Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zo'n stuur lijkt me wel wat: ervaringen? - Forum Wereldfietser

Zo'n stuur lijkt me wel wat: ervaringen?

Afbeelding

Dit lijkt mij nou de ideale combinatie tussen een mtb-stuur en een racestuur. Ik zag op de website van M-gineering ook al zon' soort stuur. Ben benieuwd naar mensen met ervaring hiermee? En zijn er voordelen?
Zelf vind ik een racestuur erg fijn fietsen en mis de verscheidenheid aan handposities op m'n mtb-stuur. Ook wil ik bij langere rechte stukken graag wat dieper zitten, en mijn stuur kan helaas niet meer lager dan nu, dus dan zou ik bij dat andere stuur in de beugels kunnen hangen :-) Dus dat zouden voor mij denk de voordelen zijn, jammer dat je het niet even eerst kan proberen voor dat je je hele fiets ombouwt. (ten minste, heb ze niet gezien bij dealers)

Ben benieuwd naar ervaringen!
hier staan de specs van dit type stuur:
http://salsacycles.com/components/woodchipper/
Hoe ben je bij de Woodchipper uitgekomen en niet bij een reguliere racebocht? Blijkbaar vind je een reguliere racebocht niet geschikt?
Onderzoek ook eens of een ligstuur+mtb-stuur bij je past. Dat is een snellere combinatie dan een racestuur. Qua afwisseling van positie ideaal..... en ook nog eens aerodynamisch.

Marginale nadelen ligstuur:
- je kunt geen stuurtas mee dragen (tenzij je het ligstuur koppelt aan een tweede stuurpen, bovenop je eerste stuurpen).
- 300grammetjes zwaarder
- je kunt in slaap vallen
- in drukke stad veiligheidshalve niet gaan liggen in je ligstuur maar gewoon rechtop fietsen met je mtb-stuur..... dan is een recht mtb-stuur weer veiliger dan een racestuur.
een gewone racebocht lijkt me net iets te smal om goede controle te houden bij afdalingen? Ik rijd vooral onverhard en dat zou ik liever niet doen met een echt racestuur. Maar heb het ook nog nooit geprobeerd dus...

Vond het interessant te zien dat Salsa deze als optie levert bij hun MTBs, blijkbaar is er ook nagedacht over deze afwijkende bocht, maar heb er dus geen ervaring mee.

Heb jij een normaal racestuur dan? En hoe bevalt dat onverhard?
Hier een kort stukje uit een review:
"In the drops: This is where these bars really surprised me. Instantly, I was amazed at how stable and comfortable I felt. The relatively low drop allowed me to easily stay in the bend for long periods of time. The added length of the drops (compared to the Bontragers and any other bar, for that matter) not only increased hand position options, but also made for an extremely stable platform to control sketchy downhills. While cruising on the flats or head down into the wind, I noticed that my position with my hands on the distal ends of the bars felt uniquely natural and comfortable. I even had images of the old mustache bars ridden on safety bikes in the turn of the century. A good design that I am glad is being utilized again. I would venture to say that I spent at least 50% of my ride time in the drops. For me, that is unbelievably noteworthy."

Dat zouden voor mij ook de voordelen zijn. Denk dat ik het maar eens ga proberen. Weet iemand waar ik dit evt zou kunnen testen? Santos bijv.?? Even rondzoeken dan maar...
Janneke schreef:Afbeelding
Dit lijkt mij nou de ideale combinatie tussen een mtb-stuur en een racestuur.
Mij lijkt het niet zo ideaal.
Als je veel controle wilt hebben, dus een breed stuur nodig hebt, dan wil je meestal ook wat hoger zitten. Als je weinig controle nodig hebt, smal stuur, dan is het ook het moment om diep te willen zitten voor een betere aerodynamica.
Dit stuur zou je dus ondersteboven moeten monteren (niet doen hoor). Het grappige is dat het stuur dan verdacht lijkt op van het stuur van een stadsfiets, wat waarschijnlijk niemand wil horen. :roll:
Leon
Afbeelding
Ik rij met een Nitto Noodle Bar van 46 cm breed. In vergelijking met de Woodchipper is de drop veel groter, een cm of 10-12. Ook onverhard bevalt dat stuur prima. Ik heb geen klachten wat betreft controle o.i.d. Sterker nog, in afdalingen, ook onverhard, duik ik onderin de beugels. Dat geeft een heerlijke controle, mijn fiets doet precies wat ik wil en voelt heel zeker en betrouwbaar aan. In asfaltafdalingen vergeet ik soms bijna dat ik niet op een racefiets met bagage zit, maar op een volgepakte fiets. Tegen de wind in is het natuurlijk ook lekker om onderin te rijden, op de uiteinden van het stuur, bij de bar end shifters, zoals dat bij de Woodchipper ook wordt genoemd in de review. Als het dan wat actiever wordt, schuif je je handen weer verder naar voren, bij de remgrepen.

Ik vind het trouwens wel een mooi ding, die Woodchipper. Desondanks heb ik destijds voor de Noodle Bar gekozen vanwege de mooie klassieke looks.

Die 46 cm breedte van de Woodchipper, gaat dat over de afstand tussen de remgrepen of de bar ends?

Denk bij een ombouw wel even om de compatibiliteit van remgrepen en remmen.
Ik heb een zeer vergelijkbaar stuur van OnOne op mijn LHT. Ronduit fantastisch, wil niks anders meer. Niet zozeer omwille van de breedte (mocht zelfs iets smaller), maar vanwege de m.i. ideale drop. Je hebt 4 goede basis-handposities waarvan je de diepe positie ook echt lang kan aanhouden (zelfs mee klimmen). Zeker in combinatie met crosscommandeurs ideaal. Citaat kan ik dan ook helemaal onderschrijven. Mijn zadel staat iets hoger dan het stuur: ik rij veel op de racefiets en dit stuur geeft me net het comfort dat ik nodig heb op de reisfiets. Omgekeerd kan ik me voorstellen dat iemand die een iets meer rechtop-zit gewoon is de diepe positie van dit stuur niet als stresserend ervaart.
Afbeelding
Ik zie dat jij je stuur verder voorover hebt gekanteld dan op de foto's van Janneke. Rijdt dat niet lastig bovenop de remgrepen?
carl: ik zie dat jij ook de schakelingen onderin hebt en niet in de shifters. Is dat een bewuste keuze (op de weblog van de foto hebben ze daar ook voor gekozen, maar zonder beargumentatie). Op de racefiets zitten ze bij mij (natuurlijk) in de shifters, en dat bevalt goed, ook als je je handen bovenop het stuur hebt...
Rijdt dat niet lastig bovenop de remgrepen?
Is goed te doen, zeker als je je handpalm strekt langsheen de remgreep (dus niet 'grijpt'). Dat is de houding die ik het grootste deel van de tijd aanneem, geloof ik. Dikker rubber mag natuurlijk altijd, als ik de remgrepen ooit vervang zal dat een aandachtspunt zijn. Heb me wel al afgevraagd hoe het schakelen met geïntegreerde race-shifters op de midge (of woodchipper, dus) zou meevallen. Vermoedelijk hetzelfde: even wennen maar niet echt een minpunt.
Ik heb 'n vergelijkbaar Misfit Psycles FU2bar en wil echt niets anders meer. Zeer confortabel in vergelijking met een "gewoon" recht MTB- stuur.
Nee, de midge:

http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMI/on_o ... _handlebar


Wat de crosscommandeurs betreft, net als de meeste liefhebbers van de (min of meer) klassieke reisfiets op dit forum vind ik dit het ideale systeem. Eenvoud van techniek en bediening, stuur blijft vrij (voor GPS, skype en scheerapparaat, of gewoon voor het zicht), zit niet in de weg van stuurtas. Des te meer in combinatie met de midge, omdat je veel in de drops rijdt en dan schakelt met pink of handpalm zonder je handen te moeten verplaatsen of grip te verliezen.
Leon schreef:Mij lijkt het niet zo ideaal.
Als je veel controle wilt hebben, dus een breed stuur nodig hebt,....
Als ik op een Midge de remgrepen vasthoudt (std positie) zitten mijn duimen 39 cm uit elkaar. Als je daar overheen wil met een MTB stuur moet dat een flink extra breed geval zijn
m-gineering schreef:
Leon schreef:Mij lijkt het niet zo ideaal.
Als je veel controle wilt hebben, dus een breed stuur nodig hebt,....
Als ik op een Midge de remgrepen vasthoudt (std positie) zitten mijn duimen 39 cm uit elkaar. Als je daar overheen wil met een MTB stuur moet dat een flink extra breed geval zijn
Het scheelt qua controle ook dat bij een racestuur je handen op de remgrepen veel verder voor de vorkbuis staan dan bij een atb-stuur?
Zelf heb ik een Nitto Noodle van 46 cm. Dat geeft nog een redelijke grip op onverharde wegen, maar is toch minder dan een breed recht stuur. Dus als ik meer onverhard zou rijden zou ik in plaats van mijn Noodles ook zo'n Dirtdrop kiezen (zo heette het oorspronkelijke ontwerp van ik meen Nitto/Rivendell). Nitto heeft er op dit moment ook weer eentje, maar om bij de mtb trends aan te sluiten nu met oversized klem. Ik zou zelf denk ik ook crosscommandeurs kiezen. In elk geval kunnen die ook beter dan sti overweg met atb voorderailleurs.
Wim
Mooi stuur, ook ik zit aan zo'n stuur te denken.
Niet te diep en toch vele hand posities.

De SW-007 silver is misschien een optie;
http://www.libertecycles.com/producten/ ... -by-nitto/

Henk

kunst en fietswerk
Dat is dat Nitto stuur. Ze hebben dar bij Libertecycles wel meer mooie dingen, trouwens.
Wim