Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsvakantie: goedkopere fiets - Forum Wereldfietser

Eerste fietsvakantie: goedkopere fiets

Beste allen,

Na 't eindexamen gaan mijn vriendin en ik naar Santiago de Compostela fietsen. En gezien mijn studentenbudgetje wil ik niet meteen de hoofdprijs betalen voor een fiets. Als het fietsen me nou echt bevalt, kan ik altijd nog voor een duurder model gaan. ;-) Het liefst wil ik onder de 600 euro blijven. Ben er nog niet helemaal over uit of ik een nieuwe fiets wil, of dat ik een tweedehandsje laat opknappen.
Maar nu mijn vraag: welke merken en uitvoeringen zijn geschikt voor zo'n tocht en hebben jullie ervaringen met goedkopere fietsen? Wat moet er echt wel op zitten, en wat echt niet? En waar let je op bij het kopen van een tweedehands fiets?
Ik zit zelf te denken aan merken als Giant, Batavus, Sensa, Stevens, Trek, etc. Maar misschien zijn er wel andere, betere merken in die prijsklasse! Las ook ergens al iets over een Decathlon-fiets.

Alvast bedankt! Groet, Noor
lees ook dit eens

en de zoekfunctie is ook handig :wink:
Ik ben naar een lezing geweest van de man die die presentatie heeft gemaakt ;-) Was erg nuttig, maar merkte toch wel dat hij wat andere voorkeuren had dan ik.

Ik ben vooral eigenlijk op zoek naar ervaringen met Sensa trekkingfietsen, Batavus (toch vrij onbekend als trekking), Trek en Stevens. Of andere merken met types onder de 600 euro. Kon ik in ieder geval niet of nauwelijks vinden met de zoekfunctie!
Bij een budget van 600 euro zou ik liever een goede tweedehands kopen en daaraan nog wat aanpassingen doen, dan een nieuwe fiets voor dit bedrag. Bijvoorbeeld maximaal 400-450 euro te besteden aan de fiets en de rest voor aanpassing (vb. zadel en stuur/bar ends naar eigen smaak en zo nodig vervangen van ketting, tandwielen, remblokjes en/of banden). Hoeveel je nodig hebt voor aanpassing is natuurlijk afhankelijk van de toestand waarin je een tweedehands fiets aantreft die verder naar je zin is en past.

Maar gebruik inderdaad de zoekfunctie!
Santiago2011 schreef:Ik ben vooral eigenlijk op zoek naar ervaringen met Sensa trekkingfietsen, Batavus (toch vrij onbekend als trekking), Trek en Stevens. Of andere merken met types onder de 600 euro.
Stevens wordt hier op dit forum best aardig ontvangen, , Sensa is mij onbekend, de andere genoemde worden soms als iets minder omschreven. VSF begint ongeveer bij 600 euro, en dan heb je een basic fiets, maar wel degelijk en geschikt om bagage aan te hangen. In het algemeen echter is de teneur dat je als je minder dan 600 euro te besteden hebt, je een betere kans maakt met een tweedehands fiets. Er zijn namelijk best aardig wat mensen die een paar jaar geleden een mooie fiets hebben gekocht tuseen 1000 2000 euro die ze nu ofwel niet blijken te gebruiken ofwel dat ze nu een nog mooiere willen hebben. Als je een beetje een standaardmaat hebt en niet kieskeurig bent dan valt er best te scoren op Marktplaats of bij de fietsenmaker op de hoek. Bij fietsenmakers in de betere wijken van niet al te grote niet-studentensteden staan soms wel honderd fietsen voor de deur met erg leuke prijskaartjes. Je moet gewoon geluk hebben en op tijd toeslaan.
Leon
Wat zijn jouw voorkeuren, dan kun je er ook een fiets bij zoeken...

Wil / kun je licht op pad en wil je stevig doorfietsen dan zul je bij een andere fiets uitkomen dan als je wat meer of een zwaardere uitrusting hebt...

Denk je redelijk bagage bij je te hebben (12 kg of meer) dan zul je een ander type fiets nodig hebben.

Overdreven gesteld heb je fietsers26 inch traktoren die overal komen en weken achter elkaar wild kamperen en mensen die op een (aangepaste) racer fietsen met 28mm bandjes met alleen een bankpas...

Maar met een budget van € 600 zou ik liever een goede tweedehands fiets kopen dan een nieuwe Sensa. Ik verwacht dat qua onderdelen je meer kwaliteit mag verwachten.

Kortom, hoe en waarmee ga je op pad?

Veel plezier en voorpret gewenst!

Eric
Ik zou eerst heel goed voor jezelf op een rij zetten waar de fiets aan moet voldoen; wat voor soort stuur; wat voor zadel; etc etc, en dan op jacht gaan naar een goeie tweedehands fiets waar je zo min mogelijk aan hoeft aan te passen. Neem vooral iemand mee die veel verstand heeft van fietsen en de gehele fiets kan inspecteren. Ik denk dat je hiermee het beste uit komt.

Deze link vat samen waar je op kunt letten.

Wat moet er echt op een fiets zitten? Ik zou zeggen: een goed stabiel frame, goede, stevige wielen die wat kunnen hebben; een goed zadel (want daar zit je de gehele reis op). Voor de rest is het veel te afhankelijk van je voorkeuren en vooral je manier van reizen om er iets zinnigs over te zeggen.

Investeer niet zozeer geld maar vooral wel tijd, in het uitzoeken van hoe je een fiets opgebouwd wilt hebben, op welke manier je graag zou willen reizen en leer jezelf om je fiets te kunnen onderhouden en afstellen.
Goed, hier is dan die man van die presentatie. In welke zin heb je andere voorkeuren? Bedoel je ander stuur, alu frame etc, of bedoel je dat je toch denkt dat Batavus etc een goede vakantiefiets maakt? Kortom, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Als ik jou was zou ik beginnen met de kampeeruitrusting en die zo licht en compact mogelijk houden. Dan heb je vervolgens niet zo'n bijzonder degelijke fiets nodig. Veel pelzier met de voorbereiding.
Wim
Ha! Ik liep met precies de zelfde vraag rond. Deze zomer fiets ik samen met mijn jongere broer ook naar Santaigo de Compostella (http://opnaarsantiago). Dmv. sponsoring is ons budget iets hoger maar toch heel vergelijkbaar (1500euro voor twee fietsen).

Wij hadden bijna twee Trek's x500's gekocht en daarmee dik over ons budget heen gegaan. Na rond vragen hier op het WF forum toch opzoek gegaan naar tweede hands koga's en we hebben er nu twee op het oog voor 1450 bij elkaar. Dus mijn tip is laat je bij een fietsenmaker goed opmeten zo dat je weet welke framemaat je moet hebben en ga dan op zoek naar een tweedehands Koga. En Google is your friend: http://goo.gl/QNJOK

Succes! en buen camino!
Bij Hans Stuik fietsen in Den Haag staan een paar mooie fietsen voor 650 en 695. Het zijn Alu 7005 frames.

Het zijn 28 inch Jan Janssen fietsen. De een afgemonteerd met alleen deore, maar wel met dragers, de ander afgemonteerd met XT en met alleen een achterdrager. De een is 60 en de ander 64 cm.

Ik heb vandaag bij Van Herwerden in Voorburg, een paar fietsen getest van het merk Stevens. Ik vind die fietsen niet comfortabel fietsen.

Ik vind werkelijk allles hard aan die fietsen.

Mario
Wat moet er op een fiets zitten? Ik vind zo weinig mogelijk.
Geen standaard, geen spatborden, geen dynamo, geen slot, geen verlichting (alleen een paar ledjes meenemen voor noodgevallen).

De laatste fietsreizen (buiten Europa) heb ik gemaakt met mountainbikes. Als je een mtb koopt, heb je het voordeel dat je daarna ook nog leuke atb-tochtjes in je woonomgeving kunt maken.
Het aanbod van tweedehands mtb's is vergeleken met trekkingfietsen gigantisch.
En voorbeeld: voor 550 euri koop je een heel redelijke Cube Analog mtb (met lockout voorvork). Met 50 mm Schwalbe Big Apple banden en een Old Man Mountain Red Rock achterdrager ben je in principe klaar. Er is voor dezelfde prijs ook een vergelijkbaar damesmodel: http://www.cube.eu/wls/wls-comp/access-wls-comp/ Ik zou er wel nog een crud catcher of zoiets opzetten tegen de modder op je benen (achter wordt je beschermd door het plateau van de bagagedrager), en misschien een geveerd leren Brooks zadel. Laat de fietsenmaker wel de spaken van het achterwiel naspannen.
Wim
Tsja, wat is weinig geld.. Mijn eerste twee fietsvakanties (8 jaar geleden) reed ik op een oude
stadsfiets met 3 versnellingen. Werkte redelijk.
Daarna een 2e handsje gekocht voor 300 euro. Dat werkt prima.Ondertussen zijn de ketting en
bladen al wel een keertje vervangen, maar in 6 jaar heb ik er toch minder dan 600 euro aan
kosten aan gehad. Volgens mij is dat budget van jou vrij ruim.

-Zorg ervoor dat je toch liefst wel 3x9 versnellingen heb. Ik heb er al vaak plezier van gehad...
-Vering is niet echt nuttig, het fietst zwaarder, is kwetsbaar, en met veel bagage op het achterwiel
heefft het niet ontzettend veel zin om je voorwiel wat te ontlasten. Die heeft het niet het zwaarst.
-koop 2e hands!
-Het kan de moeite zijn om je 2e handsje te kopen in een streek met bovengemmiddeld (t goy?) inkomen,
daar liggen de prijzen vaak een flink stuk lager. Niet in een grote stad...
-Koop oude krantentassen: bijna onbeperkte ruimte, en ze kosten bijna niets. Gebruik ik al jaren...
-Zorg dat de fiets de goede framemaat heeft. Daar voorkom je een hoop klachten mee.
-let niet op dat ene kilootje verschil, een kilo is amper 1% van je totaalgewicht, je merkt het amper.

Veel pleizer!
Er is een ding waar ik het hier niet mee eens ben: 3x7 of 3x8 is ook goed. Het gaat niet om het aantal versnellingen, maar om het bereik, en om het lichste verzet in het bijzonder. Dus een klein voortandwiel en een groot achtertandwiel.
Wim
Wim schreef:Er is een ding waar ik het hier niet mee eens ben: 3x7 of 3x8 is ook goed. Het gaat niet om het aantal versnellingen, maar om het bereik, en om het lichste verzet in het bijzonder. Dus een klein voortandwiel en een groot achtertandwiel.
Wim
Wat is het lichtste verzet wat je aanraadt? Meestal is het laagste 32 achter en 22 voor toch?
IK heb vorige week een 60 cm giant alu frame, blauw op marktplaats kunnen kopen voor 30 euro. Inclusief trapas, stuurpen stuur en zadelpen.

Ik koop een shimano deore groep 200 euro
wielset met LX naven 78 euro (krijg bij rose 10 euro klantkorting)
brooks flyer, V+A tubus 158 euro
Banden CTT 47 euro
velglint 5 euro

Totaal 519 euro

De deore groep kost eigenlijk 240 euro model 2011. Ik liep een winkel binnen, vertelde de eigenaar: "jullie moeten wel een grote strop aan het internet hebben, want daar kost alles stukken goedkoper. Als ik bij jou een deore groep koop betaal ik 240 euro, maar bij het internet bedrijf Futorumshop betaal ik 197 euro inclusief verzendkosten. Als ik bij jou 40 euro korting krijg koop ik het bij jou verdien jij ook nog wat".

Hij ging hiermee akkoord. Scheelt mij dus 40 euro. Misschien niet heel chique om te dreigen met het internet, maar het kan soms helpen. Ik krijg vaak korting.

Mario
Santiago2011 schreef:Beste allen,

Na 't eindexamen gaan mijn vriendin en ik naar Santiago de Compostela fietsen. En gezien mijn studentenbudgetje wil ik niet meteen de hoofdprijs betalen voor een fiets. Als het fietsen me nou echt bevalt, kan ik altijd nog voor een duurder model gaan. ;-) Het liefst wil ik onder de 600 euro blijven. Ben er nog niet helemaal over uit of ik een nieuwe fiets wil, of dat ik een tweedehandsje laat opknappen.
Maar nu mijn vraag: welke merken en uitvoeringen zijn geschikt voor zo'n tocht en hebben jullie ervaringen met goedkopere fietsen? Wat moet er echt wel op zitten, en wat echt niet? En waar let je op bij het kopen van een tweedehands fiets?
Ik zit zelf te denken aan merken als Giant, Batavus, Sensa, Stevens, Trek, etc. Maar misschien zijn er wel andere, betere merken in die prijsklasse! Las ook ergens al iets over een Decathlon-fiets.

Alvast bedankt! Groet, Noor

Mijn eerste fiets was een Giant Expedition en daar heb ik heel veel plezier mee gehad.
Ik heb er de groene weg naar de Middelandse zee mee gereden, van Pamplona naar Santiago en heel veel weekendtochten.
Er was nooit een probleem en het was een heerlijke fiets op het zadel na want daar heb ik een andere op gezet maar dat is persoonlijk.

Laat ik nu op marktplaats een nieuwe zien (maat M) voor 599 euro.

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=1&fs=1


Hier kun je zien wat er allemaal op die fiets zit:

http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/bik ... 605/40865/
Schijfremmen, dat zadel en die bagagedrager moet dan wel je ding zijn natuurlijk; ik zou persoonlijk liever voor een tweedehands fiets gaan, als je handig bent met fietsen doe het dan zoals mario!
Matthie9000 schreef:Schijfremmen, dat zadel en die bagagedrager moet dan wel je ding zijn natuurlijk; ik zou persoonlijk liever voor een tweedehands fiets gaan, als je handig bent met fietsen doe het dan zoals mario!
Dat ben ik met je eens maar je moet het natuurlijk allemaal wel kunnen.

Het blijft altijd moeilijk om een ander advies te geven want eigenlijk moet iemand het zelf allemaal ervaren om te ontdekken wat voor degene het fijnste is.
Misschien is dat ook wel de charme van het fietsen, het zelf ontdekken.
Er zijn wel een aantal beproefde dingen zo als:

Een deore groep is een goede beginners instap goed voor ongeveer
20.000 km.

Wat het fietsen persoonlijk maakt is het zadel, je zit houding, banden.

mario