Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2e fiets (woon/werk/dagtochten) opknappen of niet? - Forum Wereldfietser

2e fiets (woon/werk/dagtochten) opknappen of niet?

Ten eerste heb ik eigenlijk eerst een vraag over het gebruik, ik wilde er een poll van maken maar volgens mij is die optie niet meer aanwezig.

Wie van jullie gebruiken de "vakantiefiets" ook voor dagelijks gebruik en wie houdt er een tweede (en evt derde..) fiets voor dagelijks gebruik op na?


Ik ben begonnen met fietsvakanties met een 28" Giant die ik sinds mijn 26" Avaghon vakantiefiets alleen nog voor "rondom huis" gebruik.

Toen ik de Avaghon kocht dacht ik erover mijn Giant "op" te rijden en daarna enkel de Avaghon in gebruik te nemen voor alle fietsactiviteiten.

Nu is het zover dat ik over de 40.000km gereden heb met mijn Giant en ik rij er graag op. Maar de velgen zijn nu toch echt wel hol geraakt en de voorrem (nee, niet alleen de blokjes)ed mogen ook wel een vervanging hebben.

Wat te doen opknappen of niet?

Ik kwam tot nu toe tot het volgende:

Voordeel
Ik haal er hogere snelheden mee wat fijn is op ritjes naar de stad (enkel 20-23km)
Plus het feit dat ik er minder moeite mee heb om in de winter mee te rijden als er gepekeld is.

Nadeel
Verschil in zithouding waar ik aan moet wennen telkens als ik van fiets wissel.
Twee fietsen onderhouden lijkt me duurder.
Met de "goeie de stad in" vind ik toch wel risicovol, al heb ik een goed slot liggen en zijn er in Eindhoven bewaakte stallingen in de buurt waar ik ik moet/wil zijn.


Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Je geeft zelf al een beetje het antwoord. Ik proef uit je verhaal dat je je Avaghon het liefst niet als stadsfiets wilt gebruiken, wat begrijpelijk is. Met een mooie vakantiefiets naar een bewaakte fietsenstalling vraag je vaak om problemen (fiets komt er vaak niet geheel ongeschonden uit).
De vakantiefiets gebruik ik voor fietsvakanties of b.v. voor wat langere tochten in Nederland.
Als stadsfiets gebruik ik een Batavus Personal Bike, robuust en kan tegen een stootje.
Ik zou je 28" Giant lekker (zelf) opknappen en gebruiken waar je hem voor wilt gebruiken.
Dat de zithouding verschilt, zou ik mij niet al te druk over maken. De Giant gebruik je voor korte ritjes, terwijl je op de Avaghon langere dagen zal doorbrengen.
Frits
Ik vind dat ik teveel op mijn stadsfiets zit om op een barrel rond te rijden. Door de jaren heb ik dan ook twee vakantiefietsen (1 staal, 1 alu) verworven die beide heel het jaar worden ingezet. In de zomermaanden heb ik een voorkeur voor de alu fiets omdat ie sportiever rijdt (ook de houding en het gewicht zijn sportiever), in de winter ploegt de andere fiets beter door de modder. Beide worden ingezet voor weekendjes en langere ritten. Bij het overstappen ondervind ik ook enige last, maar dat stoort me niet erg hard.

In jouw geval zou ik dus de giant opknappen of vervangen door iets gelijkwaardigs.
Hallo Roald

Ik zat in de zelfde situatie en had het zelfde dilema. :roll:
Mijn Koga gebruikte ik voor vakanties en voor bij huis, Maar na ook 40.000 km is het beste er wel af, :( zeker sinds ik met mijn kleinzoon voor op de fiets rij. :) :lol:
Heb deze week dus een nieuwe VSF T400 aangeschaft :D en zojuist mijn eerste tripje gereden. :lol:
Ondanks dat ik een enorme onweersbui met hagel op mijn hoofd kreeg ben ik heel tevreden met mijn beslissing. :o :lol:
Wat een verschil! :o loopt veel lichter en heb veel meer confort door de 47 mm banden.
Mijn oude Koga blijf ik gewoon bij huis gebruiken want ik ben ook erg aan hem gehecht, het voelt bijna als verraad, al ik hem weg zou :cry: :oops:

Sterkte met je beslissing
Dirk
Ik heb een Koga Worldtraveller als vakantiefiets en gebruik deze ook voor woon-werkverkeer (28 km enkele reis), ook in de slechtere perioden. Daar heb ik niet zo'n moeite mee, omdat deze fiets al wat ouder is. Ik vervang cassette en ketting na de winter toch. Deze fiets heb ik zo aangepast in de loop van de tijd dat ik er comfortabel en vlot lange afstanden mee af kan leggen: ik heb hem tot randonneur omgebouwd. Op dit moment is de situatie zo dat mijn vrouw maar wat graag op mijn fiets naar haar werk fietst, waar ze aanvankelijk dacht onmogelijk te kunnen wennen op een fiets met racestuur. De tweede Koga (die van mijn vrouw) staat momenteel ietwat droevig en verlaten in de schuur.

Daarnaast heb ik ook nog een stadsfiets (28 inch). Die gebruik ik om zo veel mogelijk kinderen, boodschappen en bagage (fietstassen op te vervoeren: naar school, naar voetbal, zwemles, muziekles, communie: het kan allemaal. Die fiets is een Batavus. Ik ben niet heel kapot van de kwaliteit. (opklikbare spatborden die iedere keer losschieten, niet de allerbeste verlichting, kettingkast is niet meer in elkaar te zetten nadat ik eens de ketting heb vervangen), maar afgezien van de genoemde onvolkomenheden functioneert het allemaal heel redelijk. Ik heb geen enkele moeite met de totaal andere zithouding. Met mijn stadsfiets ga ik ook absoluut niet proberen snelheidsrecords te verbreken of het moet zijn omdat ik op tijd op school moet zijn.

Die Koga gooi ik niet zomaar meer de deur uit. Ik heb wel eens gedacht om hem op termijn om te bouwen tot stadsfiets en die Shimano Nexusgroep van mijn Batavus over te zetten op de Koga. Maar dat laten we rustig bezinken. De rest van de Batavus mag van mij zonder traan naar het kerkhof.
Hierboven wordt het ook al gezegd, maar ik gebruik mijn vakantiefiets ook als daagse fiets. Waarom qua comfort daarin concessies doen? Ik heb wel het voordeel dat ik nooit in de / een stad kom waardoor diefstal geen grote kans is.

Daarnaast heb ik nog een racefiets voor avond en weekendritjes en een motorfiets voor als het wat sneller moet. Mijn vrouw heeft 3 fietsen, mijn kinderen (3 stuks) hebben gemiddeld 1,5. Eigenlijk is de garage ook vol... :D

Groet'n
Eric
Nou, alvast bedankt voor de antwoorden,

het zelf opknappen is ook het probleem niet :)
Ik doe het met drie:

Dagfiets voor alles van 70 km en langer, en hopelijk ooit ook een serieuze vakantie
Stadsfiets voor naar het werk, zit geen teller op die gestolen kan worden en zo, goedkope vaste fietstassen i.p.v. Ortlieb
Boodschappenfiets met grote tassen achter en een grote krat voor. Eigenlijk heeft die fiets mijn leven nog het meest verbeterd. Eindelijk geen gehannes meer om boodschappen voor een week thuis te krijgen. Als je geen auto hebt is zo'n fiets eigenlijk een must.

Merlijn
Ik gebruik maar 1 fiets: Avaghon 26". Woon/werk verkeer, vrije tijd, vakantie. Maakt niet uit. Dat ding is gemaakt om te fietsen, en fietsen zal ie. In Zwolle zijn diverse bewaakte gratis fietsenstallingen, een veilige stalling is geen enkel probleem.
Merlijny2k schreef: Boodschappenfiets met grote tassen achter en een grote krat voor. Eigenlijk heeft die fiets mijn leven nog het meest verbeterd. Eindelijk geen gehannes meer om boodschappen voor een week thuis te krijgen. Als je geen auto hebt is zo'n fiets eigenlijk een must.

Merlijn
Of een fietskar.....
eric190173 schreef:Hierboven wordt het ook al gezegd, maar ik gebruik mijn vakantiefiets ook als daagse fiets. Waarom qua comfort daarin concessies doen? Ik heb wel het voordeel dat ik nooit in de / een stad kom waardoor diefstal geen grote kans is.

Daarnaast heb ik nog een racefiets voor avond en weekendritjes en een motorfiets voor als het wat sneller moet. Mijn vrouw heeft 3 fietsen, mijn kinderen (3 stuks) hebben gemiddeld 1,5. Eigenlijk is de garage ook vol... :D

Groet'n
Eric
Zeer herkenbare situatie (uitpuilende schuur), behalve dat wij allemaal minimaal twee fietsen hebben. De jongste spruit van vier heeft drie fietsen en dan is er nog een vouwfiets. Drie fietsen heb ik dan ook aan het plafond hangen.
Hehe, we zijn offtopic aan het gaan, maar een ligfietsende Nederlander zei me onlangs, autorijders hebben een dure/mooie auto, fietsers verzamelen altijd maar meer fietsen die elke een aparte functie hebben.

Wij hebben met ons tweeën 13 fietsen, waarvan er 3 renovatie projectjes zijn, maar de andere zijn allen klaar voor gebruik (oa. alledagen fiets, racefietsen, stadsfietsen, vouwfiets, tandem, vrachtfiets, ...)
Hehe, we zijn offtopic aan het gaan, maar een ligfietsende Nederlander zei me onlangs, autorijders hebben een dure/mooie auto, fietsers verzamelen altijd maar meer fietsen die elke een aparte functie hebben.
Dat gevoel... daar zeg je wat.
Ik heb hier staan-
-Koga Worldtraveller (van 2007, maar is tweedehands)
-Koga CityLite (vorige winter gekocht)
-vouwer Dahon Vitesse D7
-en als laatste: Alan Cyclocrosser (die ik op de weg gebruik)
elk van deze fietsen heeft een ander doel.
De vouwer werd aangekocht met het oog op fietstochten en OV. Daar heb ik al uiterst plezierige tochten mee gemaakt.
De World Traveller: no comment! Steeds weer verbaas ik me over dat zeer stabiele frame.
De CitylIte woon-werk-boodschappen-korte tochtjes
De Alan Crosser: was een "projectje" die nu helemaal afgewerkt is. Om een snel rondje te maken. Maar die moet de deur uit. Van hetgeen deze opbrengt kan ik weer iets anders gaan maken. Waarbij ik luidop aan een singlespeed denk.