Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingvet - Forum Wereldfietser

Kettingvet

Beste,

Ik las een tijd geleden dat er zoiets bestaat als kettingvet. En dat het eigelijk de beste manier van kettingsmeren is (nadat de ketting gereinigt is). Het is nogal bewerkelijk, dus komt het niet zoveel meer voor in het assortiment aan smeringsmiddelen. Ik vroeg mij af of een van jullie weet waar je zo'n (oud) blik kettingvet kunt bestellen om de fietskettingen, van een racefiets 9sp en van een fixed gear met 1" 1/8, te kunnen smeren.

Ik haalde mijn info uit het de link uit het volgende bericht, dank daarvoor:

m-gineering Titel: Re: Welk merk & type ketting voor Rohloff?Geplaatst: Ma 22 Nov, 2010 12:13

Forum Lid

Geregistreerd: Ma 20 Sep, 2004 16:11
Berichten: 3920
Woonplaats: Kiel Windeweer johntelleman schreef:
Ik ben er uit, het moet een KMC X1 ketting worden.

Ontstaat er meteen een volgende vraag...
Een ketting wordt langer door slijtage op de asjes.
Heeft daar het materiaal soort van het kettingblad invloed op? (zo ja, hoe dan?)



het is meer andersom: http://www.supremeblack.nl/ketting.php

Een harder blad kan natuurlijk wel beter tegen mishandeling met een te lange ketting of tegen braamvorming bij overbelasting

_________________
/Marten


Vriendelijke groeten,
Diederik
Je kunt het bericht beter in quotes zetten:

Code: Selecteer alles

[quote="Matthie7289304723804"]<BERICHT HIER>[/quote]
Matthie7289304723804 schreef:<BERICHT HIER>
Nu is het nogal onduidelijk wie precies wat vraagt/zegt. Een vriend van mij kookt zijn ketting wel eens uit; ik geloof in kaarsvet.
Diederik Thier schreef:Beste,

Ik las een tijd geleden dat er zoiets bestaat als kettingvet. En dat het eigelijk de beste manier van kettingsmeren is (nadat de ketting gereinigt is). Het is nogal bewerkelijk, dus komt het niet zoveel meer voor in het assortiment aan smeringsmiddelen. Ik vroeg mij af of een van jullie weet waar je zo'n (oud) blik kettingvet kunt bestellen om de fietskettingen, van een racefiets 9sp en van een fixed gear met 1" 1/8, te kunnen smeren.

Ik haalde mijn info uit het de link uit het volgende bericht, dank daarvoor:
m-gineering schreef:
johntelleman schreef: Ik ben er uit, het moet een KMC X1 ketting worden.

Ontstaat er meteen een volgende vraag...
Een ketting wordt langer door slijtage op de asjes.
Heeft daar het materiaal soort van het kettingblad invloed op? (zo ja, hoe dan?)
het is meer andersom: http://www.supremeblack.nl/ketting.php

Een harder blad kan natuurlijk wel beter tegen mishandeling met een te lange ketting of tegen braamvorming bij overbelasting

_________________
/Marten

Vriendelijke groeten,
Diederik
Heb je de lokale fietsenhandelaar al geprobeerd? of gewoon de tweede link als je googled op kettingvet (kijk dan goed naar de url)?

Sjirk
Speciaal kettingvet schijnt te bestaan maar ben ik nog niet tegen gekomen. Je kunt de ketting echter ook koken in lagervet. Dat moet je verrassend veel verhitten voordat het smelt, en tegen die tijd is het ook heel brandbaar, dus niet in de keuken proberen (ik deed het buiten op een houtvuurtje). Bij mijn fiets heb ik het nooit de moeite waard gevonden. Ik deed het het alleen voor mijn motor toen ik daar nog aan deed. Ervaringen:

Voordeel: Doordat het vet dik is blijft het veel beter plakken dan een olie, en door het koken zit het er ook helemaal in. Daardoor gaat je ketting ook bij langdurige ernstige verwaarlozing niet roesten. Dat effect blijft ook behouden als je de ketting wel af en toe schoonmaakt en olied. Zelfs als je daarna gaat verwaarlozen krijg je ook geen roest. De kettingen die ik in vet gekookt heb gingen volgens mij ook langer mee, vergeleken met een regelmatig geoliede ketting, maar helaas heb ik dat nooit echt goed bijgehouden. Het verschil is niet dramatisch. Dus verwacht geen drie keer zo lange levensduur, eerder anderhalf keer of zo. Een ketting wordt belast door wrijving, maar ook door stoten. Op die laatste oorzaak van slijtage heeft smeren minder invloed. Bij een fiets heb je wel aanmerkelijk minder stoten op de ketting dan bij een motor.

Nadelen: - Er blijft altijd iets meer vet op de ketting zitten dan er aan kan blijven plakken. Dat spat er de eerste week vanaf bij hoge snelheden en geeft extra schoonmaakwerk.
- Er blijft ook meer vuil in het vet plakken dan in olie. Dus als je gaat schoonmaken komt er meer troep af.
- Het is veel en vies werk. Als je bedenkt wat een ketting nu helemaal kost loont het meestal bij lange na niet de moeite.

Van iemand die dertig (!) jaar geleden zijn bromfietskettingen in kettingvet kookte heb ik begrepen dat het een gelig goedje was, dat bij kamertemperatuur droog aanvoelt, zoals was of paraffine. Dat zal vast aan enkele van de door mij ervaren nadelen tegemoet komen.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of er nog meer mensen ervaring mee hebben.

Merlijn.
Heej! good habits die hard.

Ik deed de moeite ook voor mijn crossmotor, nu nog iemand die zo gek is ook voor zijn fiets aan het kliederen te slaan.
Beste,

Bedankt voor de reacties.
Merlijny2k schreef: Voordeel: Doordat het vet dik is blijft het veel beter plakken dan een olie, en door het koken zit het er ook helemaal in. Daardoor gaat je ketting ook bij langdurige ernstige verwaarlozing niet roesten. Dat effect blijft ook behouden als je de ketting wel af en toe schoonmaakt en olied. Zelfs als je daarna gaat verwaarlozen krijg je ook geen roest. De kettingen die ik in vet gekookt heb gingen volgens mij ook langer mee, vergeleken met een regelmatig geoliede ketting, maar helaas heb ik dat nooit echt goed bijgehouden. Het verschil is niet dramatisch. Dus verwacht geen drie keer zo lange levensduur, eerder anderhalf keer of zo. Een ketting wordt belast door wrijving, maar ook door stoten. Op die laatste oorzaak van slijtage heeft smeren minder invloed. Bij een fiets heb je wel aanmerkelijk minder stoten op de ketting dan bij een motor.
Merlijn.
Ik was alleen niet van plan mijn ketting te gaan verwaarlozen, ik ben van mening dat een goed onderhoud aan de ketting, en eens in de zoveel tijd een schoonmaakbeurt van de tandwielen (voor en achter) de levensduur zal vergroten. Vooral van de dure tandwielen en kettingbladen. Ik vroeg mij ook af of hiermee de levensduur van de ketting wordt vergroot, en of de slijtage aan de tandwielen door deze methode van smeren minder is. Kortom: de grote arbeidsintensiviteit daargelaten (ik ben volgend jaar pas student en nog geen 20, dus ikzelf ben goedkoop in arbeid, nieuwe spullen zijn duur voor mij), wat is het beste om je ketting te smeren. Met kettingvet of iets anders?
Merlijny2k schreef: Nadelen: - Er blijft altijd iets meer vet op de ketting zitten dan er aan kan blijven plakken. Dat spat er de eerste week vanaf bij hoge snelheden en geeft extra schoonmaakwerk.
- Er blijft ook meer vuil in het vet plakken dan in olie. Dus als je gaat schoonmaken komt er meer troep af.
- Het is veel en vies werk. Als je bedenkt wat een ketting nu helemaal kost loont het meestal bij lange na niet de moeite.

Van iemand die dertig (!) jaar geleden zijn bromfietskettingen in kettingvet kookte heb ik begrepen dat het een gelig goedje was, dat bij kamertemperatuur droog aanvoelt, zoals was of paraffine. Dat zal vast aan enkele van de door mij ervaren nadelen tegemoet komen. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd of er nog meer mensen ervaring mee hebben.

Merlijn.
Rondrijden op een vieze fiets, hou ik niet van. Dan schaam ik me een beetje. Dus schoonmaken komt er toch wel van.
Op de Putoline site staat het kettingvet onder het kopje offroad. Is het dan zo dat het alleen profijt geeft voor mensen die MTB-en? En dat het voor Racefietsen eigelijk niet nodig is?

PS ik heb vandaag mijn ketting van de racefiets vervangen, en eens de verlenging opgemeten. die was op een afstand van 107 schakels (54 binnen en 53 buiten) 4mm. Dan zou je zeggen dat de ketting niet heel dramatisch versleten is. Wel zaten alle rolletjes heel los. veel losser dan bij de nieuwe ketting. Dus versleten.

Vandaar dat ik op zoek ben naar een smeermiddel dat tot in de ketting doordringt, en smeert daar waar het echt nodig is.
Het kettingvet gaat de levensduur van je racefietsketting ongetwijfeld verlengen. Wat betreft de kosten. Ik weet niet wat een blik van dat spul kost maar schrik niet als het even duur is als een behoorlijke ketting. Dat blik gaat wel een leven lang mee, maar je moet nu dus een investering doen die zich pas echt gaat terugverdienen wanneer je eigen arbeid al duur begint te worden :)

Bij racefietsspullen ga je het niet tegenkomen. De reden daarvoor is dat een ketting die met dikker vet is gesmeerd iets meer weerstand geeft dan een met dunne olie gesmeerde ketting. Bij racefietsen wordt aan rendement terecht meer prioriteit gegeven dan aan levensduur. Voor een motorcross ligt dat anders. Het rendementsverlies van een ketting merk je amper tegen het enorme vermogen van de motor, en het is veel belangrijker dat je aan het eind van een lange race in de zandbak nog steeds wat aan smering over hebt.

Merlijn
Ik smeer de 1-speed kettingen van alle stadsfietsen én de Brompton's én de synckettingen op de tandems in ons huishouden met kettingvet.
Is dat ouderwets? Ja, sorry. Veel werk? Nee, juist niet want je hoeft het vrijwel nooit te herhalen gedurende de levensduur van de ketting. Zo'n blik kettingvet gebruik ik voor plm 20 kettingen dus zeer goedkoop. De plaatselijke rijwielhandel heeft het tegenwoordig niet meer op voorraad maar bestellen duurt max 3 dagen.

Tips
- niet op een gebruikte ketting, begin met een nieuwe
- werk buiten (stank) op een elektrisch plaatje (veilig) en bedenk dat het vet, het blik, de ketting heel heet (!!) worden
- ketting 5 min laten pruttelen in het blik en dan nat aan een spijker hangen om te laten drogen
- geen kettingkast op je fiets dan ketting licht afdrogen met een lap zolang vet nog nat is
- wel kettingkast dan niks aan doen en lekker vettig in de kettingkast stoppen (voor jaren geruisloos fietsplezier)

Hans