Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Randonneur - Forum Wereldfietser

Randonneur

Beste wereldfietsers,

Ik wil een fiets aanschaffen om voornamelijk in Europa en Nederland te gaan touren. Waarschijnlijk rijd ik meestal op verharde wegen. Het wordt een tweedehands i.v.m. budget. Ik wil ongeveer €700 uitgeven voor een fiets.

Wat vinden jullie van onderstaande advertentie? Zondag ga ik voor de fiets kijken en het lijkt mij een goede deal mits het frame goed is afgesteld op mijn lengte/lichaamsbouw, binnenbeenlengte 82 cm en ik ben 1.81 lang. Berekening geeft framemaat 54 aan, alleen rijdt maat 57 toch echt beter. Ik houd van een zit die iets meer rechtop is.

http://link.marktplaats.nl/445282466

De merken en fietsen die ik in gedachten heb:

Koga Traveller
Koga Randonneur
Giant Expedition, kan ik een overjarig model van aanschaffen (2007) voor €650 met Deore afgemonteerd.

Wanneer jullie andere suggesties hebben dan hoor ik het graag. Natuurlijk ook als je een mooie fiets te koop hebt, maat 57.

Groet,

Marcel
beeldkracht schreef:Wat vinden jullie van onderstaande advertentie?
http://link.marktplaats.nl/445282466
Een erg mooie fiets voor jouw doel, als hij past natuurlijk.
Alleen snap ik niet van het verhaal over de derde foto van het losse frame. Ziet de fiets er nu ander uit als hij op de andere foto's was? Welke kleur was eerst? Waarom moet een fiets die slechts 15 weken is gebruikt worden overgespoten? Ik zou liever een fiets kopen met wat krassen dan een waar de beschadigingen zijn ondergespoten.
Die Giant klinkt ook niet slecht, vooral OMDAT hij overjarig is, toen waren sommige onderdelen aantrekkelijker dan nu. Heb je er een plaatje van? Er zijn immers vele types Giant Expedition geweest.
Succes,
Leon
Leon schreef:
beeldkracht schreef:Wat vinden jullie van onderstaande advertentie?
http://link.marktplaats.nl/445282466
Een erg mooie fiets voor jouw doel, als hij past natuurlijk.
Alleen snap ik niet van het verhaal over de derde foto van het losse frame.
hoort er niet bij, is een kleinere maat
Hoi Leon,

Ik heb net even gekeken voor de overjarige Giant, maar helaas hij is al verkocht. Waarom de Koga precies is overgespoten weet ik ook niet. Het plaatje van het frame is zoals het frame orgineel was. Zondag ga ik vragen waarom hij hem heeft laten overspuiten. Hij komt oprecht over en ik geloof niet dat het frame is gespoten om gebrekken te verdoezelen. Hij wilde waarschijnlijk de fiets naar zijn wens een kleur geven? Uiteraard is het wel een punt van aandacht. Nog tips waarop ik moet letten bij het beoordelen van het frame?
beeldkracht schreef:Nog tips waarop ik moet letten bij het beoordelen van het frame?
http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Marcel,
Ben benieuwd van welk jaar het frame is (buiscommandeurs, op zadelbuis zit bevestiging voor bediening roldynamo bij het bracket). Dit zou een frame van begin jaren '90 moeten zijn, zo te zien een stalen frame, wat op zich prima is.
Verder lijkt de fiets goede onderdelen te hebben. Ik word alleen wat huiverig als ik hoor dat een frame is overgespoten (wat je al schreef het verdoezelen van mankementjes).
Ik zou persoonlijk iemand meenemen die veel verstand heeft van fietsen, teneinde de technische staat van de fiets te kunnen beoordelen. Jij hebt een budget van 700 Euro, ik zou dit zeker niet bieden voor deze fiets.
Afhankelijk van staat van onderhoud zou ik max 300 Euro bieden (incl. fietstassen).
Is de fiets vrij van mankementen, in goede staat en hij past je (maak wel even een proefrit), dan heb je hier een hele goede fiets aan.
Veel succes met je beslissing en laat even weten of de koop gesloten wordt.
Groet,
Frits
Hoi Frits,

Bedankt voor de info. Ik heb € 450 geboden inclusief de tassen. Ik dacht dat het frame iets jonger was dan de begin jaren negentig. Zondag ga ik nog even kijken naar de fiets maar het bod van € 450 lijkt mij iets teveel, als ik op jou op ga. Maak mij enigszins zorgen over het overgespoten frame. Ik ga zijn verhaal aanhoren en het frame inspecteren en bij twijfel doe ik het niet .

Marcel
Begrijp niet hoe je op 1990 komt, ik gok op een koga randonneur frame van zo'n 10 jaar oud waar het verhaal ook wel bij klopt. Zo lang zijn die roldyamo's er niet uit; zijn nog terug te vinden op travellers uit 2000 en dit frame heeft géén buiscommandeurs (derde foto heeft volgens mij niks met deze fiets te maken??), die overigens ook niet op randonneurs uit 1990 zaten.
Het spuitwerk maakt een eenduidige datering moeilijk, maar de eigenschappen van het frame zelf (verchroomde vorkeinden, bidonnokken onder de onderbuis, bracketdynamo, slanke buizen, unicrown vork), doen mij vermoeden dat het een 1991-1993 Randonneur Extra is.

.tsooJ
De derde foto is een frame van een Randonneur Extra uit 1992. Wellicht ter illustratie hoe de fiets eruit zag voor de lakbeurt?

.tsooJ
Ah de derde foto komt hier vandaan, wat marten al zei; een ander (kleiner) frame.
Matthie9000 schreef:Ah de derde foto komt hier vandaan, wat marten al zei; een ander (kleiner) frame.
Aha, dsju, wat een mooi ding!
Nu denk ik dat er [ervaring]maar één reden is om zo'n mooi frame over te spuiten: omdat hij gebroken is geweest[/ervaring].
Leon
Leon schreef: Nu denk ik dat er [ervaring]maar één reden is om zo'n mooi frame over te spuiten: omdat hij gebroken is geweest[/ervaring].
Leon
Lijkt mij stug want Koga gaf toen nog levenslange garantie op hun frames !!
Leon schreef:Aha, dsju, wat een mooi ding!
Nu denk ik dat er [ervaring]maar één reden is om zo'n mooi frame over te spuiten: omdat hij gebroken is geweest[/ervaring].
Leon
Het mag dan een reden zijn om erg voorzichtig te zijn (probeert men iets te verbergen?), maar misschien zit er gewoon een andere uitleg achter. Zo sluit ik echt niet uit dat er mensen zijn die het uiterlijk van hun fiets zo belangrijk vinden dat ze - op het moment dat ze allerlei onderdelen willen wijzigen - van de gelegenheid gebruik maken om hun fiets te laten herspuiten. Ik zou het zelf nooit doen, maar sommige mensen doen nu eenmaal in mijn ogen vreemde dingen.

Renaat
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Ah de derde foto komt hier vandaan, wat marten al zei; een ander (kleiner) frame.
Aha, dsju, wat een mooi ding!
Nu denk ik dat er [ervaring]maar één reden is om zo'n mooi frame over te spuiten: omdat hij gebroken is geweest[/ervaring].
Leon
Het frame is in dat geval dan wel met erg veel zorg overgespoten. Ziet er zelfs professioneel uit..... Kan het zijn dat Koga het zelf heeft overgespoten?
En inderdaad, levenslange garantie, waarom dan twijfelen aan de staat van het frame? Of geldt levenslange garantie niet voor de tweede eigenaar?
AB schreef: Het frame is in dat geval dan wel met erg veel zorg overgespoten. Ziet er zelfs professioneel uit..... Kan het zijn dat Koga het zelf heeft overgespoten?
Via een officiële Kogadealer zijn die transfers/stickers gewoon bij Koga zelf te bestellen, dus iedere goede spuiterij kan het gedaan hebben.
Beste mensen,

Ik heb besloten om niet naar de fiets te gaan kijken. Ten eerste omdat het frame moeilijk te beoordelen is met de nieuwe laklaag erover. Ten tweede omdat ik niet direkt een fiets nodig heb en daardoor door kan sparen en een nieuwe wil gaan aanschaffen. Waarschijnlijk ga ik met de tijd een VSF T400 aanschaffen. Het sportieve uiterlijk spreekt mij aan en de goede kwaliteit/prijsverhouding. Daarnaast geef ik de voorkeur aan een stalen frame en de 26 inch banden vind ik absoluut geen nadeel. Ik wil voor degelijkheid en ik hoef niet in het hoogste segment te zitten.

Bedankt voor alle info en kennis. Het lijkt mij een wijze keuze om een nieuwe aan te schaffen omdat ik te weinig kennis heb om een tweedehands goed te beoordelen.

Marcel
Ik heb een mail gehad van de koga eigenaar, en de vraag gesteld hoe het nu werkelijk zit met de fiets. zie antwoord beneden
mario
Het is niet mogelijk om direct naar je mail te linken, zou vreemd zijn aangezien iedereen dan je mail kan lezen ;)

Je kan zijn tekst wel copy-pasten naar het forum en tussen
en
plaatsen, dat ziet wel net uit.
Beste Mario,

De oude foto is inderdaad het oude frame. Tijdens een fietsvakantie naar Ierland heeft de bovenkant van de voorvork op de heenweg staan ‘schuren’ tegen het metaal van de ‘fietsenstalling’ in een fietsbusaanhanger van Oad. Echt serieuze schade was dat niet, want de fietsvakantie kon gewoon doorgaan, maar desondanks werd het nadien door de verzekering vergoed. Aangezien de fietsenmaker stelde dat de vork niet vervangen hoefde te worden, heb ik het daarbij gelaten. Toen enkele jaren later meerdere onderdelen moesten worden vervangen, heb ik het frame meteen professioneel laten spuiten bij Jan van Katwijk Wielersport in Waalre. Kleine beschadiging worden dan uiteraard geheel weggewerkt. Vandaar ook dat het frame helemaal gaaf is. En van het een kwam het ander. Want om een nieuw frame nu af te monteren met ‘oude’ onderdelen .................. Nu zou ik het denk ik niet meer doen maar toen is dit frame afgemonteerd met de onderdelen van een nieuwe Koga Miyata Traveller LX/XT die ik daarvoor speciaal heb gekocht bij een Koga dealer (dat was namelijk interessanter dan de onderdelen los te kopen); en de Koga-dragers heb ik gemonteerd op de fiets van mijn vriendin. Het frame van deze nieuwe fiets heb ik toen niet gebruikt, omdat het frame van de Randonneur van een betere kwaliteit (staal), mooier en exclusiever was/is. Kortom, in feite is alles ‘nieuw’ m.u.v. de dragers (want die had ik kort daarvoor al aangeschaft) en de standaard (die laatste was/is ook beter dan de standaard van de Traveller).

Morgen komt er overigens al een kandidaat-koper naar de fiets kijken maar er is een kans dat de fiets voor hem te groot is. Daarna heb ik nog een gegadigde.

Dus als ik jou nog moet informeren als de fiets dan nog niet verkocht is, laat mij het weten.

Groet,