Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plakken Ergon handgrepen - Forum Wereldfietser

Plakken Ergon handgrepen

Ik heb op mijn fiets Ergon GP1 handgrepen (handvatten). Nu ben ik nogal een zweterig mens en heb gauw "last" van plakkerige handgrepen, zeker als de temperatuur boven de 25 gr. komt. Hiervoor op mijn andere fiets met gripshifts had ik dit ook (deze gaven zelfs rubber af op mijn handen). Ik maak ze wel schoon met een neutraal sopje, maar echt tevreden ben ik daar niet over.
Ik lees dat velen van jullie ook Ergon handgrepen hebben, is dit euvel herkenbaar en wie heeft een "gouden" tip voor mij om deze goed schoon, plakvrij te krijgen en liefst te houden. (Of is mijn zweet zo agressief dat er niets aan te doen is ?)
Gr.
Kees
Zelfde hier. Ergons hebben 1 groot voordeel en ook wat nadelen. Ze worden erg vies als het wat zweterig wordt, en als het kouder dan 10 graden wordt dan onttrekt het metalen deel aan de zijkant warmte aan je hand. Voor beide problemen is dezelfde oplossing: handschoenen.
Wanneer de handvatten nog niet zo oud zijn (binnen een jaar ofzo) kun je ermee terug naar de rijwielhandelaar (fijn als je via internet koopt). Als het goed is kan deze ze claimen bij de groothandel/importeur en nieuwe leveren. De samenstelling is veranderd tegenwoordig zodat ze niet meer kleven. De verpakkingen waarbij het niet zichtbare handvat in een soort gerecyceld karton zit hebben de nieuwe samenstelling.


Uiteraard komen alleen de handvatten in aanmerking die niet volledig versleten zijn.

Tegen het plakken is geen enkele remedie behalve handschoenen.
Hallo, ook ik heb me mateloos geërgerd aan de ergon handgrepen die op de eerste lange tocht 8 weken lang hebben afgegeven en geplakt en waarvan de bovenlaag geheel opgelost is.
De vakantie erna heb ik leren kniestukken over de handvatten heen geplakt met bizontix. Dat past precies en maakt de grip erg prettig, plak en zweet vrij. Na twee weken liet de bizontix wel los, maar dat geeft niet. Volgende tocht doe ik het weer, en dan naai ik de uiteinden van de kniestukken aan de onderkant van de handvatten bij elkaar.
Groetjes Ben
Ja die Ergon zijn wat kleven betreft waardeloos. Ook die in dat karton zitten kleven. Ik fiets zonder handschoentjes.
Wat ik doe: rechter handvat naar linker kant stuur en linker handvat naar rechterkant en beide dus spiegelen. Er zit aan de onderzijde geen kleefspul. De vorm is een klein beetje anders maar daar ben ik nu aan gewend. Ook kun je gewoon dat brede leukoplast over de kleefdelen heen doen. Ziet er niet uit maar functioneert prima. Rob
alime schreef:Ik fiets zonder handschoentjes.
Onverstandig... :!:
Ook ik had van die plakhandvaten, erg irritant zeker als je bij 45 graden fietst en er ook nog eens veel zand bij komt.
Als je weinig water voorhanden hebt krijg je je handen bijna niet meer schoon.

Bij Vittorio begrepen ze het probleem, ze monteerden me geheel gratis nieuwe lederen handvaten van het merk
X-act, deze zijn geweldig vind ik.
Fietsen met handschoentjes doe ik al 20 jaar niet meer.

Groet, Henk

kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
henkfietst52 schreef:Fietsen met handschoentjes doe ik al 20 jaar niet meer.
Geldt dus ook voor jou: Onverstandig... :!:

Uiteraard is het een ieder zijn vrije keuze om wel of geen helm, wel of geen handschoentjes te dragen.
Maar dit forum wordt óók gelezen door fietsers die dit forum als adviesbron gebruiken.

Handbescherming
Draag altijd handschoenen als bescherming tegen het vallen. Warme fietshandschoenen in de winter en vingerloze fietshandschoenen bij warm weer.
Bron: Police Bikepatrol

Vanuit eigen ervaring: de twee fietsvriendinnen in mijn leven zijn beiden ooit gevallen. Beiden zonder handschoentjes. Je wilt echt niet weten hoeveel ellende dat oplevert. Het gepeuter (huisarts, EHBO ziekenhuis) om alle troep uit die hand te verwijderen. Het een week lang niet meer kunnen fietsen. En bij één vriendin is het een min of meer blijvende beschadiging (blijft pijnlijk bij koud weer). Handen zijn in dit opzicht véél kwetsbaarder dan bijvoorbeeld je armen of benen. (Om te voorkomen dat iemand gaat reageren door te zeggen dat je dan dus een motorpak op de fiets moet dragen).
Zelf heb ik ooit bij een val mijn handschoentjes zodanig beschadigd dat ik ze gelijk weg kon gooien. Maar mijn handen waren onbeschadigd!

O ja, en Ergon handvaten met handschoenen plakken niet... (dat zeiden Johojo en rvdh ook al).
En gratis meegeleverd wordt: betere grip (afhankelijk van de gekozen handschoen), minder zweterig (zomerhandschoen voor warm weer), schonere handen, minder afknelling van de zenuwbanen (versterkt het effect van de Ergon handvaten).
Geldt dus ook voor jou: Onverstandig... :!:
Weet ik... :(

Ik ben niet altijd verstandig, wil ik ook niet!

Je kunt niet alles verzekeren, ik zit onder de lidtekens van valpartijen tijdens wielerwedstrijden en tochten.
Ook een giga lidteken van een beet door een valse hond in mijn kuit.
En ja het is zeer vervelend dat vallen maar je kunt niet alles uitsluiten.

Een zweterige helm vind ik ook niet fijn als ik in Kazachstan bij 50 graden boven nul op de fiets zit, mijn kop zou daardoor alleen al ontploffen. :(

Dus voor mij lekker de wind er op en er over :D


als je de ketting strak houdt, ga je altijd vooruit :wink:


Henk. http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
volgens mij zijn de plakkerige handvatten eerder besproken. Ik kan mij herinneren dat toen de conclusie was dat zonnebrandcfreme het rubber oplost.
Ik vindt dit een goede verklaring en probeer dan ook altijd mijn handen te wassen na het insmeren sinds dien lossen mijn handvatten minder snel op.
(dit is niet wetenschappelijk getest dus misschien is er een andere oorzaak)
Handschoentjes zouden het oplossen tegen gaan omdat er dan minder zonnebrandcreme aan de handvatten komt.

je kunt ook in een motorpak gaan fietsen dan verklein je de kans op schaafwondjes nog meer.
Ik weet dat je niet alles kunt uitsluiten. Want inderdaad, dan moet je in een motorpak gaan fietsen, dat wil je zeker niet en dan nog blijft er veel risiko over.
Maar ik maak wel de afweging: hoeveel kost het (die helm en die handschoentjes) en hoeveel levert het op.
Mijn afweging valt blijkbaar anders uit dan die van jou. En daar is niks mis mee. Alleen moeten we anderen wel adviseren om verstandig te zijn (dat doe jij gelukkig ook door te zeggen "Ik ben niet altijd verstandig").
Als iemand dan besluit dat niet te doen is dat in ieder geval niet omdat ik hier heb geschreven dat ik (soms) ook zonder helm rijd :oops:.
Ik heb jarenlang de flauwe en domme grap gemaakt: "ik zet pas een helm op als ik denk te kunnen gaan vallen".
Ook krijg ik regelmatig de vraag waarom ik met handschoenen fiets. Vaak blijkt dan dat "vallen" niet was bedacht als mogelijke verklaring.

Wat ik grappig blijf vinden (heb dat al eerder geschreven) is dat wij juist zijn begonnen met het dragen van een helm bij temperaturen van 45 graden.
Omdat ons hoofd dan aanmerkelijk koeler blijft dan zonder.
De helm die per ongeluk op mijn been terecht kwam deed echt pijn. Om aan te geven wat die helm, juist bij die temperaturen, tegenhoud.
ankeric schreef:(Om te voorkomen dat iemand gaat reageren door te zeggen dat je dan dus een motorpak op de fiets moet dragen).
frank F schreef:je kunt ook in een motorpak gaan fietsen dan verklein je de kans op schaafwondjes nog meer.
Deze zag ik dus al aankomen. En dan toch... :twisted:

Ik denk bovendien dat je niet helemaal hebt begrepen waar ik op doel als je het vallen op je handen afdoet met "schaafwondjes".
Wat AnkEric schrijven zit een kern van waarheid in. Ben zelf een keer op fietsvakantie gevallen, heel onbenullig snelheid was laag iemand stopte plotseling en kon die persoon niet meer ontwijken, ik droeg vinger handschoenen. In de handschoen zat een klein gaatje waardoor ik dacht dat het wel meeviel, maar de waarheid was iets anders, nagel van mijn ring- en middelvinger waren ingescheurd, het topje van mijn middelvinger was er bijkans afgeschuurd en mijn schouder en knie voelde een aantal dagen vervelend aan.

Overigens dit even terzijde, ik heb 16 jaar geleden een motorongeluk gehad en ondanks de beschermende kleding hingen de vellen aan mijn been en billen erbij. Moraal van het verhaal is, dat goede kleding en handschoenen niet altijd alles zegt, dat je er altijd ongeschonden van afkomt.

Even terugkomend op de Ergon handvaten. Deze zitten standaard op mijn fiets. Zodra de handvaten (of is het handvatten?) vies aanvoelen, dan maak ik deze met een neutraal sopje schoon, goed laten drogen en daarna met talkpoeder insmeren. Ze zitten al een aantal jaren op mijn fiets en zien er nog goed uit (en.... plakken niet terwijl ik ook een zweter ben!).

Wat ik nog weet, is dat de eerste series van de Ergons een te zacht rubbercompound hadden. De huidige Ergons hebben hier geen last meer van.
Nogmaals schoonhouden is het devies en niet met vette handen gaan fietsen.

Frits
Wat mij toch verbaasd is dat het schijnbaar niet mogelijk is handvaTTen te maken die gewoon niet plakken. 'schijnbaar' omdat ik van mening ben dat dat toch moet kunnen gezien het feit dat die handvatten toch niet goedkoop zijn. Echter ik ben geen chemicus maar heb wel handvatten van een half jaar oud die ik (zoals hierboven al vermeld) gespiegeld heb omdat ze meer dan plakten. Die andere zijde plakt namelijk niet. Wellicht kan ergon het bovenrubber onder doen en.. zo.. voort. In Nicaragua in vochtige oerwouden functioneren ze niet behalve steun geven. Rob
alime schreef:Wat mij toch verbaasd is dat het schijnbaar niet mogelijk is handvaTTen te maken die gewoon niet plakken.
Met de meer dan 15 jaar en nogal veel kilometers oude handvatten op mijn stadsfiets die van de fiets van mijn ex-vriendin komen die ze op haar beurt weer heeft van een vriend van mij is het eenvoudig te weerleggen dat alle handvatten gaan plakken.
Leon
Wat ik zeg; X-Act lederen handvaten plakken absoluut niet, ook niet na weken fietsen in een warm land.
Dat is mijn ervaring, misschien zijn er mensen die andere ervaringen hebben met deze handvaten?

En met dat vallen betreft... je kunt 70 meter in een ravijn vallen zonder kleerscheuren of bij stilstand in je spd pedalen blijven hangen en met je kin op een stoeprand terecht komen.

70 meter viel ik diep, mijn hart stond stil maar mijn Pontiac liep :D
IJzeren Willem.

Henk. kunst en fietswerk
X-Act lederen handvaten

Henkfietst..
Kun je een fotootje of site geven. Op internet zie ik geen handvatten die lijken op de ergon. Rob
Rob,

Ik heb zo snel niets voorhanden.

Ik werd gek van die plakhandvaten, ook schoonmaken met sop hielp maar kortstondig en als je weken op de fiets ver van huis bent dan is het vreselijk dat geplak. Ik had later mijn handvaten met sporttape omwikkeld dat was stukken beter.

Bij Vittorio gaf ik het probleem aan en deze monteerden X-Act de lederen handvaten, ik heb verder negens naar gekeken [een gegeven paard :) super service] maar ze voelen super goed aan en geen gezweet of geplak.

morgen maak ik een foto voor op het forum.


Henk.

Kunst en fietswerk
bij voorbaat dank.

Ik was anders van plan stuurlint er omheen te werken. Rob
Hier een foto van geweldig fijne niet plakkende of afgevende handvaten.

Verkrijgbaar bij VITTORIO.

Afbeelding


Henk.

kunst en fietswerk http://www.kleurrijkleven.webklik.nl