Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Platformpedalen - Forum Wereldfietser

Platformpedalen

134 berichten
Sinds kort ben ik in het bezit van zgn. platformpedalen met aan beide zijden 10 van die uitstekende pinnetjes. De pedalen zelf bevallen goed, de scherpe pinnetjes wat minder: ik vind ze nogal ver uitsteken.

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren: één zijde van het pedaal met een paar pinnetjes minder en de andere kant van het pedaal zonder pinnetjes. Ook zit ik er aan te denken de pinnetjes wat in te korten of om ze te vervangen door iets anders.

Wie herkent dit en/of heeft een andere oplossing?
Ook ik heb van die platformpedalen met pinnetjes.
Met mijn eerste paar schoenen had ik alle pinnetjes - aan beide zijden - er in zitten en na ~ 5.000 km waren mijn zolen niet meer waterdicht:

Afbeelding

Ik heb toen een tweede paar, identieke, schoenen gekocht (ze zitten erg fijn ;-) ) en ik heb de helft van de pinnetjes verwijderd. Aan de andere zijde van de pedalen heb ik ook de helft verwijderd, maar dan wel de andere helft. Bij nieuwe pedalen zou dat met een imbussleuteltje moeten kunnen, doordat mijn pedalen al langdurig gebruikt zijn heb ik een destructieve methode gebruikt: een waterpomptang en dan voorzichtig er uit draaien. Die zolen zien er na ~ 2.900 km zo uit:

Afbeelding

Ik zou (met platformpedalen) niet zonder deze pinnetjes willen fietsen. En ik zou al helemaal niet met pedalen met aan twee kanten verschillende grip willen fietsen, dan ben je elke keer dat je opstapt aan het prutsen of je schoenen wel aan de goede kant van de pedalen zijn.

Vanzelfsprekend zijn deze pedalen niet erg geschikt voor 'mooie' schoenen met gladde en/of leren zolen. Ik fiets op deze fiets eigenlijk altijd met semi lage wandel/bergschoenen.
Je schenen blijven ook niet ongeschonden van deze krengen. Geef mij maar tweezijdig spd.
Wim
Daar kan ik helaas over meepraten. Van het weekend een verkeerde manoeuvre gemaakt bij het oversteken van een drukke N weg. Dit met een kinderkar erachter en de fiets volgeladen met bagage. Hierdoor schoot mijn voet van het pedaal en heb ik nu een flinke wond op mijn achillespees.

Toch zou ik mijn Shimano platform pedalen niet willen missen. Ze fietsen veel fijner dan van die simpele goedkope pedalen die ik tot nu toe had, waarvan de grip na 2 weken afgesleten was en het oppervlak veel te klein is en je daardoor de pedalen door je zool heen voelt komen.
En SPD is helemaal niets voor mij. Het idee dat mijn voeten vastzitten... brrr...
En een vaste houding lijkt me ook niets... Dus dan maar af en toe een wond...
(Met SPD was ik waarschijnlijk vreselijk gevallen... nu kon ik nog tenminste blijven staan.)
Ik heb nog nooit vastgezeten met spd, en ben ook nog niet gevallen. Op mijn stadsfiets heb ik ze niet (gaat ook niet met nette schoenen), maar wel op beide sportfietsen. Ik vind van je pedaal afschieten nog veel enger. Vergeleken met de toe clips van vroeger kom je veel makkelijker uit spd pedalen. Maar ieder zijn smaak, elk voordeel hep zun nadeel.
Wim
Ik gebruik mijn fiets voor zowel vakanties als stadsgebruik. Dus dan zou ik voor de vakanties SPD pedalen moeten kopen en steeds wisselen. Bovendien moet ik dan ook fietsschoenen en ik heb nogal afwijkende voeten (klompvoeten) waarbij ik niet zomaar iedere schoen pas en er helemaal niet zomaar op kan lopen. Ook heb ik hierdoor een slechter evenwicht, waarbij het gevoel dat mijn voeten vastzitten niet bevorderlijk is.

Ik kan me voorstellen dat voor mensen met normale voeten en voor mensen die de fiets alleen voor vakantie of lange afstanden gebruiken SPD inderdaad erg prettig kan zijn.
LizPie schreef:Ook ik heb van die platformpedalen met pinnetjes.
Met mijn eerste paar schoenen had ik alle pinnetjes - aan beide zijden - er in zitten en na ~ 5.000 km waren mijn zolen niet meer waterdicht:

Ik heb toen een tweede paar, identieke, schoenen gekocht (ze zitten erg fijn ;-) ) en ik heb de helft van de pinnetjes verwijderd. Aan de andere zijde van de pedalen heb ik ook de helft verwijderd, maar dan wel de andere helft. Bij nieuwe pedalen zou dat met een imbussleuteltje moeten kunnen, doordat mijn pedalen al langdurig gebruikt zijn heb ik een destructieve methode gebruikt: een waterpomptang en dan voorzichtig er uit draaien. Die zolen zien er na ~ 2.900 km zo uit:

Ik zou (met platformpedalen) niet zonder deze pinnetjes willen fietsen. En ik zou al helemaal niet met pedalen met aan twee kanten verschillende grip willen fietsen, dan ben je elke keer dat je opstapt aan het prutsen of je schoenen wel aan de goede kant van de pedalen zijn.

Vanzelfsprekend zijn deze pedalen niet erg geschikt voor 'mooie' schoenen met gladde en/of leren zolen. Ik fiets op deze fiets eigenlijk altijd met semi lage wandel/bergschoenen.
Aan de achtergrond te zien, gebruik je een laptop. Ik heb zelf een Zweeds toetsenbord.
Aan de achtergrond te zien, gebruik je een laptop. Ik heb zelf een Zweeds toetsenbord.
even off topic, maar het ziet eruit als een MacBookPro 13" :wink:
JesseL schreef:En SPD is helemaal niets voor mij. Het idee dat mijn voeten vastzitten... brrr...
Jesse, ik begrijp je reactie. Zo dacht ik er vroeger ook over. Maar volgens mij is het gewoon koudwatervrees.
Tegenwoordig gebruik ik dubbel spd ook voor woonwerkverkeer. Zelfs met deze winter en de gladheid was dat geen probleem.
Kan me 1 incident herinneren dat ik een fikse uitglijder maakte en de voet in een fractie van een seconde aan de grond had staan, als of ik met platform pedalen aan het fietsen was ... en zo kon doorfietsen.
Uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf weten als je het niet prettig vind rijden. :wink:
Nou voor een stadsfiets vind ik het veel gedoe. Aparte schoenen aan en inderdaad veel op- en af stappen. Medische issues kunnen inderdaad ook een punt zijn. Ik heb een beenlengte verschil en heb een verhoogd pedaal noidig. Niemand kon bedenken hoe je dat in spd kon maken - Marten Gerritsen gelukkig wel, en het werkt prachtig.
Wim
Als je persé niet vast wilt zitten met SPD zijn er nog twee alternatieven (als je geen spikes op je platform pedalen wilt).

Strapless toeclips
Hier hebben we 10 jaar ervaring mee en we gebruiken ze nog steeds incidenteel (tijdens wandelvakanties op de fiets). Ziet er niet erg fraai uit, maar het werkt uitstekend, zelfs vergeleken met SPD. En je zit niet vast.

Dit ziet er al fraaier uit: Power Grips
The simple, easy way to increase your pedal power, without
the locked in feel of clipless pedals and toe clips and straps.

Hier hebben we geen ervaring mee, dus ook geen verdere aanbeveling. Het lijkt me wel dat je hiermee 'vaster' zit dan met SPD.

Maar het idee van vastzitten met SPD zit tussen je oren (inderdaad: 'koudwatervrees').
Ondanks dat we heel vroeger met – echte - toeclips (riempjes) reden hebben we SPD om die reden 10 jaar lang tegengehouden. Achteraf gezien niet terecht. Zowel tijdens de vakantie, verhard én onverhard, als in de stad rijden we nu altijd met SPD.
Wel belangrijk is de keuze van de schoenplaatjes. Shimano kent twee types.
De zwarte kun je slechts uitklikken door de voet naar rechts te draaien. Single release. Je zit dus 'behoorlijk vast'.
De zilveren en gouden kun je op meerdere manieren uitklikken (rechts, schuin omhoog, links). Multiple release. Met deze plaatjes kom je altijd los.
Bovendien kun je ook de veerkracht op je pedaal instellen waarmee de schoen wordt vastgehouden. Des te slapper de veer staat ingesteld, des te makkelijker kom je los.

Tenslotte zijn er ook nog combi pedalen: één zijde SPD, andere zijde een platform.
Daar rijden we nu mee omdat we soms ook met normale schoenen/nette schoenen/slippers/blote voeten fietsen.
Als je opstapt staat de SPD zijde boven, dus inklikken met SPD gaat gemakkelijk.
Om de platform zijde te gebruiken moet je eerst het pedaal in de juiste positie draaien. Dus gebruik je een combi pedaal alleen als het rijden met niet-spd-schoenen een uitzondering is.
ankeric schreef:Tenslotte zijn er ook nog combi pedalen: één zijde SPD, andere zijde een platform.
Daar rijden we nu mee omdat we soms ook met normale schoenen/nette schoenen/slippers/blote voeten fietsen.
Als je opstapt staat de SPD zijde boven, dus inklikken met SPD gaat gemakkelijk.
Om de platform zijde te gebruiken moet je eerst het pedaal in de juiste positie draaien. Dus gebruik je een combi pedaal alleen als het rijden met niet-spd-schoenen een uitzondering is.
Met die halve pedalen rijd ik ook al jaren rond. Ideaal. Als je gewone schoenen aanhebt, kun je de pedalen goed gebruiken. Als je SPD aanhebt, dan kies je de andere kant. En zie je het even niet zitten, stijle offroad helling met volle bepaking ofzo, dan klik je even los.
Even terugkomend op de platformpedalen, zijn deze niet gemaakt voor downhill?
Want stel dat Shimano ipv pinnentjes gewoon rubber op het pedaal had gedaan, hadden jullie deze dan niet liever gekocht?
Jarno schreef:Als je SPD aanhebt, dan kies je de andere kant. En zie je het even niet zitten, stijle offroad helling met volle bepaking ofzo, dan klik je even los.
Grappig... wij klikken ook meestal uit in die situatie.
Marten (hier bekende tandemrijder) reageerde toen: ik gebruik juist in die situatie SPD omdat ik dan meer controle heb. En soms begin ik te merken dat hij gelijk heeft. Los komen doe je toch wel (als het echt fout dreigt te gaan).

En ja, combi's zijn ook in onze ogen ideaal, kan me niet voorstellen dat iemand iets anders zou willen. Maar ja, dat is mijn mening en die is niet zo heel relevant. (Alhoewel: ik heb met alle bestaande soorten pedalen gereden, dus die mening is wel ergens op gebaseerd).
Rubber slijt er altijd af, dus daarom heb ik juist nu voor een versie met pinnetjes gekozen.
De originele pedalen van mijn Expedition hadden na twee weken al geen enkele grip meer...

Voor mij is er nog een reden waarom SPD lastig wordt. Door mijn klompvoeten loop ik voornamelijk op mijn hielen en niet op mijn voorvoet. Ook bij het fietsen zitten mijn voeten meer naar voren dan standaard (dus de pedalen meer naar het achter deel van mijn voet). Bij SPD zitten de plaatjes volgens mij altijd op een vaste plek onder de voorvoet, wat dus voor mij veel te veel naar voren is.

Maar wellicht zijn hier ook oplossingen voor...
JesseL schreef:Rubber slijt er altijd af, dus daarom heb ik juist nu voor een versie met pinnetjes gekozen.
De originele pedalen van mijn Expedition hadden na twee weken al geen enkele grip meer...
Bestaat er niets tussen rubber en pinnen in? Onze combi-pedalen hebben nokjes die ook redelijk grip geven, maar wel een afgeronde vorm hebben. Ook hebben we vroeger pedalen gehad met in mijn ogen te scherpe randen (onze gewone schoenen gingen daar uiteindelijk stuk op), maar die randen waren wel veel minder scherp dan die pinnetjes.
JesseL schreef:Voor mij is er nog een reden waarom SPD lastig wordt. Door mijn klompvoeten loop ik voornamelijk op mijn hielen en niet op mijn voorvoet. Ook bij het fietsen zitten mijn voeten meer naar voren dan standaard (dus de pedalen meer naar het achter deel van mijn voet). Bij SPD zitten de plaatjes volgens mij altijd op een vaste plek onder de voorvoet, wat dus voor mij veel te veel naar voren is.
Maar wellicht zijn hier ook oplossingen voor...
Het is niet mijn bedoeling te beweren dat 'iedereen' op SPD zou moeten rijden.
Plaatjes zitten niet helemaal op een vaste plek, ze kunnen over een afstand van een paar centimeter worden verplaatst. Méér verplaatsen is misschien mogelijk maar dan zal het sleufje uitgevijld moeten worden of je moet twee extra gaten in de zool boren.
Het klinkt raar, maar vanwege knieproblemen rij ik nu ook zoveel mogelijk met SPD pedalen. Ik kreeg af en toe last van mijn knie en kon niet echt de vinger erachter krijgen waar het aan lag. Het aparte was dat ik op mijn racefiets (spd) geen last had (ik kon gerust 150 km fietsen zonder maar zelfs stijve knieen te krijgen) en op mijn vakantie / stadsfiets wel (soms al na 30 km) ..... Totdat de manueel therapeut liet zien dat ik door een iets doorgezakte voet mijn voet iets naar buiten draai en daardoor mijn knie zwaarder belast. Nu fiets ik met dze padalen: Afbeelding
Even in het dorp fietsen, dan heb je een lekker groot 'normaal'pedaal. Ga ik wat verder fietsen dan klik ik mijn spd's vast en kan ik mijn knieën niet meer overbelasten door ze te verdraaien.

Groet
Eric
Shimano zegt zelf over hun PD-MX30 pedaal:

"The perfect pedals for BMX, downhill and dual-slalom courses "

Deze zijn dus niet echt bedoeld voor op fietsvakantie.

Als je de juiste schoenen wilt hebben voor die pedalen dan zou je aan de Shimano sh-am40 moeten denken. De vraag is of je dat wilt.

Als je aan spd denkt, dan vind ik combi-pedalen ook een halfslachtige oplossing. Met dubbelzijdig spd kan je sneller inklikken. Als je de fiets ook gebruikt voor gewone schoenen, dan kan je voor en na de vakantie er andere pedalen op zetten.

Wil je om wat voor reden geen spd gebruiken, dan zou ik ze toch nemen met rubber.
Leo van Lierop schreef:Als je aan spd denkt, dan vind ik combi-pedalen ook een halfslachtige oplossing. Met dubbelzijdig spd kan je sneller inklikken. Als je de fiets ook gebruikt voor gewone schoenen, dan kan je voor en na de vakantie er andere pedalen op zetten.
Combi-pedalen, het woord zegt het al, vormen een combinatie. En dus een compromis oplossing.
En een compromis is in jouw ogen 'halfslachtig'?
Hmmm, ja, '2 is teveel!', in jouw ogen, dus zal een combinatie/compromis oplossing in jouw ogen ook wel niet goed zijn. Ik vraag me alleen af of dat ook iets zegt over de genoemde pedalen.

Dubbelzijdig spd klikt sneller in? Ja, klopt een heel klein beetje. Daarom zul je in een wielerkoers ook geen renners zien met combi-pedalen.
Maar, zoals ik al eerder schreef, combi-pedalen hangen – meestal - met de spd zijde naar boven, dus meestal maakt het heel weinig verschil. Een volgende vraag is of dit hele kleine verschil relevant is voor een recreatieve/vakantie/wereldfietser? Zodra mijn doelstelling zou zijn om tijdens inklikken absoluut geen tijd te verliezen betekent dat: einde vakantie gevoel.

En je suggestie om er voor en na de vakantie andere pedalen op te zetten?
Dan ga je er blijkbaar vanuit dat ik in de vakantie altijd met één paar schoenen fiets. En dat is dus niet zo. Fiets-loop-schoenen, slippers en blote voeten heb ik altijd bij me. Bergschoenen of echte wandelschoenen soms ook. En voor weekendtripjes in Nederland soms ook een paar nette schoenen om 's avonds uit te kunnen gaan zonder een al te nadrukkelijk etiket van 'fietser'.

Laatste vraag: je hebt een (negatieve) mening over combi-pedalen. Halfslachtig, snelheid inklikken, wisselen van pedalen. Is die mening gebaseerd op ervaring met combi-pedalen?
+1