Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goede/slechte ervaringen framebouwers - Forum Wereldfietser

goede/slechte ervaringen framebouwers

Sinds kort ben ik op zoek naar een nieuwe (maat)fiets en ben benieuwd wat jullie ervaring is.
Wel of niet een maatfiets(ik ben 1,82m)
Zo ja, werd de fiets tot volle tevredenheid gebouwd? En door welke bouwer?

Ik hoor er graag meer over.

Heron
Ik denk dat het handjevol Nederlandse frameontwerpers/bouwers technisch allemaal erg goed werk levert en dat hun ontwerpen in de range van reisfietsen inmiddels goed is uitgeëvolueerd. De uiteindelijke tevredenheid zal vooral afhangen van de mate waarin het frame is afgestemd op jouw wensen, wat van beide communicerende partijen afhangt. Verder hangt het resultaat ook af van de onderdelen die op de fiets gemonteerd worden en of die daadwerkelijk aan jouw eisen voldoen.
Ik heb ervaren dat eigenwijsheid zowel de framebouwer als de klant soms parten kan spelen, maar ook dat het heel fraaie resultaten kan opleveren; met een prijskaartje natuurlijk.
Gezien het prijskaartje zou ik alleen een maatfiets nemen als je lichamelijk buiten de specificaties van confectieframes valt of aparte wensen hebt.
Voor alle andere gevallen kun je bij veel fabrikanten een fiets volledig naar wens laten afmonteren. Het scheelt zo'n 500 euro en zo'n fiets is niet minder goed.
Ook fabrikanten die alleen standaardfietsen hebben zijn soms prijstechnisch zo interessant dat het voordelig kan zijn om zo'n fiets te kopen en direct zadel, drager en cranckstel te vervangen door iets van eigen wens.
Leon
Ik heb een m-gineering en ben erg tevreden. Het frame past me perfect, en rijdt als een zonnetje vanwege de luxe dunwandige framebuizen. Al mijn eigenwijze wensen voor de afmontage konden vervuld worden, en de prijs was niet eens idioot.
Wim
Slechte ervaring Vittorio.

Ik had een 15 jaar oude 28inch 57cm vittorio. Nu wilde ik een 26 inch, 57cm, met een minder steile zitbuis. Op advies bovenbuis ong 4cm sloping laten lopen zodat frame stijver zou worden, 53cm dus.
Bleek 9cm te zijn. niet alleen zitbuis -4cm gemaakt maar ook stuurbuis +5cm.
Over en weer gebeld, misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Nieuw frame laten maken(en betaald!! stomstom) met de juiste stuurbuislengte en nu hebben ze de zitbuis 48cm gemaakt. Ik ben 1,86.
Om gek van te worden.
Mensen luisteren en communiceren niet en zijn nu niet meer thuis.
Heb een keer een soortgelijke ervaring gehad met Vittorio. Gevraagd om achtervork die brede band toelaat in randonneur-achtige fiets. Kreeg een smalle achtervork. Is wel zonder kosten opgelost, maar het frame is er niet mooier van geworden. Communicatie tussen winkel en werkplaats lijkt niet helemaal goed te lopen.
liz schreef:Communicatie tussen winkel en werkplaats lijkt niet helemaal goed te lopen.
Ik heb juist heel goede ervaringen met Vittorio (3 maatfietsen gekocht daar).
Ze nemen bij Vittorio juist nog uitgebreid de tijd om -gezamenlijk- de beste oplossingen te vinden.
Ook de service achteraf is altijd prima geweest.
Slechte ervaring Vittorio,

Herkenbaar wat ik lees van Liz en Jorta.
Mijn fiets was besteld in 48 spaaks en werd geleverd in 36.
Stuur stond 10cm lager ipv hoger dan mijn zadel waardoor ik alle kabels kon gaan vervangen.
Het meest vreemde vind ik toch wel dat mijn tubus achterdrager niet direct op het frame vast zit maar met 2cm lange busjes er van af gehouden wordt.
Direct erop past niet want dan komt de drager tegen de achterbrug aan.
Elke andere fietser die ik ooit ben tegengekomen met tubusdrager heeft dit probleem niet.
Voor mij nooit meer een maatframe, ik wil van te voren zien en ervaren wat ik koop.
> Mijn fiets was besteld in 48 spaaks en werd geleverd in 36.
> Stuur stond 10cm lager ipv hoger dan mijn zadel waardoor
> ik alle kabels kon gaan vervangen.

En je heb ze niet lachend aangekeken met het sympathieke doch dwingende verzoek dit recht te zetten?

> Het meest vreemde vind ik toch wel dat mijn tubus achterdrager
> niet direct op het frame vast zit maar met 2cm lange busjes
> er van af gehouden wordt.
Zou ik wel eens een plaatje van willen zien.

Leon
Wij zijn erg tevreden over onze M-gineering fietsen. Was prijstechnisch ook erg gunstig en door de 'eigenwijze' mening van Marten heb ik alleen maar een betere fiets gekregen. Service is uitstekend en levenslange garantie. Tenminste gedurende het leven van de bouwer :D

Ga gewoon eens langs bij een fietsenbouwer en ga op je gevoel af.