Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wel of geen SPD - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

wel of geen SPD

Gebruik al vele jaren met veel plezier combi pedalen met SPD
Als ik mijn fiets "bij huis" gebruik zonder de klikkers, maar op trips altijd met klikkers.(veelal sandalen)
Ben nog nooit gevallen , het gebruik moet ook een beetje in je systeem gaan zitten.
Als ik tijdens een vakantietrip door een stad of druk verkeer kom ga ik wel "los"

Dirk
Gunter schreef:
ramdyne schreef:Nou is het wel zo dat het eigenlijk niet de bedoeling is om het alleen feit dat je vast zit aan de trappers te gebruiken voor dit soort "truuks" want dat zou ook weer niet goed zijn ivm blessures enzo. Je fiets techniek moet dat primair doen en de pedalen moeten er vooral voor zorgen dat je de fiets niet kwijt raakt.
welja, voor hetgeen jij uitlegt om je voorwiel omhoog te krijgen om over een hindernis te geraken, heb je je klikpedalen nodig om hetzelfde te doen om het achterwiel ergens op te krijgen (of naar links of rechts te verschuiven)

tenzij je ook een stuur achteraan gemonteerd hebt ;-)
Nee, hoor. Dat heet een "bunny hop", en da's heel goed mogelijk zonder klikpedalen. Het is zelfs aan te raden het met platformpedalen te oefenen; als je je klikpedalen gebruikt om de fiets omhoog te trekken, bestaat het gevaar dat je je voeten lostrekt uit de pedalen, met alle (nare) gevolgen vandien.

.tsooJ
Aan het hogere traprendement bij gebruik van SPD-pedalen wordt mijn inziens teveel belang gehecht. Daarvoor zijn er bij het fietsen met een volbepakte fiets teveel andere parameters die een belangrijke rol spelen: gewicht bepakking, bandenspanning, toestand lagers, rolweerstand banden, enz. Bij wielrennen en MTB op topniveau zal het zeker voordeel opleveren, bij wereldfietsen is dat zeer de vraag. Ik denk daarom dat je bij de keuze tussen SPD of platformpedalen beter kunt kijken naar je persoonlijke voorkeuren waar het gaat om de andere argumenten die hierboven al zijn genoemd.
Zelf vind ik het prettig om regelmatig een andere voetpositie te kunnen kiezen op grote platformpedalen. Het bevordert de bloedcirculatie en voorkomt daarmee slapende voeten en aanverwante problemen. Of het trekken met de benen en de daaraan gekoppelde constante (in)spanning een positieve zaak is, waag ik ook te betwijfelen. Je hart maakt na elke slag toch ook even een kleine rustpauze?
wimmo17 schreef:Of het trekken met de benen en de daaraan gekoppelde constante (in)spanning een positieve zaak is, waag ik ook te betwijfelen. Je hart maakt na elke slag toch ook even een kleine rustpauze?
het omhoog trekken van de pedaal of het omlaag duwen van de pedaal gebruikt andere spieren en dus behouden je spieren steeds een "rustpauze"
Zoals wimmo17 hier schrijft voel ik het ook. Alleen ben ik dan nog een woon-werk verkeerder. :P In dat jaar dat ik met die klikpedalen gereden heb heb ik toch dat omhoog trekken van de pedaal niet ervaren als iets dat je zomaar even doet. En ik hield zoiets ook niet lang vol. :)
De Sjelle schreef:In dat jaar dat ik met die klikpedalen gereden heb heb ik toch dat omhoog trekken van de pedaal niet ervaren als iets dat je zomaar even doet.
Het omhoog trekken van de pedalen moet je ook niet bewust doen, het gaat meer onbewust. Dat onbewuste omhoog trekken gaat er pas in zitten als je lang met spd fietst. Je spieren zijn dan ook meer getraind om die beweging te maken en dan weet je op het laatst niet beter. Schakel je na lang spd-gebruik weer terug naar gewone pedalen toe dan zal je merken (zoals ik laastst had) dat het moeite kost om je voeten op de pedalen te houden. :D
wimmo17 schreef:Aan het hogere traprendement bij gebruik van SPD-pedalen wordt mijn inziens teveel belang gehecht. Daarvoor zijn er bij het fietsen met een volbepakte fiets teveel andere parameters die een belangrijke rol spelen: gewicht bepakking, bandenspanning, toestand lagers, rolweerstand banden, enz. Bij wielrennen en MTB op topniveau zal het zeker voordeel opleveren, bij wereldfietsen is dat zeer de vraag. Ik denk daarom dat je bij de keuze tussen SPD of platformpedalen beter kunt kijken naar je persoonlijke voorkeuren waar het gaat om de andere argumenten die hierboven al zijn genoemd.
Zelf vind ik het prettig om regelmatig een andere voetpositie te kunnen kiezen op grote platformpedalen. Het bevordert de bloedcirculatie en voorkomt daarmee slapende voeten en aanverwante problemen. Of het trekken met de benen en de daaraan gekoppelde constante (in)spanning een positieve zaak is, waag ik ook te betwijfelen. Je hart maakt na elke slag toch ook even een kleine rustpauze?
Mooie zelfmade analyse, en je kunt inderdaad alles relativeren, zelfs spd/pedalen. Daar hou ik zelf ook wel van, van relativeren, vooral als het om gewicht gaat, al was het alleen maar om de stelligheid het werkwoord “zijn” zo nu en dan te temperen.
Tegelijkertijd ben ik wat betreft de torsiestijfheid en strakheid van mijn fiets en de strakheid van mijn krachtsoverbrenging zo rigide als wat. Het comfort zit um wat mij betreft wel in zadel, banden en het assos-zeem. Maar de krachtsoverbrenging wil ik zo efficiënt mogelijk overbrengen, of het nou gaat om mijn racefiets, mijn tijdritfiets, of mijn reisfiets. Dus voor mij geen platformpedalen, maar klikpedalen i.c.m. met strakke schoenen met een keiharde zool. Zelfs fietswandelschoenen zijn me al te slap, dus liever ATB fietsschoenen (sidi dominator in mijn geval). Hetzelfde geld ook voor kleding, die wil ik strak om het lijf hebben (fietsen is geen zeilsport), dat voelt gewoon het prettigst…. In het argument van slapende voeten en aanverwante problemen herken ik me niet, en fiets al sinds het begin met klikpedalen (alhoewel Bernard Hinault was me net voor, maar ben er dus wel volledig aan gewend). Mijn hartslag maakt ook met klikpedalen altijd een kleine rustpauze. Je gehele trapcyclus (niet alleen naar boven trekken en naar beneden drukken, er is ook nog een relatief horizontale component, de cirkel is rond) wordt met klikpedalen gewoon een stuk efficienter. En al helemaal als het bergop gaat! Natuurkundig gezien is het gewoon verreweg het meest efficiënt, ook voor een wereldfietser…..
Alhoewel het is ook maar net wat je onder de definitie wereldfietser bekijkt. Is dat iemand die snel thuis wil zijn, of is dat iemand die zolang mogelijk onderweg wil zijn, of is het iemand die zo lang mogelijk onderweg wil zijn en de meeste kilometers wil afleggen, of is het iemand die zo relaxt mogelijk van terras naar terras wil fietsen….. alles is relatief. Ik neem in ieder geval liever een extra paar schoenen mee dan dat ik mijn sidi’s thuis laat, laat staan dat ik op platformpedalen wil fietsen. Een beetje het sokken-aan-in-bad-verhaal

Maar, je hebt absoluut gelijk dat het per persoon zal verschillen. Hou je je fietsritjes op het vlakke en je bent gewoon lekker toeristisch aan het fietsen en aan het rondkijken (hier en daar een kasteeltje of ander monumentaal dingetje op de foto of een pilske voor Marten&Wim ergens in een rivierdalletje) dan zullen gewone schoenen of fietswandelschoenen prima volstaan. Je verhouding fietstijd/sightseeingtijd zal dan een andere prioriteit kennen.
Maar ga je fietsen in bergen of heuvels, en je bent dan nog steeds aan het stoempen met je bergschoenen aan en gekleed in een boerenkiel, tja, dan mag je van mij een meewarige blik verwachten. Maar ieder zijn ding he ;). Mijn oom heeft jarenlang de elfstedentocht gefietst op een bakkersfiets met klompen aan (zonder klik, maar wel harde zool), terwijl ie um de dag ervoor gestept had (dat dan wel op gympen en stretchbroek). Daar heb ik dan ook wel weer respect voor. Zolang het dan maar weer koppigheid is en geen dommigheid :). EN Zolang je maar fietst, tot in lengte van dagen. Wat dat betreft mogen wat mij betreft wel weer de dagen terugkomen dat alleen de arts in het dorp een auto had. :D
Klikpedalen hebben een hoop voordelen, maar voor een fietsvakantie vind ik ze vooral nadelen hebben:

- Fietswandelschoenen zijn handig om even binnen te lopen bij de bakker, maar voor een wandeling vind ik ze echt niet geschikt. Het is ook zo lullig om er mee door een museumpje te banjeren (klak klak klak klak ...)

- Een alternatief is om een extra paar schoenen mee te nemen, maar niets neemt zoveel lompe ruimte in als schoenen.

- Als het koud is, krijg ik véél sneller koude voeten (door de koude metalen brug die ontstaat tussen trapper en schoenzool).

De belangrijkste reden waarom ik ze niet meer gebruik is dat ik op fietsvakantie zelden snelheid probeer te maken, maar gewoon de hele dag lang, lekker relax, in het zadel rond wil peddelen.
Vastgeklikt zitten vind ik niet echt relax.
AB schreef:Natuurkundig gezien is het gewoon verreweg het meest efficiënt, ook voor een wereldfietser…..
Die natuurkundige logica is IMHO niet zo logisch als velen denken. Je moet immers nog steeds dezelfde afbeid leveren. Dat je er meer spieren voor inzet wil niet zeggen dat het efficienter gebeurt.
Poging tot uitleg:
Als je als redelijk geoefend fietser klikpedalen aanschaft ga je de arbeid die je eerst verrichte met alleen de "duwende" spieren nu deels ook verrichten met andere spieren. Evident is dat de duwende spieren nu deels ontlast worden, wat een voordeel is dat elke fysiotherapeut zal beamen, maar het bespaarde deel moet nu verricht worden door spieren die daar nog nooit voor getraind zijn. In het begin zijn klikpedalen dus misschien wel inefficienter.
Na verloop van tijd (>= duizend km) zijn de nieuwe spieren ook goed getraind, maar dan nog is het de vraag of het minder belasten van alle spieren opweegt tegen het meer belasten van een deel ervan. Voor sportievelingen die alle spieren flink belasten zal dit een voordeel zijn, maar voor wereldfietsers die rustig aan doen is het de vraag of de nadelen tegen de voordelen opwegen.
Wat wel logisch is, is dat je met klikpedalen meer trekkracht hebt, maar iedereen die met zijn pas verworden klikkers een sprint heeft getrokken heeft niet alleen trots opgemerkt dat dat erg rap ging, maar ook dat hij buitengewoon snel buiten adem raakte.
Leon
Leon schreef:Voor sportievelingen die alle spieren flink belasten zal dit een voordeel zijn, maar voor wereldfietsers die rustig aan doen is het de vraag of de nadelen tegen de voordelen opwegen.
Leon, dit moet je toch eens uitleggen. Alle fietsers maken toch de zelfde beweging. Dus als iets voor de een een voordeel is, is dat toch ook automatisch ook voor de ander?
Nee hoor. :) Het hangt er gewoon van af hoeveel inspanning je wilt doen. Wanneer je een gewoon tempo rijd heb je aan klikpedalen niets want dan ga je ook niet aan die pedalen "trekken". Dat ga je pas doen wanneer je een veel grotere inspanning gaat leveren.
De Sjelle schreef:Nee hoor. :) Het hangt er gewoon van af hoeveel inspanning je wilt doen. Wanneer je een gewoon tempo rijd heb je aan klikpedalen niets want dan ga je ook niet aan die pedalen "trekken". Dat ga je pas doen wanneer je een veel grotere inspanning gaat leveren.
Klikpedalen positioneren de schoen op het pedaal. De schoen kan er dus niet afschieten, en dus hoef je ook geen inspanning te leveren om de voet op het pedaal te houden. Dat je in extremis ook even kan trekken is een bonus, maar voor een vakantiefietser op eenhele dag fietsen betrekkelijk ondergeschikt
Allee? Dat merk ik toch niet op mijn pedalen dat me dat een inspanning kost om mijn voeten op mijn pedalen te houden? En wanneer je met gewone pedalen rijd kan je je voet al eens verzetten en dat kan ook fijn zijn. :)
Als wereldfietser heb je je voeten toch niet de hele dag in de pedalen? Aangezien ik maar één paar schoenen heb, moeten die van alle markten thuis zijn.
Ik heb even snel uitgerekend dat ik slechts gemiddeld 10% van onze reis op de fiets zit, de rest slaap ik, doe boodschappen, bezoek sites, ben op internet, drink een biertje, doe de (af)was en ben aan het inpakken/uitpakken. En nog onnoemelijk meer taken natuurlijk en in willekeurige volgorde. :wink:
En tijdens veel (maar niet alle) van die andere bezigheden wil ik lekkere, comfortabele schoenen aan hebben. En die stop ik tijdens het fietsen nog gewoon in ouwerwetse toe-clips. Dan kan ik niet van de pedalen afschieten :D

Groeten uit 'n rustig Luxor, Egypte,
Aaldrik
sonali schreef:Ik heb even snel uitgerekend dat ik slechts gemiddeld 10% van onze reis op de fiets zit
Als je rustdagen meetelt, dan zit je dus 2 uur per dag op de fiets. Hmmm, dat is wel heel weinig.

Maar nu wijken we af van het onderwerp. De vraag is of spd voordelen oplevert voor vakantiefietsers? En of je dat nou betrekkelijk vind of niet, daar gaat het in deze even niet om.
DeFietsreiziger schreef:Als je rustdagen meetelt, dan zit je dus 2 uur per dag op de fiets. Hmmm, dat is wel heel weinig.
Ik kan er niet meer van maken... 56987 km / 1646 dagen = gem. 34.62 km/dag. :shock:

De stelling was trouwens: Twijfel echter nog steeds over SPD gebruik.
Of het wel of niet voordelen oplevert voor vakantiefietsers is volgens mij iets wat later is aan komen waaien. En ik geef alleen maar aan dat je als wereldfietser niet zo heel veel in je pedalen zit...
DeFietsreiziger schreef:
sonali schreef:Ik heb even snel uitgerekend dat ik slechts gemiddeld 10% van onze reis op de fiets zit
Als je rustdagen meetelt, dan zit je dus 2 uur per dag op de fiets. Hmmm, dat is wel heel weinig.

Maar nu wijken we af van het onderwerp. De vraag is of spd voordelen oplevert voor vakantiefietsers? En of je dat nou betrekkelijk vind of niet, daar gaat het in deze even niet om.
Denk toch dat veel afhangt van de definitie wereldfietser..... Voor mij is dat hetzelfde als een fietstoerist die alleen wat langer vakantie neemt en dus wat meer van de wereld ziet. Of je nou 2 maand fietst of 2 jaar. Deze categorie fietsers houdt denk ik meer van het reizen dan van het fietsen....

Zal wel komen omdat ik mezelf niet als wereldfietser beschouw, aangezien ik persoonlijk meer nadruk leg op de sport fietsen. Wil dan ook efficient fietsen. En ben het dus met Marten eens dat je efficienter fietst, simpelweg omdat je geen krachten kwijt bent om je zool op het ideale midden van je pedaal te houden. Je krachten zullen niet wegvloeien, en dus zal meer potentiele energie in kinetische energie worden omgezet.

Zelf ben ik er steenvast van overtuigt dat spd bijdraagt tot een veel efficienter ontwikkelde spiergroepen van je benen. Het zal ook bijdragen tot een veel efficientere souplesse. Ga maar eens 100omwentelingen per minuut draaien zonder klikkers/toeclips. Tel uit je winst.

En dan heb ik het nog niet eens over fietsen in de bergen. Daar is zelfs voor een toeristische wereldfietser enorme winst in fietsplezier en efficientie te halen. Tenzij je natuurlijk heel veel plezier haalt uit het feit dat je de gehele dag met dezelfde zweetschoenen wilt blijven rondlopen. Ook dat is een voordeel van 2 paar schoenen meenemen.....
sonali schreef:De stelling was trouwens: Twijfel echter nog steeds over SPD gebruik.
Precies. En waarom zou hij twijfelen over SPD? Omdat het effiecienter is. Op de een of andere manier, lijkt het wel als of de platformpedaalaanhangers (zoek het maar niet op) dit niet willen bevestigen. :twisted:
De Sjelle schreef:Allee? Dat merk ik toch niet op mijn pedalen dat me dat een inspanning kost om mijn voeten op mijn pedalen te houden? En wanneer je met gewone pedalen rijd kan je je voet al eens verzetten en dat kan ook fijn zijn. :)
Als het heel warm is, en je hebt de hele dag gefietst, met veel klimmen erin, dan krijg ik wel eens last van druk op mijn voetzolen, soms zelfs heel pijnlijk.
Dan gaan soms de voetjes wel eens uit de schoenen, om vervolgens door te trappen met de blote voeten bovenop de schoenen, die op hun beurt wel vastgeklikt blijven....

Dus allee manneke, uwe voetkes kunnen ook met spd-pedalen nog steeds de vrije ruimte voelen wanneer ge dat wilt :).
m-gineering schreef:
De Sjelle schreef:Nee hoor. :) Het hangt er gewoon van af hoeveel inspanning je wilt doen. Wanneer je een gewoon tempo rijd heb je aan klikpedalen niets want dan ga je ook niet aan die pedalen "trekken". Dat ga je pas doen wanneer je een veel grotere inspanning gaat leveren.
Klikpedalen positioneren de schoen op het pedaal. De schoen kan er dus niet afschieten, en dus hoef je ook geen inspanning te leveren om de voet op het pedaal te houden. Dat je in extremis ook even kan trekken is een bonus, maar voor een vakantiefietser op eenhele dag fietsen betrekkelijk ondergeschikt
Is het trouwens zo dat veel mensen hier denken dat de fietsbeweging louter bestaat uit een neerwaartse beweging (drukken) en een opwaartse beweging (trekken)..... Deel je de cirkel in twee delen? Of kun je de cirkel ook verdelen in 4 delen, waarbij er ook een tweetal (relatief) horizontale krachtvectoren beschouwd kunnen worden..... Ook dan heeft spd dus weer een voordeel....

Iemand met klompen aan op de fiets, zal alleen maar kunnen drukken..