Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks Flyer of B17? (geveerd vs ongeveerd zadel) - Forum Wereldfietser

Brooks Flyer of B17? (geveerd vs ongeveerd zadel)

Wat vinden jullie het best geschikt voor een reisfiets waarmee zowel on als off road gereden wordt; een geveerd zadel zoals de Brooks Flyer of toch liever de ongeveerde B17? (fiets: ongeveerd staal met 26" 50mm banden en een recht stuur)

Zijn er belangrijke nadelen van de ene tov de andere? Is er een merkbaar verschil in betrouwbaarheid? Die vering lijkt mij een mogelijk zwaktepunt? Is de Flyer merkbaar comfortabeler?

Of is er in praktijk zo goed als geen verschil op het gewicht na? (520g vs 860g)

De standaard B17:
Afbeelding

De standaard Flyer:
Afbeelding
Hangt dit ook niet af van de vering die je al hebt? Ik had er géén op mijn fiets en er zat eerst een hard, oud, versleten, ongeveerd san marco zadel; elke bobbel voel je en als je een beetje doortrapt en hobbels niet met je benen opvangt riskeer je het om de lucht in gelanceerd te worden. In dat geval is (was dus ook) een geveerde brooks flyer een verademing (vond ik); kan me voorstellen dat het weer minder nuttig is als je er balloonbanden, een geveerde zadelpen of thudbuster-pen tussen hebt (maar hoe meer techniek, hoe meer onderdelen die stuk kunnen gaan, oh en het weegt xxx gram meer).
Een gewichtsverschil van 340 gr op een onderdeel van 560 gr vind ik behoorlijk veel. De meningen over het al dan niet noodzakelijk zijn van de veren voor het comfort zullen wel erg persoonlijk zijn.

Voor mij volstaat de gewone B17 imperial.

Bedenking: als kind in het kinderzitje heb ik ooit mijn vingers tussen de veren van papa's B66 gestoken terwijl hij even rechtstond. Toen hij ging zitten, deed het behoorlijk hard pijn :).
Ik weet niet hoeveel vering je van die kojak banden (toch?) mag verwachten op je fiets; gezien er 5-6 bar in gaat (met uizondering van de 50mm) volgens mij niet veel... als je verder geen vering hebt zou ik persoonlijk een geveerd zadel willen. Ik fiets op een alu koga traveller frame met 37mm banden en verder geen verende pennen o.i.d. en wil ook nog wel eens offroad gaan; ben blij dat ik een flyer zadel heb; dan nog vang ik de grote drempels e.d. met de benen op; misschien dat de meer ervaren fietsers hun mening (met name gericht op lange termijn) kunnen delen?
Voor die kindervingertjes zijn er tegenwoordig beschermkapjes. Maar goed, nu de vraag. Als je rug nog goed is vind ik op een snelle asfalt fiets een ongeveerd zadel prettiger: het geeft je toch een direkter gevoel van je fiets. Op slechtere wegen is een geveerd Brooks zadel wel merkbaar comfortabeler, en best degelijk. Zelf heb ik ondanks 50 mm banden een jaar geleden vanwege rugklachten zelfs de sprong gemaakt naar een Thudbuster ST (nu weer met ongeveerd Brooks zadel). Vergeleken met een geveerd Brooks zadel is dit nog weer duidelijk comfortabeler, ongeveer even zwaar als een geveerd Brooks zadel, maar wel duurder en vermoedelijk kwetsbaarder.
Wim
Persoonlijk vind ik de Brooks Flyer comfortabeler, zeker op fietsvakantie. Een vakantiefiets moet naar mijn mening geen vering hebben (op fietsvakantie kan dit eventueel defect raken), daarom voor mij geen geveerde stuurpen, vork of zadelpen (extra gewicht waar je niet op zit te wachten). De Brooks Flyer heeft inmiddels zijn betrouwbaarheid en degelijkheid in de loop van de jaren wel bewezen. Kijk maar naar Frank van Rijn, die zweert bij zijn Brooks zadels.
Ik zou kiezen voor de Flyer, in combinatie met bredere banden (geeft ook al iets meer comfort).
Frits
In duitsland kosten ze bijna niks.

http://www.bike-components.de/products/ ... ttel-.html

mario
Bon, de kogel is door de kerk. Bedankt voor alle antwoorden!
Ik heb uiteindelijk de Flyer besteld, ben benieuwd :)
Goeie keuze denk ik! Hoe ver is je fiets eigenlijk al af/gemonteerd?
Dat Surly frame is nog steeds niet geleverd! :(
Dus de wielen, de verlichting en enkele van de onderdelen liggen voorlopig nog stof te vangen in mijn kamer...
Bike-components liet wel weten dat het deze week zou moeten verzonden worden, maar ze hebben het ondertussen al 2 keer moeten uitstellen... Er is op het eerste zicht ook geen enkele andere dealer van Surly frames die de Long Haul Trucker in 62cm/26" op stock heeft, dus ik kan alleen maar wachten...

't Leven is soms hard he ;)
Heb je er wel rekening meegehouden, dat surly meet van hart op hart en niet hart trapas bovenkant zadelbuis. Dus je zit buis is geen 62 maar ongeveer 64 cm.

Ik weet niet hoe lang je ben?

Mario
Mario, ik ben 1,90m lang. De keuze voor die 62cm heb ik onder andere gebaseerd op de standover height (op basis van "pubic bone height") en de LHT and CC Frame Size Spreadsheet. En ik zet er een recht stuur op, dus de positie waarin mijn handen zich normaal bevinden is wat dichter dan als ik de Surly met het standaard racestuur zou nemen.
Natuurlijk wel jammer dat ik de LHT niet kon passen. Maar het zou mij verbazen als het echt tegenvalt en dan zal ik de fiets wel kunnen doorverkopen met weinig verlies vermoed ik...

De horizontale top tube heeft overigens ca de zelfde lengte als de VSF T400 in 57cm: 606mm voor de VSF, 610mm voor de LHT. De verkoper in La Maison du Velo die beide fietsen verkoopt, zei direct dat de T400 te klein zou zijn voor mij, maar gaf als enige uitleg dat de zitbuis te ver uit zou steken...
Balen van de lange levering; hoop dat ze het 622-42 2010 model van de marathon banden die ik onlangs bestelde nog wel leveren; die maat is plotseling van de webshop verdwenen namelijk...

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat van je fiets!
Oke, ik had namelijk hier gekeken:

http://www.surlybikes.com/frames/long_h ... ker_frame/


Jouw standoverhoogte is dan 867.3
mario
moah; volgens mij is de juiste maat nogal afhankelijk van hoe je op je fiets zit / wilt zitten.
Klopt Mario en mijn PBH is 92cm (op blote voeten), dus dat zou geen probleem mogen geven als ik Rivendell etc mag geloven. Veel sites raden aan 1inch/2.5cm over te laten dus ook als de standover height pakweg 2cm hoger is doordat ik dikkere banden gebruik dan Surly in hun tabel zou ik dat nog moeten overhebben.

Matthie, Bike-Components heeft mij gemaild dat het de importeur is waar de vertraging optreedt. Vandaar ook dat ik geen enkele andere online shop in Duitsland vind die het frame sneller kan leveren waarschijnlijk... Maar dat staat dus volledig los van die Marathon banden hoor!
Ik heb de geveerde variant maar daar krijg ik een hele zere kont op.
Ik denk dat het komt omdat je zitbotten te weing steun hebben dus ik ga voor een wat harder zadel.
DirkJan, hangt de hardheid van het zadel niet puur af van het lederdek (onafhankelijk van vering) en hoe strak dat gespannen is? Of hoe ervaar jij dat juist?
DirkjanM schreef:Ik heb de geveerde variant maar daar krijg ik een hele zere kont op.
Ik denk dat het komt omdat je zitbotten te weing steun hebben dus ik ga voor een wat harder zadel.
Dan moet je niet kiezen voor (nagenoeg) hetzelfde zadel maar dan zonder veren zoals die van de twee plaatjes in de eerste posting; dat gaat niet helpen.
Een hele zere kont is meestal het gevog van een zadeldek met een vorm die niet bij je kont past.
Leon
Lijkt mij ook sterk dat het aan de vering ligt; heb je het zadel goed ingesmeerd en onderhouden? Juiste pasvorm? Juiste zadelafstelling?