Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afbreken bout klemconstructie zadelbevestiging - Forum Wereldfietser

Afbreken bout klemconstructie zadelbevestiging

Hi,

Gisteren fietste ik op m'n stadfietsie van 't werk naar huis en vlakbij huis hoorde ik plots een knal en even later lag ik op m'n snuffert...... 3 flink gekneusde ribben en een ervaring rijker.
Gelukkig werd ik door 2 bezorgde Marokkaanse pubers overeind geholpen ( hoezo vooroordelen) en kon ik het laatste stukje naar huis lopen.
Ben er nu wel achter dat je dit niet tijdens een snelle afdaling moet overkomen en ben ook eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig of anderen op dit forum ook wel eens zoiets is overkomen.
Zag hier en daar op andere fora wel incidenteel soortgelijke plotselinge ongevallen door breuk van de bouten bij zadels van racefietsen en MTB.
Het zadel van m'n stadfiets is een Selle San Marco en de bout is een Inbus M8 * 45 mm waar je normaal gesproken 3/4 auto aan kunt optillen.

Groet, Gerard
GerardH schreef: Het zadel van m'n stadfiets is een Selle San Marco en de bout is een Inbus M8 * 45 mm waar je normaal gesproken 3/4 auto aan kunt optillen.

Groet, Gerard
Optillen wel, maar niet als je de bout tegelijk op trek en buiging belast. Koga heeft wel eens een recall voor zo'n bout gehad, maar ook zonder recall is substitutie door een echte bout in 8.8 kwalteit niet raar. Of door een zadelpen met twee bouten
Ja, zo'n afbrekende zadelbout, daar kan je raar mee te pas komen. Heb het ook gehad en opeens ziet de wereld er heel anders uit! Ik wijt het daaraan dat ik vlak voor de klap het zadel wat had versteld en vermoedelijk de bout ietwat te krachtig heb aangedraaid, sterke man! Maar pang zei die! Moest heel vernederend m'n vrouw bellen of ze me svp uit de bush wilde ophalen.
Voortaan altijd een extra zadelklem bij me, als service beschikbaar gesteld door Santos, want gebroken bouten, dat kan niet!
Ik was ook heel onaangenaam verrast dat iets dergelijks gebeurde bij nog vrij nieuwe de Santos van mijn ega. De constructie was ook heel brak met een schroefdraad in de alu klem.
Wim
Ik denk dat de topic opener de bout bedoelde waarmee het zadel op de pen gemonteerd zit. Dit komt wel eens vaker voor. Velen pleiten voor een 2-bouts bevestiging, wel... misschien daarom dus.

Die zadelpenklemmen moet je niet te vast zetten. Ik heb zelf een 5 tal fietsen staan met dat merk klem :p en geen breuk.
Ik had dat inderdaad verkeerd begrepen. En ja voor de meeste situaties ben ik zelf een groot voorstander van zadelpennen met twee bouten, ook al is het al gauw iets zwaaarder. Zelf heb ik destijds op de tandem meermalen gehad dat een zadelpen met een enkele bout los ging. Dat was nooit zo dramatisch, en tandemgebruik is zwaarder, maar het heeft me wel iets geleerd.
Wim
rvdh schreef:Ik denk dat de topic opener de bout bedoelde waarmee het zadel op de pen gemonteerd zit. Dit komt wel eens vaker voor. Velen pleiten voor een 2-bouts bevestiging, wel... misschien daarom dus.

Die zadelpenklemmen moet je niet te vast zetten. Ik heb zelf een 5 tal fietsen staan met dat merk klem :p en geen breuk.
Wat niet is kan komen. De afgebroken zadelpenbout die ik in de verzameling heb vertoont een keurige vermoeingsscheur eindigend in een geweldbreuk.

Wat bij dit type pen in ieder geval belangrijk is is:
-dat de boutkop over de omtrek draagt, als de boutkop aan het eind van het verstelbereik op een kant draagt is dat niet gunstig
- dat de onderdelen niet verbogen zijn, als de wigvormige klemming open buigt heb je minder wrijving en moet de bout het helemaal zelf doen (er zijn ook pennen met een vlakke schaal met ribbels, die hebben daar minder last van)
- dat de zadelbrug dik genoeg is, als je de pen heel vast moet draaien om te voorkomen dat het zadel naar achteren schuift moet je wat blik om de rails vouwen
m-gineering schreef:
rvdh schreef:
Die zadelpenklemmen moet je niet te vast zetten. Ik heb zelf een 5 tal fietsen staan met dat merk klem :p en geen breuk.
Wat niet is kan komen. De afgebroken zadelpenbout die ik in de verzameling heb vertoont een keurige vermoeingsscheur eindigend in een geweldbreuk.
Nu snap jij mij niet... ik heb het over de zadelpenklem, dus die om het frame heen klemt. En jij bedoeld weer de bout van de zadelpen waarmee het zadel vastzit.

verwarrend zo'n bout :?
rvdh schreef:
verwarrend zo'n bout :?
Ik heb het net als de OP over een m8 x 45 bout.
Hi Marten,

Bedankt, je had het direct goed begrepen..... dat van de juiste boutverbinding t.b.v. de klemconstructie op de rails van het zadel. :wink:
Kan hier in Alkmaar niet direct een hogere kwaliteit 8.8 voor (alle ijzerwaren speciaalzaken worden hier opgeheven) vinden maar heb er nu de RVS M8*60 + Borgmoer en veerring aan de achterzijde opgezet.
Is natuurlijk geen 8.8 kwaliteit maar wel aanmerkelijk beter dan de standaard 4.6 bouten.
Overigens was er op het breukvlak van de oude bout niets van insnoering of vermoeiing te zien en werd de bout zuiver op trek belast.
Hoop in ieder geval dat het me niet weer overkomt.

Groet, Gerard
Hetzelfde overkwam mij ook aan de oevers van de Dode Zee in Israël, gelukkig had ik een reserve-zadelbout bij me! Gelukkig viel ik niet, want de zadelbuis begon eerst raar te bewegen. Stel je voor, midden in de woestijn bij 41 graden, op het laagste punt ter wereld! Geen enkel schaduw in de wijde omtrek.
Het is me vannacht gebeurt. Heb een b17 met rails en twee moeren. Wat voor moer moet ik kopen? Zo'n m8*60? En haal je dat bij de praxis?
Ik reed op moment van breken overigens dwars over een goot dus de hobbel zal de moer de das om hebben gedaan

Groet,
Sebas
aapje99 schreef:Het is me vannacht gebeurt. Heb een b17 met rails en twee moeren. Wat voor moer moet ik kopen? Zo'n m8*60? En haal je dat bij de praxis?
Ik reed op moment van breken overigens dwars over een goot dus de hobbel zal de moer de das om hebben gedaan

Groet,
Sebas
Bouten moeten s,nachts ook slapen, net als mensen. :wink: :wink: :wink:
Afgelopen weekend tijdens "Cycling around the World in NL" Stage 5, was het even voor Uffelte raak. Een harde knal en met kunst en vliegwerk wist ik net uit de mais te blijven. Ik heb in het hoge gras niet beide stukken van de bevestiging van het zadel op de zadelpen terug kunnen vinden. Wel een keurig geknapte M8.
Gelukkig was Havelte dichtbij, de fietsenmaker nog open, en een 2e hands zadelpen beschikbaar.
Heeft iemand nog een tip voor een betrouwbaar merk/type zadelpen?
GerardH schreef: heb er nu de RVS M8*60 + Borgmoer en veerring aan de achterzijde opgezet.
Is natuurlijk geen 8.8 kwaliteit maar wel aanmerkelijk beter dan de standaard 4.6 bouten.
Ik vraag mij af of een RVS wel sterker is als de standaard bout. Ik ben geen specialist in treksterkte van staal maar mijn ervaring bij het gebruik van houtschroeven is dat een schroef van RVS veel sneller breekt bij het indraaien in hard hout als dezelfde schroef van gewoon staal.
Ronald,

bericht waar je op reageert is van 2010, maar inderdaad RVS is minder sterk.

Bert
Het zadel van mijn Trek hybride fiets zit vast met een inbusbout M8x40. Het is een makkelijke constructie want je vervangt hem in een handomdraai. Dat is maar goed ook, want die bout is bij mij al minstens 8x :!: afgebroken, steeds ca. 12 mm achter de kop. Meestal duurt dat minstens 1 jaar maar de laatste keer was die bout nog geen maand oud, dus metaalmoeheid kan het niet zijn. Het maakt niet uit of ik op een hobbelige weg of strak asfalt rijd, hij kan overal zo maar knappen. Meestal voel ik het wel aankomen want het zadel voelt dan vreemd aan, hij zit al een beetje scheef. Zonder zadel kan je een lelijke val maken, gelukkig ben ik er tot nu toe met schaafwonden vanaf gekomen en als 'ervaringsdeskundige' val ik nu niet zo snel meer als het gebeurt. Ik heb altijd een reservebout bij me. Ik heb ook wel eens een extra sterke 12.9 bout geprobeerd, maar volgens mij geeft die nog eerder de geest. Ik draai de bout wel vast maar niet met veel kracht.
Ik ben met 95 kg best zwaar maar toch verbaast het me dat die bouten zo makkelijk breken. Het is eigenlijk levensgevaarlijk. Misschien moet ik eens naar een ander type zadelpen omkijken.
'k Zou gewoon een andere zadelpen scoren.

Dat kan een simpele maar prima Ergotec zijn die bijvoorbeeld Santos ook monteert, tot een fancy Thomson of zelfs carbon en titanium exemplaren.

Of zelfs een verende, zoals bijvoorbeeld de Cane Creek Thudbuster.

Let wel even op de diameter van de zadelpen die eruit komt, en of men daarbij misschien een vulbus heeft gebruikt om tot de daadwerkelijk benodigde diameter te komen.
Ik zou wel eens een foto willen zien van de constructie, uit nieuwsgierigheid.
Het 8x laten gebeuren zou me toch te veel zijn.
Pragel schreef:
di 24 aug, 2021 14:49
Meestal duurt dat minstens 1 jaar maar de laatste keer was die bout nog geen maand oud, dus metaalmoeheid kan het niet zijn.
Metaalmoeheid kan zelfs in 10 seconden optreden. Pak maar eens een klein metalen voorwerp en begin het op en neer te buigen.
...en misschien een momentsleutel met het juiste bereik voor onder de kerstboom? ;)