wel of geen SPD

Leon schreef:Voor sportievelingen die alle spieren flink belasten zal dit een voordeel zijn, maar voor wereldfietsers die rustig aan doen is het de vraag of de nadelen tegen de voordelen opwegen.
Bergen? Is het jou wel eens gelukt rustig een berg op te fietsen? Moet er persoonlijk niet aan denken om met volledige bepakking, zonder klikpedalen, een berg te bedwingen.
Leon schreef:Wat wel logisch is, is dat je met klikpedalen meer trekkracht hebt, maar iedereen die met zijn pas verworden klikkers een sprint heeft getrokken heeft niet alleen trots opgemerkt dat dat erg rap ging, maar ook dat hij buitengewoon snel buiten adem raakte.
Leon
iets met appels en peren geloof ik.... i.i.g. niet de allerbeste vergelijking die ik van je gelezen heb ;)
Ik vind klikpedalen gewoon lekkerder fietsen. Maar vroeger gebruikte ik ook al toeclips.
Wim
AB schreef:
DeFietsreiziger schreef:
sonali schreef:Ik heb even snel uitgerekend dat ik slechts gemiddeld 10% van onze reis op de fiets zit
Als je rustdagen meetelt, dan zit je dus 2 uur per dag op de fiets. Hmmm, dat is wel heel weinig.

Maar nu wijken we af van het onderwerp. De vraag is of spd voordelen oplevert voor vakantiefietsers? En of je dat nou betrekkelijk vind of niet, daar gaat het in deze even niet om.
Denk toch dat veel afhangt van de definitie wereldfietser......
Volgens mij zijn we er uit ;)

..je hebt reizigers die toevallig op de fiets uitgekomen zijn. Die vinden platformpedalen prima, net als een stukkie met de bus of een rustdag.

..en je hebt fietsers voor wie de reis een gelegenheid is om lekker te fietsen. Die zien 30 km als de afstand naar de eerste bakker voor het ontbijt waarna de dag eindelijk beginnen kan. Als ze niet fietsen l*llen ze over het materiaal, en twijfelen ze tussen SPD, SPD-R en SPD-SL :D
Wel of geen spd pedalen ?
Doe volgende test bv. met de shimano pd-m324 of a530 pedalen
Rij met je ene voet vastgeklikt in je spd en met de andere op het vlakke platform.
Na een tijdje rijden wissel je om, volgens mij fiets de spd veel beter en met meer rendement !
Marten had de inschatting uiteraard juist. Jij behoort (ook?) Tot de tweede groep.
Rendement was vroeger voor mij wel van belang, maar nu ik de fiets meer gebruik om me te verplaatsen tussen het maken van foto's is het wel lekker om niet steeds uit te hoeven klikken.

Op m'n racefiets had ik SPD SL en slechts één keer bij een stoplicht omgevallen. Maar door een behoorlijke val op snelheid die ik waarschijnlijk wel op had kunnen vangen als ik niet was ingeklikt, heb ik daar ook de pedalen vervangen (ook vanwege het fotograferen).

Op de MTB altijd flats gehad (bij de Vulkanbike-marathon verklaarde iedereen me voor gek) maar het besef dat ik "los" ben maakt dat ik me veel "vrijer" op de fiets voel (durf ook meer risico te nemen want ff een voetje gebruiken als het mis dreigt te gaan is geen probleem).

Dan maar wat minder rendement dus ;) want het is voor mij duidelijk dat dat wel degelijk scheelt.
Fietsen zonder SPD geeft je ook de vrijheid om te fietsen meet eender welke schoen je wilt, dat kan variëren van fietsschoen, tot sandaal, tot vff's, tot (teen-)slipper, etc...
Ik fiets overigens op de ATB/Race- fiets met Spd en Look pedalen, maar als de ATB omgebouwd wordt tot trekking gaan er flats op, om bovenstaande reden
Ik heb ook een fiets waarop ik de Shimano combipedalen heb gemonteerd. Na 2000km is mijn ervaring dat het een kwestie van voor en nadelen is.

Op een route waar je veel kruisingen hebt waar je dus vaak moet stoppen zijn de SPD’s niet handig. In het begin vergeet je dat je ingeklikt bent, daarna ga je anticiperen of je moet stoppen of niet. In stedelijke gebieden gebruik ik de SPD’s tegenwoordig niet meer, mij te onpraktisch en onveilig.

Uiteraard ben ik ook enkele malen omgedonderd. Een keer zelfs met een flinke wond als resultaat. Bij het wegrijden kwam er links van mij een auto staan terwijl er rechts een flink lagere berm langs de weg aanwezig was. Om de beladen fiets bij het wegrijden in bedwang te houden wilde ik mijn voeten vrijhouden maar helaas klikte mijn rechtervoet vast en weg was mijn evenwicht. Ik kreeg de voet er ook niet snel genoeg uit (hoewel dat weinig uitgemaakt zou hebben gezien de lage berm) en viel met een flinke klap het grind in.

Ik ben aanvankelijk op de SPD gekomen vanwege het beklimmen van heuveltjes en het vermeende efficientere trappen. Dit is ontegenzeggelijk waar. Je komt beter de heuvel op en het tempo ligt ook hoger. Het is wel een andere manier van trappen waar je aan moet wennen. In Limburg enzo heb ik er dankbaar gebruik van gemaakt, maar de hogere snelheid is in mijn beleving eerder een nadeel. Ik merk dat ik meer geniet van de omgeving bij een lagere snelheid. Af en toe een heuveltje af is natuurlijk heerlijk!

Daarnaast heb je ook SPD schoenen nodig die om effectief te zijn een hele stijve en vlakke zool hebben met een metalen klikstuk eronder. Een stukje lopen kan prima maar het geluid van het metaal op stenen vloeren maakt mij altijd een tikje nerveus. Ben ik niet de vloer aan het slopen en blijven de klikdingen nog wel heel?
Ook het afstellen van de pedalen en schoenen is een dingetje. Ik ben hier een maand mee bezig geweest. Als ze niet goed zitten krijg je pijn aan de knie en/of vermoeide voeten. Vooral bij de wat langere tochten luistert dit erg nauw.

Kortom, die combi pedalen zijn best handig, dan heb je wat te kiezen. In ons vlakke land laat ik de SPD schoenen thuis en op reis door Heuvellandia gaan ze gewoon mee.

Groeten, Coendert
Coendert2017 schreef:
wo 31 jan, 2018 11:50
blijven de klikdingen nog wel heel?
Ik heb meerdere sets SPD-schoenen, type kampeerzool, versleten totdat ze van ellende uit elkaar vielen.
De standaard klikdingen bleven heel, ondaks heel wat gewandel over rotsige grindpaadjes op campings. Wel is het uiteraard oppassen dat Shimano dit niet leest, want dan gaan ze meteen verbeterde versies maken en de oude uit de markt nemen.
Ik vind met SPD wel heel erg fijn want dan lijk ik toch meer kracht te kunnen geven, maar voelt het vooral veel stabieler en hoef ik niet bang te zijn dat ik van mijn pedalen afschiet en met veel gewicht op je fiets is dat wel fijn(er).

Het is idd. wel HEEL belangrijk dat ze goed zijn afgesteld. Ik merk ( idd.) ook bij lange fietsvakanties dat ik last kan krijgen van knieën ed. misschien door het feit dat je 'vastzit' en dat wellicht toch 'onnatuurlijk' is. Dat het het best is, dat je voeten, ook al is het heel subtiel, alle kleine (uitschietende) bewegingen wel kan maken en dan kan met SPD wel maar in meer beperkende mate natuurlijk.

Bij de eerste SPD's ben ik idd. eens van mijn fiets gevallen, ik schrok toen wel! maar dat was omdat ik eigenlijk toen nog geen idee had, dat je dat allemaal zelf ook kan afstellen qua hoe strak je in de houders zit ed. en het voor mij afgesteld was.
Ik stel ze altijd zo 'los' mogelijk af en dan is er bij welke noodstop dan ook geen enkel probleem en sta ik bijna gelijk zo snel met mijn voeten op de grond als zonder SPD.
mkeersma schreef:
di 30 jan, 2018 17:06
Wel of geen spd pedalen ?
Doe volgende test bv. met de shimano pd-m324 of a530 pedalen
Rij met je ene voet vastgeklikt in je spd en met de andere op het vlakke platform.
Na een tijdje rijden wissel je om, volgens mij fiets de spd veel beter en met meer rendement !
Met een spd-schoen op de platformzijde van een 2-zijdig pedaal is natuurlijk andere koek dan met geschikte schoenen op een goed platformpedaal.
Goedemorgen,

Mijn ervaringen wijken nogal af van wat ik hierboven lees, dus ik noem ze toch even kort.
- Blessures. Met platformpedalen trap je altijd een beetje scheef, omdat je benen in een kleine spreidstand staan. Verder is je voet gefixeerd; je kan niet een klein beetje draaien of schuiven tijdens de pedaalslag. Dit geeft een ongunstige belasting van je knie, wat bij grotere afstanden nare blessures kan veroorzaken. Met goed afgestelde klikpedalen kun je dit voorkomen. Erg belangrijk als je gevoelige knieën hebt. Het maakt misschien niet zoveel uit als je 50 km op een dag rijdt, maar lange afstanden fietsen zonder klikpedalen vind ik onverantwoord om deze reden.
- Veiligheid. De kans dat je op het verkeerde moment niet uit je pedaal komt, is heel klein. En wat er dan gebeurt, is dat je in stilstand omvalt. De kans dat je zonder klikpedalen op het verkeerde moment van je pedaal afschiet, is veel groter. Denk aan een onverwachte hobbel of gat in de weg. De gevolgen daarvan zijn vaak veel ernstiger.
- Efficiëntie is aanzienlijk beter, maar pas wanneer je er aan gewend bent. Je werkt dan niet meer met je opgaande voet je neergaande voet tegen. Efficiëntie hangt ook sterk samen met de kwaliteit van je schoenen.
- Schoenen: Ze zijn geschikt om te lopen, geschikt om mee te fietsen, of geen van beide. Fietsschoenen moeten een superstijve zool hebben, ook tegen blessures, en ze moeten ventileren. Wandelschoenen moeten een soepele zool hebben en waterdicht zijn. Dat is dus niet te combineren. Voor op reis adviseer ik daarom mountainbikeschoenen voor op de fiets, die fietsen uitstekend én je kunt er goed genoeg mee lopen om je fiets over die boom heen te tillen of om even boodschappen te doen. Voor na het fietsen zijn waterdichte trailrunningschoenen meestal de beste keuze; die lopen fijn en ze zijn erg licht en niet te lomp. Voordeel van dit systeem is ook dat je na een lange dag door de regen lekker warme en droge schoenen kunt aantrekken.
- 'SPD': SPD is maar één van de verkrijgbare kliksystemen. In mijn ervaring het slechtste; zeker na slijtage komt er speling die je knieën verkeerd belast. Time ATAC is in de mountainbike- en BMX-wereld populair en daardoor goed verkrijgbaar, in elk geval binnen Europa. Veel betere kwaliteit, geeft voldoende vrijheid aan je voet en vertoont ook na tienduizenden kilometers geen speling.
- Elk mens heeft andere benen. Welk pedaalsysteem voor jou het beste is, kun je van te voren niet zeggen. Sommige mensen hebben meer fixatie nodig, anderen juist meer 'float'. Probeer het gewoon een tijdje met wat je nu hebt, luister goed naar wat je knieën zeggen. Op basis daarvan kun je een veel betere keuze maken.
- Wellicht overbodig om te melden, maar voor op reis moet je altijd een pedaalsysteem voor MTB hebben. Racefietspedalen zijn soms wat lichter maar de ellende met modder en schoenen waar je nauwelijks op kunt lopen, is het niet waard.

Groet,
Walter
Op het gebied van veiligheid ben ik het helemaal eens met Walter. Je hebt een veel betere controle over je fiets met klikpedalen (SPD of anders). Daardoor kun je in kritische situaties je fiets beter beheersen en valpartijen/schade aan de fiets voorkomen. Ik ben bijvoorbeeld vaak genoeg over een gat in de weg gesprongen als uitwijken geen optie meer was. Dat lukt alleen goed als je met je schoenen vast aan je pedalen zit (en de veerspanning niet gigantisch los staat). OK. met 40kilo bagage zal dat niet lukken maar op ritten met minder bagage wel.
Valpartijen bij lage snelheid vanwege het niet op tijd uit kunnen klikken komen zelden voor nadat je eenmaal gewend bent aan deze pedalen.
De bovenstaande twee stukjes zouden op mij een betere indruk gemaakt hebben als er op veel plaatsen 'ik' in plaats van 'je' was geschreven.
Om wat tegengas te geven aan de klikpedalen (waar ik overigens ook mee fiets); mijn ervaringen zijn tot nu toe niet uitsluitend positief.
Een aantal opmerkingen;
- het maakt erg uit wat voor een soort fietser je bent, erg "sportief" of rustig toeren. Voor dat laatste biedt een klikpedaal naar mijn idee nauwelijks voordelen.
- het maakt in de vergelijking nogal uit welk soort platform-pedalen men (in de vergelijking) gebruikt; de bewegingsvrijheid verschilt enorm, afhankelijk van de grip op het pedaal. Omdat ik graag een vrij gevoel heb houd ik bijvoorbeeld niet van platform-pedalen met van die pennen die in je schoenprofiel grijpen; veel te gefixeerd. Een wat gladder pedaal zorgt inderdaad een enkele keer bij regenachtig weer ervoor dat je voet er vanaf glipt; een klein nadeel wat mij betreft, ik heb er nog nooit de controle over mijn fiets door verloren.
- waar makkelijk overheen gelezen wordt, is de noodzakelijke en zeer precieze afstelling van schoenplaatjes; iets verkeerd en je zit zó een jaar of wat aan een (heup)blessure vast, héél onprettig zo heb ik gemerkt. En nog steeds ben ik er niet helemaal in geslaagd de juiste positie te vinden, want na enige honderden kilometers vastgeklikt krijg ik toch vaak een lichte irritatie aan de knie, welke snel verdwijnt na het gebruiken van de vlakke/platform-zijde van het klikpedaal. (ik gebruik dus de Shimano A530)
- overigens zit ik op heel steile hellingen met een zeer lage snelheid ook niet graag vast aan mijn pedalen ivm toch wat lastig loskomen als je ineens stil wilt staan. Daar heb je nèt even wat meer tijd voor nodig dan als je al los zit.

Gezien het forum heb ga ik overigens uit van een bepakte vakantiefiets.Voor lekker snel op de racefiets is het een ander verhaal.
Hierbij komt dan ook nog mijn ervaring dat een SPD-schoen waarmee zeer sportief en krachtig (en/of heel ver) wordt gereden een dure schoen moet zijn met een zeer stijve carbon zool, waarbij de keuze in het wat voordeliger schoenen segment voor racepedalen aanzienlijk groter is, waarbij de stijfheid van de zool door het grotere contact-oppervlak van het racepedaal minder kritisch is. Dit ivm eventuele klachten ter plaatse van de "bal" van de voet ter hoogte van de pedaalas. Voor rustige vakantiefietsers komt dat allemaal wat minder nauw.
https://www.youtube.com/watch?v=CNedIJBZpgM
Is natuurlijk maar één meting, maar metingen die het omgekeerde aantonen heb ik nog niet gezien. Mijn eigen tests waren alleszins ook negatief: mijn spd schoenen zijn de minst renderende fietsaankoop die ik ooit gedaan heb: ik was er consequent trager mee en minder wendbaar. Nochtans behoor ik eerder tot de tweede groep volgens Marten.

(net zoals wel meer discussies hier, denk ik dat er voorbij gegaan wordt aan de grote verscheidenheid qua anatomie bij mensen: benen zijn stangen mechanismen met scharnieren die niet alleen draaien, maar ook schuiven en vaak nog roteren rond de lengteas. Dat systeem link je dan aan een simpel trapmechanisme dat rond 1 asje perfect rond draait. Dat de ideale manier van die twee systemen linken verschilt van mens tot mens, lijkt me zeer waarschijnlijk.)
Georg schreef:
do 01 feb, 2018 11:55
- het maakt in de vergelijking nogal uit welk soort platform-pedalen men (in de vergelijking) gebruikt; de bewegingsvrijheid verschilt enorm, afhankelijk van de grip op het pedaal. Omdat ik graag een vrij gevoel heb houd ik bijvoorbeeld niet van platform-pedalen met van die pennen die in je schoenprofiel grijpen; veel te gefixeerd. Een wat gladder pedaal zorgt inderdaad een enkele keer bij regenachtig weer ervoor dat je voet er vanaf glipt; een klein nadeel wat mij betreft, ik heb er nog nooit de controle over mijn fiets door verloren.
Zit wel wat in. Ik zou in eerde instantie opteren voor de pinnen-pedalen (downhill-pedalen) die ik op de MTB heb vanwege de enorme grip. Voor een vakantiefiets zou minder grip en meer bewegingsvrijheid idd misschien wel wat beter zijn.

Los van de wonden in kuit en scheenbeen ;)
Leon schreef:
wo 31 jan, 2018 12:00
Coendert2017 schreef:
wo 31 jan, 2018 11:50
blijven de klikdingen nog wel heel?
Ik heb meerdere sets SPD-schoenen, type kampeerzool, versleten totdat ze van ellende uit elkaar vielen.
De standaard klikdingen bleven heel, ondaks heel wat gewandel over rotsige grindpaadjes op campings. Wel is het uiteraard oppassen dat Shimano dit niet leest, want dan gaan ze meteen verbeterde versies maken en de oude uit de markt nemen.
Ik heb ooit een topic geopend, alleen om de lofzang te zingen over de onverwoestbaarheid van mijn Shimano fietssandalen, de sandaal zelf zowel als het spd-systeem, zie https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... no#p222000
Wat ik me nu als “click leek” afvraag, is wat er zoal af te stellen valt aan die SPD pedalen en schoenen.
De meeste (?) die ik op het net heb gezien hebben toch maar 2 posities voor het plaatje, en (buiten de veer-kracht) valt er toch ook aan de clicker op het pedaal weinig af te stellen? Of kijk ik ergens over heen?

Groet, Tom.
Je moet de plaatjes meestal zelf in de schoenen schroeven. Voordat je de schroeven vastdraait kun je ze naar voren en naar achteren schuiven en met de klok mee en tegen de klok in draaien. Voor-achter is niet zo heel spannend, maar als je je voet dwingt om gedraaid te zitten in een positie die voet, enkel of knie niet leuk vinden kun je daar behoorlijk last van krijgen.