Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Platformpedalen - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Platformpedalen

134 berichten
Ik vroeg aandacht voor lengte van de pedaalas, omdat ik de Catalyst vrij smal vind.
De standaardversie steekt in het midden 95 mm + 10? mm as, naar buiten.
Voor de XL versie is dat 105 mm + 10? mm

Bij de tenen en de hak is de pedaal belangrijk smaller.
Terwijl je schoen op die plekken breder is.
Je moet je voet dus precies midden op het pedaal plaatsen.

Ik heb nu vierkante platformpedalen (Shimano)
En het valt me op dat ik mijn voeten zelden zo plaats zoals de ontwerper het had gewild.
Inge1 schreef:
zo 08 aug, 2021 13:02
Loknor - misschien contact opnemen met degene/ bedrijf die ze verzonden heeft zodat zij erachter aan kunnen gaan. Heeft bij mij in het verleden geholpen.
Dank voor de tip, ook al was ik zelf al zo wijs en ben vorige week wat gaan mailen. DHL is aan het zoeken, kan drie weken duren :lol:

Het lijkt er zelfs op dat DHL me gaat vergoeden als het weg is, omdat dit onder hun beheer is gebeurd, maar we wachten af.

Maar terug on Topic, heb jij nog andere platform pedalen geprobeerd die wel bevallen voor mid-voet/
Dat kan prima - heb mijn voeten meestal net wat naar buiten staan en merk dan niet dat ik daar geen ondersteuning heb.
tndmbkr schreef:
zo 08 aug, 2021 13:19
Ik vroeg aandacht voor lengte van de pedaalas, omdat ik de Catalyst vrij smal vind.
De standaardversie steekt in het midden 95 mm + 10? mm as, naar buiten.
Voor de XL versie is dat 105 mm + 10? mm

Bij de tenen en de hak is de pedaal belangrijk smaller.
Terwijl je schoen op die plekken breder is.
Je moet je voet dus precies midden op het pedaal plaatsen.

Ik heb nu vierkante platformpedalen (Shimano)
En het valt me op dat ik mijn voeten zelden zo plaats zoals de ontwerper het had gewild.
Ze zijn met 105/115mm redelijk "middle of the road" qua breedte (100mm +10mm is normaal) en elk pedaal is aan de voor/achterkant smaller, meestal aanzienlijk meer verlopend dan deze.
Leon schreef:
zo 08 aug, 2021 12:17
...Ja vast, maar een beetje snel door de bocht gaan wordt met pedalen die verder naar buiten staan al heel snel een valpartij. ...
Om te weten of de Catalyst wat breder gemaakt kan worden met een pedaalasverlenger, heb ik een grafiek gemaakt waarin de LeanAngle wordt uitgedrukt als functie van de breedte van het pedaal.
De LeanAngle is de hellingshoek waarbij het pedaal de straat raakt als je een bocht neemt, met de pedaal naar beneden.
De getallen in de grafiek hebben betrekking op een fiets met een BBheight=267 mm, en een Qfactor=140
De X-as geeft de dikte van het pedaal weer, varierend van 10 mm tot 20 mm.
De Y-as geeft de LeanAngle weer.
LeanAngle 75 heeft betrekking op een pedaal van 75 mm breed.
LeanAngle.jpg
Ik concludeer dat de LeanAngle met 3 graden minder wordt met een volwassen pedaalasverlenger.
Dat is veel. Maar welke fietser met volle bepakking zoekt de grenzen op zoals een racefietser dat doet?

Het verschil in LeaningAngle tussen een standaard Catalyst en een standaard klikpedaal is 4 graden ten nadele van de Catalyst.
tndmbkr schreef: Maar welke fietser met volle bepakking zoekt de grenzen op zoals een racefietser dat doet?
Als vakantiefietser zoek je uiteraard minder de grenzen op en houd je een grotere veiligheidsmarge aan.
Die veiligheidsmarge wordt echter ook kleiner, net als de uiterste limiet. Dus heb je er last van, vooral als je het je niet realiseert.
Dan raak je dus net in de bocht met een bobbel in de weg of een stukje uitstekend beton de grond.
Ik lees wel goede dingen over de Look Geo Grip. Misschien is dat iets?
Die zijn er genoeg. Met rubber, schuurpapier, kunststof nopjes, enz.
Schuurpapier loopt direct vol met zand/modder en biedt dan geen grip meer. Rubber wordt gladder als het nat is. Kunststof kan snel beschadigen/slijten. Metalen pinnetjes fietsen het best, maar zijn niet zo vriendelijk voor je schenen en kuiten. Kortom, niets is ideaal.
Met welk soort schoenen fiets je het meest?
Als je iets wilt proberen dan kan ik je iets als de 3min19sec Composite Platform Pedal adviseren. Voor de prijs hoef je het niet te laten alleen is de afdichting waarschijnlijk niet zo goed waardoor er snel "zand" tussen de lagers komt.

Ik vindt dit soort pedalen ideaal, composiet uitsteeksels, die ik geen pinnen wil noemen, niet scherp zijn maar wel er voor zorgen dat je schoen niet van het pedaal af vliegt.

Wat ik ook nog wel eens wil proberen zijn de VPE-537 MTB-pedalen, zelfde principe maar met "lichtlopende polymeer glijlagers", ik ben benieuwd hoe dat loopt.
Belle schreef:
zo 26 sep, 2021 18:15
Ik zoek nieuwe platformpedalen voor hoofdzakelijk gravel. Ik wil geen Shimano, vanwege de vele kwaliteitsproblemen met hun pedalen. Om het lollig te maken: ik wil ook geen pinnen meer. Heb nu Blackspire Big Slim. Iemand een goede suggestie voor een MTB-pedaal met goede grip maar zonder scherpe pinnen? SVP geen SPD/klikpedaal suggesties, want daar ben ik niet naar op zoek.
Als je een plaatje van gisteren erbij zet, dan willen anderen ook geen pinnen meer.
Belle schreef:
zo 26 sep, 2021 18:15
Ik wil geen Shimano, vanwege de vele kwaliteitsproblemen met hun pedalen.
Vertel daar eens meer over. Hiero allerlei Shimano pedalen op allerlei fietsen. Tig kilometers misbruik zonder issue voor luttele tientjes. Ik ben echt zwaar onder de indruk van de heren pedaalingenjeur van Shimano.
Dat is wel héél extreem zeg, beterschap!
Belle schreef:
zo 26 sep, 2021 22:07
ericplan schreef:
zo 26 sep, 2021 21:51
Belle schreef:
zo 26 sep, 2021 18:15
Ik zoek nieuwe platformpedalen voor hoofdzakelijk gravel. Ik wil geen Shimano, vanwege de vele kwaliteitsproblemen met hun pedalen. Om het lollig te maken: ik wil ook geen pinnen meer. Heb nu Blackspire Big Slim. Iemand een goede suggestie voor een MTB-pedaal met goede grip maar zonder scherpe pinnen? SVP geen SPD/klikpedaal suggesties, want daar ben ik niet naar op zoek.
Als je een plaatje van gisteren erbij zet, dan willen anderen ook geen pinnen meer.
Op jouw verzoek ;-)
Hoop dat het al weer wat beter gaat. Het ziet er naar uit. Sterkte
daiz schreef:
zo 26 sep, 2021 22:12
Dat is wel héél extreem zeg, beterschap!
Dat zijn idd niet de standaard krassen :shock:

@Belle: beterschap!
Bloody holy! Daar mag wel een waarschuwing bij à la fimkeuring. Beterschap!
Afbeelding
Ik heb dit soort pedalen altijd al gemeden en dat blijft nu ook zeker zo. :shock:
Diepe wonden…bloed…ribbenkast…
Wat is er gisteren dan gebeurd?😬
Inderdaad...heftig.
Sterkte en beterschap.
Leon schreef:
ma 27 sep, 2021 10:53
Ik heb dit soort pedalen altijd al gemeden en dat blijft nu ook zeker zo. :shock:
Alle pedalen hebben voor en nadelen al naar gelang de situatie en het gebruik maar ik kan me voorstellen dat je bij het zien van dit letsel geen pinnen meer wilt. Ik rijd zelf met platformpedalen op de (offroad) toerfiets maar ben op de MTB weer teruggegaan naar SPD. Bij lagere snelheden in technisch terrein of in 'weinig spannend' offroad terrein vind ik platformpedalen op zich wel fijn, maar als het sneller gaat en je geen vering hebt vond ik het (ook met pinnen) wel eens lastig om druk op je pedalen te houden. Bij vlak of gelijkmatig terrein rijdt kunnen pedalen zonder pinnen best voldoen. Ik vind de lengte van de pinnen in de pedalen van Belle overigens behoorlijk als ik ze vergelijk met de mijne, misschien dat daar nog winst te behalen is als zonder toch niet bevalt.

Ik zag op Bike Components een setje van Look dat misschien het overwegen waard is.
https://www.bike-components.de/de/Look/ ... ale-p81016
Dat is wel heel heftig, beterschap.

Ik heb geen tip over andere platform pedalen.
Toen ik mijn fiets van Santos kreeg met de standaard platform pedalen heb ik als eerste de pinnen vervangen door kortere. Later ben ik overgegaan op klikpedalen.
Overweeg eens een setje Sport2 van magped. Zonder pennetjes te rijden, maar natuurlijk kun je ze ook dusdanig afvijlen dat ze geen gevaar meer opleveren.
Ik rij er al een paar jaar naar tevredenheid mee.
www.magped.com

Sterkte met het herstel (heb een tijdje terug met 14 hechtingen in mijn onderbeen en knie rondgelopen na een aanrijding met een ree. Ik voel met je mee!)

Groet,
Tom