Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks flyer: hoe opspannen ? - Forum Wereldfietser

Brooks flyer: hoe opspannen ?

Ik merk dat mijn Brooks Flyer (zo'n 3500 km mee gereden) niet meer op spanning staat, met de nodige hinder (zakt in, waardoor druk op de weke delen).

Zou het leer zelf willen opspannen, maar de moer lijkt een speciale maat.

Moet ik hiervoor een speciale sleutel hebben, of ben ik gewoon aan het klunzen ?

Thx

Er is een speciale sleutel voor. Nog nooit in het echt gezien, wel op reclameplaatjes. Het is een soort ringsleuteltje met een openingetje voor het asje erin. Ik klooi altijd wat met een platbekpunttang. Zelfs met mijn Leatherman lukt het. Je kan natuurlijk ook een passende ringsleutel openzagen...

Niko

Met die speciale Brooks sleutel gaat het wel een stuk makkelijker. Ook ik heb een half leven zitten klooien met steeksleutels, totdat ik mezelf laatst op zo'n Brooks sleuteltje tracteerde. Het kost en weegt bijna niks, maar je kunt er eindelijk goed bij.
Wim

Waar kan je dat kopen?
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat die alleen in die ambachtelijke reclameplaatjes gebruikten. niko

Sorry, dat weet ik niet. Ik heb hem zelf in Engeland gekocht, toen ik daar laatst een tijdje woonde. Het is maar een klein dingetje (had ik van de foto ook niet gedacht), dat zo in een enveloppe past. Ik zou denken dat iedere fietsenwinkel die Brooks zadels verkoopt er eentje kan bestellen bij de importeur. Overigens schijnen de dure Brooks zadels met titanium onderstel een andere soort spanbout te hebben, maar dat lijkt me niet iets voor een vakantiefiets.
Succes,
Wim

Willem Jongman schreef:Ik zou denken dat iedere fietsenwinkel die Brooks zadels verkoopt er eentje kan bestellen bij de importeur.
Dat klopt.
Die van mij heb ik een paar jaar geleden bij Vittorio gekocht. Die had er toen een paar op de plank liggen... naast die luxe potjes zadelvet.

Veel herkenning in de post van Willem Jongman. Ook ik heb heel lang zitten klojen met een Leatherman Tool en de aanschaf van zo'n piepklein sleuteltje voelde als een tractatie. Je gebruikt het eens per jaar maar oh oh oh wat is dat dan een leuk moment.

dick

Dick en Els schreef:Je gebruikt het eens per jaar maar oh oh oh wat is dat dan een leuk moment.
Totdat de schroefdraad op is :cry:
Op deze site staat een mooi plaatje van de officiele onderhoudset: http://www.brookssaddles.com/frames/maintenance.htm.
O.a. Bij bike4travel te verkrijgen, ik zag het setje ook bij Struijck fietsen in Den Haag.

Heb je gelijk het juiste vet.

Groet, Johan

Wel, spanner mogen gebruiken van een vriendelijke fietshandelaar. Echter geen beterschap... :(
Ondertussen heb ik me een Terry Liberator besteld, wordt me nu wel duidelijk dat zadels een kwestie van trial and error zijn... :?

Ik vraag me af of er eigenlijk zadels op maat worden gemaakt. Lijkt me anders wel een markt voor te bestaan. De Brooks-fans vinden hun merk waarschijnlijk het beste voorbeeld hiervan, mogelijk niet onterecht. :wink:

Ik hou jullie op de hoogte hoe de Terry mee(of tegen)valt.
Misschien is dit wat voor jouw, je hebt al een flyer, en een stanleymes is ook wel te vinden:-)

Afbeelding
http://www.wallbike.com/content/butchering.html