Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg enkel of dubbel gebust - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Velg enkel of dubbel gebust

138 berichten
Die mechaniekers rijden niet mee omdat de wielen kapot gaan tijdens een koers..meer omdat je graag heel snel een ander wiel wilt wanneer je lek rijdt.
Het is echt niet aanvaardbaar dat het materiaal 'gewoon' kapot gaat tijdens n koers. Daar zijn de kosten/risico's/belangen veel te hoog voor. Tuurlijk gaat er wel eens iets stuk maar dat gebeurd veelal tgv een valpartij. Maar zelfs dat gebeurt maar heel beperkt.

Mbt het feit dat je geen gebuste ZIPP wielen ziet is omdat het carbonvelgen betreft die worden sowieso niet gebust.
Roadster schreef:
AB schreef:Maar ook Darim en Zipp 808 kunnen stuk, beide types van dichtbij kapoetsie meegemaakt. Mooi spul zolang het werkt, maar de heilige graal is het nog steeds niet hoor :) Geef mij maar campa wielen :)
Campa is beter dan Mavic, dat hoor je vaak. Zipp 808 is zuiver wedstrijdspul ofwel gemaakt op lichtgewicht en snelheid, er rijden daarom macaniciens met een wedstrijd mee.

Maar Darim/Andra30CSS is gemaakt op levensduur, dus kapot gaan ? Je maakt me nieuwsgierig. Hoe ging die velg kapot ? wat ging er aan kapot ? Was het niet zn voorganger, de Rigida Grizzly ?

Dit de gebuste Grizzly (610 gram):
http://www.grahamweighcycles.com/gwcsho ... roduct=769
Dit is de b u s l o z e Darim/Andra 30CSS (830 gram):
http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=99410
Een vriend van me brak een spaak bij de zipp 808 en het is sindsdien nooit meer voor lange tijd goedgekomen. Hij had de wielset bij Rose Versand gekocht, het eventuele voordeel in prijs totaal verloren aan reiskosten tussen het eindeloos heen en weer rijden van en naar Bocholt.

De Darim scheurde (weet niet precies waar, volgens mij bij het ventiel) onder te hoge belasting van een 60mm big apple, waarschijnlijk teveel bandendruk. Verende banden is mooi en comfortabel, maar leidt ook tot meer druk op de velg. Als je maar zwaar genoeg bent, en hard/wild genoeg fietst dan kan alles kaputt.

De fabrieks campa wielen hebben me nog nooit in de steek gelaten, maar goed, daarmee rijdt ik ook niet offroad natuurlijk :) Ik prefereer bij een hoge velg liever een aerodynamisch kapje (zoals bij de Mavic) en waarbij de spaken rechtstreeks de alu velg in gaan. Het G3 spaakpatroon bij de Eurus lijkt me een nadeel bij een slag in de velg. Snel afklopppen want ze zijn nog steeds recht. Ook de campa naven zijn super en goed zelf te onderhouden.
AB schreef:
Roadster schreef: De Darim scheurde (weet niet precies waar, volgens mij bij het ventiel) onder te hoge belasting van een 60mm big apple, waarschijnlijk teveel bandendruk. Verende banden is mooi en comfortabel, maar leidt ook tot meer druk op de velg. Als je maar zwaar genoeg bent, en hard/wild genoeg fietst dan kan alles kaputt.
Niet de comfortabel verende dikke banden belasten de velgen extra maar zoals je schreef is het de combinatie hoge bandenspanning met dikke banden. Zelfs mensen met wat werktuigbouwkundige kennis/gevoel onderschatten vaak de enorme spatkrachten die een dikke band op de remranden geeft, vooral met een 60mm band. Vandaar de sticker op de velg.
http://www.idworx-bikes.de/nl/informati ... design.php
http://www.idworx-bikes.de/nl/downloads ... ekking.pdf

Geen idee of Idworx 60mm banden op Darim velg monteert. In ieder geval zullen we uitelkaar spattende velgen vaker gaan zien nu steeds meer 29's (=28" + banddikte vanaf 47mm) op de markt komen. Hoewel, kan ook meevallen want die fietsen hebben vaak schijfremmen dus 'remrand' blijft dik.

Overigens is velgbreedte Darim (uitwendig gemeten) niet echt indrukwekkend groot als je van de vuistregel uitgaat dat 'Velgbreedte uitwendig is minimaal de halve banddikte'. Het lijkt mij dat vooral op 'comfort-bandenspanning' een velg met een uitwendige breedte van 30 a 35 mm een zekerder weggedrag geeft icm 45-50mm banden, zeker met bepakking en dan met name vwb achterwiel want dat wiel is belangrijker voor de wegligging dan het voorwiel.
kenben schreef:Mbt het feit dat je geen gebuste ZIPP wielen ziet is omdat het carbonvelgen betreft die worden sowieso niet gebust.
Idd geen busjes maar zelfde oplossing als bij busloze alu-velgen; verdikking/versteviging in het velgmateriaal zoals deze, alweer, Hollanders gedaan hebben, zie 4e foto van boven; 300 kg, degelijk Hollands stark wark:
http://www.ffwdwheels.com/tech/faq/most ... tly-asked/
@roadster, bij n beetje onderzoek had je geweten dat FFWD de velgen uit azie haalt.. Naven afhankelijk wat de klant wilt, vaak DT Swiss maar ook novatec.
Wat de heren in Zwolle doen is veelal de standaard wielen spaken. Moet toegeven dat ze vrij snel een positie hebben bemachtigd in het peloton.
kenben schreef:@roadster, bij n beetje onderzoek had je geweten dat FFWD de velgen uit azie haalt...
Wat de heren in Zwolle doen is veelal de standaard wielen spaken.
.
Dat laatste zeggen zeggen zelf al "All spoked wheels are laced and hand built in Holland." Iedereen weet dat 90% of meer van de fiets-carbondelen uit Azie komt, zeker de zeer grote serie delen zoals velgen en frames.

Maar als opdrachtgever (FFWD) bepaal je natuurlijk zelf de specificaties, zoals in dit geval met meer de nadruk op sterke: "For instance, our rims have reinforced strips where the spoke holes are placed, to ensure that high tensions are not an issue. With a pre-defined reinforcement strip we can put the right fibers at the right place. The spoke force is spread out through the reinforced strip and distributes the stresses over a larger part of the rim. The rims are now capable of withstanding a spoke force of 300kgf. This force is around the same as the ultimate strength of the spoke itself".

Kortom FFWD heeft besloten dat de velgen/spaakgaten tegen zeer hoge spaakspanning moeten kunnen, niet de Aziaten. Zipp spreekt over een (initiele) spaakspanning: Voor 100Kgf, Achter links 65kgf, Achter rechts 100Kgf. FFWD: Voor 90/100 Kgf, Achter 110/120 Kgf.

http://www.zipp.com/_media/pdfs/manuals ... are_09.pdf
http://www.ffwdwheels.com/tech/faq/most ... tly-asked/
Nu wil het feit dat spaakspanning bij carbonvelgen er veel minder toe doet dan bij alu velgen...dit ten gevolge van de enorme stijfheid van carbonvelgen. Je zult niet snel een carbonvelg zien met een slag..

En wil je met de onderstaande post aangeven dat FFWD wielen beter zijn datn ZIPP wielen?? Over dat laatste merk was je een paar posts geleden nog aardig enthousiast.. :twisted:

Heb zelf M5 carbonvelgen handgespaak, met een relatief lage spaakspanning en heb nog steeds geen problemen met dit setje wielen. Dus of een hogere spaakspanning per definitie beter is valt nog maar te bezien.
Wiel is gebouwd door een van die wielenbouwers die worden geadviseerd voor het laten bouwen van een setje..
kenben schreef: En wil je met de onderstaande post aangeven dat FFWD wielen beter zijn datn ZIPP wielen??
Heb zelf M5 carbonvelgen handgespaak, met een relatief lage spaakspanning en heb nog steeds geen problemen met dit setje wielen. Dus of een hogere spaakspanning per definitie beter is valt nog maar te bezien.
Wiel is gebouwd door een van die wielenbouwers die worden geadviseerd voor het laten bouwen van een setje..
(A) Wielbouw is (1) stevige velg die (2) hoge, gelijkmatige, spaakspanning aan kan.
(B) Het ideale wiel (zeer licht, zeer aero, zeer sterk, goedkoop) betaat nog niet.
(C) Lees eens wat FFWD zelf zegt:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 41#p145341
A) ..en dus? wat zegt dat over mijn wielen, die van Zipp of FFWD?
B) ..ja en? daarbij is goedkoop relatief..
C) dus...?

Snap niet helemaal wat je nu wilt zeggen of probeert duidelijk te maken..in relatie tot.
Wim schreef:..... Mijn suggestie zou zijn dat het dan begint met de breedte van de band, en dus met het frame. Standaard racefiets remmen laten hoogstens 25-28 mm bandjes toe, en dat zonder spatborden. Dat is erg smal voor de zwaardere rijder. Dan moet je die banden snoeihard oppompen, en dat is oncomfortabel, geeft slechtere grip, en is evenmin snel. Zie ondermeer hier: http://janheine.wordpress.com/2010/10/1 ... -pressure/ Zelf ben ik ook wat zwaarder en voor mij is 32 mm echt het minimum. Iets te weinig lucht en de band slaat op de velg; iets meer lucht en hij is gelijk te hard. Ik heb zelfs laatst juist hierom een andere fiets gekocht om 35 mm banden te kunnen monteren. Dat is bij mijn gewicht perfect. Voor maximaal 32 mm banden heb je remmen met 57 mm drop nodig, en dus ook een ander frame. Dat lijkt me echt het minste wat je als zwaardere rijder kunt doen. Enja, daar horen dan ook traditionele wielen bij met veel spaken, maar ook wat hogere en bredere velgen. Wil je nog bredere banden monteren dan zit je vast aan frames voor de Tektro R556 remmen, of canti's zoals op de Surly Crosscheck (of op mijn crossfiets).
Wim

de stelling dat smalle banden geen comfort bieden klopt niet echt

het is wél juist dat een bepaalde minimum-spanning nodig is
om een stoot-lek te vermijden met een minder hoge (smalle) band

een smalle band zakt méér in bij een bepaalde belasting
daarom moet deze harder opgepompt worden
een brede band deformeert bij elke belasting meer in de breedte
strikt genomen veert een brede band minder in

een minder hard opgepomte brede band heeft inderdaad meer grip
(door meer bodemcontactoppervlakte)
door minder inveren is de brede band mogelijks geschikter voor zwaardere mensen
Nou breekt mijn klomp.
Wim
Wim schreef:Nou breekt mijn klomp.
Wim
:lol:
Wim schreef:Nou breekt mijn klomp.
Wim
Afbeelding
Wim schreef:Nou breekt mijn klomp.
Wim
Was zeker van carbon :D
Leon schreef:
Wim schreef:Nou breekt mijn klomp.
Wim
Afbeelding
lol
maar bedoelt ie niet gewoon
"strikt genomen veert een brede band relatief minder in dan een smalle band"
AB schreef:
Leon schreef:
Wim schreef:Nou breekt mijn klomp.
Wim
maar bedoelt ie niet gewoon
"strikt genomen veert een brede band relatief minder in dan een smalle band"
vermits de brede band minder in de lengte en meer in de breedte deformeert
zal de veer-weg altijd korter zijn bij de brede band

als de brede band minder hard wordt opgepompt
wordt het verschil minder uitgesproken
macdavid schreef:
vermits de brede band minder in de lengte en meer in de breedte deformeert
zal de veer-weg altijd korter zijn bij de brede band

als de brede band minder hard wordt opgepompt
wordt het verschil minder uitgesproken
En het leven is toch zo eenvoudig ;) Fietsbanden hebben een aspect ratio van ca 100% dus de veerweg is ruwweg gelijk aan de bandbreedte. Meer dan dat en je bent de velg aan het indeuken :D
macdavid schreef:
Wim schreef:Nou breekt mijn klomp.
Wim
vermits de brede band minder in de lengte en meer in de breedte deformeert
zal de veer-weg altijd korter zijn bij de brede band

als de brede band minder hard wordt opgepompt
wordt het verschil minder uitgesproken
't Is dat ik geen klompen draag of heb, dus kan mijn klomp ook niet breken. Op een forum leest men af en toe rare dingen, maar dit staat wel hoog op het lijstje.
Wil je nu echt beweren dat - bij een vergelijkbare weerstand (maar met aangepaste druk) - een smal (en onvermijdelijk hard opgepompt) bandje meer vering biedt dan een brede band?

Renaat
m-gineering schreef:
macdavid schreef: vermits de brede band minder in de lengte en meer in de breedte deformeert
zal de veer-weg altijd korter zijn bij de brede band
als de brede band minder hard wordt opgepompt
wordt het verschil minder uitgesproken
En het leven is toch zo eenvoudig ;) Fietsbanden hebben een aspect ratio van ca 100% dus de veerweg is ruwweg gelijk aan de bandbreedte. Meer dan dat en je bent de velg aan het indeuken :D
Dat is niet wat mcdavid bedoelt.
Marten wat jij aanhaalt is de maximale veerweg. Dat woord gebruikt mcdavid ook, maar bedoelt het niet zo. Wat hij wel wil beweren is dat een dikke band minder indrukt dan een dunne.
Ik zou dit graag rekenkundig beredeneerd ontkrachten of bevestigen, maar het is niet heel simpel want ergens zit er een goed punt in. Het is ook niet voor niets dat je bij smalle banden sneller last van snakebite hebt dan bij brede.
Wat mij betreft: Not Busted Yet.
Ik zoek nu dus eigenlijk een rekenmodel voor indrukdiepte als functie van bandbreedte, banddruk en rijdergewicht. Die functie is voor alle drie de invoervariabelen niet helemaal lineair.
Leon
Frank Berto heeft daar eens heel mooie grafieken van gemaakt. Ik moet even zoeken. Het kwam er, niet verrassend, op neer dat je bij een gelijkblijvend inveringspercentage van 15% (en dat gaf volgens zijn tests ongeveer de minste rolweerstand) bij een zwaardere rijder de band harder moet oppompen, en dat je dat des te meer moet doen naarmate de band smaller is. Een wat zwaardere rijder met wat bagage moet een brede band al heel gauw snoeihard oppompen, zeker achter.
Wim