Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel centreren - Forum Wereldfietser

Achterwiel centreren

Hoi,

ik heb een ruim 2 jaar oude Koga Signature met Rohloff-naaf en Magura-remmen. Kortgeleden verving ik m'n banden (zomerbanden -> spijkerbanden) en verving ik m'n remblokjes. Dit doe ik met m'n fiets ondersteboven. Als ik m'n achterwiel vastzet, staat m'n achterwiel tegen één van de remblokjes gedrukt, ook als ik de remmen helemaal losdraai. Alleen als ik de ene kant van het wiel een klein beetje optil en dan het wiel vastzet, drukt het niet tegen de remblokjes aan. Maar dit is niet ideaal, en ik zou denken dat dat niet zou moeten hoeven.

Is mijn wiel niet goed gecentreerd? Of m'n remmen? Wat kan ik hier aan doen, alternatief laten doen? Er is helaas geen goede fietsenmaker in de buurt, en zeker niet iemand die verstand heeft van nieuwerweste dingen. Zelf ben ik ook niet erg handig.

groeten uit een sneeuwerig Kiruna, Gerrit.
De logische vraag is natuurlijk of het wiel midden tussen de verticale achtervorkpoten zit. Meet links en rechts eens de afstanden frame-velg. Groot verschil? Foto?
Leon
Als je het wiel weer geplaatst hebt, moet je het wiel even los zetten. Meestal zet het wiel zich zelf recht, maak dan de hendel weer vast.

Mario
supermario schreef:Als je het wiel weer geplaatst hebt, moet je het wiel even los zetten. Meestal zet het wiel zich zelf recht, maak dan de hendel weer vast.

Mario
Afbeelding

!!!!!!
gerritholl schreef:Hoi,

ik heb een ruim 2 jaar oude Koga Signature met Rohloff-naaf en Magura-remmen. Kortgeleden verving ik m'n banden (zomerbanden -> spijkerbanden) en verving ik m'n remblokjes. Dit doe ik met m'n fiets ondersteboven. Als ik m'n achterwiel vastzet, staat m'n achterwiel tegen één van de remblokjes gedrukt, ook als ik de remmen helemaal losdraai. Alleen als ik de ene kant van het wiel een klein beetje optil en dan het wiel vastzet, drukt het niet tegen de remblokjes aan. Maar dit is niet ideaal, en ik zou denken dat dat niet zou moeten hoeven.
Afbeelding
Is je wiel gecentreerd? : leg het wiel op tafel, met de velg steunend op twee koffimokken oid en meet de afstand as-tafel. Dat moet links en recht hetzelfde zijn

als dat in orde is: controleer dat beide blokjes helemaal terugschuiven in de houder

Als dat nog niet helpt terwijl de naaf links en rechts helemaal in de padden gedrukt zit : Download de Magura manual, pak een 5mm inbus en stel de rem opnieuw af. Neem er de tijd voor, dit kan uitdraaien op een uurtje prutsen. Als het weinig is kun je ook proberen of het helpt de ankerplaat iets te verbuigen
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en bij mij bleek de velg niet meer gecentreerd te staan tegenover de as. De fietsenmaker heeft dat toen terug rechtgezet. :)
Centreren achterwiel:
- alle spaaknippels (lijn)olieën
- plakbandje om 1 spaak plakken zodat je weet waar je begint/eindigt...

(velg moet naar derailleurkant / 'drive side')
- alle spaken aan de derailleurzijde 1 halve slag strakker
- alle spaken aan de andere zijde 1 kwartslag losser
- repeat until centered

(velg moet weg van derailleurkant)
- alle spaken aan de derailleurzijde 1 halve slag losser
- alle spaken aan de andere zijde 1 kwartslag strakker
- repeat until centered
Matthie9000 schreef: - plakbandje om 1 spaak plakken zodat je weet waar je begint/eindigt...
Dat ventielgat zit er niet voor niks
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef: - plakbandje om 1 spaak plakken zodat je weet waar je begint/eindigt...
Dat ventielgat zit er niet voor niks
Inderdaad.
Dus als je een plakkertje om een spaak plakt heb je geen ventiel meer nodig. :D
Zo is dat! :lol:
Of je plakt een plakkertje om je ventiel. :)
blijft overigens wel een handige methode om begin/einde te markeren als je een wiel aan het richten bent.
Ik spaak een wiel zonder ventiel met bijbehorend velglint, binnenband en buitenband gemonteerd. Richten is ook makkelijker zonder die drie eenheid. :lol:
Dat werkt wel maar je kunt zo niet goed de hoogteslag eruit halen
Ik was vergeten dat ik hier deze vraag had gesteld :S ik heb het probleem nog steeds, maar ben geneigd oplossingen uit te stellen zolang ik nog op m'n fiets kan fietsen, zeker omdat er hier geen behoorlijke fietsenmaker is...

Het wiel lijkt gecentreerd als ik het op de grond leg (de tafel vindt m'n vriendin niet goed):

Afbeelding
Afbeelding

Maar de afstand tot de velg is dat niet:

Afbeelding

Dit is mijn (linker) achteras:

Afbeelding

Wat klopt hier niet?

Misschien toch maar naar wat hier voor een fietsenmaker moet doorgaan ermee...
Tjah... als je 100% zeker weet dat je wiel recht is; is je frame (achtervork) scheef of heb je je wiel scheef in de padden hangen?
Matthie9000 schreef:Tjah... als je 100% zeker weet dat je wiel recht is; is je frame (achtervork) scheef of heb je je wiel scheef in de padden hangen?
Dat laatste! Het was weer helemaal scheefgezakt...

Ik bepaal dat aan de hand van de lengte van het zichtbare deel van de schroefdraad. Ik heb het nu gefixt, maar ik denk dat de reden dat het telkens weer scheefzakt is, dat één van de schroefjes ontbreekt:

Afbeelding

Afbeelding

Zie het gapende gat in de tweede foto...

Ik herinner me dat ik vergeefs op jacht ben gegaan maar zo'n schroefje, maar heb toen geconcludeerd dat het niet essentieel is en ben doorgefietst. Maar ik kan hier nergens een schroefje met inbus-hoofd en juiste diameter vinden. Ik had een schroefje met een ander hoofd, maar dat kon ik er niet goed inkrijgen en is — ontdek ik nu — er ook weer uit gevallen...
Gerrit,

waarom laat je niet door iemand uit Nederland een paar schroefjes opsturen.

Ik bedoel dit niet rot, maar jij bent ingenieur in de Technische natuurkunde, dan moet je toch wel kunnen zien wat er aan scheelt, lijkt mij.

Mario
supermario schreef:Gerrit,

waarom laat je niet door iemand uit Nederland een paar schroefjes opsturen.

Ik bedoel dit niet rot, maar jij bent ingenieur in de Technische natuurkunde, dan moet je toch wel kunnen zien wat er aan scheelt, lijkt mij.

Mario
Ja, in theorie zou ik daar handig mee moeten zijn :P

Afbeelding

Goed dan, misschien helpt het toch.