Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets: rohloff naaf, welk kettingspansysteem? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets: rohloff naaf, welk kettingspansysteem?

Koga heeft een systeem met verstelbare patten met een bijzonder fraai systeem dat goed is in te stellen. Zie de foto hieronder.
En Snel Explorer (erg sjiek) heeft verstelbare patten waarbij je het wiel 'gewoon' naar achteren trekt en moet richten.
De mooiste en handigste excenter is die van idworx die je met een 5 mm inbussleutel makkelijk kan verstellen. Wij laten klanten -meestal- bij het ophalen altijd zelf één keer de ketting spannen. Dat werkt bij een Koga en een idworx het makkelijkst.

Hier kun je drie filmpjes zien hoe je een ketting spant bij een idworx, Koga of Santos:
http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... loff-naaf/

Afbeelding
@Eric,
tja, wij waren afgelopen vrijdag bij je in de winkel.

en hebben toen meteen maar twee idworxen besteld!

we waren erg gecharmeerd van de easy rohler (hoewel de travelmaster 2.8 staal voor ons gelijkwaardig uitkwam wat rij-gevoel betreft).
juist de 'kleine' dingen als achterlichten, dopjes op de excenter-boutjes, etc. deden ons voor de easy rohler kiezen ipv. de travelmaster.

nu zitten we te wachten tot we ze op kunnen halen en verslijten!
Jurjan,

Heel veel plezier met jullie nieuwe fietsen. Hoop dat jullie veel mogen beleven totdat ze versleten zijn en dat gaat zeker lukken.

Wel moeten gniffelen dat dopjes op de boutjes van excenter een (ver)koopargument is. Ik zie die helemaal niet en bovendien lijkt het me iets wat je ergens kwijtraakt! Ik laat me liever leiden door de kleur :D

Sjirk
@Sjirk: tja, mooi zwart is niet lelijk...
jurjan schreef:@Sjirk: tja, mooi zwart is niet lelijk...
mooie aankoop, betere/mooiere fietsen zijn er nauwelijks te verkrijgen.... en de dopjes op de bouten van de excentrische bracket blijven beter zitten dan de dopjes van de tubus en de standaard :). Veel plezier ermee.
AB schreef:de dopjes op de bouten van de excentrische bracket
Waar dienen die dopjes voor? Vocht komt er toch wel in, maar het gaat er trager uit. Als er zout bij zit slaat de corrosie zelfs bij RVS-bouten toe, zeker als iemand de trapas eens bijstelt met niet-rvs inbussleutels.
Leon
@Leon:
De excenter klemboutjes zitten (uiteraard) onder aan de bottombracket.
Precies daar waar vuil, modder etc. als eerste het frame tegenkomt.
Omdat je de ketting toch regelmatig moet bijspannen is het handig (beter?) als de binnenkant waar je de inbussleutel inzet niet vol met modder zit.

Maar of het daadwerkelijk veel uitmaakt?
Geen idee, maar we gaan het meemaken.
Leon schreef:
AB schreef:de dopjes op de bouten van de excentrische bracket
Waar dienen die boutjes voor? Vocht komt er toch wel in, maar het gaat er trager uit. Als er zout bij zit slaat de corrosie zelfs bij RVS-bouten toe, zeker als iemand de trapas eens bijstelt met niet-rvs inbussleutels.
Leon
het is nog vroeg kennelijk :), de boutjes dienen om de excentrische bracket te centreren, de dopjes om ingekoekt modder tegen te houden. En dat werkt perfect. Duizenden kilometers offroad gereden, geen corrosie, geen vuil, en nog steeds blijven de dopjes zitten. Idworx heeft dat soort details wel voorelkaar, zo ook rubbertjes waar de rohloffkabels onder de voorvork in de buitenkabel gaan, zodat daar minimaal vuil in de buitenkabel kan komen. Daar waar je de kabels van elkaar kunt losschakelen hebben ze ook rubber 0-ringetjes geplaatst zodat de metalen schakels niet tegen de ondervork botsen en lakschade achterlaten...... maar die rubberen elastiekjes brokkelden snel af onder invloed van weer en wind. Gewoon de schakelkabels op spanning houden. Waar ook corrosie optrad (bij mij althans) waren de sks-spatborden, dat schijnt bij de nieuwe modellen opgelost te zijn. Enfin, allemaal details waar over nagedacht is, dat geet al met al altijd een goede indruk.... en het werkt gewoon, rijdend door modder en sneeuw blijft alles het gewoon doen (licht, schakelen, remmen). Maar goed, mag ook wel voor die centen :)..... ben wel benieuwd of koga, santos en vsf ook zo'n hoog afwerkingsniveau halen ;).
Sorry, ik bedoelde dopjes i.p.v. boutjes.
Nu is het me wel duidelijk dat het makkelijk is als er geen modder in het inbusboutje zit.
Leon
Een excenter stel je elke 1000km bij toch? Of kan het fors meer/minder worden afhankelijk van hoe/waar je fietst?

En hoe reëel is het eigenlijk dat je een schakel uit je ketting moet halen om op te spannen? Een ketting wordt bij slijtage in totaal zo'n 1-1.5cm langer toch? (en je hebt nog wat speling nodig omdat je de excenter bij een nieuwe korting ongetwijfeld nooit in de kortste stand zult zetten).

En waarom zie ik zogenaamde 'rohloff'-kettingen die ontzettend duur zijn, een singlespeed ketting is toch stukken eenvoudiger/goedkoper te maken dan een derailleurketting?

Nog steeds geen betaalbaar TET :shock: (twentyniner-excenter-travel)-frame gevonden overigens :x
Matthie9000 schreef:Een excenter stel je elke 1000km bij toch? Of kan het fors meer/minder worden afhankelijk van hoe/waar je fietst?
de ketting stel je bij afhankelijk van de slijtage, dat hangt natuurlijk af van de kwaliteit van de spullen en hoezeer je het op zijn donder geeft

En hoe reëel is het eigenlijk dat je een schakel uit je ketting moet halen om op te spannen? Een ketting wordt bij slijtage in totaal zo'n 1-1.5cm langer toch? (en je hebt nog wat speling nodig omdat je de excenter bij een nieuwe korting ongetwijfeld nooit in de kortste stand zult zetten).
als het ongunstig uitkomt metde gekozen tandwielcombinatie begin je met een nieuwe ketting al aan het eind van de slag van de excenter
En waarom zie ik zogenaamde 'rohloff'-kettingen die ontzettend duur zijn, een singlespeed ketting is toch stukken eenvoudiger/goedkoper te maken dan een derailleurketting?
kennelijk zijn er genoeg mensen die ze kopen ;)