Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper

Schwalbe heeft de gewone Marathon band vernieuwd op een manier waar ik niet vrolijk van wordt: hij heeft nu een rubber anti lek laag gekregen van het soort als ook in de Marathon Plus zit, hoewel niet zo extreem dik. Geschikt voor E bikes zeggen ze vol trots. Het gevolg is dat de band een kleine 20 % zwaarder is - de 26 inch 50 mm band is van 840 naar 970 gram gegaan. Hij zal net als de Marathon Plus vast ook veel minder soepel rollen, en stugger aanvoelen. De oude Marathon was wat mij betreft voor zowat alle doeleinden lekbestendig genoeg, en op een zware stugge band zit ik niet te wachten. Ze dwingen je zo naar de dure banden uit de Evolution serie.

Het goede nieuws is dat de Big Apple lichter, soepeler en sneller gemaakt is. Maar voor wie zoals velen op een 28 inch hybride rijdt zonder ruimte voor Big Apples is dit een schrale troost.
Wim
Wim,
Bedankt voor de "tip". Ik ga snel nog een paar van de huidige versies bestellen.
Leon
Hmm, schaf die Marathon Plus dan ook maar af, daar wil geen mens meer op rijden zo.

@Leon, ik denk ook aan hamsteren. :D
De nieuwe komen bij mij hoogstens nog op de stadsbarrels, en zelfs dat misschien niet.
Leo van Lierop schreef:...@Leon, ik denk ook aan hamsteren. :D
Rubber wordt er niet beter van wanneer het opgeslagen ligt. Heeft iemand een idee hoelang banden goed blijven wanneer je ze in je hamstervoorraad opslaat?
Wat is het alternatief? Panaracer Pasela, Conti TravelContact? Mijn probleem met deze 2 is dat ik ze iets minder betrouwbaar acht.
Maarten W schreef:
Leo van Lierop schreef:...@Leon, ik denk ook aan hamsteren. :D
Rubber wordt er niet beter van wanneer het opgeslagen ligt. Heeft iemand een idee hoelang banden goed blijven wanneer je ze in je hamstervoorraad opslaat?
En wat de beste omstandigheden zijn om banden te bewaren?
Pedalero schreef:
Maarten W schreef:
Leo van Lierop schreef:...@Leon, ik denk ook aan hamsteren. :D
Rubber wordt er niet beter van wanneer het opgeslagen ligt. Heeft iemand een idee hoelang banden goed blijven wanneer je ze in je hamstervoorraad opslaat?
En wat de beste omstandigheden zijn om banden te bewaren?
Donker en temperatuur stabiel (plus minus 15 tot 20 graden?) dan gaat het nog best lang goed is mijn ervaring.
Ja banden kun je best lang bewaren op een koele en donkere plaats. Schwalbe wil natuurlijk dat je kiest voor de Supreme, Dureme, Extreme reeks. De oude Marathon was daar een heel betaalbaar alternatief voor, de nieuwe veel minder, die is veel meer de richting uitgetrokken van de stadsfietsband, waar rolweerstand en comfort in de praktijk ondergeschikt gemaakt worden aan lekbestendigheid. Voor een vakantiefiets vind ik - binnen grenzen - lekbestendigheid echt niet zo interessant.
Als snelle band vind ik de Panaracer Pasela TG een heel fijne band, maar dat is er wel een die net als de vergeljkbare Marathon Racer toch wat kwetsbaarder is. Van de tweede Noorwegen groep dit jaar had Oscar er geloof ik Pasela's op zitten. Ik ben benieuwd naar zijn ervaringen (zelf durfde ik het niet).
Wim
Leo van Lierop schreef:Wat is het alternatief? Panaracer Pasela, Conti TravelContact? Mijn probleem met deze 2 is dat ik ze iets minder betrouwbaar acht.
Marathon Racer lijkt mij perfect. Wat mij betreft heel betrouwbaar, ik spreek over de 35mm draadversie. Ik ben op dik 11000km misschien 3-4 keer plat gereden. Ik heb ze pas na bijna 9000km moeten vervangen. Vermits ik tot vorige week maar één fiets had, gebruik ik die Marathon Racer dus voor alles : boodschappen in de buurt, vakantie met 15-20kg bagage en randonneursbrevetten. Van zoemend asfalt over jaagpaden met grind tot Belgische fietspaden :twisted: .

Misschien dat de naam 'Racer' teveel de snelheid in de verf zet (de band is effectief snel) en men daardoor uit het oog verliest dat dit toch wel echt een goed lekbeschermde band is.

Omdat ik er echt content van ben, heb ik op mijn nieuwe fiets (wat lichter en sneller) de 30mm vouwversie gemonteerd. Benieuwd of die even goed scoort als 35mm draad.
Wim schreef:Van de tweede Noorwegen groep dit jaar had Oscar ze er geloof ik opzitten. Ik ben benieuwd naar zijn ervaringen
Zowel Oscar als Bert snelheidsduivel (Marathon Racers) hebben bij mijn weten geen lekke band gehad.
Glas ben ik ook niet tegen gekomen daar, i.t.t. tussen Tilburg en Westelbeers afgelopen mandag.
Maarten W schreef:
Leo van Lierop schreef:...@Leon, ik denk ook aan hamsteren. :D
Rubber wordt er niet beter van wanneer het opgeslagen ligt. Heeft iemand een idee hoelang banden goed blijven wanneer je ze in je hamstervoorraad opslaat?
Dat ligt meer aan het rubber dan aan de omstandigheden. Ik heb banden gehad die na een jaar al honderden barstjes vertoonden en banden die na meer dan 20 jaar nog mooi soepel waren. De fietsen stonden vrijwel altijd broederlijk naast elkaar.
Leon
jansenius schreef:Marathon Racer lijkt mij perfect.
Je bent duidelijk geen fan van de gewone de Marathon. Begrijp me niet verkeerd, de Racer is een prima band. Het grootste gedeelte van het jaar rijd ik zelf op die banden.

Maar als je behalve asfalt en grindpaadjes, ook nog echt off road wil gaan. Dan is de Racer geen optie. In Schotland reed ik met 47mm Marathon, en dat beviel goed. Als ik weer zoiets doe, dan nijg ik toch om naar de concurent te gaan. Panaracer is me te smal, dus wordt het Continental.

Als Schwalbe toch banden op de schop gaat nemen . . . dan moeten ze als eerste even het profiel van de Dureme aanpassen. Vlakker in het midden, grover aan de buitenkant zodat er geen steentjes in blijven plakken.
De 26x1,75 Pasela is net zo breed als de 26x1,75 Marathon van mijn vrouw. Het kan breder, maar voor een snelle band als deze is dit toch wel genoeg. In 28 inch is de Pasela er in 37 mm. Ook dat is niet heel breed, maar ook weer niet zo gek voor wat toch vooral een snelle asfaltband is. De Pasela heeft overigens wel wat meer profiel dan de Marathon Racer. Het probleem met de nieuwe Marathon is dat de oude een heel behoorlijke oplossing was als je een degelijke en toch nog redelijk snelle band wilde met flink wat profiel als je eens van de gebaande weg afging. De nieuwe is te lomp voor lekker rijden op asfalt.
Wim
Hier nog een zeer tevreden gebruiker van Marathon Racers (draad, 35mm). Gebruik ze ook voor alles: woon/werk, vakantie, beetje onverhard, etc.

Ik heb echter niet het gevoel dat het supersnelle banden zijn, ze zijn wat rolweerstand wat mij betreft gewoon in orde. Ze kosten niet veel en zijn behoorlijk allround. Ik heb pas 1x lek gereden in iets van 8000-10000km.

Ik zou graag eens Grandbois banden uitproberen. Nu het najaar en winter voor de deur staan echter geen goed idee, al was het alleen maar omdat ik geen naafdynamo heb en Grandbois geen dynamoribbel heeft.

Ik denk dat in de winter doorfietsen op Grandbois ook veel lekke banden oplevert doordat bij nat wegdek troep blijft plakken op de banden, maar wellicht sla ik hier de plank mis.

Sowieso kunnen mijn Racers nog even mee. Daarna denk ik wel weer verder over het dilemma: huidige fiets upgraden naar naafdynamo, of dan toch eindelijk die snelle droomfiets ;)

Sjors
Leo van Lierop schreef:
jansenius schreef:Marathon Racer lijkt mij perfect.
Je bent duidelijk geen fan van de gewone de Marathon.
Ik ben niet zozeer 'geen fan' van de Marathon (ik heb er nooit mee gereden), dan wel gewoon fan van de Racer. Ik denk dat, omdat hij het predicaat 'snel' krijgt, onderschat wordt qua degelijkheid en robuustheid;
Leo van Lierop schreef: Maar als je behalve asfalt en grindpaadjes, ook nog echt off road wil gaan. Dan is de Racer geen optie.
Ach dat is allemaal een kwestie van gradatie. Wanneer wordt een niet geasfalteerde weg een off road en omgekeerd. En ook : hoeveel % zgn off road doe je dan op een vakantie. Maar ik ben het wel met je eens dat als je met 47mm banden wil rijden, de Racer geen optie is want die maat is er niet :wink: .
Als ik het goed begrijp heeft niemand hier nog ervaring met de nieuwe Marathons. Al deze conclusies zijn dus nog een beetje voorbarig. Zouden we niet eerst praktijk testen/ervaringen moeten afwachten? Ik kan me op zich niet voorstellen dat een fabrikant expres hun banden "slechter" gaat maken.

Aan de andere kant heeft de gewone Marathon toch op zich een hele andere doelgroep dan de evolution serie. "Gewone" mensen zullen niet snel een band van 30+ euro per band op hun fiets zetten.
Wat dat betreft was de Marathon waarschijnlijk al nooit als goedkope Evolution band concurrent bedoeld,maar gewoon gericht op stadfietsen voor normaal gebruik. Blijkbaar hebben ze de banden nu nog meer op die doelgroep gericht, aangezien die doelgroep die 100 gram extra amper zullen merken en iedereen een hekel aan lekke banden heeft en de stad tegenwoordig steeds voller met glas komt te liggen.
veel is afhankelijk van het soort offroad die je mag verwachten en het aantal; ik heb deze zomer op mijn vakantie zo'n 5% onverhard gehad maar daarvoor beet ik wel op mijn tanden met mijn 23c koersbandjes. Dit was op dat moment geen comfort en hoge kans op lekrijden maar voor de andere 95% was het wel ideaal

keuze banden is in mijn ogen dus afhankelijk van:
- comfort vs snelheid
- lekbestendigheid vs gewicht
- verhard vs onverhard

Ik heb (nog) geen ervaring met trekkingbanden en zou eigenlijk eerder aan mtb semi-slicks denken (maxxis flyweight, schwalbe racing ralph, ... ); deze zijn natuurlijk veel ruwer dan een marathon maar zijn qua rolweerstand en zijdelingse grip alvast zeer goed te noemen. Ik stam natuurlijk uit een mtb-verleden maar als ik naar het profiel van zo'n marathon kijk dan zou ik mij niet direct op mijn gemak voelen moest op een grintpad naar beneden met wat bochten in.

Ander vraagje: hoeveel druk steken jullie zo in die trekkingbanden?
Ook ik ben een tevreden gebruiker van de Marathon Racer in een een breedte van 35 mm. Ik gebruik de band op mijn trekkingfiets voor van alles en nog wat. Nog nooit lek gereden, ook niet tijdens de Noorwegenreis van dit jaar. Ook in Noorwegen echter niet extreem off-road gereden, eigenlijk slechts 1 dag op de Rallarvegen. Ik vervang de banden ieder jaar en rijd de oude op op mijn stationsfiets of op de stationsfiets van mijn kinderen.
Ik was ook heel tevreden met mijn Marathon Racers maar nu, na zo'n 7000 km, opeens drie lekke banden in drie weken en daarvoor in twee jaar slechts één. Ook blijken er na een weekendje rijden over Franse paden met van dat schelpengrit (nog vochtig ook) allemaal kleine sneetjes in de banden te zitten. Ook lek gereden: scherp stukje grit dwars door de band. Dat stelt me toch wel teleur want met deze banden kan ik niet verder en 7000 km vind ik bepaald niet veel.