Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Boek/zelfstudiecursus fietsonderhoud - Forum Wereldfietser

Boek/zelfstudiecursus fietsonderhoud

Hoi,

Naar aanleiding van m'n andere draad: welke boeken/websites/zelfstudiecursussen voor klein en groot fietsonderhoud adviseren mensen op dit forum? In de regio hier (noord-Zweden) ontbreekt expertise. Online is ongetwijfeld veel goeds te vinden, maar ook veel troep, en ik vind dat moeilijk te beoordelen. Bovendien is dat veel gericht op mountainbikes en racefietsen. Dus:

Welke boeken, bijbels, websites, zelfstudiecursussen, etc. over fietsonderhoud adviseren de experts op dit forum?
  • Met veel plaatjes en verklarende woordenlijsten, graag ook met bijbehorend videomateriaal
  • Voor beginners
  • Van toepassing op het type fiets Koga met naafdynamo, naafversnelling, veel onderdelen, toerfiets, etc.
  • 't Liefst in 't Nederlands, maar Engels mag ook.
  • Bij voorkeur enigszins recent
groeten,
Gerrit, die z'n oude ernstig misbruikte Fortuna Pointer heeft opgegraven zodat'ie tenminste nog iets heeft zolang een nieuwe trapas voor z'n Koga in bestelling is.
http://www.youtube.com

Even zoeken, maar eigenlijk kun je alles vinden qua onderhoud/sleutelen.
Park tool heeft vele handleidingen online staan. Altijd met illustraties, heel vaak met video's.
ijsbrand schreef:Park tool heeft vele handleidingen online staan. Altijd met illustraties, heel vaak met video's.
Als je niet van vieze vingers op je toetsenbord houdt: Park heeft de boel ook gebundeld in een boek.

Het dictaat/boek 'Vakantiefietsen' van Marten vind ik ook erg verhelderend.

Wil je aan de slag met spaken, dan is Wheelbuiding Pro van Richard Musson het standaardwerk.

Verder gebruik ik alleen het web.

Sjors
Niks ten nadele van De Zwerver, maar waarom niet rechtstreeks bij de schrijver?
En bij diezelfde schrijver ook nog dit.

Peter
Meeste hier genoemde links staan ook op de Wiki. Zie http://wiki.wereldfietser.nl/index.php/ ... atie_sites.

Even de Wiki weer onder de aandacht brengen ;-)
Het maandblad fiets had vorig jaar een special over onderhoud.
Erg veel informatie in het Nederlands en veel plaatjes ter verduidelijking.
Mocht het je wat lijken dan kan ik er wel aan komen.
Fabrikanten als magura, sr suntour en shimano hebben op hun eigen website diverse montage handleidingen en dergelijke.