Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Comfortverschil tussen aluminium of stalen voorvork? - Forum Wereldfietser

Comfortverschil tussen aluminium of stalen voorvork?

Ik ben mij aan het oriënteren voor het kopen van een nieuwe fiets en vraag mij af of hoe merkbaar het verschil in comfort is tussen een aluminium voorvork en een gewone stalen voorvork. Ik neem in elk geval banden van 42mm of 50 mm.
Tijdens onze fietsvakantie sprak ik iemand die vertelde dat zijn fiets met aluminium voorvork wel erg trilde, vandaar mijn vraag.
Kan er naast zitten maar bij een trillende voorvork zou ik als eerste het balhoofdstel nakijken omdat een voorvork zelf geen bewegende onderdelen voor zover ik weet. (ik merk geen verschil @ koga traveller (alu) of stadsfietsje (staal) of racefietsje (staal)).
Matthie9000 schreef:Kan er naast zitten maar bij een trillende voorvork zou ik als eerste het balhoofdstel nakijken omdat een voorvork zelf geen bewegende onderdelen voor zover ik weet.
Dan moet jij maar eens kijken hoe ver een spatbord richting onderbuis gaat als je flink met de voorrem remt. Daar sta je nog van te kijken.
Het is geen harde wet of het materiaal dan wel de makelij van een onderdeel verantwoordelijk is voor de stijfheid, maar het zijn in het algemeen wel de stalen vorken die soepeler zijn. Er zijn daarbij ook aluminium vorken met stalen binnenbuis, dus opgepast.
Leon
BertKremer schreef:Ik ben mij aan het oriënteren voor het kopen van een nieuwe fiets
N.a.v. je opmerking in het andere draadje (Koga Signature), lijkt het me verstandig dat je je laat voorlichten door een deskundig iemand en niet door uitsluitend een verkoper.
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Kan er naast zitten maar bij een trillende voorvork zou ik als eerste het balhoofdstel nakijken omdat een voorvork zelf geen bewegende onderdelen voor zover ik weet.
Dan moet jij maar eens kijken hoe ver een spatbord richting onderbuis gaat als je flink met de voorrem remt. Daar sta je nog van te kijken.
Het is geen harde wet of het materiaal dan wel de makelij van een onderdeel verantwoordelijk is voor de stijfheid, maar het zijn in het algemeen wel de stalen vorken die soepeler zijn. Er zijn daarbij ook aluminium vorken met stalen binnenbuis, dus opgepast.
Leon
Tja er blijven voor mij nog teveel factoren over om zomaar naar de voorvork te wijzen; dikte van de banden; aantal pascal in de banden, resonanties, etc, etc. Wel aardig om te horen dat stalen vorken soepeler zijn; had ik niet verwacht. Zelf heb ik eigenlijk stiekem een een voorkeur voor staal; maar mijn opgeknapte koga traveller fietst absoluut niet verkeerd en ik merk geen trillingen.
Wat dat trillen betreft heb ik mij misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Die andere vakantiefietser reed in Schotland net als wij over slechte wegen. Hij stuiterde dus een beetje, maar reed, geloof ik, op niet al te brede banden (35mm?).
Maar mijn vraag is dus: voel je dat verschil, tussen staal en aluminium, ook als je brede banden gebruikt?
BertKremer schreef:Wat dat trillen betreft heb ik mij misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Die andere vakantiefietser reed in Schotland net als wij over slechte wegen. Hij stuiterde dus een beetje, maar reed, geloof ik, op niet al te brede banden (35mm?).
Maar mijn vraag is dus: voel je dat verschil, tussen staal en aluminium, ook als je brede banden gebruikt?
Ik denk dat het effect van de materiaalkeuze voorvork ondergeschikt is aan het effect van de banden; waarbij bredere banden met minder druk confortabeler zal rijden; zeker op slechte wegen; ga maar eens met 9bar@23mm wielrenbanden offroad eeuh.. stuiteren (of uberhaupt het verschil tussen 6 en 3 bar uittesten).

Uiteraard moet je wel voldoende druk in je banden hebben om geen stootlek te krijgen, met name bij bagage+hobbels in de weg.

asfalt vs offroad -> harder vs zachter oppompen
licht vs zwaar beladen -> harder vs zachter oppompen
achter vs voorband -> harder vs zachter oppompen

Dit zorgt er ook voor dat je wat sneller vs langzamer gaat fietsen.

Over staal en alu is al uren gediscussieerd dus zie de zoekfunctie voor diverse topics over stijfheid, oversizedheid, gewicht, lasbaarheid in 3e wereldlanden en weegschaal-modificaties met emmers water.
@matthie9000: mijn koga globetraveller heeft een alu-frame en stalen voorvork. Een magneetje zal zekerheid brengen, maar ga er niet vanuit dat de twee sowieso hetzelfde zijn.
Bedankt voor de reacties zover.
Als je bredere banden neemt, maakt het dan nog uit of je kiest voor 26"of 28" wielen?
Of zijn de verschillen in comfort verwaarloosbaar?