Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vouwfiets advies - Forum Wereldfietser

Vouwfiets advies

Hallo Allemaal,
het is niet helemaal wereldfietser gerelateerd, maar er zijn hier genoeg mensen die de fiets in het woon-werk verkeer gebruiken. Mijn vrouw gaat binnenkort aan een nieuwe baan in A'dam beginnen, ze reist met de trein en denkt er over na om een vouwfiets mee te gaan nemen voor de 5km van huis naar het station en de paar km van station naar werk. Hebben de vouwfiets gebruikers onder ons nog goeie tips?

Alvast bedankt
Groet
Maurice

Zo en nu naar buiten om van het weer te genieten
Maurice schreef:Hallo Allemaal,
het is niet helemaal wereldfietser gerelateerd, maar er zijn hier genoeg mensen die de fiets in het woon-werk verkeer gebruiken. Mijn vrouw gaat binnenkort aan een nieuwe baan in A'dam beginnen, ze reist met de trein en denkt er over na om een vouwfiets mee te gaan nemen voor de 5km van huis naar het station en de paar km van station naar werk. Hebben de vouwfiets gebruikers onder ons nog goeie tips?

Alvast bedankt
Groet
Maurice

Zo en nu naar buiten om van het weer te genieten
Een Brompton of een Brompton of een Brompton
Als alternatief zou je ook nog aan een Brompton kunnen denken :D

Om wegwijs te wordenuit de modellen kun je trouwens beter naar de Duitse site Brompton.de gaan, de Nederlandse heeft een erg hoog Simon gehalte :lol:
Hi Maurice,

zelf rijd ik op een Brompton ralphje drie. Hier rijd ik alweer een tijdje op en moet zeggen dat dit meer dan prima bevalt. Echter zijn Bromptons niet heel goedkoop.

Je hebt in het goedkopere segment Dahon en bv Ori, beide wel aardig alu vouwfietsjes voor aardige prijs maar deze vouwen wat minder strak en zijn wat goedkoper afgemonteerd. Wil je een wat degelijker afmontage dan zou je voor hetzelfde geld een Brompton kunnen kopen.

de El-cheapo vouw bso's zijn zeker geen aanrader... heel erg brakke onderdelen en je hebt er zelf veel werk aan om ze opnieuw aftemonteren.

Wil je echt zuper, dan kun je kijken naar Birdy, duur maar wel een a-la-carte afmontage.

Succes.

Bas
m-gineering schreef: Om wegwijs te wordenuit de modellen kun je trouwens beter naar de Duitse site Brompton.de gaan, de Nederlandse heeft een erg hoog Simon gehalte :lol:
je was me net voor met op versturen drukken... maar idd Simon is wel een a-part-e
Hier een heel tevreden Brompton gebruiker. Het is gewoon de beste die er is voor dit soort van korte ritjes naar en van de trein. Wel is hij tamelijk zwaar, maar opgevouwen op de bagagedrager kun je hem rijden/duwen/trekken over het perron.
Wim
Ik lees ook veel goeds over de Bike Friday Tikit.
http://www.youtube.com/watch?v=fQscBxx7wLE
Wij hebben na enkele testritten de Dahon Curve 3v gekocht. Deze is goedkoper dan de bromptons (ongeveer de helft). En voelt stijver aan (vonden wij). De wielen zijn echter kleiner en hij vouwt iets minder compact. Met zijn 12 kg ongeveer in dezelfde klasse als de bromptons. Prijs/kwaliteit zijn we zeker tevreden van onze aankoop.

Nu mijn vriendin vaker de vouwfiets gebruikt, overwegen we toch een brompton omdat deze compacter vouwt: de dahon past niet in alle belgische treinen tussen de zetels, de bromptons wel. We zouden dan wel voor een zo licht mogelijke uitvoering gaan.

Een korte review van de Dahon Curve 3v:
Frame:
Het frame is van aluminum en voelt in alle omstandigheden vertrouwingswekkend aan. De lak is op verschillende plaatsen al behoorlijk beschadigd, maar dat vormt geen probleem.
Het klemmechanisme werkt goed en geeft het gevoel dat er niets kan mis gaan. Zadel en stuur snelkoppelingen moet je af en toe wat aanspannen maar dat lijkt me normaal.
De bagagedrager hebben we verwijderd om het volume kleiner te maken. Tassen aan de bagagedrager hangen wel tegen het schakelmechanisme van de achternaaf waardoor deze ontregelt geraakt. Enkel de andere zijde is dus te gebruiken.
Wielen:
16 inch wielen, vooraan radiaal gespaakt achteraan kruis2. De achternaaf is een sram3, voornaaf heeft geen duidelijk merk. De aluminum velgen zijn niet erg mooi afgewerkt: bij het hard remmen is de aansluiting van de sluitplaats van de velgen duidelijk te voelen.
De Schwalbe Big Apples zorgen voor goede demping (kasseien zijn echt geen probleem) en doen het ook goed in de regen of in los zand. In de sneeuw houden de kleine wieltjes het snel voor bekeken. Tot hiertoe hebben we geen spijkerbanden kunnen vinden in deze maat.
Remmen:
V-brakes, merkloos. Doen wat ze moet doen, de hendels voelen wel nogal goedkoop aan. Ik zal ze binnenkort vervangen door een setje Deore remhendels dat hier nog ligt stof te vergaren. Als je hard remt blokkeert het achterwiel en sta je erg snel stil, wat wel een veilig gevoel geeft.
Versnellingen:
Werkt goed, freewheel heeft wel wat wrijving. De sprong tussen 2 en 3 is nogal groot.
Verdere uitrusting:
Het zadel is niet super, maar volstaat voor ritten van <10 km. Handvatten zijn redelijk comfortabel. Voor verlichting monteerden we Reelight lampjes.
Topsnelheid:
Bij goede wind kan je makkelijk wat snelheid maken. Tot 26-28 km/u is realistisch, vanaf 30 km/u maak je relatief veel omwentelingen per minuut, bij 35 km/u ben ik gestopt omdat de limieten van het frame in combinatie met de lange stuur en zadelpen duidelijk beginnen te worden.
Een vriend van me is heel tevreden over z'n Strida. Dit is met propere riemaandrijving. Wel niet om ver mee te rijden denk ik.
Maurice schreef:Hebben de vouwfiets gebruikers onder ons nog goeie tips?
Helemaal eens met m-gineering. Ik rijd al meer dan 11 jaar op dezelfde Brompton, type Brompton R (voorheen Regis). Slijtage minimaal! Hij is zijn hogere prijs - ik verdenk Brompton ervan dat zij door de beperkte productie/afzet de prijs ook kunstmatig hoog weet te houden - meer dan waard. Ik heb er destijds alleen betere transportwielen voor de bagagedrager op laten zetten. Als ik er nu eentje zou aanschaffen zou ik investeren in een beter zadel en een naafdynamo, misschien een vlinderstuur.

Ik heb er behalve stadse fietstochtjes ook veel lange, recreatieve ritten mee gemaakt.
Echt ideaal!

Afbeelding
Eigenlijk komt het zelden voor dat er zo'n uniforme mening in een disccussie over fietsen te zien is. Toch? :D

In ieder geval dank voor de adviezen. Ik ga ze eens voorleggen aan m'n vrouw.

Groet
Maurice
nvt
peterv schreef:...je kunt er voor- en achterdragers bij kopen waar je je Ortliebs aan kunt hangen, en hij is zelfs verkrijgbaar met Rohloff/Nexus/Alfine achternaaf en een Gates belt drive! .
Een Tikit is een erg leuk ding, maar ik vrees voor je dat een simpele Brompton met een briefcase aan het balhoofd een veel betere oplossing is voor het 'mijn vrouw moet 5km naar het station' probleem
De Brompton is een leuk fietsje met als grootste voordeel dat-ie snel en gemakkelijk tot een zeer klein pakketje opvouwt.

Maar die koppige Engelsen hangen 'm vervolgens helemaal vol met non-staandaard onderdelen die niet door wat anders te vervangen zijn van wege de afwijkende maten. Kunnen ze wel de hele website volschrijven met beredeneringen waarom hun onderdelenkeus beter, net zo goed of toch op z'n minst goed genoeg is, op sommige punten is er duidelijk sprake van kunst- en vliegwerk om de boel werkend te krijgen.

Ik zal de Tikit eens een nadere blik gunnen.

.tsooJ
Wij hebben thuis een aantal bromptons staan. Mijn vrouw en ik hadden er beide tegelijk in 2007 een aangeschaft. Die van mijn is vorig jaar gestolen en heb inmiddels een 2011 model.
Ik heb nu de P6R met naafdynamo en bagagerek achter en bagageclip voor. Ik was zelf fietsenmaker in de zomervakanties en deed daar o.a. het reviseren van nexus 7 naven omdat het priegelwerk was.

Wat is er goed aan de brompton:
De 6 versnellingen zijn ideaal, ik heb nu een 13/16 met een 54 voor (normaal is 50). het schakelen gaat snel en is mooi verdeeld.
Het stuur, eerst had ik de normale M-type en nu de P-type. Deze is iets hoger, maar moet toegeven ik de lage positie zelden gebruik. Hou meer van touren.
Het vouwen gaat snel, er kan aardig wat bagage mee en het fietst heel goed.
In de vakantie 40km voor 2 dagen zonder problemen berg op en af in de eifel in Duitsland. Ook in Nederland ideaal om even mee te fietsen en ze gaan zo achterin de auto geen gezeur met de fietsendrager.

En dan de slechte dingen:
Het zadel is matig (hard)
Het is makkelijk zelf onderhoud te doen als je wat technisch fiets inzicht hebt, sommige onderdelen bestel ik bij een fietsenwinkel in Engeland, deze zijn dan specifiek voor bromptom zoals de voordrager en frame clip (kost de helft van in NL)
Gereedschap is standaard.

Een collega van mij heeft een strida, is leuk om op te fietsen maar niet voor lange afstanden en het is nog velen malen zenuwachtiger dan een 16" vouwfiets. Mijn andere collega is nu bezig met zijn 3e dahon omdat het vouwmechanisme 2x is gebroken (2x onder garantie vervangen!)

Het allergrootste voordeel van de brompton is het klein opvouwen en het inelkaar blijven zitten. Op de transportwieltjes kun je hem dan verplaatsen net als een koffer. Veel vouwfietsen zien er opgevouwen als een 'ongelukje' uit met een gebroken frame (eigenlijk alleen maar om tegen de NS te kunnen zeggen dat het vouwfiets is).
Brompton aanschaffen en dan..

Ik denk over S type, maar vraag me af of titanium een must is.
Heeft iemand verder nog tips over waar ik zeker op moet letten.

Alvast bedankt voor je reactie.