Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klacht over doorzakken Brooks > dan maar Lepper? - Forum Wereldfietser

Klacht over doorzakken Brooks > dan maar Lepper?

Mijn nieuwe Brooks Flyer was na een paar honderd kilometer tot bijna op de rails doorgezakt, zonder dat ik het ingevet had. Ik word daar een beetje moe van, dit is al de 2e keer, en ik hoor / lees deze klacht vaak over Brooks. Het zadel wordt nu opgestuurd naar Brooks en die gaan het vervangen of opnieuw bespannen. Enige ervaringen met klachtenafhandeling bij Brooks zijn welkom!

De Lepper Voyager had voorheen geen goede reputatie, het zadelframe zou niet stevig zijn. Sinds 2009 schijnt er een nieuwe Lepper Voyager te koop te zijn, die wél een goed frame zou bezitten. Wie kan hier meer over zeggen. Marten?

Al hun zadels lijken niet leverbaar volgens hun website, maar dit kreeg ik als antwoord op mijn email:

>Wij kunnen het hardleren Voyager zadel voor u maken in het zwart, bruin of naturel.
De prijs is 102,50 inkl. btw. Levertijd ca. 1 week.<

Het leer schijnt een superstijf te zijn. Ervaringen hiermee zijn ook zeer welkom!
bikelike schreef:Sinds 2009 schijnt er een nieuwe Lepper Voyager te koop te zijn, die wél een goed frame zou bezitten. Wie kan hier meer over zeggen. Marten?
hoe zeg ik het netjes, is een Berthoud niet wat?
Zeker, ik kwijl van Berthoud, om het netjes te zeggen.

Dus Lepper is sinds 2009 niet vooruit gegaan? Het is namelijk wel bijna 2x zo goedkoop.
Beste Erik,
Als je kwijlt van een Berthoud, kóóp hem dan! Ik rijd er nu bijna twee jaar op en zou nooit anders meer willen. Ook begrijp ik sindsdien niet (meer) dat veel mensen nog zo weglopen met Brooks. Niet alleen schijnt de leerkwaliteit (gemiddeld) behoorlijk achteruit te zijn gelopen, maar het zadel is gewoon slecht ontworpen en geconstrueerd. De verhalen over gebroken en kromme bouten, rails, doorgezakt leer enz. zijn inmiddels niet meer te tellen.
Heeft een Gilles Berthoud dan geen nadelen? Ja, het moet goed passen bij de afstand tussen je zitbotjes. Als die te groot is, dan heb je echt een probleem om er lekker op te fietsen. Reken verder met minimaal duizend km infietsen, tweeduizend mag ook. Maar dat lijkt me voor jou het mindere euvel :wink: .
De prijs is voor zoveel kwaliteit eigenlijk een lachertje.
Tip: neem een honingkleurig exemplaar. Zwart schijnt af te geven en de honingkleur wordt door vet en zweet later zo ontzettend mooi patina...
Dan kun je elke dag kwijlen als je je zadel alleen maar ziet :D .
Op mijn ingereden Gilles Berthoud
worden mijn billen nooit meer moe
van de vele uren op de fiets
want ze voelen vrijwel niets.
Iedereen, die nu nog klaagt
en door zijn zadel wordt belaagd
met narigheid en pijntjes,
raad ik dan ook fijntjes
langs te gaan bij een oude baas.
Vraag een Berthoud aan Sinterklaas :!:
bikelike schreef:Mijn nieuwe Brooks Flyer was na een paar honderd kilometer tot bijna op de rails doorgezakt, zonder dat ik het ingevet had.
Dat mag natuurlijk nooit. Bij mij duurde de eerste spanbeurt altijd op zijn minst tot 1000 km, en dan was er van doorzakken tot op het frame nog geen sprake. Het opnieuw opspannen duurt daarna steeds langer.
De dikte van het leer is overigens niet allesbepalend. Eén van de drie brookszadels die ik in gebruik heb heeft een vrij dun dek. Ik heb het ooit "gevonden" in de kelder van mijn flat op een fietswrak dat er was gedeponeerd. Het dek was toen doorgezakt en ik heb het opgespannen. Ik heb er inmiddels 20000 km op gefietst en het zit heerlijk. Het is nog zo'n oude versie met tamelijk slappe veren. Het is niet te koop!
Een oude tweedehands is dus op dit moment beter dan nieuw.
Wel vind ik dat Brooks hun oeroude ontwerpen op kleine maar essentiële punten zou kunnen verbeteren. Gezien de inzet van inferieur leer lijkt me de kans daarop echter klein.
Leon
Prachtige zadels, die leren dingen. Maar weet iemand waar je op een goede manier je zitbotjes kunt laten opmeten zodat je de juiste breedte van zo'n duur zadel kunt kiezen, i.c.m. het juiste gebruik/doel van een zadel? Als het goed begrijp is de juiste breedte toch bijna net zo belangrijk als de juiste framemaat?
@Pedalero
De breedte van een zadel is belangrijker naarmate je meer rechtop zit. Als je zitbotjes wat verder uit elkaar staan heb je een breder zadel nodig om 'kuiltjes' te maken in het leer.
Het meten van de afstand is op dit forum al vaker beschreven en is vrij eenvoudig: leg een stuk ribbeltjeskarton op een tafel oid, ga erop zitten en doe even je benen omhoog, zodat je volle gewicht op je billen rust. Als je opstaat zie je twee min of meer ronde deuken in het karton. Meet dan de afstand tussen het midden van die twee plekken. Die varieert meestal tussen de 11 en de 14 cm en dient binnen de ijzeren of kunststof achterrand van je zadel te vallen omdat het leer anders niet de vorm van de botjes kan aannemen.
Is de afstand 11 of 12 cm, dan kun je een zadelbreedte van 15-16 cm aanhouden. Bij 13 of 14 cm ga je dan naar een zadelbreedte van 17-18 cm.
Je zithouding is echter ook van belang: hoe meer voorover, des te smaller je zadel kan zijn omdat je dan minder op je zitbotjes zit en meer op je 'weke delen'.
Ook de zadellengte speelt een rol. Zit je erg rechtop, dan kun je een iets korter zadel nemen, bijvoorbeeld 24-26 cm. Zit je meer voorover, dan is een langer zadel prettiger, van 26-28 cm
Verhelderend, bedankt.
Ik rij nu ik denk zo'n 15.000km rond op een Brooks team professional en hoewel die niet bijzonder mooi afgewerkt is, was het vlot ingereden, zit het heerlijk en vind ik het nog steeds goed smoelen.

Ik vet het dek twee keer per jaar in (alleen bovenkant) en heb het nog niet hoeven opspannen.

Sjors
Sjors schreef:Ik rij nu ik denk zo'n 15.000km rond op een Brooks team professional en hoewel die niet bijzonder mooi afgewerkt is, was het vlot ingereden, zit het heerlijk en vind ik het nog steeds goed smoelen.

Ik vet het dek twee keer per jaar in (alleen bovenkant) en heb het nog niet hoeven opspannen.

Sjors
Kijk kijk, dat is wat we graag horen. Ooit had ik een onverwoestbare Brooks, ik geloof een BN5, en dat leer was schitterend, jaaaarenlang. Een vriend had in die tijd hetzelfde zadel met een dun stukje leer dat in een mum van tijd doorgezakt was.
In de 6 jaren dat ik een Brooks zadel heb, had ik ieder jaar weer de zadel moeten spannen, terwijl ik in verhouding niet zoveel kilometers maak en mijn gewicht slechts 56 kg is. Totdat begin van dit jaar een aktie van een fabrikant was om een zadel uit te testen (Selle Royal). Ik heb het kunnen uitproberen en met volle tevredenheid. Ik hoef er niets meer aan te doen en zelfs geen broeken met zeem dragen en dat zelfs in dagen dat ik > 80 -100 km reed.
[Off-topic!]
Leon schreef: Eén van de drie brookszadels die ik in gebruik heb heeft een vrij dun dek. Ik heb het ooit "gevonden" in de kelder van mijn flat op een fietswrak dat er was gedeponeerd.
Ja ja, zo heeft ook al twee keer iemand een fiets van mij "gevonden" die even op straat geparkeerd stond, terwijl ik ergens binnen was.

:wink:

Carl
Ik fiets al jaren [ik denk ongeveer 10] op een BROOKS colt, totaal geen probleem en misschien 1 keer nagespannen, ziet er nog steeds heel erg mooi uit.
Ik vet mijn zadel 2 keer per jaar in.

Op mijn andere fiets heb ik een BROOKS met vering, moet zeggen dat hier wel enige sprake is van doorzakken, maar fietst nog steeds erg fijn een kwestie van gewenning misschien.

NB. Die Gilles Berthoud zadels zijn subliem mooi. :wink:
Nu 5% herfst korting bij de
http://brooksshop.nl/products/gilles-berthoud/,
wordt sowieso mijn volgende zadel.

Henk

kunst en fietswerk
Ik denk dat ik net als Henk ook wel een GB zou willen. Mijn enige Brooks zadel dat ik nooit hoef op te spannen is mijn Professional uit 1976.
Wim
Erik, ik heb precies hetzelfde probleem ondervonden met een nieuwe brooks "pre-aged". In Juni j.l. op mijn nieuwe VSF laten zetten, en na een week, 500 km fietsen en twee keer spannen zat ik op het ijzer. Marco (B4T) heeft het zadel direct omgeruild voor een nieuwe B67 "normaal" (dus niet pre-aged) en die is weer als vanouds, uiteraard na pakweg 500 km inrijden. (superservice van B4T :D ). We hebben nu drie reisfietsen in het gezin met de normale B67 en die zijn allemaal probleemloos. Ik vond de pre-aged ook wel erg dun en zacht leer hebben in vergelijking met het dikke, harde leer van de B67.
groetjes ben
Voor een kleine 10 jaar terug waren de Brooks zadels (Flyer) gewoon goed.
Had het idee dat het leer ook wat dikker was. Nu Brooks in Italiaanse handen is overgegaan, lijkt het met de kwaliteit bergafwaarts te gaan. 1 zadel is al eens naar AGU teruggestuurd i.v.m. met hevig kraken. Ik heb van AGU toen een nieuwe Flyer gekregen en die voldoet tot op heden prima.
Wel zakt het leer wat in (iets meer dan een kwart van de stelschroef is al gebruikt voor het opspannen), maar ik ben dan ook een vrij zwaar persoon (een kleine 100 kg).
Ik heb het inzakken wat opgelost door een stuk pijpisolatie om het frame onder het zadel te plaatsen, dit bevalt goed en geeft mij de nodige comfort.

Om nu gelijk een Berthoud zadel aan te schaffen (vrij duur ook nog) gaat mij wat te ver. Laat Brooks het eerst maar oplossen, m.i. hebben de problemen van het doorzakken te maken met het verkeert opspannen van het zadel in de fabriek (volgens mij worden de zadels overigens nog steeds in Engeland gemaakt of zit ik verkeerd en komen deze inmiddels uit Italie?).
Frits
@henkfietst52

Henk. Die stuurtas die je bij je had tijdens jou Achterhoek fietstocht was dat niet een GB?
Henk. Die stuurtas die je bij je had tijdens jou Achterhoek fietstocht was dat niet een GB?
Ja die tas is van Gilles Berthoud.

Er komt overigens ook een hele mooie shifter van GB voor Rohloff schakeling op de markt eind dit jaar, die shifter past op een racebocht, echt een gelikt ding vind ik dat. Die GB maakt mooi spul, dat kan je verwachten van een Franse randonneur.

Henk

kunst en fietswerk
Hallo,

Ik heb een langere tocht gemaakt met de Lepper, het vlaggeschip van deze firma, met twee plus vier is zes veren achter, en zo'n mooie krulveer aan de voorkant! Ja, het oog wil ook wat natuurlijk.

In elk geval, beste zadel dat ik ook gehad heb, een aanrader dus. :D