Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk perfect balhoofd? - Forum Wereldfietser

Welk perfect balhoofd?

Hallo

Ben nieuw hier.
Mijn naam is Martin 25 jaar en doe voornamelijk aan freestyle bmxen.
Maar... Mijn beroep is fietsenmaker en weet natuurlijk niet alles.

Bij het bedrijf waar ik in Wageningen werk willen we een vakantie/werkpaard/fiets maken dat zo lang mogelijk met weinig onderhoud moet mee gaan.

Wij zijn gefocust op de draaiende delen van de fiets, en niet de slijtage onderdelen.
Want die kun je toch alsnog vervangen door eventuele betere.

Nu kreeg ik, me baas en collega de opdracht om ieder een onderdeel uit te kiezen.
Het ging om de:

Naaf
Trapas
Balhoofd.

Ik koos voor het balhoofd.

Wat zijn de eisen:

Het moet lang mee gaan.
Wat voor kwaliteit LAGERS zitten er in?
Hoe is de huls gemaakt, en met welk materiaal?
Hoe lang is de garantie op dit product.
Waar word het gemaakt.


Kosten maakt niet echt veel uit. Niet dat je direct kiest voor CHRIS KING.
Dat is wat kort door de bocht. Prijs en kwaliteit staat boven alles!!!!!

Dus als jullie mij kunnen helpen zodat ik deze opdracht perfect kan uitvoeren ben ik heel blij :)

Bedankt alvast.

Martin
Een paar puntjes:

-naaldlagers slaan minder snel in dan kogels en kunnen dempend werken op het stuurgedrag (b.v. Stronglight)
-grote kogels en veel vet (dus lagers die je aan de buitenkant van het frame ziet zitten) leveren een langere levensduur op
-het perfecte balhoofd in een slecht geprepareerd frame is nog niks
-ik heb wel eens gelezen dat Hope bekend was om z'n goede afdichting
-ahead is wat simpeler af te stellen onderweg dan draad

Verder is een balhoofd niet iets waar je snel problemen mee krijgt, met een beetje onderhoud gaat het erg lang mee.

De achternaaf is dan een stuk kritischer!

Sjors
cane creek, hope, chris king, skf, phil wood, white industries, chub, dt swiss, industry nine, rohloff, son

maar wat echt duurzaaam is?
- brede soepele banden
- op souplesse fietsen!
- rustig afdalen
- gaten ontwijken
- goed jaarlijks onderhoud (eens per jaar alles uit elkaar halen en opnieuw elk boutje inspecteren/opnieuw invetten)
- goed alledaags onderhoud (velgen, ketting, remblokken, tandwielen, speling checken, etc)
- portie gezond verstand
IK heb een Hope imitatie Chris King, maar met betere afdichting. Helaas wordt dit balhoofd niet meer gemaakt, en volgens de man die alles weet zijn de nieuwe Hope balhoofden niks. Stronglight balhoofden met naaldlagers waren jarenlang de geheime tip voor wie een goed balhoofd voor een redelijke prijs wilde. Helaas zijn er nu ook Stronglight balhoofden die niets met de oude kwaliteit te maken hebben.
Wim
Bedank voor de reacties tot zover.

Was vergeten erbij te zetten dan het om een draad balhoofd gaat!!!
in een staal frame!
In mijn Vittorio uit '94 zit nog steeds het originele Stronglight balhoofd met naaldlagers. Niet kapot te krijgen, ik gebruik de fiets nu als CX. Ruim 30.000km mee gereden.
AB schreef:cane creek, hope, chris king, skf, phil wood, white industries, chub, dt swiss, industry nine, rohloff, son

maar wat echt duurzaaam is?
- brede soepele banden
- op souplesse fietsen!
- rustig afdalen
- gaten ontwijken
- goed jaarlijks onderhoud (eens per jaar alles uit elkaar halen en opnieuw elk boutje inspecteren/opnieuw invetten)
- goed alledaags onderhoud (velgen, ketting, remblokken, tandwielen, speling checken, etc)
- portie gezond verstand
Ik zou een voorspatbord op 1 zetten!
Weinig onderhoud.... maar bij welke omstandigheden.. ook n wereldfiets kan 30.000km per jaar rijden. Indien dit allemaal asfalt is zal n middelmatig balhoofd dat makkelijk overleven zonder onderhoud. Worden de omstandigheden zwaarder dan zal er een duurdere je meer garanties geven.
Zoals eerder al gemeld, ten eerste moet hij wel goed zijn gemonteerd. Bij draad is dat soms wat lastiger (zeker onderweg). Indien niet goed gemonteerd zal alles snel slijten.

Heb wel wat verschillende setjes (oa FSA, Stronglight, Cane Creek) gehad maar afgelopen jaar een Chris King gemonteerd. Zeer onder de indruk van hoe die functioneert. Voelt allemaal wel n stuk degelijker dan die andere.

@marten, geloof niet meer dat er nog gekozen kon worden.. ;-)
Een goed balhoofdstel hoeft niet duur te zijn. Ik woon in een omgeving met erg veel grote straatstenen, kasseien en andere onaangekondigde polsbrekende oneffenheden. Mijn fietsen hebben daar erg veel last van, maar een kapot balhoofdstel heb ik nog niet gehad, ook niet met de meest simpele types (4xstaal + kogeltjes, merkloos 'Gazelle'). Volgens mij heeft het voor 99% te maken met goed afstellen. Als het balhoofd goed is afgesteld, nog niet beschadigd, er vet in zit en geen water dan is het volgens mij niet kapot te krijgen.
Grootste vijand is imho de knutselaar niet denkt dat het wel goed is afgesteld omdat het nieuw is in combinatie met een fietser die de eerste 1000 km denk dat het wel niet zo'n vaart zal lopen.
Een goed gesmeerd balhoofdstel uit elkaar halen om het te 'onderhouden', heb ik nooit gedaan.
Leon
Tange Cartridge voor 1 1/8" en 1" draadvorken. Niet duur, erg goed!
Het word een vakantie fiets/werkpaard. Dus dan kan het zijn dat die persoon aan wij hem willen verkopen ook op onverharde wegen gaat rijden. Maar ik ga er van uit van hard as valt. Tot nu toe zou ik voor CK gaan vanwege de goede afdichting en de garantie die hun geven. Niet zo zeer dat je die garantie gaat gebruiken, maar meer om het vertrouwen te winnen van het product. En jaja alles kan stuk... ook CK :P

Deze fiets komt uiteindelijk bij ons in de etalage te staan met een verhaal erbij.
Waarom deze fiets.... Nou hier hier hier en daarom... Het moet iets speciaals zijn.
Geen avagon of santo's. Wel beetje het zelfde idee maar net wat speciale.

Tot nu toe blijf ik bij CK hangen. Suggesties zijn nog steeds meer dan welkom :D

THNX
Het goed afstellen en monteren van een balhoofd snap ik.
Bij de zaak waar ik werk maken we zelf handgemaakte frames en ook bakfiets frames.
Wij hebben alle gereedschap om alles perfect te monteren. En uiteraard de handjes van ons kunnen er ook mee overweg :)

Een simpel balhoofd is voor mij ook wel ok in mijn normale stadsfiets.
Maar deze fiets heeft een doel dat de draaiende delen zo goed mogelijk van kwaliteit moet zijn.
Pipopopo schreef:
Tot nu toe blijf ik bij CK hangen. Suggesties zijn nog steeds meer dan welkom :D

THNX
Zolang CK blijft klooien met een O-ring om de topcap te centreren zijn er betere.
Pipopopo schreef:Het moet iets speciaals zijn.
Da's dus voor mij iets heel anders dan wat in de titel van het bericht schrijft.
Onze fietsenmaker in Kiel-Windeweer weet vast nog wel een adres in een ver amerikaland waar ze balhoofdstellen maken die écht heel speciaal zijn. Heb je een goldcard?
Leon
m-gineering schreef: Zolang CK blijft klooien met een O-ring om de topcap te centreren zijn er betere.
Welk merk/type dan ?
Eigenlijk moet je beginnen met een zo laag mogelijke lagerbelasting, zoiets staat even terug ook al beschreven dmv 'niet door kuilen rijden' e.d. . Technisch is de meest simpele meest effectieve manier voor lager belastingvermindering: lager vergroten naar 1,5 inch.Maarja daar heeft haast geen enkele constructeur zin in.

http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... ts_id=7438
Leon schreef:
Pipopopo schreef:Het moet iets speciaals zijn.
Da's dus voor mij iets heel anders dan wat in de titel van het bericht schrijft.
Onze fietsenmaker in Kiel-Windeweer weet vast nog wel een adres in een ver amerikaland waar ze balhoofdstellen maken die écht heel speciaal zijn. Heb je een goldcard?
Leon
http://www.canecreek.com/news?article=39
Jammer dat je een draad balhoofd zoekt dat maakt de keuze een stuk minder, dus eigenlijk kan ik je er niet mee helpen.

het lijstje van AB heeft ook weinig zin, als je naven zoekt is het een prima lijstje :
cane creek, hope, chris king, skf, phil wood, white industries, chub, dt swiss, industry nine, rohloff, son

maar de meeste hiervan maken geen balhoofden.

Als het toch persen wordt heb ik een leuke op mijn fiets schijnt. asl ik mijn fietsenkamer moet geloven, en dat doe ik maar. :). echt weten doe ik het pas na een jaar of 5 gok ik zo.
Pipopopo schreef:Hallo

Ben nieuw hier.
Mijn naam is Martin 25 jaar en doe voornamelijk aan freestyle bmxen.
Maar... Mijn beroep is fietsenmaker en weet natuurlijk niet alles.

Bij het bedrijf waar ik in Wageningen werk willen we een vakantie/werkpaard/fiets maken dat zo lang mogelijk met weinig onderhoud moet mee gaan.

Wij zijn gefocust op de draaiende delen van de fiets, en niet de slijtage onderdelen.
Want die kun je toch alsnog vervangen door eventuele betere.

Nu kreeg ik, me baas en collega de opdracht om ieder een onderdeel uit te kiezen.
Het ging om de:

Naaf
Trapas
Balhoofd.

Ik koos voor het balhoofd.
Martin

Martin, je had beter voor de Trapas kunnen kiezen want dan was je snel klaar geweest (SKF 4-kant BB; 10 jaar/100.000 km garantie) en je had een 10 gekregen.

http://www.compasscycle.com/SKFbb.html

Overigens is het niet zo interessant om met dure topmaterialen een (dus dure) fiets te bouwen want minder dan 1% van jouw klanten heeft daar belangstelling voor en die 1% gaat sowieso naar een of andere reeds ruim bekende dure fietsenbouwer .

Je kan beter aan die 99% klanten laten zien wat een super degelijke fiets voor een super goede kwaliteit/prijsverhouding !! is.

Dan kom je uit op een SKF trapas (4-kant !!) met hufter degelijk Shimano trapstel (4-kant !!) voor een matsprijsje (ja zn laklaag zal tzt minder fraai worden, alternatief is geëloxeerde Sugino):
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=40623

Shimano LX naven (bij regelmatig smeren en afstellen 50.000 km-?-) en stevige velgen met carbide laag
http://www.idworx-bikes.de/nl/informati ... s-2011.php

of zelfde velgen maar dan zonder die laag (velg kost dan 30 euro) (20.000 km ?)
Rigida Andra 20 of Andra 30.

Overgens leuk dat jullie zij gaan nadenken over deze materie.
Succes en de groeten!



P.S. Op Shimano 2300/2303 crankstel past ook 9 en 10 speed ketting.
lennart schreef: het lijstje van AB heeft ook weinig zin, als je naven zoekt is het een prima lijstje :
cane creek, hope, chris king, skf, phil wood, white industries, chub, dt swiss, industry nine, rohloff, son

maar de meeste hiervan maken geen balhoofden.
Van techniek heb ik niet al te veel verstand, van geld uitgeven wel. Wilde met die opsomming alleen maar aangeven dat er voor de draaiende delen van een fiets genoeg exclusiviteit te koop is. Ik had vroeger op mijn stalen racefiets altijd veel last van speling op mijn balhoofd (smalle harde bandjes, hard raggen op de klinkers, 90kg logheid). Sinds ik op die racefiets een Chris King 2Nut heb laten installeren heb ik nergens geen last meer van, heerlijk, wat scheelt dat een ergernis..... geen getik meer als je over de klinkers dendert. Goede montage en afvlakken van de balhoofdbuis (en 2mm bredere banden) zal ook wel geholpen hebben, maar de kwaliteit van CK werkte bij mij wel (tenzij ik ook maar placebo gevoelig ben).

Voor het balhoofd zal een spatbord ook nog wel preventief werken tegen het inspoelen van stof en zand, maar hoe voorkom je dat bij een naaf en een bracket? Ik spuit tegenwoordig maar een beetje tectyl superwax op de buitenkant van mijn buitenboordlagers (okay geen buitenboordlagers kiezen maar een degelijkere en supergoedkope bb un54)..... Verders eens per jaar de boel uitelkaar draaien, alles zeer secuur schoonmaken en weer invetten en opnieuw monteren. Regelmatig draaiende delen checken op speling en meteen ingrijpen als je dus speling constateert. En voor trainingsritjes in de regen komt een oude marktplaatstrainingsfiets uit de schuur. Waarom je mooie materiaal verkwanselen aan de regen als het niet hoeft. Kees Fiets doet dat immers ook niet :).
Volgens wat ik ooit ergens op een forum vond maakt Velo orange een replica van het Stronglight A9 balhoofd. Dat zou dus deze zijn http://store.velo-orange.com/index.php/ ... eaded.html

(met de nodige reserve, want het is me niet helemaal duidelijk of ze het niet zelf hebben ontworpen) Er zou overigens via E-bay ook nog aan A9's te geraken zijn. Ik zelf heb de Stronglight Delta op mijn race fiets en ik vind het gevoel van een naaldlager leuker dan dat van een gewoon kogellager, maar ik kan me voorstellen dat het wat stroevere stuur sommige mensen dan weer stoort.