Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb Fietstassen - Forum Wereldfietser

Ortlieb Fietstassen

Na jaren intensief gebruik zijn onze fietstassen echt op! Kortom: tijd om nieuwe tassen aan te schaffen. De voorkeur gaat uit naar Ortlieb tassen.
Nu zijn er grofweg twee type tassen: de Classic-serie en de lichtere plus-serie. Ik weet dat de één slijtvaster is dan de ander en dat de één stootvaster is dan de ander. Maar hoe erg stootvast/slijtvast de twee verschillende tassen tov elkaar zijn weet ik niet.

Kortom: kan iemand mij vertellen welke Ortlieb-tassen de "beste" zijn: de classic- of de plus-serie?

Alvast bedankt...
Marco en Lisette

Een erg mooie keuze is dat zeker. Toen ik vorig jaar voor ongeveer dezelfde keuze stond waren deze twee tassen ook een van mijn keuzen. Als derde keuze had ik de Quarius lijn van Agu.
Uiteindelijk heb ik daar ook voor gekozen. De tassen zijn net als de Ortlieb Classic waterdicht dankzij een rolsysteem als sluiting. En als extra voordeel de flap aan de bovenzijde van de tas. Deze is nog eens extra voorzien van een afsluitbaar vak waarin eenvoudig nog wat spullen kunnen worden geplaats. Bijvoorbeeld een natte handoek die je niet tussen je droge kleren wilt hebben. Of het fruit wat je net op de markt gekocht hebt. En Agu maakt natuurlijk gebruik van het erg fijne klik-fix systeem voor het eenvoudig en goed vast- en loskoppelen van de tassen.

Toen ik me liet informeren heb ik niet gekozen van de lichtere Ortlieb plus tassen omdat deze niet geheel waterdicht zouden zijn. En ze waren volgens mij ook iets duurder. Vandaar dat ik bij de Agu tassen uitkwam.
Marco en Lisette,

Waarom kiezen jullie voor de Ortlieb en niet voor de goedkopere Vaude?
Wij hebben een paar jaar terug gekozen voor de cordura versie van de roltassen van Vaude (ik meen de front- en backroller). Kwalitatief even goed als Ortlieb, met een iets ander ophangsysteem. De winkel waar wij ze gekocht hebben (Demmenie Eindhoven) kreeg ongeveer even veel Ortliebs als Vaude's terug met problemen aan het ophangsysteem, dus echt inferieur is het ophangsysteem van Vaude niet.
Wel zijn de tassen een stuk goedkoper dan de Ortlieb.
De cordura versie (de niet glimmende tassen) hebben het voordeel dat ze slijtvaster zijn als je de fiets met de tassen tegen een muurtje zet, of over de grond schuurt. De glimmende tassen zijn wat beter bestand tegen prikkeldraad heb ik me laten vertellen.

Succes met de keuze!

Freek
Marco en Lisette,

Waarom kiezen jullie voor de Ortlieb en niet voor de goedkopere Vaude?
Wij hebben een paar jaar terug gekozen voor de cordura versie van de roltassen van Vaude (ik meen de front- en backroller). Kwalitatief even goed als Ortlieb, met een iets ander ophangsysteem. De winkel waar wij ze gekocht hebben (Demmenie Eindhoven) kreeg ongeveer even veel Ortliebs als Vaude's terug met problemen aan het ophangsysteem, dus echt inferieur is het ophangsysteem van Vaude niet.
Wel zijn de tassen een stuk goedkoper dan de Ortlieb.
De cordura versie (de niet glimmende tassen) hebben het voordeel dat ze slijtvaster zijn als je de fiets met de tassen tegen een muurtje zet, of over de grond schuurt. De glimmende tassen zijn wat beter bestand tegen prikkeldraad heb ik me laten vertellen.

Succes met de keuze!

Freek

Tja,

in 1996 hebben Marijke en ik van Vaude als sponsoring een set fietstassen (Trans Alp, een tas met klep i.p.v rolsluiting) gekregen, waarmee wij nog altijd fietsen. Een paar weken geleden hebben wij nog een rondje IJselmeer gereden in de stromende regen; geen druppeltje water is er doorheen gekomen!

Als je onze tassen ziet , dan zou je er geen stuiver meer voor geven, want ze zijn verbleekt door de zon, gekrast door de zandwinden en gewoon gebruik, mishandeld door lopende banden op vliegvelden, geschuurd over de grond bij valpartijen, tienduizenden kilometers door elkaar geschud op onze bagagedragers en ze zijn nog steeds waterdicht. Wij hebben nooit problemen ermee gehad, al schijnt soms een ophanghaak niet goed te werken, maar daar kom je in Nederland snel genoeg achter.

Eric Schuijt :)

Ik heb de lichte Ortlieb tassen. Waterdicht zijn ze in ieder geval wel. Ben er ook zeer tevreden mee, maar ik zal niet beweren dat de Vaudé tassen niet minstens net zo goed zijn. Ze zijn in ieder geval goedkoper.
Het ophangsysteem van Ortlieb kent opvulstukjes voor diverse diameters dragers. Deze plastic ondingen hebben de onhebbelijke gewoonte uit de ophangbeugels te vallen. Als je voor ortliebs gaat, zorg dan voor reserve (de speling tussen tas en drager kan bij dunne dragers groot zijn wat in geval van slechte wegen/paden tot breuk kan leiden.

Voor wat het waard is....

Groetjes,
Jasper

Een kleine aanvulling dan maar over de ophanging van Agu. Deze is sinds ongeveer twee jaar iets veranderd. Er wordt niet meer met kleine en grote haken gewerkt maar met kleine haken waar een onderdeel uit te breken is om er een grotere haak van te maken.
wij gebruiken vanaf 1993 de Ortliebs zonder problemen. Ze zijn nog steeds pefect waterdicht. Ik heb de light versie en Elli gebruikt de classic.
Vaude zal niet veel slechter zijn.

Henk