Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg enkel of dubbel gebust - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Velg enkel of dubbel gebust

138 berichten
Wim schreef:Frank Berto heeft daar eens heel mooie grafieken van gemaakt. Ik moet even zoeken. Het kwam er, niet verrassend, op neer dat je bij een gelijkblijvend inveringspercentage van 15% (en dat gaf volgens zijn tests ongeveer de minste rolweerstand) bij een zwaardere rijder de band harder moet oppompen, en dat je dat des te meer moet doen naarmate de band smaller is. Een wat zwaardere rijder met wat bagage moet een brede band al heel gauw snoeihard oppompen, zeker achter.
Wim
Is de laatste zit niet in tegenspraak met de een-na laatste?
Link: http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf

Dit bevestigt enorm dat brede banden bij dezelfde druk veel harder zijn:
* Op een bandje van 28 mm moet je bij 4,8 bar 43 kilo zetten om 15% drop te krijgen.
* Op een van 37 mm moet je bij de zelfde druk 72 kilo zetten, dat is 67% meer.
* Anders afgelezen: om 15% drop te bereiken met dezelfde 43 kilo moet je de band van 37 mm oppompen tot (moeilijk aflezen) 2,8 bar. Dat is 42% minder.
Natuurlijk moeten we nog corrigeren voor het feit dat 15% drop voor een band van 37 mm 32% meer is dan voor een band van 28 mm en ik weet dat je de percentages hier niet zomaar van elkaar mag aftrekken.
De stelling staat nog.
Leon
Leon schreef: Ik zoek nu dus eigenlijk een rekenmodel voor indrukdiepte als functie van bandbreedte, banddruk en rijdergewicht. Die functie is voor alle drie de invoervariabelen niet helemaal lineair.
Leon
niet helemaal lineair= helemaal niet lineair vrees ik

Een band plat af op het wegdek. Als het karkas oneindig soepel is is de oppervlakte gelijk aan de last/bandenspanning. Heb je een hele stugge band met hele stugge wangen dan is de lastverdeling niet gelijkmatig en klopt dat niet.

De vezels in het loopvlak van een brede band hoeven minder in de dwarsrichting te vervormen om de wegdekvorm aan te nemen dan bij een smalle. In die vervorming zit energieverlies, vandaar dat een brede band een lagere rolweerstand kan hebben

Een bredere band kan meer dragen als een smalle. In de rijrichting is het vlakke stuk in het profiel bij de zelfde velgdiameter gelijk, maar bij de bredere band is het breder. Als de band etc de druk aan kan kan een brede band dus meer dragen voordat de velg doorslaat.
Revanho schreef:
macdavid schreef:
Wim schreef:Nou breekt mijn klomp.
Wim
vermits de brede band minder in de lengte en meer in de breedte deformeert
zal de veer-weg altijd korter zijn bij de brede band

als de brede band minder hard wordt opgepompt
wordt het verschil minder uitgesproken
't Is dat ik geen klompen draag of heb, dus kan mijn klomp ook niet breken. Op een forum leest men af en toe rare dingen, maar dit staat wel hoog op het lijstje.
Wil je nu echt beweren dat - bij een vergelijkbare weerstand (maar met aangepaste druk) - een smal (en onvermijdelijk hard opgepompt) bandje meer vering biedt dan een brede band?

Renaat
ik stel inderdaad dat een smalle band méér inveert / meer inzakt

christian smolik stelt bovendien dat ook een klein wiel méér inzakt / inveert

http://www.smolik-velotech.de/laufrad/07reifen.htm#Dick oder dünn, klein oder groß

smolik ; toch niet direct de grootste sukkel

http://www.smolik-velotech.de/laufrad/index.htm


noteer dat

de brede band soepeler in de breedte naar de vlakke bodem zal afvlakken
immers : de wanden van de band staan bij de brede band minder "recht omhoog"
dit soepeler afvlakken betekent minder rolweerstand
dit soepeler afvlakken is comfort-verhogend


...
macdavid schreef:http://www.smolik-velotech.de/laufrad/07reifen.htm#Dick oder dünn, klein oder groß
Leesvoer... oef.
...
Wim zal voor zijn klomp geen remedie aantreffen.
Leon
zonder specifiek hiernaar te vragen stelt de gebruiker
van een fiets met mega vette surly band vooraan
dat deze band vering niet vervangt

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... start=2490
(zie reactie alain)

iemand met ervaring met surly-banden ?
brede banden hebben de reputatie comfortabel te zijn

ik zie 2 redenen

1) de bandenspanning kan laag gehouden* worden ;
zonder stootlekgevaar
de hogere brede band heeft meer capaciteit om in te veren

een brede band is groter
dit betekent minder rolweerstand
de bandenspanning kan dus iets naar omlaag ;
zonder toename van de rolweerstand
tov een smalle band met dezelfde maat

een brede band vervormt soepeler in de breedte
de bandenspanning kan iets naar omlaag
zonder toename rolweerstand
tov een smalle band met dezelfde maat

2) een brede band vervormt daadwerkelijk soepeler in de breedte


helaas ;
hoe breder de band hoe groter de oppervlaktespanning
de constructeur moet een brede band dus sterker maken
lees : minder soepel
de banden met de allerbeste rolweerstandswaarden zijn smalle banden
laagste rolweerstand = meeste soeplesse = meeste comfort


*
een band staat beter niet op een "te" lage spanning
om staand te fietsen (bvb bergop)
voor controlle in een bocht


een brede band met een lagere bandenspanning
heeft méér grip ( door de toegenomen bodemcontactoppervlakte )
en is iets lekbestendiger

...
macdavid schreef:een brede band met een lagere bandenspanning
heeft méér grip ( door de toegenomen bodemcontactoppervlakte )
en is iets lekbestendiger
Bron?
Leon
http://www.trekkingbike.com/tbo/trekkin ... 0&subnav=2

download pdf (free)
kijk vooral naar plaatje " der richtige luftdruck"

ook tijdschrift tour = bron


wat de lekbestendigheid betreft

bron gesprekken op beurs medewerker schwalbe lang geleden
bron decenia woon werk verkeer door ondergetekende
lectuur links en rechts maar vraag geen details
en zeker geen wetenschappelijke studie

bij nat weer rijdt men sneller lek
maar vind hierover eens lektuur ...



"echt goede" info vinden
voor een gefundeerde mening
of voor een goede beslissing ...
een mega probleem
Volgens mij is het vóóral een uitdaging om uit de warboel van stellingen en informatie op het internet (de één nog stomzinniger dan de ander en veelal met commerciële belangen) de waarheid te destilleren.

Ik weet wel dat ik blij ben met 28mm (25mm) ipv 18mm (18mm) banden.
Matthie9000 schreef:Volgens mij is het vóóral een uitdaging om uit de warboel van stellingen en informatie op het internet (de één nog stomzinniger dan de ander en veelal met commerciële belangen) de waarheid te destilleren.
Ach ze zijn vast allemaar waar, alleen hoe kom je achter alle aannames en randvoorwaarden.

Op een zuiver gladde weg heeft een smalle band vast wel een lager rolweerstand, maar de rolweerstand wordt vast nog lager als je op de kale velg gaat rijden. Neem je een realistische ruwheid aan dan kantelen de resultaten ;)
m-gineering schreef: Op een zuiver gladde weg heeft een smalle band vast wel een lager rolweerstand, maar de rolweerstand wordt vast nog lager als je op de kale velg gaat rijden. Neem je een realistische ruwheid aan dan kantelen de resultaten ;)
Inderdaad. Ik denk bij uitspraken over rolweerstand altijd aan zulke beelden:
http://www.fiets.nl/2011/07/21/testfaci ... -michelin/
http://www.bikeradar.com/news/article/b ... ths-29245/

Alsof ik ooit over een metalen oppervlakte of rubberen oppervlakte fiets.

Renaat
vrij zeker dat een gedeelte van http://www.sheldonbrown.com/tires.html#pressure niet klopt.

Als de doorsnee van de band gewoon een mooie cirkel vormt. Hoeft de zijwand van een band niet opeens sterker te zijn doordat hij breder is. Aangezien de druk alle kanten opwerkt. 100psi in de band betekent niet opeens 100 psi alleen op de onderkant die de zijkanten moeten opvangen.

Doorsnee van banden hebben echter geen perfecte cirkelvorm en daardoor zal wel de zijwanden verschillende sterkte moeten hebben dan de onderkant. Maar het lijkt me dat dit meer te maken heeft met de vorm van de band en niet hoe groot hij is.

Het wordt nog lastig zodra je gewicht op de band plaatst, omdat je dan de band platter wilt worden. Wat je niet wilt.

Ik zou hier nog verder over moeten na denken en mogelijk googlen, maar op eerste oog zou ik sheldon brown niet vertrouwen over hoe bandendruk werkt.
Rikkert schreef:Ik zou hier nog verder over moeten na denken en mogelijk googlen, maar op eerste oog zou ik sheldon brown niet vertrouwen over hoe bandendruk werkt.
Hier een tweede oog: http://en.wikipedia.org/wiki/Sheldon_Br ... echanic%29
Hopelijk is het stof tot nadenken :D

psi's zijn pounds per square inches, en aan de binnenkant van een dikke band zitten meer square inches dan bij een dunne.
* Daarom moet de wand van de tank van een compressor veel sterker zijn dan de wanden van de pijpjes van de toe- en afgevoerde gecompimeerde lucht.
* Daarom kunnen dunne wielrenbandjes 10 bar aan en zullen veel steviger geconstrueerde MTB-banden bij die druk zeker exploderen
* Vraag de boer eens welke druk in de banden van de gierton gaat.
Leon
rikkert

denk aan een binnenband waarvan de diameter groter wordt bij oppompen

de wand wordt uitgerokken

zoek maar in alle talen > ketelformule



daarom worden de velgranden sterker naar buiten geduwd met een brede band



met toename oppervlaktespanning wordt niet bedoeld
lucht die naar "plaatselijk" buiten wil
wel eerder zoiets
( -> )
Kan best wel zijn dat hij veel verstand van fietsen hebben, maar zijn beschrijving zoals ik het lees waarom de zijkant van een band veel druk krijgt bij een bredere band is onzin.

Lees:
"Consider, for example, a tire one inch across, at a pressure of 100 PSI (pounds per square inch). Air is pushing down against the bottom half of the tyre cross-section with a force of 100 pounds per inch of length. Each sidewall of the tire bears half that load, and so each inch of length of tire sidewall will be under a tension of 50 pounds. Now let's consider a tire twice as wide, two inches across, at the same 100 PSI. Each inch of sidewall will be under a tension of 100 pounds. So, a wider a tire would ride harder, and need stronger fabric, if inflated to the same pressure, "

elke zijkant draagt half de druk van de neerwaartse druk? Luchtdruk is alle kanten op. Zijwaarts, opwaarts en neerwaarts. Het probeert te ontsnappen, het zal niet alleen omlaag drukken.

Trouwens Leon jouw redenering is anders dan die van Brown. Jij zegt meer oppervlakte, meer materiaal nodig. Hij zegt bredere band meer druk op de zijkant. in zijn voorbeeld bij eerste band 50 psi op de zijkant en 100 psi op de onderkant.
de band zet uit door de druk op de zijkant, niet doordat er druk is op de onderkant van de band. Zoals op Browns pagina staat.
Rikkert schreef:Luchtdruk is alle kanten op. Zijwaarts, opwaarts en neerwaarts. Het probeert te ontsnappen, het zal niet alleen omlaag drukken.
Brown heeft in de redenering de druk onbonden in een radiale component en een axiale component. Met de radiale bereken je de wangspanning in rondgaande richting, met de axiale de wangspanning in lengterichting. Dat mag rekenkundig, d.w.z. het leidt tot correcte uikomsten. De redenering klopt dat ook als een bus.
Ik meen me te herinneren dat de ketelformule hier leert dat de spanning in rondgaande richting per definitie het dubbele is van die in langsrichting.

Volegns mij gaat jouw gedachtengang fout op het idee dat de zijkant van een band de druk met iets anders weerstaat dan met een trekkracht die op die zijkant staat. Dat ie niet zo.

Leon
Leon schreef:Ik meen me te herinneren dat de ketelformule hier leert dat de spanning in rondgaande richting per definitie het dubbele is van die in langsrichting.
Yep, van 2,5 jaar in de vatenbouw werken is er toch iets blijven hangen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Drukvat
Leon