Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijfrem achter blijft zacht - Forum Wereldfietser

Schijfrem achter blijft zacht

Situatie:
Ik heb zojuist voor mijn vrouw haar geweldige Giant Triple-X (inderdaad, een hippe jongerenfiets) omgebouwd naar de ultieme vakantiefiets met Rohloff en Magura Marta's. De reden van deze ombouw is dat voor het lange, relaxte tourwerk van 100km/dag de fiets een heerlijke zitpositie heeft. Gecombineerd met het enorm stijve en lichte aluminium frame met een aangelaste bagagedrager en de Big Apples maakt dit de ultieme vakantiefiets. Beetje sneu voor haar dat ik dit pas doe na 15K vakantiekilometers.....

Probleem:
dat ik nu heb is dat de Marta die achter zit, zacht blijft. Uiteraard diverse keren ontlucht volgens het boekje, maar wat ik zie gebeuren is dat de blokjes pas gaan bewegen als de handle 3 of 4 cm is ingeknepen, zodat de rem pas goed werkt als de handle helemaal is ingeknepen. De voorrem heeft een duidelijk drukpunt en voelt hard aan. De leiding naar achteren toe is 1,80m lang. Wellicht dat er door expansie op deze lijn drukverlies optreedt? Maar dat verklaart dan weer iet dat de blokjes pas laat bewegen.

Graag een mooi advies!

Dank, groet, Wim
wimdegelder schreef: dat ik nu heb is dat de Marta die achter zit, zacht blijft. Uiteraard diverse keren ontlucht volgens het boekje, maar wat ik zie gebeuren is dat de blokjes pas gaan bewegen als de handle 3 of 4 cm is ingeknepen, zodat de rem pas goed werkt als de handle helemaal is ingeknepen. De voorrem heeft een duidelijk drukpunt en voelt hard aan. De leiding naar achteren toe is 1,80m lang. Wellicht dat er door expansie op deze lijn drukverlies optreedt? Maar dat verklaart dan weer iet dat de blokjes pas laat bewegen.
zal met alle bochten? toch wel ergens lucht achterblijven.
ik ben het eens met Marten: een hydrolische rem waarbij je kan blijven drukken zonder druk te krijgen wjst op lucht in het systeem. Meer olie, meer olie. Probleem is het volume van de spuit en de inhoud van het systeem zijn bijna gelijk zijn. Grotere spuit als die geleverd is door magura zou fijn zijn. Ik heb het zelfde bij een HS33 waaarbij een nieuwe langere leiding nodig was.

Erik
erikheijn schreef:iolie. Probleem is het volume van de spuit en de inhoud van het systeem zijn bijna gelijk zijn. Grotere spuit als die geleverd is door magura zou fijn zijn.
De Rohloffspuit is flink groter
Citroen LMH olie is een stuk goedkoper dan Magura blood
Knijp ook eens in de remgreep en weer langzaam loslaten bij het ontluchten
m-gineering schreef:Citroen LMH olie
LMH? LHM:
Afbeelding
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Citroen LMH olie
LMH? LHM:
Afbeelding
Leon
Afbeelding

toch geen liquide minerale hydraulique dus ;)
Toen ik een jaar of twee geleden de remhendels van mijn HS11 set verving door versies met een metalen handvat, viel het me op hoe lastig de cilinder in de remhendel volloopt. uiteindelijk heb ik tegen de handleiding in de remhendel eerst dichtgeknepen en de leiding zoveel mogelijk gevuld. Waarna ik de ontluchting heb dichtgeschroefd en met een flinke kneep in de spuit het systeem zodanig onder druk gezet dat de remhendel vanzelf open ging. Daarna heb ik de normale procedure van vullen en ontluchten vervolgd.
Overigens wel even opletten dat de remblokjes helemaal open staan voor je het remsysteem afsluit.
Voor motorfietsen zijn remslangen met staalmantels te koop om te voorkomen dat de druk de (normaal) rubberslang uitrekt ipv naar het remblok gaat, maar meestal is lucht de boosdoener.
hans-l schreef:Voor motorfietsen zijn remslangen met staalmantels te koop om te voorkomen dat de druk de (normaal) rubberslang uitrekt ipv naar het remblok gaat, maar meestal is lucht de boosdoener.
Ik denk dat na 3,5 jaar de lucht er toch uit is, aders had de vraagsteller na november 2011 misschien nog wel eens om raad gevraagd...

Carl
Staal wordt pas zinnig als je wel druk op kan bouwen, maar 't toch te sponzig blijft. Dit klinkt als lucht. Haal bij de apotheek grotere spuiten en slangen (evt zijn slangen ook bij de dierenwinkel te vinden). En gewoon goed doorspuiten.