Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankset duur of goedkoop? - Forum Wereldfietser

Crankset duur of goedkoop?

Onlangs heb ik bij de fietsenmaker mijn cassette en voorbladen vervangen. Tot mijn verbazing zat er toen ik de fiets terug kreeg, een compleet nieuwe crank op. Nou bleek mijn oude crankset een te zijn waarbij de bladen er aan vastzaten. M.a.w. het kon ook niet anders (dit was nieuw voor mij, ik dacht dat je de bladen wel kon vervangen).

Nou bleek een nieuwe crank slechts 30 euro* te kosten. Voor een setje Deore voorbladen ben je volgens mij makkelijk het dubbele kwijt. Daarom vroeg ik me af: waarom zou je uberhaupt een duurdere Deore, LX of zelfs XT crank monteren? Welke voordelen zou ik kunnen ervaren bij bijv. een XT crank op dezelfde fiets?


*Gisteren viel de Rose catalogus met een grote plof op de deurmat, daar stond dezelfde crank in voor 13 euro!!! inclusief bladen! Ik had nog een extra ketting gekocht om te wisselen en zodoende te besparen op kettingbladen/cassette maar met deze wetenschap heeft dat niet veel nut?!
Johojo schreef:Onlangs heb ik bij de fietsenmaker mijn cassette en voorbladen vervangen. Tot mijn verbazing zat er toen ik de fiets terug kreeg, een compleet nieuwe crank op. Nou bleek mijn oude crankset een te zijn waarbij de bladen er aan vastzaten. M.a.w. het kon ook niet anders (dit was nieuw voor mij, ik dacht dat je de bladen wel kon vervangen).

Nou bleek een nieuwe crank slechts 30 euro* te kosten. Voor een setje Deore voorbladen ben je volgens mij makkelijk het dubbele kwijt. Daarom vroeg ik me af: waarom zou je uberhaupt een duurdere Deore, LX of zelfs XT crank monteren? Welke voordelen zou ik kunnen ervaren bij bijv. een XT crank op dezelfde fiets?

*Gisteren viel de Rose catalogus met een grote plof op de deurmat, daar stond dezelfde crank in voor 13 euro!!! inclusief bladen! Ik had nog een extra ketting gekocht om te wisselen en zodoende te besparen op kettingbladen/cassette maar met deze wetenschap heeft dat niet veel nut?!
Rose is inderdaad erg goedkoop, wat niet wil zeggen dat je fietsenman er veel aan verdient; misschien koopt hij zelfs bij Rose in. Zelf heb ik vrij goede ervaringen met goedkopere crancksets; alivio. Nadelen zijn het gewicht, mindere stijfheid van de bladen, vrijwel geen keuze in vertandingen en een matig slijtagegedrag. Schakelgedrag is m.i.veel meer afhankelijk van de derailleurafstellng dan van de voorbladen. Als je een mooie fiets hebt waarvan je hoopt dat hij nog lang meegaat is een duurdere cranckset wellicht een betere keus, al blijft het moeilijk om te bepalen welke.
Leon
Leon schreef: Rose is inderdaad erg goedkoop, wat niet wil zeggen dat je fietsenman er veel aan verdient; misschien koopt hij zelfs bij Rose in. Zelf heb ik vrij goede ervaringen met goedkopere crancksets; alivio. Nadelen zijn het gewicht, mindere stijfheid van de bladen, vrijwel geen keuze in vertandingen en een matig slijtagegedrag. Schakelgedrag is m.i.veel meer afhankelijk van de derailleurafstellng dan van de voorbladen. Als je een mooie fiets hebt waarvan je hoopt dat hij nog lang meegaat is een duurdere cranckset wellicht een betere keus, al blijft het moeilijk om te bepalen welke.
Leon
Het prijsverschil tussen Rose en mijn FM maakt me niet uit. Ik las elders op het forum dat de verkoopprijs in duitsland soms hoger is dan de inkoopsprijs in NL. Bizar vind ik dat je uberhaupt voor 13 euro een crank kunt kopen. En voor 13 euro mag het best wat sneller slijten dan welke andere bladen dan ook :D

Maar goed: stijfheid van de bladen. Dan heb je het dus voornamelijk over energieoverdracht. Voor deze (vakantie/woon/werk)fiets maakt me dat niet zoveel uit. Bovendien vraag ik me af of ik het verschil zou merken.
Het idee alleen al dat je voor een versleten middenblad je hele crankstel weg moet gooien... Goedkoop, dat is het juiste woord.
Johojo schreef:Maar goed: stijfheid van de bladen. Dan heb je het dus voornamelijk over energieoverdracht.
Ik heb het over slcht schakelen, vaker er af lopen en overslaan bij plaatsen van een nieuwe ketting. Je moet er rekening mee houden dat de derde ketting problemen kan opleveren als je bv met de eerste twee elk 2500 km hebt gefietst. Zo'n klusje doe je dus niet vlak voor dat je op vakantie gaat.
Leon
Omdat shimano nu met 10 speed komt, kan ik in Den Haag LX crankstellen kopen voor 70 euro ipv 130 euro

Mario