Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg vervangen? - Forum Wereldfietser

Velg vervangen?

Dag iedereen, ik twijfel al enige tijd of mijn velg op is. Het gaat om een Mavic T217, waarschijnlijk uit 2000. Zelf heb ik er zo'n 4500km mee gereden, van de vorige eigenaar weet ik het niet. Ik heb op dit forum meerdere suggesties gelezen over slijtindicaties, maar ik weet niet zeker of ik die kan ontwaren op mijn wiel. Daarom onderstaande foto. Hij is wat vuil momenteel, maar het remvlak kun je duidelijk zien. Het lijkt wel of er zwarte strepen tevoorschijn komen in het alu.

Voor het geval dat hij op is; is het zinniger om mijn XT naaf te behouden en een nieuwe velg te (laten) spaken, of moet ik gewoon een nieuw wiel kopen (bv. van Santos/Exal)? Voorlopig heb ik geen grootse vakantieplannen, slechts dag- en weekendtochten.
Groeten Nickel

Afbeelding
zo te zien is hij versleten.informeer eens wat het vlechten kost en wat een nieuw wiel kost.
In de eerste groep van de buitenlandtrektocht in Noorwegen waren we getuige van een versleten achtervelg die bezweek. Gelukkig niet in een afdaling. Ik heb de velg van het ongeveer even versleten voorwiel gevoeld en die was duidelijk hol. Dat is natuurlijk voor een deel wijsheid achteraf want als het wiel nog intact is is het lastig beoordelen wat hol en versleten is en wat niet. Ik heb het bij mijn vorige fiets proberen te meten maar dat ging moeizaam; je kunt bijvoorbeeld geen micrometer tegen de binnenkant van de velg plaatsen (om de velg zou misschien wel gaan bedenk ik me nu). Ik heb die wielen toen maar preventief vervangen.
Ik was diegene bij wie het achterwiel het begaf... Geloof me, dat had ik niet in een afdaling willen meemaken! Lesje geleerd en in het vervolg op tijd vervangen dus...
Heel eerlijk gezegd kan ik althans op deze foto aan deze velg niets zien, wat nu ook weer niet betekent dat er niets mis is - ik kan gewoon niets zien. Maar goed, velgen moet je op tijd vervangen, en dan is het moment gekomen ook ernstig naar de naaf te kijken. Dan zou ik minstens de conussen en de kogels vervangen, alsook het freewheel. Tegen de tijd dat je dat hebt laten doen ben je vast dicht in de buurt van de prijs van een nieuwe naaf (tegenwoordig liever LX). ALs je het zelf kunt is het wel wat goedkoper, maar een nieuwe LX naaf kost ook weer geen vermogen. Het is wat sneu als je net een wiel hebt laten vlechten en dan begeeft de naaf het na duizend kilometer. Santos is overigens niet de enige die goede wielen maakt. Je kunt voor minder geld elders ook prima terecht voor handgebouwde wielen.
Wim
Wim schreef:Heel eerlijk gezegd kan ik althans op deze foto aan deze velg niets zien,
ik zie zo ook niks, maar leg er eens een lineaal over,, dan wordt er veel duidelijk

Afbeelding

deze velg is 0.4mm (4 velletjes papier) ingesleten, en de stukken sprongen eruit.
Beste,

en nieuwe santos velg 36 gaats kost met deore naaf ongeveer 160 euro. Een velg laten spaken kost ongeveer 45 euro. Ik doe het voor de helft :lol:

Tip. Je kan een goed wiel kopen bij het internet bedrijf Rose versand.
BV 2 wielen 26 icnch met xt naaf 105 euro.

Mario
m-gineering schreef:
deze velg is 0.4mm (4 velletjes papier) ingesleten, en de stukken sprongen eruit.
Is dat 0.4 mm per zijde, of beide zijden opgeteld? Hoe meet je dat nauwkeurig?

Ik kom bij m'n achtervelg op iets van 0,12 mm per zijde, gemeten met een voelertje dat bedoeld is voor het kleppen stellen tussen lineaal en velg zoals op de foto van Marten.

Maar met een micrometer over de breedte van de velg die 25 mm breed zou moeten zijn kom ik op 25 mm - 0,51 mm.

Wat zou een veilige limiet zijn?
ik las op ctc http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID=3827 dat je het ook kan testen door je band extra hard op te pompen.. Als je dan ziet dat de velg verbuigt... dan wordt het tijd om de velg te vervangen, als er eigenlijk niks gebeurd dan kan die nog wel ff mee... Althans zo begrijp ik het.
hendrikjan schreef:ik las op ctc http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID=3827 dat je het ook kan testen door je band extra hard op te pompen.. Als je dan ziet dat de velg verbuigt... dan wordt het tijd om de velg te vervangen, als er eigenlijk niks gebeurd dan kan die nog wel ff mee... Althans zo begrijp ik het.

extra hard oppompen..........

Afbeelding

:shock:
cwg schreef:
m-gineering schreef:
deze velg is 0.4mm (4 velletjes papier) ingesleten, en de stukken sprongen eruit.
Is dat 0.4 mm per zijde, of beide zijden opgeteld? Hoe meet je dat nauwkeurig?

Ik kom bij m'n achtervelg op iets van 0,12 mm per zijde, gemeten met een voelertje dat bedoeld is voor het kleppen stellen tussen lineaal en velg zoals op de foto van Marten.

Maar met een micrometer over de breedte van de velg die 25 mm breed zou moeten zijn kom ik op 25 mm - 0,51 mm.

Wat zou een veilige limiet zijn?
De holte kun je meten met een speermaat of door een rond draadje onder de lineaal steken.

De wanddikte kun je meten met een schuifmaat en twee boortjes van bekende diameter die je in de holtes legt.

Een velg die 25 mm breed zou zijn? Velgprofielen worden gefabriceerd door ze uit een matrijs te spuiten, die slijt dus de maten zijn aan verandering onderhevig afhankelijk van hoeveel meter er al geproduceerd is
hallo

Ik ben geen technicus maar mocht je besluiten om de velg te vervangen lijkt het mij onnodig om de naaf te vervangen. Ook wij rijden met XT naven, al 45000 km met dezelfde naaf. Na 35000 een van de naven schoongemaakt en nieuw vet erin gedaan. Bij de andere fiets dit niet gedaan, want het leek achteraf geheel niet nodig. De dichting zijn zo goed dat bij ons in ieder geval er weinig vuil in zat. Nog steeds zijn wij nu onderweg met deze naven
Succes met de beslissing

Karin en Marten
Bedankt allen, en Karin voor dat laatste advies: ik wil natuurlijk niet te ver gaan en dingen verbeteren die geen verbetering behoeven. Ik legde een recht stuk metaal langs mijn velg zoals Marten en ik kon er 3 velletjes tussen steken van gewoon kopieerpapier. Heb ik dus nog één velletje voordat-ie springt... ik denk niet dat ik daarop ga wachten. Groeten Nickel