Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met een spaakdynamo - Forum Wereldfietser

Ervaringen met een spaakdynamo

Sinds enkele momenten geleden heb ik gehoord van een "spaakdynamo". Ik wist van het bestaan niet af. Tot zover ik er informatie over heb kunnen google-len, leek het mij niet een onaardig product.

Nu hangt er een 1000 gram battery-pack van Cygo-Lite aan mijn frame waar ik, qua lichtsterkte, zeer tevreden over ben. Een Spaakdynamo daarentegen zal hoogstwaarschijnlijk belangrijk lichter zijn en ook voldoende lichtsterkte kunnen geven? Wie heeft hier ervaring mee?

Eigenlijk zou ik het liefst een soort accu-systeem willen hebben die ook mijn lichten laten branden als ik stilstaat. (Dus ook oplaad terwijl ik fietst)

Bedoel je een naafdynamo of echt wat anders?

Sandra
Nee hoor, ik bedoel geen naafdynamo maar een spaakdynamo. (Betekend dat jij hier ook niet van het betaan afwist? :lol: )

Kijk:
Afbeelding

Kijk ook maar even op deze site:
http://www.ligfiets.net/hafa/onderdelen/verlichting.htm

of zoek even op Google.
Wat ik weet over een spaakdynamo is dat het een alternatief is voor de naafdynamo omdat de naafdynamo bij het wiel hoort zeg maar. Terwijl de spaakdynamo achteraf ook gemonteerd kan worden.
Uiteraard is het grote voordeel van, zowel een spaak als een naafdynamo dat ze ALTIJD werken.
Spaakdynamos zijn imo onmogelijk als er al iets bij de naaf zit zeg maar (dus schijfremmen oid).
Verder heb ik er geen ervaring mee. Volgens mij heb ik er nooit één in het echt gezien, maar het lijkt mij niet de meest ideale oplossing aangezien er volgens mij wel aardig wat wrijving op zal treden...

Zelf gebruik ik de FER2002 op mijn fiets.
Zie
Afbeelding
http://www.welmers.net/fietsen/hurrican ... dynamo.jpg

Ik ben er redelijk tevreden over.

Ik heb hiervoor een Shimano naafdynamo gehad. Die is helaas kapot gegaan en vervangen door deze dynamo.
De dynamo voedt een 12V accu systeem. Zie hiervoor http://www.welmers.net/fietsen/hurrican ... iteit.html

Het concept van de naafdynamo op zich is eigelijk geweldig. De mechanische overbrenging is probleemloos, in tegenstelling tot een banddynamo die snel gaat slippen.
Verder kan de dynamo eenvoudig mechanisch uitgeschakeld worden, dus rustverbruik is 0, in tegenstelling tot een naafdynamo.
Ook kan de dynamo makkelijk erbij worden gemonteerd, een naafdynamo moet volledig worden ingespaakt en je kan dan geen trommelremnaaf meer gebruiken.

De generator zelf zit in het cilindertje ernaast, de overbrenging geschiedt met een dubbele snaaroverbrenging.

De uitvoering van dit exemplaar is echter wat minder. Het oogt wat goedkoop, de 'lagering' stelt weinig voor, de snaartjes schijnen vaak te kunnen breken (zelf nog geen last van gehad) en de tandwieltjes zijn van plastic. Het rendement is ook niet denderend, iets van 30%.
Het koste dan ook weinig (iets van 50 gulden) en dat maakte het wel de moeite waard. Het feit dat de dynamo uitgeschakeld kan worden maakt het lage rendement minder vervelend.

Ik heb de dynamo eigelijk aangebracht op het moment dat ik de fiets niet meer als dagelijks vervoermiddel gebruikte. De dynamo zelf gebruik ik ook erg weinig.

Omdat de dynamo in een 406 wiel draait kan het makkelijk 12V en 6W opwekken voor mijn systeem, hoewel die als 6V/3W staat gespecificeerd.
In een 622 wiel wordt 12V opwekken met deze dynamo wat moeilijker.
Maar daar schijnt een speciale FER dynamo voor te zijn, die ook voor 622 wielen 12V/6,2W kan leveren.

Hmm, het posten gaat even niet goed geloof ik... Nu staat het er dubbel, ik kan het niet verwijderen.

Kan de moderator het extra bericht tzt verwijderen?

Waarom wil je een dynamo op je vakantiefiets? Je hebt toch de hele dag daglicht om te fietsen? Ik heb ook verlichting op mijn fiets een ledje voor achter en mijn koplamp is tevens ook mijn zaklamp. En..... deze constructie is zeker goedkoper dan 50 euro/gulden

Bedankt voor de reacties omtrent de spaakdynamo. Ik had inderdaad begrepen dat de samenstelling van de individuele spaakdynamocomponenten over het algemeen niet zo hoogwaardig zijn. Dit is de 1 van de redenen waarom ik niet direct zo’n dynamo laat overvliegen naar Aruba (mijn woonplaats). Ik wacht rustig af op de “betere”

Hier heb ik niet de luxe om tot bijna 23:00 uur in daglicht te fietsen. In het hoogseizoen in het hier om 19:15 echt afgelopen met de pret. Als men dan een baan heeft van 8 tot 5, wordt het vaak fietsen in het donker. Smalle wegen en heel veel verkeer maken het fietsen levensgevaarlijk op alle uren van de dag. Ik ben dus aangewezen op secondaire wegen en heb daar veel licht nodig. Een LEDje is daar dan meestal niet voldoende.

Op vakantie is het echter aan ander verhaal. Er wordt op vakantie bijna enkel maar met daglicht gefietst en dat, in mijn geval, zelden meer dan 6 uren per dag.

Hoi Carolien,

De fietsen die ik voor de vakanties gebruik, gebruik ik ook als hoofdvervoermiddel in het dagelijks leven.

Omdat de fiets mijn belangrijkste vervoermiddel is moet de fiets gewoon in goede staat verkeren en all-round inzetbaar kunnen zijn. Hier hoort o.a een goede verlichting/elektrische installatie bij.

Ook op fietsvakanties rijd ik nog wel eens in het donker. Het komt wel eens voor dat ik tot middennacht door moet of wil fietsen, en zeker in zuidelijk gelegen landen wordt het al snel donker. Ook als je 's-avonds laat nog even een dorpje of stadje in wilt duiken is verlichting op je fiets wel handig.

Verder kan de elektrische installatie worden ingezet om telefoons en verlichting voor in de tent van stroom te voorzien. Een dynamo betekent dat je geen batterijen nodig hebt, voor mij een groot voordeel.