Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Platformpedalen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Platformpedalen

134 berichten
Geacht form leden,

Ik ben op zoek naar nieuwe pedalen de standaard pedalen gaan niet lang mee er kom snel spelling op en gaan krakken.
Kan iemand mij advies geven welke pedalen wel lang mee gaan voor woon werk verkeer en toertochten.
Ik ben aan het kijken naar pedalen met pinnetjes is dit beter dan de standaard pedalen
Shimano pedalen. groot oppervlak met pinnetjes.
Gaan lang mee iig.
gr Jan
Heb deze op de MTB voor een jaar, zijn verbazend goed en licht, de pinnen zijn wel echte kuiten bijters maar die kan je vervangen voor niet holle exemplaren, heb ik ook gedaan bij de XT pedalen op mn Santos, die pedalen zijn een stuk zwaarder..

https://www.aliexpress.com/item/4000550 ... 4c4duJMqlR

ze komen in 2 verschillende maten, zou de brede nemen als je boven schoenmaat 43 zit. qua prijs kwaliteit ga je het niet beter vinden :wink:
Zodiac schreef:
ma 12 apr, 2021 22:19
Shimano pedalen. groot oppervlak met pinnetjes.
Gaan lang mee iig.
gr Jan
Shimano Saints idd. Niet goedkoop maar goede kwaliteit en groot oppervlak.

Edit: Komen niet meer voor? Deze lijken er veel op en zijn wat goedkoper:
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... len-gr500l
Fedor schreef: Edit: Komen niet meer voor? Deze lijken er veel op en zijn wat goedkoper:
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... len-gr500l
De Saint bestaat inderdaad al een jaar of 2 niet meer, maar de pedaal uit de link is ook prima.
Ik heb net een paar Marwi SP 811 van 15 euro gekocht. Nog niet mee gefietst, maar het ging mij er om dat er nastelbare lagers in zitten, de vorige pedalen (ook nieuw, twee tientjes) hadden een glijlager en een “industrielager”. Moest eerst effe kijken wat ze met “industrielager” bedoelen in de fietswereld, bleek iets te zijn wat wij in de techniek doorgaans gewoon kogellager noemen. Maar goed, na 100 km had er eentje speling, op het glijlager, dus dan ben je gauw uitgewerkt, of je zou een nieuwe bus moeten draaien op de draaibank...
Ik heb eerst altijd de bekende "dubbelzijdige" Shimano M324 SPD gehad, met aan één kant SPD en aan de andere kant niet. Die versleten elke ongeveer 40.000 km door de inwerking van mijn spd-plaatjes op de aluminium body, maar met de lagers heb ik nooit enig probleem gehad.
Voor de niet-SPD-fiets heb ik nu de Shimano PD-EF202. Die zijn wel prettig met niet te scherpe puntjes en niet te duur, ergens in de 30 euro.
Afbeelding
Leon schreef:
di 13 apr, 2021 11:19
Voor de niet-SPD-fiets heb ik nu de Shimano PD-EF202. Die zijn wel prettig met niet te scherpe puntjes en niet te duur, ergens in de 30 euro.
Afbeelding
Ik heb net deze pedalen van mijn fiets verwijderd omdat ze na 3 maanden al aan het klikken waren. In tegenstelling tot de SPD en Saint-pedalen hebben deze pedalen geen glijlager, alleen 2 cup en conus lagers met heel kleine kogeltjes (2,4mm).

De pedalen die tot hiertoe het langst meegaan zijn de pedalen die verkocht worden als Contec Quick Deluxe of Rose Tour Grip Plus maar die eigenlijk, zoals heel veel pedalen, door VP Components gemaakt worden.
bdr schreef:
di 13 apr, 2021 13:51
De pedalen die tot hiertoe het langst meegaan zijn de...
mijne.

Shimano PD-MX30. Gaan nu >115.000 km mee. OK, er zit momenteel behoorlijk wat speling op, maar niet dat het me echt stoort. Vorige maand heb ik ze voor de tweede keer in 16 jaar opengemaakt en ingevet. Nog nooit de pinnetjes vervangen en nog steeds goede grip. Ik rij in alle weersomstandigheden. Het zijn, op mijn Rohloff na, mijn enige bewegende onderdelen op mijn fiets die ik nog niet heb vervangen sinds aankoop. Ik moet wel zeggen dat ik 'stoemper' noch zwaargewicht ben.

...en deze info is eigenlijk nutteloos gezien deze juweeltjes niet meer te verkrijgen zijn denk ik.
Sinds een aantal maanden heb ik de MKS Allways platformpedalen. Je hebt ze in zwart en zilver.
De pedalen hebben elk 3 lagers (één aan de buitenkant en twee in het midden) en lopen ongelooflijk soepel. De pinnetjes geven goede grip en geven geen schrammen.

https://www.youtube.com/watch?v=Hmltrz9xfXI
In deze video kan je dat zien.
MKS maakt ook hele mooie andere platformpedalen.

Ik kwam er op omdat ik las dat Jan Heine het de beste platformpedalen vond die er zijn. Dus, ik dacht ik probeer het. Geen spijt.
De zilver versie kost nog geen 65 euro.


MKS ALLWAYS.jpg
Hans van Lent schreef:
do 15 apr, 2010 09:35
Sinds kort ben ik in het bezit van zgn. platformpedalen met aan beide zijden 10 van die uitstekende pinnetjes. De pedalen zelf bevallen goed, de scherpe pinnetjes wat minder: ik vind ze nogal ver uitsteken.

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren: één zijde van het pedaal met een paar pinnetjes minder en de andere kant van het pedaal zonder pinnetjes. Ook zit ik er aan te denken de pinnetjes wat in te korten of om ze te vervangen door iets anders.

Wie herkent dit en/of heeft een andere oplossing?
Ik denk dat je zelf de oplossing al hebt genoemd, wat minder pinnetjes gebruiken en verder indraaien. Als je de pedalen op een wegfiets gebruikt kun je met minder grip prima uit en slijten de zolen van je schoenen ook minder (ik ga ervan uit dat je schoenen met een geschikte zool gebruikt). De mate waarin je beweegt met je voeten heeft ook vrij veel effect op de snelheid van slijtage. Verder is het gewoon een kwestie van wat je fijn vind. Zelf rijd ik op sommige fietsen met flats en op andere met SPD. Mijn keuze hangt niet alleen af van de pedalen maar ook van de schoenen en het gebruik; flats zijn vaak minder stijf en lopen een stuk beter, SPD schoenen zijn vaak stijver en kunnen fijner zijn als je lang / voornamelijk in het zadel zit.
Ik heb inmiddels een aantal maanden catalyst pedals van pedalinginnovations.com - https://pedalinginnovations.com/. En die bevallen me heel erg goed - de 1e pedalen waar ik gene last van mijn voeten bij krijg. heeft te maken met het feit dat je hier met het midden van je voeten op staat vip het "teengedeelte". Heb er wel de pinnetjes van vervangen - vond ze te lang en te scherp en heb er via ali laten komen. De originele zijn wel erg goed voor mtb'en omdat de grip een stuk beter dan ik nu heb.
En een review voor de geïnteresseerden: https://www.velozine.nl/reviews/review- ... t-pedalen/

Afbeelding
MKS maakt wat mij betrtmeft de mooiste klassieke pedalen. Zelf rij ik al jaren met spd.
Inge1 schreef:
zo 18 apr, 2021 08:45
heeft te maken met het feit dat je hier met het midden van je voeten op staat vip het "teengedeelte".
Nu ik dit zo lees: waar ik me al járen over heb verwonderd, je ziet soms / redelijk vaak mensen fietsen die de hákken op de pedalen hebben staan in plaats van de bal van de voet of zo. Je ziet schooljeugd die 20 km af moeten leggen van huis naar school en dan de hele weg op de hakken fietsen, meestal met de rest van de voet ook nog eens 45 graden naar buiten gedraaid. Ik heb het wel eens geprobeerd, langer dan een paar meter kon ik het niet volhouden, dus je moet blijkbaar nogal een sterk gestel hebben om op die manier vooruit te kunnen komen. Helemaal juist lijkt het me ook niet, anders reden de renners in de Tour de France ook wel op die manier :-) .
Dat klopt nu ik met het midden van de voet op de pedalen sta worden de botjes/ zenuwen niet ingedrukt en heb ik dus ook geen last van dode en/ of tintelende voeten.

De prof renner voetpositie heeft te maken met aerodynamica - ook zij hebben best vaak last van zere voeten door 1 positie en de knetterharde zolen. Er zijn veel renners die de zolen insnijden waardoor ze tijdelijk niet zoveel last van de voeten hebben.

Zelf merk ik qua kracht in vergelijking met mijn Crankbrothers DH pedalen dat ik meer kracht heb op de catalyst pedalen - vergelijk max wattage op de hometrainer. En vermoed dat dat komt door gebruik van de middenvoet en dus ook de sterkere beenspieren.
Inge1 schreef:
zo 18 apr, 2021 16:09
Dat klopt nu ik met het midden van de voet op de pedalen sta worden de botjes/ zenuwen niet ingedrukt en heb ik dus ook geen last van dode en/ of tintelende voeten.
Toch is de meest voorkomende oorzaak van tintelende voeten bij 'gewone' fietsers de combi van vrij smalle pedalen en niet-fietsschoenen waardoor de slappe zolen om het pedaal heenbuigen. Het kopen van fietsschoenen lost dit probleem meestal heel effectief op. Grote plateaupedalen doen min of meer hetzelfde: de druk over een groter deel van de voet verdelen.
Kennelijk waren fietsschoenen bij jou niet de oplossing?

Ik heb zelf ook gemerkt dat ik op een gegeven moment last kreeg van mijn voeten bij gebruik van SPD. Ik vermoed dat dat kwam doordat je SPD toch maar op één plek drukt en mijn basic fietschoenen de druk niet heel mooi verdeeld hebben. Dat in combi met het feit dat mijn fietsschoenen altijd wat smal uitvielen, of liever gezegd dat mijn voet breed is.
Ik wilde in 2020 net nieuwe schoenen gaan kopen maar heb dit maar een jaartje uitgesteld. Online schoenen kopen is voor mij nooit een optie. Als ik in diverse winkels al na 10x passen de juiste schoen vind is dat bijzonder.

Op andere (stads) fietsen heb ik ook vaak gefietst met het midden van de voet, dus met de hak van de schoen tegen het pedaal aan geschoven. Ik denk dat de neiging om dat te doen ook te maken heeft met de afstelling en daarmee de zit van de fiets.
Wim schreef:
zo 18 apr, 2021 14:34
MKS maakt wat mij betrtmeft de mooiste klassieke pedalen. Zelf rij ik al jaren met spd.
Ik heb mijn oog laten vallen op de MKS Always.

De Santos platform pedalen van mijn TM3+ zijn op de Kona Dew van mijn zoon terecht gekomen, de pedalen die daar af komen zitten tijdelijk op mijn Santos TM3+, waar de Shimano XT duo pedalen vanaf zijn gegaan om op mijn gravelbike te monteren.
Nu moeten op mijn Santos TM3+ weer goede pedalen komen en dat worden dus waarschijnlijk de MKS Always.

Beetje ingewikkeld allemaal misschien, maar het komt er op neer dat de MKS Always pedalen momenteel mijn aandacht hebben. Het worden of die pedalen of toch weer de Shimano XT duo pedalen voor op mijn TM3+.
Dat wielrenners altijd met de bal van de voet op de as zitten zal ongetwijfeld te maken hebben met de meest efficiënte manier van overbrengen van de kracht. Mogelijk speelt daar ook o.a. mee dat daar normaliter met hogere trapfrequenties wordt gereden, maar er zijn vast mensen die dat kunnen verklaren, of ontkrachten natuurlijk.

Wat wel mee speelt is niet alleen de andere druk verdeling onder de voetzool, maar ook de krachten die worden uitgeoefend op de hoek van onderbeen en voet. Als je met je hak op de pedaalas zit is de kracht op die hoek veel minder dan wanneer je met de bal van je voet op de pedaalas zit.
Leon - voor mij is dat niet het geval - ik heb gewoon heel erg doorgezakte voeten die dit veroorzaken (heb dus ook custom zolen). En zoals ik al eerder ergens ook op het forum melde kan ik ook prima uit de voeten met Crankbrothers DH pedalen in combi met Vaude Hjul fietsschoenen. Is ook de enige andere combi die met mijn voeten goed gaat.
Merk dat ik toch platform pedalen prefereer boven de Crankbrothers ivm het gemak van op- en afstappen, maar 1 paar schoenen nodig op reis. En je zit niet naar de juiste cleat afstelling te zoeken als er weer eens nieuwe op mogen. Voordeel van clipless is wel dat je makkelijker hogere rpm trapt (boven de 105/ 110 voor langere tijd is dat lastiger op de platformpedalen)
Met de bal van de voet op het pedaal is inderdaad de klassieke positie. Maar toen ik jaren geleden overstapte op spd kreeg ik toch wel kramp in mijn voetzolen. De eerste helft van de oplossing kwam van ons helaas overleden lid Rene: veters vooral niet te strak aantrekken (en zorgen dat je lekker brede schoenen hebt). De andere helft kwam van het forum van de Amerikaanse randonneurs (die door hun lange ritten makkelijk problemen krijgen): de plaatjes wat verder naar achteren zetten. Dit komt inderdaad overeen met wat anderen hier suggereren als een voordeel van platform pedalen - effectief kan dat dus ook met spd. De combinatie van dit alles heeft mij goed geholpen.