Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietssloten tijdens lange reis - Forum Wereldfietser

Fietssloten tijdens lange reis

Hoi,

Hoe om te gaan met een slot op je fiets? Welk slot is het lichts en sterkst? Wat zijn goede suggesties (behalve je fiets op slot zetten :-))

Waar zit de balans? We willen zo weinig mogelijk kilo's mee maar als we te weinig kilo's meenemen dan is de gehele fiets weg en hebben we het minimaal aantal kilo's bereikt dus dat wil je ook niet.
Hoi,

Hoe om te gaan met een slot op je fiets? Welk slot is het lichts en sterkst? Wat zijn goede suggesties (behalve je fiets op slot zetten :-))

Waar zit de balans? We willen zo weinig mogelijk kilo's mee maar als we te weinig kilo's meenemen dan is de gehele fiets weg en hebben we het minimaal aantal kilo's bereikt dus dat wil je ook niet.

We fietsen voor langere tijd:


gr,
Kleine halve meter ketting met schakels die net dik genoeg zijn om niet met een zakkniptang door te knippen met een hangslot. Doe je luxe dan kun je een eind voorzien van een grote ring. Kun je een of twee fietsen mee vastleggen en het is compact op te bergen.

Houdt geen echte dief met een plan tegen, maar je spullen verdwijnen niet ad hoc in een busje
Ik heb een Trelock ringslot op de fiets zitten, als hij even snel op slot moet. In de tas heb ik een kabel die daarop past. 's nachts zet ik de fietsen altijd ergens aan vast en ook als we langere tijd (lees, de stad in oid) weg zijn.

Je zou het ringslot kunnen laten vervallen als je een goede ketting met slot mee hebt. Al met al best wel wat gewicht maar als je fiets kwijt is, dan heb je helemaal geen gewicht meer.
m-gineering schreef: Kleine halve meter ketting met schakels die net dik genoeg zijn om niet met een zakkniptang door te knippen met een hangslot.
Het gemiddelde kabelslot krijg je met een zakkniptang toch niet doormidden?
Pedalero schreef:
m-gineering schreef: Kleine halve meter ketting met schakels die net dik genoeg zijn om niet met een zakkniptang door te knippen met een hangslot.
Het gemiddelde kabelslot krijg je met een zakkniptang toch niet doormidden?
Standaard afbreken, in de lus steken en 25 keer omdraaien is iets minder werk als alle strengen een voor een doorknippen;)
Dat soort junkietrucs (werkt ook bij een stevige ketting, heb ik ooit moeten ondervinden; vervolgens liep ik met een woeste kop en een kapotgedraaide ketting in de hand naar huis, klaar om de eerste de beste junk die me een fietsje wilde verkopen van de fiets te slaan) verwacht ik niet meteen op het Europese platteland. Bovendien zit er geen standaard om mijn fiets. 8)

Mijn punt was meer dat je niet zomaar met een zak kniptang een kabelslot doorknipt. Als ik het goed begrijp, geef je me daarin dus gelijk. :wink:
Pedalero schreef: Als ik het goed begrijp, geef je me daarin dus gelijk. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=G1yImVLW ... r_embedded
Verhelderend.

Maar houdt een duur slot een dief langer bezig?
Pedalero schreef:Verhelderend.

Maar houdt een duur slot een dief langer bezig?
een paar pointers:
http://quickrelease.tv/?p=327
Op mijn stadsfiets had ik een Axa defender kabelslot (oude versie) die je in je ringslot kan steken. Na een avond op het station was mijn slot helemaal kapot gedraaid. Ik kreeg daardoor mijn fiets niet binnen een half uur los van de stalling, maar gelukkig stond hij er nog wel! Toch zijn het inderdaad geen stevige sloten, met een beetje meer doorzettingsvermogen had de dief er zo mee vandoor kunnen gaan denk ik.
Hier zijn al wel een paar topics over geweest, hoor. Met de zoekfunctie moet je hier nog veel meer over kunnen vinden.

Naast een AXA ringslot en een heel dun kettingslotje (3 euro op de mart) is mijn favoriet overigens dit alarm: http://www.dobermanproducts.com/SE-0304.htm Daardoor slaap ik 's nachts een stuk rustiger. Ook te gebruiken voor hotelkamerdeuren e.d.

Afbeelding
Waar zit de balans?
Balans is denk ik ook het toverwoord.

- Wil je je fiets overal en altijd onbeheerd kunnen parkeren. Dan zou ik een mega dik slot meenemen.

- Ben je supervoorzichtig en parkeer je je fiets alleen op de meest veilige plekken. Dan voldoet een licht slot.

Voor dit laatste kies ik. Maar zoals opgemerkt is een dubbel slot een goed idee. Ik denk er over na om en een elektronisch slot te nemen en een kabelslotje.
Wij hebben een 'ringslot' (zo een die vast op je fiets zit) van Axa erop zitten. Licht en je hebt altijd je slot bij. Bovendien kan je nog een kabel aansluiten waarmee je twee fietsen aan elkaar kan zetten.
Ik gebruik een Weissenfels (cyclops) van 65 cm. Voor een nachtje Den Haag is dat niet genoeg, dus dat gebeurt dan ook niet. Maar in vrijwel alle andere Europese landen is de fietsendiefstal lang niet zo geavanceerd als in Nederland. Als mijn fiets op een redelijk drukke plek aan iets groots vastzit, denk ik dat de gemiddelde Deense fietsendief behoorlijk op zijn neus kijkt wanneer hij die ketting door probeert te zagen.

686 gram overigens. Erg zwaar maar de goede nachtrust is ook wat waard.

grtjs, walter
Peter Rodenburg schreef:Daardoor slaap ik 's nachts een stuk rustiger. Ook te gebruiken voor hotelkamerdeuren e.d.
Wij zijn meestal met twee fietsen onderweg, beide met Axa Defender + extra kabel. Meestal binden we de fietsen rond een boom/paal en dan zo dat er een gordiaanse knoop van frame en staalkabel ontstaat. We vertrouwen erop dat dat tijdens de nacht niet zonder herrie te ontwarren is.

Om een of andere reden slaap ik op vakantie minder diep dan thuis, dus ik wordt vaker wakker van onverwachte geluiden. Dat werkt best goed.

Tsja, als ik met alarmen en zware (nog zwaardere) sloten moet gaan rondfietsen ga ik wel met de auto ofzo. Het moet wel vakantie blijven.
Ik kwam dit tegen: Lockalarm.com.
Heeft iemand ervaring met deze sloten?
Ik zou liever het alarm en slot los van elkaar hebben. Gevoelsmatig kun je dan een beter slot kopen en ben je met je alarm flexibeler.
Ik denk ook dat (aanname) dat je meer kwaliteit hebt voor hetzelfde geld als je het apart van elkaar koopt.

Wij zijn niet zulke 'stadsfietsers' en op vakantie zoeken we het ook niet echt op. We hebben een AXA-slot met een kabel die je erin kunt steken en een spiraalslotje bij ons. Met het AXA slot zetten we de fietsen vast aan een hek oid en het spiraalslot gaat door frames en voorwielen. Ik denk dat (behoudens grote steden) er dan weinig risico is dat de fietsen gejat worden.
In Nederland en grote steden zijn er gespecialiseerde fietsendieven, op het platteland zullen het hooguit gelegenheidsdieven zijn. Ik denk dat je die afschrikt met 2 sloten(waarvan één vast aan een vast punt) en eventueel zo'n los alarm..

Groet,
Eric
Ik heb een Trelock SK480. Een dik spiraalslot met veiligheidsniveau 4 (maximum van 6). 15 mm dik en 2 meter lang. Daar kan ik dus verschillende fietsen mee vastmaken, zelfs rond een dikkere paal of een kleine boom. Het kostte wel wat maar het weegt echt niet veel en het is compact op te vouwen.
laagvlieger schreef:veiligheidsniveau 4 (maximum van 6).
Als ik de site van Trelock bekijk, is die 'security level' een uitvinding van de fabrikant zelf om de productnavigatie te vergemakkelijken, of niet?

In het algemeen: wat zijn keurmerken en labels waard? Wat zijn goede keurmerken? Zijn die er überhaupt?
Pedalero schreef:In het algemeen: wat zijn keurmerken en labels waard? Wat zijn goede keurmerken? Zijn die er überhaupt?
De bevindingen van de diverse Fietsersbonden (NL, B, D e.d.) zijn meestal wel praktijkgericht, net als het dievengilde. Dat lijkt me het meest zinvolle criterium.
Het blijkt steeds dat je met een duur en zwaar slot geen zekerheid koopt maar minuten die een serieuze dief ermee bezig is en daardoor een betere kans dat hij (m/v) er niet eens aan begint. Dus mijn tip: zorg dat je fiets er - kosten/baten voor de dief - minder aantrekkelijk uitziet dan andere begerenswaardige objecten in de buurt. Dat kan door hem goed vast te zetten, maar ook door hem minder te laten blinken. Gelukkig is het blinggehalte van vakantiefietsen voor dieven vrij laag.
Zelf heb ik het voordeel dat ik vrij groot ben, wat de afzetmarkt in zuidelijke landen tamelijk beperkt :lol:
Leon