Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe conti e-band, mogelijk toch interessant - Forum Wereldfietser

Nieuwe conti e-band, mogelijk toch interessant

Ik kwam zojuist een promoplaatje van de nieuwe continental ecocontact tegen. Deze band is speciaal voor electrische fietsen gemaakt schijnbaar, maar nog altijd een stukje lichter dan de vernieuwde Schwalbe Marathons met 690 g. voor de 26 x 1.75 banden (waarom maakt continental die dingen eigenlijk nooit breder?). Het ziet er verder uit als een vrij standaard band, maar misschien wel interessant?

http://www.cycleshow.co.uk/ExhibitorLib ... ct_e_2.pdf (pdf)
Ik vraag me af waarom je voor een electrische fiets speciale banden nodig zou hebben. Zo'n motortje mag niet meer dan 250 W leveren en moet bij 25 km/h afschakelen. Een beetje fietsband knalt toch ook niet uit elkaar als de een of andere beul er een sprintje met 800 W op trapt?
De band ziet er wel interessant uit. Maar omdat Conti mij dit eerder schreef . . .
Continental schreef:De band die voor trekking het beste geschikt is om te gebruiken met bagage is de TravelContact. deze is de beste op lekbescherming en heeft een versterkt karkas om te zorgen dat bagage geen probleem is. Het profiel is soepel op de verharde weg door het doorlopende middenprofiel en mocht u een keer afwijken naar onverharde paden heeft u nog steeds veel grip door de speciale zij noppen.

De TopContact heeft dezelfde eigenschappen maar is gebouwd voor comfort en als u bagage gaat meenemen kan dat tegen u werken doordat de wangen te flexibel zijn waardoor overmatige slijtage zou kunnen onstaan.
. . . ga ik het er niet op wagen.

Je kan deze nieuwe vraag natuurlijk altijd aan Conti stellen en kijken wat ze antwoorden.
Volgens de promo zijn er 2 soorten, n.l. de Eco Contact en de Eco Contact Plus.
De laatste zal wel een speciale antileklaag hebben gelijk aan die van Schwalbe (Maraton Plus).
Waarom zou de Eco Contact niet geschikt zijn voor trekking?
Schwalbe heeft zijn Maraton Green Quard ook E-Bike ready gemaakt.
Misschien hebben een aantal forumleden een speciale ingang of band met Conti en mogen zij een setje gaan uittesten.
Wim en ondergetekende (misschien zijn er nog meer forumleden) zijn een setje Maraton Green Quard van Schwalbe aan het uittesten.
Wellicht, als hier behoefte toe is, kunnen wij dan t.z.t. de resultaten van de Conti en Schwalbe metelkaar vergelijken.
Groet,
Frits
waltertje schreef:Ik vraag me af waarom je voor een electrische fiets speciale banden nodig zou hebben. Zo'n motortje mag niet meer dan 250 W leveren en moet bij 25 km/h afschakelen. Een beetje fietsband knalt toch ook niet uit elkaar als de een of andere beul er een sprintje met 800 W op trapt?
Goeie vraag. Bij de Spartamet waren lekke banden en gebroken spaken schering en inslag, maar toen zat er een complete 2takt motor in het achterwiel. Inmiddels is die vervangen door een electra motortje dat ook nog eens steeds vaker bij de bracket wordt geplaatst i.p.v. in het achterwiel. Ook de accu zit dikwijls ergens in het midden. Wellicht dat die versterkte banden vooral de vrees voor een "eine Platte" moeten wegnemen :wink:
Frank
waltertje schreef:Ik vraag me af waarom je voor een electrische fiets speciale banden nodig zou hebben. Zo'n motortje mag niet meer dan 250 W leveren en moet bij 25 km/h afschakelen. Een beetje fietsband knalt toch ook niet uit elkaar als de een of andere beul er een sprintje met 800 W op trapt?
Omdat de motor de fiets aandrijft, hebben banden met weinig weerstand (die vaak wat lekgevoeliger zijn) niet zo'n zin voor de fietser. Door het hoge gewicht van de fiets maakt een paar ons extra rubber ook niet uit. De meeste elektrische fietsen hebben geen quick release, dus een binnenbandje verwisselen is niet heel makkelijk voor de gemiddelde elektrische fietser. Een band plakken met zo'n zware fiets lijkt me trouwens ook niet zo fijn.

Daarom lijken me goed lekbestendige banden die desnoods wat zwaarder zijn en meer weerstand hebben prima geschikt voor elektrische fietsen.
frank bueters schreef:Bij de Spartamet waren lekke banden en gebroken spaken schering en inslag,
Bij een fiets trap je en vang je automatisch met meer druk op de pedalen de klappen op als je door een gat rijdt. Het Spartamet volk zit als een zoutzak op de plof, en de zadels konden daar ook al niet tegen!

En E-baikers plakken geen banden (oppompen doen ze trouwens ook niet ;) ) , die hebben ook een pechhulp abonnement bij de fiets gekocht :roll:
Verder is die 250W direct aanspreekbaar op het moment van wegrijden. Die komt dan dus extra bij de al geleverde Watts. Daarvoor moet aldus veel grip zijn. Dat bereik je door een zachter rubbermengsel wat sneller slijt. Om de band dan net zo duurzaam te maken heb je meer rubber en dus een zwaardere band nodig.
cwg schreef:Omdat de motor de fiets aandrijft, hebben banden met weinig weerstand (die vaak wat lekgevoeliger zijn) niet zo'n zin voor de fietser. Door het hoge gewicht van de fiets maakt een paar ons extra rubber ook niet uit.
De ideale electrische fiets komt er ongeveer zo uit te zien:
Afbeelding
Leon schreef:
cwg schreef:Door het hoge gewicht van de fiets maakt een paar ons extra rubber ook niet uit.
De ideale electrische fiets komt er ongeveer zo uit te zien:
Afbeelding
:D De verhouding van het gewicht van e-bikes staat tot dat van normale fietsen heeft inderdaad overeenkomsten met de verhouding van gewicht van harleys tot normale motoren :D. Maar zonder gekheid, Marathon Plus banden zijn prima voor e-bikes, maar op m'n dagelijkse fietsen heb ik toch liever Marathon Racers.
In een test van e-bikes zag ik dat ze allemaal tussen de 25 en 30 kg wogen. Ik vind het netjes dat ik sommige (oude) mensen daar nog mee zien fietsen. Maar, misschien was de peut wel op. :twisted:

Blijft wel dat als bovenstaande band geschikt is voor e-bikes, die best ook voor fietsvakanties gebruikt zou kunnen worden.
Commercie noem je dat. Verwerk het woord 'Eco' in de naam en zeg dat het speciaal voor E-fietsen is en je hebt weer een nieuwe markt aangeboord. Valt me nog mee dat ze er geen groen streepje in verwerkt hebben.
De claim in deze advertentie is dat de band zowel stevig genoeg is voor het zwaardere gewicht, alsook een erg lage rolweerstand heeft om een grotere actieradius te krijgen.
Als het waar is is dat ook interessant voor vakantiefietsers. De plus versie lijkt steviger wangen te hebben.
Wim
Wim schreef:De claim in deze advertentie is dat de band zowel stevig genoeg is voor het zwaardere gewicht, alsook een erg lage rolweerstand heeft om een grotere actieradius te krijgen.
Want de bandenfabrikanten vonden dat alles nooit nodig voor echte fietsen?

Grtjs,
Walter