Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame voor 28" EN 26" wielen - Forum Wereldfietser

frame voor 28" EN 26" wielen

Beste mensen,
zoals reeds eerder gemeld zijn we aan het denken / kijken naar nieuwe fietsen.

Nu willen we weer 28" wielen, die fietsen toch lekkerder op asfalt enzo.
En dat is waar we de meeste tijd op doorbrengen.
Ook de meeste 'off-road' kunnen we ermee aan, zelfs de gevreesde ripio in Vuurland was geen probleem.

Maar we beseffen ook dat als je in het buitenland een probleem met je wiel hebt je makkelijker (of zelfs alleen maar) 26" wielen kunt krijgen.
Binnenbanden nemen we mee, net als een opvouwbare buitenband, maar stel je voor dat je wiel zelf kapot gaat.

Nu vraag ik me af: kun je op je 28" wiel-fiets 26" wielen zetten?
Ik voorzie eigenlijk 1 probleem: de velgremmen zitten te hoog (we willen geen schijfremmen).
Nu zouden we bij het maken van de frames mischien wel nokken voor de remmen kunnen laten plaatsen op de 28" hoogte EN de 26" hoogte, zodat we bij problemen de remmen naar beneden kunnen plaatsen (wel kabels etc. langer dan noodzakelijk houden dus).

nu zul je er heel raar uitzien denk ik, met 1 26" wiel en 1 28", maar je kunt verder...

of zie ik iets vreselijks over het hoofd?
Misschien canti-studs met schroefdraad en nokken op 26" en 28" hoogte op het frame laten zetten?

Lijkt me eerlijk gezegd nogal overkill en een noodoplossing. Gewoon met een goed wiel van huis gaan (preventief onderhoud/vervangen!).

Ter plekke een 26" wiel vinden, lukt misschien wel, maar hoe lang duurt het tot daar alle spaken uit zijn gesprongen door het gewicht van de bagage? Bovendien is de geometrie van je fiets helemaal zoek. Lijkt me niet lekker, met twee verschillende wielgroottes rijden in een frame dat daar niet voor is bedoeld.

Trouwens, als je ter plekke een vervangend wiel kunt vinden, zit je ook op een plek waar je per (spoed)koerier een (goed!) 28" wiel uit Nederland kunt laten aanrukken.
jurjan schreef:Beste mensen,
zoals reeds eerder gemeld zijn we aan het denken / kijken naar nieuwe fietsen.

Nu willen we weer 28" wielen, die fietsen toch lekkerder op asfalt enzo.
En dat is waar we de meeste tijd op doorbrengen.
Ook de meeste 'off-road' kunnen we ermee aan, zelfs de gevreesde ripio in Vuurland was geen probleem.

Maar we beseffen ook dat als je in het buitenland een probleem met je wiel hebt je makkelijker (of zelfs alleen maar) 26" wielen kunt krijgen.
Binnenbanden nemen we mee, net als een opvouwbare buitenband, maar stel je voor dat je wiel zelf kapot gaat.

Nu vraag ik me af: kun je op je 28" wiel-fiets 26" wielen zetten?
Ik voorzie eigenlijk 1 probleem: de velgremmen zitten te hoog (we willen geen schijfremmen).
Nu zouden we bij het maken van de frames mischien wel nokken voor de remmen kunnen laten plaatsen op de 28" hoogte EN de 26" hoogte, zodat we bij problemen de remmen naar beneden kunnen plaatsen (wel kabels etc. langer dan noodzakelijk houden dus).

nu zul je er heel raar uitzien denk ik, met 1 26" wiel en 1 28", maar je kunt verder...

of zie ik iets vreselijks over het hoofd?
theoretisch kun je racefietswielen met hele dunne bandjes gebruiken in een frame voor 26" velgen met dikke banden.

Hou je de banddikte constant dan wordt het een zootje, de brackethoogte gaat te veel op en neer
Als je uitgaat van: Risico=Kans op falen * gevolgen

Zou je zo kunnen redeneren: Je neemt een 28 inch fiets die ruimte biedt aan brede banden, en je investeert in hele degelijke wielen van een gerenommeerde handmatige wielbouwer. Je neemt zoals je zelf al zei reservebanden en reserve spaken mee. Als je over slechte wegen gaat rijden neem je een wat dikkere band waardoor je velg niet zo gauw ter ziele gaat bij een pothole.

Het risico op het onherstelbaar beschadigen van een wiel is nu klein.

De gevolgen als je toch een wiel breekt zijn nog steeds groot. Je kunt dat oplossen door de voorzieningen voor schijfremmen ook aan te brengen. Kom je nu ergens waar er geen 28" wiel te krijgen is dan koop je een wiel met schijfremmen of met een interne rem zoals een trommelrem. (trommelrem kan warmlopen maar je mag ervan uitgaan dat je maar 1 wiel per keer breekt, en je dus nog een rem overhebt om je bergaf te helpen). De gevolgen zijn nu: Als je een wiel breekt moet je investeren in een wiel en een nieuwe rem, maar je kan nog steeds verder. De gevolgen van een wielbreuk zijn nu ook te overzien (voor zover de bereider er ongeschonden af komt en er uberhaupt een fietsenwinkel in de omgeving is)

Volgens mij heb je dan het Risico (kans*gevolg) aanvaardbaar klein gemaakt.

Ziet iemand wat in deze redenering?
Met de toenemende populariteit van 29ers (zal het aanbod van 28 inch velgen toenemen). (Gezien in Marokko, Istanbul, Bangkok, anyware in China)Anders stuurt Chainreactions, m-gineering, sjscycles of bike-components je binnen een week een nieuwe velg.

Met de boel total loss richten en met 1 rem kom je ook nog wel een paar 100 k verder.

28 Inch lijkt me echt geen probleem meer.
@iedereen: Tja, ik had al wel zo'n vermoeden dat het niet handig etc. zou zijn.
(anders bestond het ook vast al wel)

in ieder geval bedankt voor meedenken.
jurjan schreef:@iedereen: Tja, ik had al wel zo'n vermoeden dat het niet handig etc. zou zijn.
(anders bestond het ook vast al wel)

in ieder geval bedankt voor meedenken.
Wat wel handig en voordelig is is een cursus noodreparaties en wielenbouwen. En die bestaat ook nog: 1-2 oktober en er is nog plaats!

http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... 26&start=0

:D
tja,
op zich is een cursus nooit weg (en waarschijnlijk leuk en gezellig, net als de ehbo van vorig jaar), helaas hebben we dat weekend al iets anders.

groetjes
Jurjan