Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo, lichten, oplader, hoe alles verbinden? - Forum Wereldfietser

naafdynamo, lichten, oplader, hoe alles verbinden?

Hoi beste mensen.

Wij zitten te denken over een nieuwe fiets (nu Snel Safari) met daarin een SON naafdynamo.
Want, zoals zoveel mensen, gebruiken we hoe langer hoe meer electonica (kindle, ipod, telefoon, camera's) die allemaal weer opgeladen moet worden.

Maar, hoe werk dat nu eigenlijk, gaan er draden van de dynamo naar een verdeelkastje met schakelaar?
zodat je kunt zeggen: licht aan, of opladen? of niets?
en dan van schakelaar naar voor/achterlamp, e-werk?

tevens: welke electronicakast gebruiken de meeste mensen? e-werk (Busch & Müller)?

ons idee op dit moment is om er een powermonkey tussen te zetten als buffer, maar hoe laad je je camera's daarmee op? Het opladen van USB-standaard apparaten lukt wel, zowel rechtstreeks met e-werk als powermonkey, maar camera's zijn rare dingen...

hebben mensen ideeen over welke verlichting een beetje goed is (zowel voor als achter).

kortom, ik weet wel zo'n beetje WAT we willen, maar niet zo goed HOE.
alle hulp is welkom.

bedankt,
Jurjan
zoiets :D

Afbeelding

(Shimano DH3N80, Zzing USB Smartphone, IQ Fly Senso plus)

Vanaf naafdynamo 2 kabels, 1 naar voorlicht (die is doorgelust naar het achterlicht) en 1 naar de usb lader.

- Schakelaar op Voorlicht (aan/uit/auto)
- Schakelaar op Zzing (aan/uit usb-uitgang)
jurjan schreef:Hoi beste mensen.

Wij zitten te denken over een nieuwe fiets (nu Snel Safari) met daarin een SON naafdynamo.
Want, zoals zoveel mensen, gebruiken we hoe langer hoe meer electonica (kindle, ipod, telefoon, camera's) die allemaal weer opgeladen moet worden.

Maar, hoe werk dat nu eigenlijk, gaan er draden van de dynamo naar een verdeelkastje met schakelaar?
Afbeelding
bij de SON dealer zijn stekkertjes te koop. Die bevestig je aan het laadapparaat, steek je op de dynamo en de koplampstekers gaan op de vrije lip. Je kunt dan nog steeds het licht gebruiken, maar het laden gaat op dat moment natuurlijk wel minder
Hoi Jurjan,

Heb je dit draadje ook gelezen: Mijn Zzing dynamolader testbericht
[edit] Niet mijn testbericht, maar van Whiskey [/edit]

Er staat ook ergens een test van een aantal laders op het net / dit forum, maar kan ik zo 1-2-3 niet vinden. Volgens mij kwam de Dynalader er als prijs/kwaliteit wel aardig uit, maar zeker weten doe ik dat niet.

Misschien dat iemand weet te vertellen of er al lampen zijn die een USB laaduitgang hebben, zou m.i. helemaal ideaal zijn...

Ik koop alleen nog maar apparaten die ik met USB kan opladen, dan heb ik over een tijdje nog maar 1 oplaadpunt in huis / fiets / motor / auto..

Succes
Eric
huh, 2 x..... :roll:
@eric190173: nee, had ik nog niet, maar probeer het nu te volgen.

@iedereen: bedankt alvast.
Zie vooral aflevering 12, maar ook nog 13: http://fahrradzukunft.de/archiv/
Wim
nvt
peterv schreef:
jurjan schreef:ons idee op dit moment is om er een powermonkey tussen te zetten als buffer, maar hoe laad je je camera's daarmee op? Het opladen van USB-standaard apparaten lukt wel, zowel rechtstreeks met e-werk als powermonkey, maar camera's zijn rare dingen...
Met dit soort universele opladers kan je de meeste lithium batterijen - compact camera, telefoon etc - via USB opladen. Het is een knijper met 2 pinnetjes die je aansluit op de + en - van de batterij. Zeer klein, weegt niks en kost niks (€ 2 op eBay).

Afbeelding Afbeelding
Voor meer info hierover kun je ook op dealextreme.com kijken http://www.dealextreme.com/p/usb-powere ... b-5v-15264 dit is een soort van chinees warenhuis voor van alles en nog wat. Grote voordeel hier is dat de verzondkosten erg laag zijn (in dit geval niets), de levertijd daarentegen weer een stuk langer.
Mijn Bush en Muller oplader, aangesloten volgens de boekjes, werkt naar meerdere inspanningen niet. Ik heb de lader op reis in de prullenbak gegooid, zonde van het geld.

Ook de bijbehorende IXON koplamp (waar de accus in moeten) heb ik gedumpt, achtergelaten voor de gelukkige vinder, want ik heb hem niet nodig en een fietsenmaker vertelde me dat deze lamp twee keer zoveel stroom verbruikt als de nieuwere versie die slechts iets duurder is.

Geen B&M voor mij meer, maar zoek dus een alternatief. In principe alleen voor de GPS batterijen op te laden. Ik doe nu met energiebesparende settings 25 uur met mijn Garmin GPX60csx. Zou leuk zijn als ik niet steeds batterijen hoef te kopen en te dumpen (iets met slecht voor het milieu enzo)
Sjeng Langslaper schreef:Zou leuk zijn als ik niet steeds batterijen hoef te kopen en te dumpen (iets met slecht voor het milieu enzo)
Herlaadbare batterijen kopen?
Sjeng Langslaper schreef:Zou leuk zijn als ik niet steeds batterijen hoef te kopen en te dumpen (iets met slecht voor het milieu enzo)
Als je weet wat ze met die ingeleverde batterijen doen (versturen naar China om ze daar uit elkaar te laten halen (wat er daarna mee gebeurt laat zich raden)) weet ik niet wat slechter is, beter is het denk ik nog geen batterijen te gebruiken.

Misschien wordt het tijd dat we terug gaan naar zoals we het vroeger deden, zonder allerlei electronica dan.
Mijn idee.
Wim
mmmhh, die knijp universele lader klinkt bijna te goed om waar te zijn.
Zal het dan ook wel zijn?
Aan de andere kant: voor een paar euro zou je (VOOR de vakantie zelf) kunnen testen of het werkt.

@iedereen: bedankt voor de reacties.
nvt
@peterv: wat voor camera / accu's heb je?
en: hoe lang duurt het voor ze opgeladen zijn?

Dank!
nvt
@peterv: bedankt voor de info!