Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Platformpedalen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Platformpedalen

134 berichten
Ik merkte vreemd genoeg op dat ik betere grip had op de postfiets vandaag. Ik zag dat er shimano pd-ef202 pedalen opzaten in plaats van de gebruikelijke. Ze voelden wel prettig aan en zijn ook niet te duur denk ik.

Mijn pedalen vallen stilaan uit elkaar. Het zijn nog altijd de goedkope standaard pedalen.

Zijn er meer vergelijkbare opties? Die nieuwe van look lijken mij ook wel iets.
Shadow schreef:
ma 02 aug, 2021 18:15
https://www.bike24.com/p2372450.html?me ... ,1937,1938

Kosten de wereld niet idd :D
Wel weer jammer dat ze zonder reflectors zijn, en die, SM-PD69, zijn ook niet via bike24 te bestellen.

Ik vraag me wel af wat "sealed mechanism" precies betekend in de praktijk. Ik ben wel gecharmeerd van iets als 3min19sec Composite Platform Pedal maar soortgelijke hielden het niet lang vol zonder tikken. Het gaat wel om een fiets die ook als woon-werk fiets wordt gebruikt dus ook regen etc. ziet.
Shadow schreef:
ma 02 aug, 2021 18:15
https://www.bike24.com/p2372450.html?me ... ,1937,1938

Kosten de wereld niet idd :D
En zijn deze gewoon goed? Of heb je voor hetzelfde of een beetje meer iets beters/geschikters. Woonwerkverkeer is maar 6km per dag in totaal. Fietsvakanties 50km max per dag over goede wegen en af en toe een kort bospadje met rustige snelheden.

Is het nodig om meer uit te geven?
Ik heb een set XT pmatformpedalen gehad die na 8 maanden het loodje legden (netjes geld terug gehad van bike24) en ik heb nog zo'n set die het al tijden uit houd, we hebben hier thuis ook nog een paar sets spd pedalen in gebruik en die doen het door weer en wind ook vrij goed, ik kan niet zeggen dat Shimano echt slechte pedalen maakt, als ik dat wel kon zou ik dat met liefde doen btw. :D
Shadow schreef:
ma 02 aug, 2021 19:58
Ik heb een set XT pmatformpedalen gehad die na 8 maanden het loodje legden (netjes geld terug gehad van bike24) en ik heb nog zo'n set die het al tijden uit houd, we hebben hier thuis ook nog een paar sets spd pedalen in gebruik en die doen het door weer en wind ook vrij goed, ik kan niet zeggen dat Shimano echt slechte pedalen maakt, als ik dat wel kon zou ik dat met liefde doen btw. :D
Ik heb de indruk dat ik wat minder kilometers fiets als u :lol:.

Ik zie dat in sit topic nog wordt gesproken over deze pedalen en dat mensen er over het algemeen wel tevreden over zijn. En voor die prijs kun je niets mis doen denk ik.

Heb nog nooit met andere pedalen gereden als die standaard op de fietsen zaten. Klikpedalen wel al maar niet van die platformtoestanden. Ik merkte het direct toen ik vertrok.

Ze komen ook nog eens in het zwart dat perfect bij mijn fiets past :)
Ik fiets vooral langs de kust door haven en industriegebied, veel rommel, veel zout en door weer en wind, dan weet je heel snel wat goed is en wat niet.
Senior2 schreef:
zo 18 apr, 2021 17:30
Dat wielrenners altijd met de bal van de voet op de as zitten zal ongetwijfeld te maken hebben met de meest efficiënte manier van overbrengen van de kracht.
https://www.stevehoggbikefitting.com/bi ... -position/

Zoals veel in de wielrennerij is het antwoord grotendeels: TRADITIE.

Je kan net zo hard met midfoot als met de bal van de voet. Triatleten zijn zoals gewoonlijk hierin wel trendsetter, maar notoir veel fietser (record houder grote rondes uitrijden!) en etappewinnaar Giro/Vuelta Adam Hansen zweert erbij.

Maar profs rijden op sponsor materiaal en dat is minder (on!)geschikt voor deze positie. Er is geen groot merk dat wielerschonen maakt die mdi-foot cleat compatible zijn. Adam maakte daarom zelf zijn schoenen :shock:

Verder moet het zadel iets lager en flink naar voren (even ver naar voren als dat je je plaatjes terugschuift, logisch). Sowieso was Adam's positie heel interessant, hij kantelde helemaal naar voren wat ongetwijfeld aerodynamische voordelen had, maar ook een pak core strength zal vergen.

Afbeelding

Afbeelding

Wat mij zelf opvalt:

- Bij een slappe schoen ga ik meer met de bal van de voet rijden.
- Hoe groter het pedaal hoe meer ik de midvoet positie opzoek.

Je (ik?) wil voor een middenvoet positie dus een heel stabiel (stijf) platform.

Ik heb nog wel wat getest met een hartslagmeter (geen vermogensmeter) en bij mij leek het lood om oud ijzer... Ik ging volgens de wat ruwe methodes die ik had niet harder/langzamer. Maar mijn heup wordt wel blij van de lagere positie.

Ik ben "om". Midfoot bevalt me heel goed.
loknor schreef:
wo 04 aug, 2021 00:18
Zoals veel in de wielrennerij is het antwoord grotendeels: TRADITIE.
Zoals veel in de wielrennerij is het grotendeels: TREND

Als ik zonder klikpedalen fiets, fiets ik van nature met de bal van de voet. Inmiddels met klikpedalen (op race- en reisfiets) iets meer naar achter geplaatst ben ik daar aan gewend, maar stap ik op mijn fietsen zonder klikpedalen, dan fiets ik in no time weer als vanouds met de bal van de voet, zelfs met de voorzijde daarvan.
Dus tja, wat is (voor mij) natuurlijker?
Ik ben na enige jaren in feite nog steeds niet overtuigd van het fenomeen klikpedaal überhaupt, en al helemaal niet van het sterk naar achter plaatsen van de schoenplaatjes.
Ik rij er nu een tijd woon-werk mee en inmiddels niet meer alleen op m'n Salsa Fargo maar ook op een racefiets. Bevalt meer dan goed. Ik zou voor een reisfiets niet zo 1-2-3 voor klikkers kiezen...
Joris Flemming schreef:
wo 04 aug, 2021 09:22

maar stap ik op mijn fietsen zonder klikpedalen, dan fiets ik in no time weer als vanouds met de bal van de voet, zelfs met de voorzijde daarvan.
Wat meespeelt is dat als je je zadel niet verlaagd je uiteraard naar de bal van de voet gaat, immers ander haal je de been/voetlengte gewoon niet. Heeft dus niet zoveel met "natuurlijk" te maken maar met de setup. Probeer maar eens je zadel twee-drie cm te verlagen en pedalen met een (echt) groot platform, je merkt dat je dan naar de middenvoet schuift :wink:

Het is niet inefficiënter, maar vergt wel een dagje wennen. Voordeel is dat je je achillespees minder belast en dat omdat je geen "Heel drop" meer hebt je je heup ook minder belast.

Het gaat er niet om of het al dan niet superieur is, maar dit is geen "trend" of "fad". Ik merk wel dat er hier een fors aantal mensen is die ervan uitgaan dat "bal van de voet" het meest efficient is (of natuurlijk is), terwijl dat niet zo simpel is. En juist voor bepaalde (chronische) blessures is een midvoet positie echt het proberen waard.
.

(Ps, ondanks dat ik een vrij klein frame heb heb ik geen last van toe-overlap, dat is meer een issue voor racefietsen, die zijn steiler en korter)
Ik lees in bovenstaande reacties dat er OF midfoot wordt gereden OF frontfoot.
Onafhankelijk van de weersomstandigheden, het wegdek, de berg, ed.

Windje mee, fiets ik midfoot.
Als ik kracht moet zetten, kantel ik de heup naar voren, en ga ik op de tenen drukken.

Als ik op de tenen druk, kan ik een veel hogere cadans draaien, een lichter verzet kiezen, en de benen minder zwaar belasten.
tndmbkr schreef:
wo 04 aug, 2021 11:11
Ik lees in bovenstaande reacties dat er OF midfoot wordt gereden OF frontfoot.
Onafhankelijk van de weersomstandigheden, het wegdek, de berg, ed.

Windje mee, fiets ik midfoot.
Als ik kracht moet zetten, kantel ik de heup naar voren, en ga ik op de tenen drukken.

Als ik op de tenen druk, kan ik een veel hogere cadans draaien, een lichter verzet kiezen, en de benen minder zwaar belasten.
Tsa, het probleem is dat je je dan met dezelfde adelhoogte en stand rijdt en dat is juist het enorme verschil. Het verschil is 3-5 cm, dus dat verschil is fors.... als je normaal kan fietsen met middenvoet staat je zadel laag voor teen-fietsen, of je bent continue aan het overstrekken.
@loknor, voor iemand die een uitgesproken toedipper is, kan dat 3 cm schelen.
Voor een heeldropper is het precies andersom.
Iemand die geen van beide is, heeft wat meer speelruimte.
Shadow schreef:
wo 04 aug, 2021 09:38
Ik rij er nu een tijd woon-werk mee en inmiddels niet meer alleen op m'n Salsa Fargo maar ook op een racefiets. Bevalt meer dan goed. Ik zou voor een reisfiets niet zo 1-2-3 voor klikkers kiezen...
Ik vind het heerlijk fietsen (ook snoeiharde zolen op mijn fietsschoenen). Ik merk qua rendement meteen als ik weer op bijv. Teva's of wandelschoenen (in de winter) overstap... wat me niet zou weerhouden om idd voor iets anders dan mijn MTB--schoenen te kiezen.

En dan "trek" ik niet eens continue aan de pedalen, dat zou het rendement nog meer verbeteren.
tndmbkr schreef:
wo 04 aug, 2021 13:16
@loknor, voor iemand die een uitgesproken toedipper is, kan dat 3 cm schelen.
Voor een heeldropper is het precies andersom.
Iemand die geen van beide is, heeft wat meer speelruimte.
Snap ik, maar dan nog verwacht ik niet dat je bij kracht zetten naar achter schuift, verreweg de meeste mensen gaan dan juist naar voren. Als je dat op jouw manier combineert met rijden met de tenen verkort je je beenlengte. Zolang je je zadel (en stuur!) de zelfde stand houdt is het gewoon geen goede vergelijking.

Verder is min ervaring dat juist meer kracht zetten (niet sprinten, of en danseuse klimmen, dan werkt teenpositie wel weer beter, maar het is nu meer dan tien jaar terug dat ik massasprints reed) en hoge cadans makkelijker gaat met een middenvoet positie, dat is opvallend genoeg ook wat Steve Hogg stelt, dus ik denk niet dat ik hierin een outlier ben.

Nogmaals, er is geen "superieur" maar een midvoet positie vergt echt wel een aanpassing van je positie omdat je lichaam een paar cm naar voren schuift. Het werkt voor veel mensen verassend goed, maar het is toch iets gecompliceerder dan even je voet naar voren en naar achteren schuiven als je meer of minder watts wil leveren :wink:
Fedor schreef:
wo 04 aug, 2021 18:48

Ik vind het heerlijk fietsen (ook snoeiharde zolen op mijn fietsschoenen). Ik merk qua rendement meteen als ik weer op bijv. Teva's of wandelschoenen (in de winter) overstap... wat me niet zou weerhouden om idd voor iets anders dan mijn MTB--schoenen te kiezen.

En dan "trek" ik niet eens continue aan de pedalen, dat zou het rendement nog meer verbeteren.
Nou zijn er wat recente lab testen bij pro renners die laten zien dat dat "trekken" maar een paar watt extra oplevert maar het niet actief proberen te doen de spieren in iedere rotatie een rust moment gunnen waardoor je spieren het veel langer uithouden.

Dus dat "trekken" kost meer dan het oplevert, de meerwaarde van met plaatjes fietsen is in een groep renners dat je niet met je voet van de pedalen gaat bij een hobbel of zoiets en daardoor minder snel valt of uit tempo komt en iemand achterop knalt, ook blijven je voeten op de pedalen bij een hoge cadans.

Bij MTB schiet ook minder snel je voet van het pedaal en kan je makkelijker een bunny hub doen,
Verder hebben de bijpassende schoenen een lekker stijve zool, maar een paar bijvoorbeeld Salomon trekking/hardloop schoenen hebben een stijve zool die prima gaat op een set platformpedalen die breed genoeg zijn en lekker veel grip geven en voor de meeste amateurs op de race en MTB fiets een prima combi zijn zonder de vervelende nadelen van een set click pedalen
Ja tuurlijk :roll:
Op zich is het verhaal dat "trekken" en "enkelen" geen voordeel bieden, eerder nadeel niet nieuw of onzin. Laten we het erop houden dat het "onduidelijk" is of het zinvol is en dat er profs zijn in de wieler en vooral Triathlon wereld die zeer succesvol zijn zonder. En vooral ultra lange afstandfietsers lijken profijt te hebben bij een no-nonsense "duw-op-de-pedalen" techniek.

Klik pedalen s eigenlijk een andere discussie.

Reden dat je als weg-prof/veld-prof en XC-prof klikkers wil zijn sowieso de extra power die je kan leveren in sprint/demarages (geen test, maar het lijkt me een enorm verschil te maken... ik zou niet voluit een massasprint in durven te gaan op Flats) en het niet van je pedalen willen stuiteren. Bij downhill/enduro is het minder duidelijk (veel-winnaar Sam Hill rijdt zonder clips), maar ook daar is er geen reden om te denken dat clips inferieur zijn.

Maar als niet-wedstrijdrenner heb je gelukkig meer keuze en is er echt wel wat te zeggen voor flats, ook op de MTB. Maar als je liever SPD's gebruikt, vooral doen.
Bij een kort heuveltje of in een sprint heb je onmiddellijk veel meer kracht en daarmee vermogen zodra je kunt trekken. Lang duurt die euforie niet want na een seconde of tien beginnen de extra ingezette spieren om zuurstof te roepen.
Ongetraind zijn die nieuw ingezette spieren vast minder efficiënt dan de van kinds af aan getrainde fietsspieren, dus een voordeel bij langere inzet zal eventueel pas na veel training blijken.
Het kan de "hoofdspieren" uiteindelijk ontlasten als die zwaar belast wordten. Ongebreideld aan de pedalen trekken is afaik dan ook weer niet erg goed voor je benen cq. gewrichten.