Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Traveller versus Santos TM 2.8 alu: welke framemaat? - Forum Wereldfietser

Koga Traveller versus Santos TM 2.8 alu: welke framemaat?

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe fiets en omdat ik geen geld heb voor een nieuwe, wil ik graag een gebruikte reisfiets kopen. Op dit moment heb ik twee fietsen op het oog, een Koga Traveller uit 2006 en een Santos TM 2.8 alu uit 2007. Beide LX afgemonteerd.

Nu ben ik een beetje in de war over de framemaat, als ik de berekening toepas op mijn binnenbeenlengte kom ik op het volgende uit:

Lengte 1,81 m
Lengte binnenbeen 82 cm (even tussendoor, je moet dus echt naast de balzak meten?)
Framemaat: 0.66 * 82 = 54 cm

Maar als ik naar de geometrie kijk van de Koga Traveller, dan is bij framemaat 54 de afstand tussen zitbuis en stuurbuis 56,2 cm. Bij de Santos TM 2.8 53 cm is deze afstand 58,8 cm. Dat scheelt nogal wat! Zelfs de bovenbuis van de 57 cm Koga Traveller is nog korter. Omdat mijn bovenlichaam redelijk lang is en mijn benen kort, denk ik dat de Santos beter bij mij past dan de Koga. Nu is het natuurlijk het beste om een proefrit te maken, maar deze fietsen staan niet te koop bij mij in de buurt en als ik mij een lange vruchteloze rit kan besparen, dan doe ik dat graag. Ik gebruik de fiets voor dagelijks woon-werkverkeer en vakanties en een wat sportieve zit vind ik wel fijn.

Heeft iemand tips of ervaringen? Ik heb al gezocht op het forum, maar ik kon hier niet zo snel een antwoord op vinden.
Ik heb een Travelmaster met een 23 inch frame (2010). Net als jij heb ik een lange rug en relatief korte benen. Ik ben 185 en heb een binnenbeenlengte van circa 81 cm. Wanneer ik enkel op die binnenbeenlengte af zou gaan zou ik een fiets krijgen die voor mij te klein aanvoelt. De zithoogte is makkelijk aan te passen dankzij de verstelbare zadelbuis, aan de lengte valt veel minder te veranderen. Mijn zadel staat nu dus vrij laag, maar de fiets zit me als gegoten.
Dat is ook de reden waarom ik naar de Santos neig: de bovenbuislengte is vrij lang en daarmee voor mijn lichaamsbouw denk ik meer geschikt dan de Koga Traveller. Die laatste ziet er in 54 cm uitvoering nogal klein uit. Maar heel erg bedankt voor jouw informatie, als ik het zo bekijk zou ik met mijn bovenlichaamlengte van 99 cm nog wel uit moeten komen met die 21 inch, mijn bovenlichaam is toch 5 cm korter dan die van jou...

Iemand anders nog soortgelijke ervaringen of juist hele andere ervaringen?
Je kunt wat aan de lengte doen door de voorbouw te vervangen. Die worden verkocht in maten van +- 60 tot 120mm. Ik had een te korte tweedehands fiets gekocht en ben met de voorbouw van 80 naar 120mm gegaan. Nu zit ik helemaal lekker. Mocht je dus toch niet helemaal raak schieten dan is er nog hoop :)

Overigens scheelt het nog best veel in ideale lengte hoeveel hoger of lager je het zadel zet in vergelijking met het stuur. Als je je stuur echt een stuk lager zet dan het zadel moet je fiets niet al te lang zijn.

Succes!
Ik fiets (ben 1.90m) op een koga traveller (oudje uit +/- 2000) met frame 60cm en kan bevestigen dat de bovenbuis naar mijn mening aan de korte kant is; korter dan ik zou willen en zeker korter voor iemand met lang bovenlichaam / iets voorovergebogen houding.
Dankjewel voor jouw ervaring (Matthie9000) en voor de suggestie van het aanpassen van de voorbouw (Merlyn2k). Helaas ben ik gisteren door mijn frame van mijn huidige fiets gezakt, dus de noodzaak om een andere fiets aan te schaffen is nu iets toegenomen :wink:. Ook wel fijn, want ik was wel toe aan het laatste zetje om deze 25 jaar oude fiets eens te vervangen (ik gooi niet graag spullen weg die nog prima functioneren...). Het vele fietsen naar mijn werk en met zware bagage op vakantie zijn de lichte Batavus Sprint toch fataal geworden.

Ik heb nog steeds een Koga Traveller op het oog (die worden het meeste tweedehands aangeboden binnen mijn budget), maar dan in de maat 57 cm. Het oude frame waar ik op reed was 60 cm en daarmee net te hoog om lekker mee te fietsen. De traveller die ik op het oog heeft ondanks de kleinere framemaat toch een langere bovenbuis en voorbouw is ook een stuk langer, dus dat moet goed gaan komen. Morgen een proefrit maken en kijken hoe het bevalt! Het valt overigens niet mee om een goede Traveller zonder Mavic velgen te vinden.