m-gineering schreef:
(1)"if you're so smart, how come you ain't rich? " ...
(2)Boonen heeft met wat meer factoren te maken dan journalisten die een artikeltje moeten aanleveren. Een lage rolweerstand op glad asfalt is fijn, maar niet ten koste van alles.
(1)Gerard Vroomen (& zn maat) heeft Cervelo verkocht aan Pon, die is nu dus veeeeeeeeeery rich.
(2) De link die ik gaf was niet zomaar een stukkie van een journalist maar was een relaas over Cervelo, dat het moderner/doordachter doet dan Boonen, het ging met name hierom:
Wheels and tyres: Fatter is the way to go
"In general, I think everybody should be riding wider tyres all the time but especially on a race like this weekend or Flanders, a Pavé is really overkill. So I think the 25mm Evo CX is really the way to go."
"One thing we're testing is 8, 7, 6, 5 bar and then see what the results are," said Vroomen. "Every mechanic of every professional cycling team puts too much pressure in the tyres. We've weaned them off of that so at least there's not 12 bar in them any more.
"We don't run these crazy high pressures ever because it actually increases rolling resistance. But how low we can go? That's what we're trying to ascertain. In Paris-Roubaix, in some cases for some riders, we run less than 5 bar. But that's quite personal with body weight.
"There's sort of an optimum so you want to stay close to that. That depends on the surface as well. That's why the ideal pressure on the track is higher than on the road. In general a wider tyre has a lower rolling resistance than a narrow tyre. You can take a wider tyre with a little lower pressure and still have lower rolling resistance.
Maar misschien bedoelde je de journalisten/onderzoekers van TOUR die schreven:
"Welcher Reifen fühlt sich nun besser an? Das kommt darauf an! Im Cross sind voluminöse Schlauchreifen bei geringem Druck fahrdynamisch klar überlegen. Dass sich Schlauchreifen grundsätzlich besser anfühlen, können wir nach umfangreichen Tests aber nicht bestätigen. Ein Top-Drahtreifen wie der Conti „RS“ fährt fantastisch: leichtfüßig, trotz gedämpftem Gummigefühl. Der Reifen springt nicht, sondern klebt regelrecht am Boden. Schlauchreifen fühlen sich bei gleichem Druck im direkten Vergleich praller und härter an. Für den Komforteindruck ist aber vor allem der Reifendruck maßgeblich."
Fragt man Reifeningenieure, die selbst Rad fahren, ist die Sache klar: Sie ziehen die Top-Drahtreifen den Schlauchreifen vor. Nur bei den Profi-Teams stoßen sie auf taube Ohren. Dort zählt vor allem Tradition
In hoeverre tubes het langer op extreem slechte wegen uithouden dan draad, of dat dit allemaal slechts tussen oren zit; geen idee, de tijd zal het leren. In ieder geval is gemeten dat tubes op normale wegen minder licht lopen dan draad. En let op; naast het beste fietsblad (TOUR) maken duitsers tegenwoordig de beste (grote serie) racefietsen ter wereld, denk eens bijvoorbeeld aan Rose in Bocholt.