhoudelijk totale onzin.
Begrijpend lezen, niet teveel naar de cijfers kijken en het vooral niet letterlijk nemen. Dit plaatje is illustratief bedoeld en geeft in die hoedanigheid goed aan dat de ideale bandendruk een optimum zoekt tussen rolweerstand en grip. Daar is toch niets onzinnigs aan? Weinig druk, veel rolweerstand. Veel durk, minder rolweerstand. Weinig druk, veel grip. Veel druk, weinig grip. Balans ligt ergens in het midden en is dan nog afhankelijk van soepelheid band, breedte band, gekozen profiel, velgbreedte, type frame, wegdek, gewicht fiets/bagage/rijder, etc
Kortom voor elke situatie is wel een optimum te bedenken en alleen al daarom hebben grafiekjes weinig nut om ze als absoluut te beschouwen. Zowieso weing nut om marginale problemen op een absolute manier tot in het kleinste detail te beschouwen. Uiteindelijk maak je keuzes op basis van gevoel die al die verschillende parameters bij je oproepen. Daarom zijn mensen ook geen rationele wezens :), gelukkig maar.
macdavid schreef:
Leon schreef: Ben ik nou gek?
Leon
ik zie = bij 2 bar 650 N en bij 5 bar 400
Je hebt gelijk, de schaalverdeling rechts is ondersteboven, beide schaalverdelingen beginnen niet bij 0 en de eenheden passen niet bij elkaar.
Nu kun je ook eenvoudig aantonen dat het onzin is.
Als je de grafiek afleest zou je bij 1,5 bar de beste wegligging hebben.
Probeer het eens. Ga flink door de bocht, en vervolgens geheid op je plaat.

Je kunt als blad natuurlijk beslissen om een een grafiek uit de duim te zuigen die mooi past bij het verhaal, maar dan heeft het blad daarna geen mogelijkheid meer om ooit nog een getalsmatig geloofwaardig verhaal te presenteren.

Leon
SjirkM schreef: inhoudelijk totale onzin.
ik laat dit in het midden


mij interesseert het of lagere spanning daadwerkelijk (significant)meer grip betekent

is dit niet zo ?

graag een plaatje / gegevens

is dit wel zo ?

ook graag een illustratie of gegevens
Leon schreef:
macdavid schreef:
Leon schreef: Ben ik nou gek?
Leon
ik zie = bij 2 bar 650 N en bij 5 bar 400
Je hebt gelijk, de schaalverdeling rechts is ondersteboven, beide schaalverdelingen beginnen niet bij 0 en de eenheden passen niet bij elkaar.
Nu kun je ook eenvoudig aantonen dat het onzin is.
Als je de grafiek afleest zou je bij 1,5 bar de beste wegligging hebben.
Probeer het eens. Ga flink door de bocht, en vervolgens geheid op je plaat.

Je kunt als blad natuurlijk beslissen om een een grafiek uit de duim te zuigen die mooi past bij het verhaal, maar dan heeft het blad daarna geen mogelijkheid meer om ooit nog een getalsmatig geloofwaardig verhaal te presenteren.

Leon
in de telegraaf staat toch ook per ongeluk wel eens "ergens in een hoekje iets" wat wel gebaseerd op feiten is..... Of neem nou de NRC en Friso?
AB schreef:in de telegraaf staat toch ook per ongeluk wel eens "ergens in een hoekje iets" wat wel gebaseerd op feiten is.....
Goed voorbeeld!
Ik heb jaren geleden inderdaad al besloten niets meer in de Telegraaf te lezen omdat veel stukken die ik las waar ik toevallig iets meer van van wist me de tenen behoorlijk deden krommen. De conclusie dat ik van de rest niet veel goeds kon leren was snel getrokken.
Leon
SjirkM schreef:
macdavid schreef:Afbeelding
dank je, Macdavid. Ik weet nu dat ik Trekkingbike nooit hoef te gaan lezen. Als de redactie dit soort grafieken durft te publiceren, dan snapt die niet dat deze nog enige verantwoordelijkheid heeft naar zijn lezers.
Als je dat plaatje serieus zou moeten nemen had er bijgestaan welke band, wegdek en wiellast er bij hoorde. Mij viel als eerste op dat de vorm van de rolweerstandsgrafiek niet lijkt op wat ik uit echte metingen ken. Het is gewoon een grafisch vormgegeven plaatje opgeleukt met getallen om het spannend te maken.

Als je je als bandenontwerper bezig houd met de grip, wil je vooral ook weten wat de sliphoek is bij die omstandigheden, want de sliphoek geeft je het gevoel wat de band aan het doen is. RAre sprongen in de sliphoek maken de band onvoorspelbaar
Afbeelding
bovenstaand plaatje komt uit reifenspecial van tijdschrift BIKE

in elk geval wordt hier gesteld dat naarmate de druk afneemt dat de grip toeneemt
Het is in feite hetzelfde onzinnige plaatje. Het snijpunt betekent niets. De beste bandenspanning is inderdaad die waarbij je goed grip hebt, veel comfort en lage rolweerstand. Maar waar dat punt hangt enerzijds af van je doelstelling, en anderzijds van de ondergrond, de band, de vering van de fiets. Het belangrijkste inzicht van de laatste jaren is het herwonnen inzicht dat op een hobbelige weg comfort en snelheid elkaar niet bijten, maar dat een bredere niet al te hard opgepompte band niet alleen comfortabeler is, maar ook sneller. Jan Heine heeft dat recent laten zien voor hobbelig asfalt, en Marten heeft hier laatst een leuke link geplaatst naar een sterk vergelijkbaar onderzoek op onverharde ondergrond. Dat waren onderzoeken waarbij echt gemeten werd hoeveel vermogen nodig was onder verschillende omstandigheden.
Wim
het volledige frank berto artikel

http://www.bccclub.org/documents/Tireinflation.pdf
kan deze er ook nog wel bij:
http://fahrradzukunft.de/0/gute-reifen/
m-gineering schreef:kan deze er ook nog wel bij:
http://fahrradzukunft.de/0/gute-reifen/
erg grappig topic dit, specialisten weten alles van niks generalisten weten niks van alles......
Is er al een conclusie te trekken of moeten we uiteindelijk toch zelf bepalen welk bandje het meeste zielerust geeft? :D
AB schreef: Is er al een conclusie te trekken of moeten we uiteindelijk toch zelf bepalen welk bandje het meeste zielerust geeft? :D
Dat is gemakkelijk: Het bandje waar je jezelf het veiligst / prettigst mee voelt. :D
polling +1
Gewoon lekker fietsen, banden op spanning en klaar. Zijn er niet voor wereld (uur)records, 1e plekken etc kortom waar gaat t om? Geniet van het fietsen, de ontmoetingen, natuur etc en voor de rest houden we ons al veel te veel bezig met social media, meningen van anderen..