Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pimp your Brooks - Forum Wereldfietser

Pimp your Brooks

Mijn Brooks is nu zo'n 12 jaar oud en uiteindelijk begint de ideale vorm er uit te raken. Ik had hem al vaak aangespannen en eerder van een gat in het midden voorzien om mijn edele delen niet te veel onder druk te zetten, maar nu is de rek er toch echt uit. Toch kan ik geen afstand van hem doen en dus heb ik besloten om er een decoratiestuk voor in huis van te maken.

Geinspireerd door Kara Ginther heb ik een klein gutsje gepakt en ben ik aan het kerven geslagen. Daarna heb ik de snedes met goudverf gevuld en hier is het resultaat. Wat vinden jullie ervan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de eerste keer dat ik iets in leer gegraveerd heb, dus ik moet de techniek nog beter onder de knie krijgen. Kleine bochten en letters blijken erg moeilijk. Dit lijnenspel is niet vantevoren over nagedacht, maar gewoon uit de losse pols aangebracht. Om te kijken of dit voor herhaling vatbaar is, rij ik nog een poosje met het zadel door om te zien hoe het gegraveerde dek en de goudverf zich houden.
Ziet er leuk uit, wat je ook kan doen is een soldeerbout pakken en het patroon wat je vantevoren op het onderwerp hebt overgedragen wegbranden. Een soort van tatoeeren zeg maar. Misschien dat dat laatste ook mogelijk is op een gelooide en ingevette huid.
Ja, dat heb ik ook even overwogen. Ik heb in het verleden wel vaker met een soldeerbout lederen opjecten versierd, maar het is op die manier toch best lastig om mooie strakke lijnen met een constante dikte te krijgen. Het wordt snel nogal vlekkerig... Misschien dat branden wel goed werkt om vlakken met allemaal spikkeltjes in te kleuren. Ik ga eens experimenteren.
Om de slag beter te pakken te krijgen ben ik nog even doorgegaan met m'n zadel vol te kerven. Let nog maar niet teveel op het resultaat van het patroon, want het is inmiddels niet meer dan een vingeroefening... Ik heb m'n zadel redelijk verpest, maar zo dient hij toch nog een nieuw doel. ;)

Voor meer verfijnde vormen en vloeiende curves moet ik kleinere en scherpere mesjes kopen, heb ik ontdekt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb even in Photoshop een nieuw ontwerp gemaakt. Ik denk dat ik me hierna hier maar eens aan ga wagen. ;)

Afbeelding

Afbeelding
:P KNAP gedaan! Dat geeft een fiets een verhaal mee...! 8)
Ziet er wel flitsend uit zij het dat het niet geheel mijn smaak is.
Heb je een idee hoe het zich gaat houden als je telkens op het zadel gaat zitten? Of is dat nu de bedoeling niet meer :)
Ik vind 'm ook niet mooi geworden, maar het was wel een nuttige oefening. Dit zadel ga ik niet lang meer gebruiken, want hij zit niet meer lekker. Ik rij nog heel even door om te kijken hoe het leer en de kleur zich houden.

De Amerikaanse Kara Ginther heeft heel veel mooie ontwerpen gemaakt ( http://www.karaginther.com ) en haar gegraveerde zadels blijken tot nu toe geen problemen te hebben met de duurzaamheid.
Nieuw zadel, nieuw patroon, beter resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Die nieuwe ziet er goed uit, sterk!
Ziet er inderdaad erg leuk uit. Bij welke fiets komt dit zadel te staan? Bedoel, je frame vraagt straks ook om een pimp-actie met zo'n mooi zadel :).
Zo'n mooi zadeltje vraagt natuurlijk om mooie verchroomde stalen lugs..... of sierlijk gegraveerd titanium :)
Afbeelding
AB schreef:Ziet er inderdaad erg leuk uit. Bij welke fiets komt dit zadel te staan? Bedoel, je frame vraagt straks ook om een pimp-actie met zo'n mooi zadel :).
Ik ga voor een leuk contrast. Mijn nieuwe fiets wordt hypermodern, aluminium met glad gepolijste lasnaden, Rohloff, tandriem, Magura Firmtech en een vlinderstuur met bruin Brooks stuurlint. Vervolgens ga ik het frame zwart laten spuiten met gouden Gothische letters en diverse klassieke ornamentjes en misschien zelfs gouden spaaknippels, als ik die kan vinden.

De fiets is nog in ontwikkeling en het kan nog wel even duren voordat dit zadel erop kan. Maar misschien wordt het tegen die tijd wel een ander zadel, want ik kreeg vanmorgen een mailtje met de vraag wat dit zadel moest kosten. :)
AB schreef:of sierlijk gegraveerd titanium :)
Dat ziet er gaaf uit!
Ik heb hier nog een plaatje van die fiets gevonden: http://www.flickr.com/photos/nanobikerd ... 272883139/
Christophorus schreef:Nieuw zadel, nieuw patroon, beter resultaat:

Afbeelding
Mooi!!
Wil je misschien nog eens oefenen? Stuur ik mijn Brooks naar je op...voor op mijn stalen Gios. 8)
Mooi spul :D En nu maar tijd maken voor je nieuwe zadel webshop 8)
Zo dat is een mooi zadel. Ik kan me voorstellen dat hier best belangstelling naar is.

De plannen voor de nieuwe fiets zien er ook goed uit. Wat eigenlijk in de motorscene al jaren aan de gang is; het customisen van je motor lijkt nu over te waaien naar de fiets!
Ik volg het met grote belangstelling.
Wow voor het zadel en WOW voor de titanium fiets.
Heel mooi om een oud zadel een tweede leven te geven! Bij de grote en betere hobbyzaken zoals de fa. Flokstra in Groningen zijn er verschillende houtsnijmessen en gutsen verkrijgbaar. Ik heb thuis een heel setje van liggen. Maar toch niet goedkoop, hoor! Maar waar staan die MB 77 op het zadel voor?

Ik kan zelf ook al aardig met houtsnijden overweg. In mei 2005 maakte ik een replica op ware grootte van de gevelsteen met het Blaricumse wapen, die mijn grootvader in 1921 op mijn geboortehuis liet aanbrengen.
Bij een molenmaker kocht ik bilinga-hout en lijmde de twee helften tegen elkaar en dan aan de slag! De holle "schouders" aan de bovenkant en het halfrond onderaan zijn met een bovenfrezer bewerkt, maar de korenbloem en de gebogen naam BLARICUM zijn met de hand verdiept uitgesneden. Daarna in goud, groen, blauw en grijs geverfd. Het houten wapen hangt nu aan mijn 2e huis in Zweden.

Afbeelding
Wat leuk en origineel!

Ik vraag mij ook af als je alleen met guts uitsnijd en dat naturel houd of je dan na een tijdje nog kleurverschil ziet.

Je kan ook in leer branden met zo'n speciale brandpen, is ook voor hout te gebruiken. Maar ik vind het ook wel moeilijk strakke lijnen te trekken die overal even dik zijn, zelfs met een pen met puntje.
Ik heb thuis een heel setje van liggen. Maar toch niet goedkoop, hoor!
Bij Peter van Ginkel kunstenaarsbenodigheden in Arnhem kost een setje gutsen voor linoleum 6,60 € (in 2008...)
Martin E. van Doornik schreef:Maar waar staan die MB 77 op het zadel voor?

Ik kan zelf ook al aardig met houtsnijden overweg. In mei 2005 maakte ik een replica op ware grootte van de gevelsteen met het Blaricumse wapen, die mijn grootvader in 1921 op mijn geboortehuis liet aanbrengen.
Bij een molenmaker kocht ik bilinga-hout en lijmde de twee helften tegen elkaar en dan aan de slag! De holle "schouders" aan de bovenkant en het halfrond onderaan zijn met een bovenfrezer bewerkt, maar de korenbloem en de gebogen naam BLARICUM zijn met de hand verdiept uitgesneden. Daarna in goud, groen, blauw en grijs geverfd. Het houten wapen hangt nu aan mijn 2e huis in Zweden.
MB77 zijn mijn initialen (Michiel van den Brink) en mijn geboortejaar.

Ziet er goed uit, die houtsnede! Dat patroon past ook heel mooi op een Brooks!

Ik heb het zadel met kompas van onderaf in de olie gezet om het inrijden te versnellen, wat gelijk een mooi vlekkerig verouderd effect gaf. Ik ben nu op fietsvakantie en na een paar honderd km en diverse regenbuien later begint het zadel mooi te verkleuren en wordt het contrast van het patroon minder sterk. Hij wordt er steeds mooier op en nog geen sporen van verzwakking van het leer. Als ik terug ben zal ik wat foto's posten.