Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schakelen Deore - Forum Wereldfietser

Schakelen Deore

Afgelopen weekend tijdens een tripje iets merkwaardigs (?) tegen gekomen. Mijn vriendin heeft een Batavus Apache van 2009, afgemonteerd met Deore. Nu blijkt dat zij om op te schakelen het kleine handeltje bij middelvinger moet gebruiken en om terug te schakelen de grote bij de duim. Erg verwarrend, want bij mij heeft ze een Koga stadsfiets staan en daar is 't net andersom. En ook bij mijn Koga Randonneur schakel je op met de duim. Kan 't bij de Apache een montagefout zijn? En we zijn ook benieuwd of 't te veranderen is.
geluk schreef:Afgelopen weekend tijdens een tripje iets merkwaardigs (?) tegen gekomen. Mijn vriendin heeft een Batavus Apache van 2009, afgemonteerd met Deore. Nu blijkt dat zij om op te schakelen het kleine handeltje bij middelvinger moet gebruiken en om terug te schakelen de grote bij de duim. Erg verwarrend, want bij mij heeft ze een Koga stadsfiets staan en daar is 't net andersom. En ook bij mijn Koga Randonneur schakel je op met de duim. Kan 't bij de Apache een montagefout zijn? En we zijn ook benieuwd of 't te veranderen is.

Shimano heeft twee typen derailleurs. Het ene type schakelt naar een kleiner achtertandwiel als je de kabel laat vieren (top normal, dat is wat meestal normaal gevonden wordt) , de andere versie (bottom normal) heeft een veer die de derailleur juist naar het grootste tandwiel drukt.

De oplossing is de rare achterderailleur te vervangen door een die wel de gewenste kant opschakelt
hey Marten, bedankt voor je antwoord!
Het is alleen even wennen... Ik zou er geen andere achterderri opzetten als degene die je nu hebt nog goed is.
De fiets heeft nog steeds z'n eerste servicebeurt tegoed, misschien toch de fietsenmaker maar eens heeeeeeeel lief aankijken. :D
Haha, ik rij stx en ik weet niet beter dan opschakelen met de vinger :-). Wel grappig om te weten dat dat "raar" is.
De standaard is inderdaad terugschakelen met de duim (duwend) en op schakelen één van de vingers (trekken). Dus het zijn je koga's die vreemd zijn :-).

Het verschil zit inderdaad in de achterderailleur. Wel is het zo dat met Sram triggershifters en met de Shimano Rapidfire shifters je het opschakelhendeltje zowel al trekkend als al duwend kan bedienen.

noot: ik interpreteer opschakelen als zwaarder verzet en terugschakelen als lichter.