Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Platformpedalen - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Platformpedalen

134 berichten
Grandonneur schreef:
zo 26 sep, 2021 22:04
Belle schreef:
zo 26 sep, 2021 18:15
Ik wil geen Shimano, vanwege de vele kwaliteitsproblemen met hun pedalen.
Vertel daar eens meer over. Hiero allerlei Shimano pedalen op allerlei fietsen. Tig kilometers misbruik zonder issue voor luttele tientjes. Ik ben echt zwaar onder de indruk van de heren pedaalingenjeur van Shimano.
Ik had tot recent ook goede ervaringen met Shimano, maar de nieuwe PD-ef202/ef205 ging bij mij heel snel tikken en dat was al door een ander geconstateerd. Dat zal niet zomaar representatief zijn door de hogere pedalen, maar het verbaasde me omdat ik dit met andere goedkope pedalen (XLC, Decathlon etc) niet heb meegemaakt.
De PD-ef202/205 hebben gewoon kogels, geen bushings.Voor zover ik zie geldt dat evenmin voor GRX, Deore of Saint pedalen.

Denk niet dat dat zomaar de oorzaak is?
Een van de pedalen van MKS misschien?

Sylvan Touring Next (3x sealed bearings versus de klassieke kogellagers van de reguliere Sylvan Touring.
Ik rijd zelf op mijn stadsfiets met de BM-7 Next en rijdt op mijn tourfiets met AllWays Ezy Superior, maar die heeft pinnen.

Een andere, klassieke, optie is de Urban Platform in combinatie met een Cage clip half. Die heb ik op mijn randonneur zitten en dat werkt ook best fijn. Geloof zelfs dat ik nog een setje in Medium heb liggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die berenklauwen gaan ook dwars door je scheenbeen heen

@Belle de Look trail/city grip serie al bekeken?
Door dit draadje heb ik al eerder naar naar de LOOK Trail Grip pedalen gekeken. Want ik vind de platformpedalen die ik op mijn fiets gebruik, heel erg prettig (Santos platform pedalen met pinnetjes). Maar af en toe haal ik wel de huid op mijn scheenbeen of kuit open aan de pinnen. Niet zozeer tijdens het fietsen, maar vooral bij het manoeuvreren met de fiets, er al naast lopend. En dan wordt het wel eens een bloedbad, tgv de bloedverdunners die ik gebruik. Dus die Look's lijken me wel wat.

Bij de dealer (winkel) in A'dam hadden ze er een tijdje terug geen, en door de schaarste aan onderdelen verwachtte ze ook niet ze op korte termijn binnen te hebben. Dus maar even laten zitten.
Maar nu ik de foto's van de strapatsen van Belle zie, is mijn aandacht weer getrokken. Ik heb ze online besteld bij Mantel.com; ze zijn daar ook nog in de 'aanbieding' voor €47,95. Ik ben benieuwd, en zodra ik wat ervaring heb verzameld over het de pedalen, zal ik mijn bevindingen hier posten.
Flix schreef:
wo 29 sep, 2021 13:50
Ik ben benieuwd, en zodra ik wat ervaring heb verzameld over het de pedalen, zal ik mijn bevindingen hier posten.
Kijk, nu wordt het interessant! 8)
Je zoekt iets met pinnen (more or less). Risico voor je benen is daar hoe dan ook een eigenschap van.

Al gedacht aan scheenbeschermers? Verplicht en doodnormaal bij voetbal en hockey, maar ook volop gebruikt in mtb disciplines.
Grandonneur schreef:
do 30 sep, 2021 13:28
Je zoekt iets met pinnen (more or less). Risico voor je benen is daar hoe dan ook een eigenschap van.
Er is toch wel een groot verschil tussen pinnen en stompere pinnen en pinnen die meer bobbels zijn.
Belle schreef:
wo 29 sep, 2021 22:44
jaccow schreef:
wo 29 sep, 2021 01:03
Een van de pedalen van MKS misschien?

Sylvan Touring Next (3x sealed bearings versus de klassieke kogellagers van de reguliere Sylvan Touring.
Ik rijd zelf op mijn stadsfiets met de BM-7 Next en rijdt op mijn tourfiets met AllWays Ezy Superior, maar die heeft pinnen.

Een andere, klassieke, optie is de Urban Platform in combinatie met een Cage clip half. Die heb ik op mijn randonneur zitten en dat werkt ook best fijn. Geloof zelfs dat ik nog een setje in Medium heb liggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dank voor het aanbod, ik heb composiet pedalen besteld met vierkante nokken van Race Face. Moet nog zien of het wat is dus ideeën zijn nog steeds welkom. Jouw pedalen, behalve de halve toe clip, zien er ook nog wel gevaarlijk uit. Nadeel van de bovenste lijken me het beperkte contactoppervlak, in verband met dooie voeten. Onderste hebben ook pinnen, maar korter.
De MKS Allways hebben wel pinnen, maar die zijn mooi afgerond zonder scherpe kantjes.En het zijn de lichtst kopende pedalen die er zijn, ech formidabel!
Er zijn ook nylon bouten, ik heb alleen geen idee of die er ook in de maat zijn die nodig is voor pedalen
Senior2 schreef:
wo 06 okt, 2021 09:18
Er zijn ook nylon bouten, ik heb alleen geen idee of die er ook in de maat zijn die nodig is voor pedalen
Die zullen er zeker in de juiste maat zijn, alleen moet je dan ook nog rekening mee houden dat ze niet op de kop mogen breken omdat je voet schuift. Ik denk toch dat je op dat punt beter een pedaal kan hebben die daarop is ontworpen (Look Trail heeft verzonken kunststof bouten).

Maar dat is een aanname, misschien zijn kunststof bouten sterker dan ik denk.
Wat als we de wereld eens zouden omdraaien?
Pennetjes onder de schoenen, en fluweelzacht rubber op de pedalen.

Uit de tijd dat het nog wel eens sneeuwde, heb ik nog een ding met pinnetjes liggen dat ik onder/om mijn schoenen bond.
Er zijn duurdere uitvoeringen die echt stevig zijn.
Flix schreef:
wo 29 sep, 2021 13:50
...naar de LOOK Trail Grip pedalen gekeken. Ik heb ze online besteld bij Mantel.com. Ik ben benieuwd, en zodra ik wat ervaring heb verzameld over het de pedalen, zal ik mijn bevindingen hier posten.
Bij deze, na een aantal tochtjes.
Ze fietsen prima. Qua grip bemerk ik geen verschil met de 'pinnetjes' pedalen van voorheen. Maar wel nog voornamelijk in droog weer gefietst, en geen modder gehad, dus hoe ie zich dan gedraagt vraagt nog verder 'onderzoek'.
Wel ben ik heel blij met ze. De laatste toch vaak (half) afgestapt, om info-borden e.d. te lezen. Plus een paar keer de trein in en trappen op en af. Voorheen was het echt oppassen om mijn been niet te verwonden, de huid open te halen en bloedende en pijnlijke wonden te veroorzaken.
Nu niks van dat alles; de pedalen voelen zelfs 'zacht' aan bij aanraking met mijn been. Da's toch wel een heel fijn verschil.

Dus voorlopig een dikke 👍🏻 voor deze pedalen,
bdr schreef:
di 13 apr, 2021 13:51
Leon schreef:
di 13 apr, 2021 11:19
Voor de niet-SPD-fiets heb ik nu de Shimano PD-EF202. Die zijn wel prettig met niet te scherpe puntjes en niet te duur, ergens in de 30 euro.
Ik heb net deze pedalen van mijn fiets verwijderd omdat ze na 3 maanden al aan het klikken waren. In tegenstelling tot de SPD en Saint-pedalen hebben deze pedalen geen glijlager, alleen 2 cup en conus lagers met heel kleine kogeltjes (2,4mm).
Bij mij doen ze het nog goed na drie seizoenen van samen 10.500 km. Ik moet er wel bij zeggen dat ze zelden nat worden. Ik heb ze één keer bijgesteld omdat er een klein beeltje speling op zat.