Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano ketting HG-93 (XT/Ultegra) of CN-7701 (XTR/Dura-ace) - Forum Wereldfietser

Shimano ketting HG-93 (XT/Ultegra) of CN-7701 (XTR/Dura-ace)

Ik kon geen recent topic vinden over de kwaliteit van verschillende kettingen.

Ik heb een nieuwe ketting nodig voor mijn 9 speed XT groep. Er zat een Shimano HG-73 (enige LX onderdeel op mijn fiets) op, maar deze is spontaan gebroken en roestte ook redelijk. Ik wil dus in ieder geval een "betere". Zelf dacht ik het om het bij Shimano te houden, maar dat is geen must.

Ik twijfel op dit moment tussen een HG-93 (XT/Ultegra), een CN-7701 (XTR/Dura-ace) of wellicht een CN-YM81 Yumeya, alhoewel die laatste meer voor de show is volgens mij en ik vraag me af of holle pinnen wel een voordeel is, behalve de 8 gram winst.

Ik vraag me of in hoeverre hier een "hogere" groep echt voordelen bied op gebied van duurzaamheid en wellicht schakelcomfort? Het prijsverschil tussen de verschillende opties valt me nog heel erg mee.
En wat zijn hier op het forum populaire kettingen?
Ik beschouw ketting en cassette echt als slijtobjecten en steek daar niet teveel centjes in. Cassette HG50 en ketting HG53. Da's Deore/Tiagra niveau en ik heb er niks te klagen over.

.tsooJ
Sram PC951 - spotgoedkoop en geen problemen mee gehad. Moet wel regelmatig gesmeerd worden, maar welke ketting niet?
Het verschil tussen de XT en XTR is 4 euro en de Yumeya is weer slechts 3 euro duurder dan de XTR. Dus het prijsverschil vind zelfs ik, met een krappe beurs, niet echt heel erg een zware overweging in dit geval, mits er natuurlijk wel voordelen aan zitten.

(Het verschil tussen HG53 en de HG73 is 3,50 en tussen de HG73 en HG93/XT is is 3 euro).
Ik heb onlangs ook een nieuwe ketting+casette besteld; na wat zoekwerk op dit forum ben ik voor de Wipperman Connex 904 gegaan.

Je hebt kettingen van connex ook in volledig staal (goedkoper), een ‘brilliant’ nikkel coating (duurder; begrijp verschil niet) en allerlei nog duurdere varianten maar dit leek me een prima oplossing. Ik heb er een extra link bijbesteld mocht de bijgeleverde link ooit kapot gaan. Reden om hier voor te gaan waren een aantal aanbevelingen + dat je dit type verbinding vrij makkelijk (met de hand) zou kunnen openen/sluiten; scheelt weer een kettingpons meenemen...

Ben niet voor shimano gegaan omdat je daar aparte pinnen nodig hebt om ze dicht te maken; daarnaast waren er nogal wat recente berichten van spontaan knappende kettingen (bij laag aantal kms) en fabricagefouten in oa sram en kmc; dus ik dacht ik probeer eens wat anders :)


Vraagje 1: Klopt het trouwens dat je tandwielduur kunt verlengen door om de 1000km je ketting om te wisselen met een tweede? Resulteert dit voor de ketting, de casette en/of de voorbladen in minder slijtage?

Vraagje 2: Moet je je casette altijd vervangen wanneer je een versleten ketting vervangt? (ketting heeft momenteel 2mm rek over 10 schakels; met meetlint horizontaal op de fiets opgemeten dus ik weet niet of dat de juiste methode is; casette is volgens mij nog wel prima en heb geen last van doorsliptaferelen)
Matthie9000 schreef: Vraagje 1: Klopt het trouwens dat je tandwielduur kunt verlengen door om de 1000km je ketting om te wisselen met een tweede? Resulteert dit voor de ketting, de casette en/of de voorbladen in minder slijtage?
Klopt, wat je hier beschrijft heb ik ook al gelezen. Wat er eigenlijk gebeurt is dat de scharniertjes in de ketting verder uitslijten. Hierdoor slijten je tandwielen ook uit (want de lengte van een schakel wordt groter). Als je twee kettingen telkens om de 1000 km verwisseld dan vertraag je de slijtage aan de tandwielen.
Ik rijd meestal met goedkoopste ketting en goedkoopste cassette, beide zijn even duur en ik rijd ze dan ook gewoon helemaal op (4 à 6000 km). Tussentijds sleutelwerk is me teveel moeite :).
Voorbladen slijten trager omdat ze meer tanden hebben en dus minder kracht per tand ondervinden. Je ketting - cassette helemaal oprijden zoals ik doe, is uiteraard ook niet optimaal voor de voorbladen.
Matthie9000 schreef: Vraagje 2: Moet je je casette altijd vervangen wanneer je een versleten ketting vervangt? (ketting heeft momenteel 2mm rek over 10 schakels; met meetlint horizontaal op de fiets opgemeten dus ik weet niet of dat de juiste methode is; casette is volgens mij nog wel prima en heb geen last van doorsliptaferelen)
Cassette moet vervangen worden als de tanden ver zijn ingesleten, of 2 mm al te ver is weet ik niet.
Matthie9000 schreef:Vraagje 2: Moet je je casette altijd vervangen wanneer je een versleten ketting vervangt? (ketting heeft momenteel 2mm rek over 10 schakels; met meetlint horizontaal op de fiets opgemeten dus ik weet niet of dat de juiste methode is; casette is volgens mij nog wel prima en heb geen last van doorsliptaferelen)
Moeten is iets voor juristen. Ik leg altijd eerst een nieuwe ketting erop en een proefrit rondom het woonerf zegt me dan hoe het met de tandwielen is gesteld. De kans dat je met 2 mm slijtage (=geen rek) over 10 schakels nog met de kransjes door kunt lijkt me aan de kleine kant, maar proberen geeft snel zekerheid. Met een ketting met sluitschakel gaat het ook gemakkelijk en snel.
Leon
Kijk ook even op www.fiets.nl , in het 11e nr. van Fiets, november 2010 staat een zeer uitgebreide test van 21 race kettingen.
Van de 21 geteste kettingen zijn er achttien voor 10 speed en drie voor 11 speed.
Deze kettingen zijn er uiteraard ook in 9 speed uitvoering, echter of dit de vergelijking kan weerstaan met 10- of 11 speed kan ik niet beoordelen.
Maar het is best interessant om dit even te lezen.
Beste waar voor je geld qua slijtageresultaten krijg je trouwens met de nieuwe Shimano 105 (CN 5701), die bovendien ook met schakelen goed scoort. Prijs (2010) 32,95
Op nr 1 staat de Shimano Dura-Ace CN 7901, prijs (2010) 54,95. Deze ketting zou extreem lang meegaan.
Frits
De enige ketting waarvan ik het idee had dat die langer meeging was de niet meer leverbare Rohloff ketting. Ik heb er nu een dure KMC op en die lijkt net zo snel te slijten als andere gewone kettingen. Maar ik heb er nooit statistieken van bijgehouden. Wippermann Connex is me goed bevallen: betaalbaar en makkelijk, zodat je er zonder aarzeling een nieuwe op zet, voor het te laat is. Ik heb al met al niet het idee dat dure cassettes en echt dure kettingen langer meegaan, al zou ik heel goedkope kettingen vermijden. Per slot is het de versleten (goedkope) ketting die de toch duurdere cassette opeet. En ja, bij een nieuwe cassette hoort eigenlijk altijd een nieuwe ketting.
Wim
Bedankt voor de suggesties tot nu toe.
Heeft er iemand soms ook specifieke gebruikservaring met de Shimano HG-93 (XT/Ultegra) of een CN-7701 (XTR/Dura-ace)?
Ja, de xtr/duraace is corrosie bestendiger. De binnenschakel heeft een betere "anti-roest behandeling" gekregen. Hoewel dat erg betrekkelijk is. Ik kies voor de xtr versie vanwege de corrosie behandeling van de binnenschakel.
Wij hebben daar ook kettingen getest in de winkel. De 7701 bleek daar erg goed uit te komen! De hg93 net eronder. KMC viel tegen.