Additionally, paste this code immediately after the opening tag: CSS-velg meerwaarde? - Forum Wereldfietser

CSS-velg meerwaarde?

Ik vraag me af wat de meerwaarde is van een CSS-velg. Het remt beter in de regen, maar is het ook sterker, gaat het langer mee? Heeft iemand ervaring met deze velg?

Groetjes Jis
jis30 schreef:Ik vraag me af wat de meerwaarde is van een CSS-velg. Het remt beter in de regen, maar is het ook sterker, gaat het langer mee? Heeft iemand ervaring met deze velg?

Groetjes Jis
slijtvaste laag, dus ook minder braggel als je in de regen remt.
Ik heb zelf een paar jaar als test met een css velg gefietst (alleen achter, want zo'n velg kost een boel geld meer). Ik heb niets gemerkt van slijtage dus de slijtage-claim die klopt wat mij betreft.

Of hij beter remt in de regen zou ik eerst maar even uittesten als ik jou was :lol: Het schijnt dat een wiel eerst 'een rondje' moet schoonremmen voordat de blokjes goed pakken.
Met alleen een achtervelg met css heb ik dat nooit goed kunnen bepalen, maar 'an sich' ik heb nooit problemen met het remmen gehad; ook niet in de regen bij een afdaling in de bergen.
Eric Schuijt schreef:Ik heb zelf een paar jaar als test met een css velg gefietst (alleen achter, want zo'n velg kost een boel geld meer). Ik heb niets gemerkt van slijtage dus de slijtage-claim die klopt wat mij betreft.
Interessant. Sleet de voorvelg in diezelfde periode wel duidelijk? Zelfde remblokjes?
Leon
want zo'n velg kost een boel geld meer
idd, wel € 52 per stuk meer! (in mijn opbouw-fiets) Vraag me dus af of dat het waard is.

Ben ook benieuwd naar de slijtage van je voorvelg, Eric. Maar lijkt me dat de achtervelg sowiezo meer te verduren krijgt.

Gr Jis.
Bij mij krijgt de voorste velg juist meer te verduren... :roll:
Nadelig voor voorvelg:
* meeste remkracht mogelijk, vooral pieken.
* korte kabel, dus meer remkracht met weinig handkracht (in tegenstelling tot de lange kabel voor de achterrem). Uiteraard geldt dit in mindere mate voor hydraulische remmen.

Nadelig voor achtervelg:
* veel fietsers remmen het meest achter omdat ze niet veel vaak of krachtig willen of durven te remmen met de voorrem.
* hendel is vaak aangesloten op de meestal krachtigere rechterhand.
* vangt meer vuil op, vooral bij montage op liggende achtervork.
* geluid van krassende vervuilingen in blokjes valt minder snel op.

Vooral het eerste nadeel voor de achtervelg kan sterk meespelen, het laatste nadeel kan als het tegenzit in één rit je hele velg verpesten.
Leon
Ik heb 22000 km met css velgen erop zitten.
Visueel kan ik geen slijtage ontdekken.
Zou er toch moeten zijn na zoveel kilometers?
Voor mij hebben deze velgen dan ook zeker een meerwaarde, dat het geld meer dan waard is.
Wel is zo dat ik deze fiets niet gebruikt als er pekel gestrooid is.
Groetjes, Roger.
Roger schreef:Ik heb 22000 km met css velgen erop zitten.
dat zijn wel een hoop km's voor die €52 extra! plus tel daarbij naast de materiaal de kosten voor het opniew spaken plus de tijd die je zelf weer bezig bent om dat voor elkaar te krijgen.
wel zonde dat je met pekel dan weer je oude bakkie moet pakken (met snel slijtende velgen). is die pekel echt wel zo slecht voor je velgen? als dit een harde slijtvaste laag is zou er toch ook geen zout doorheen moeten komen? ervan uitgaande dat keramisch materiaal niet corrodeert (roest).
In het begin moet je op een css velg de grijze Magura remblokjes gebruiken (als je tenminste hydraulische remmen hebt). Als je velg is ingesleten kun je ook de zwarte Magura remblokjes gebruiken.

Leon, mijn voorvelg zonder css had ik al een tijd dus sorry, ik kan geen A-B vergelijking maken. Wel zit de meeste remkracht 'in' je voorwiel, dus ik had beter die velg kunnen vervangen. Maar het ging mij ook om de sterkte van de Andra 30 velg van Rigida. En dat is weer beer om achter te testen.

Rapro, het is misschien handiger om css niet met keramisch laagjes te vergelijken? Daar waren een aantal jaar geleden veel problemen mee. Het keramisch laagje brokkelde af en mijn keramische Mavic-velg is op Hawai gescheurd :(
wel zonde dat je met pekel dan weer je oude bakkie moet pakken (met snel slijtende velgen). is die pekel echt wel zo slecht voor je velgen? als dit een harde slijtvaste laag is zou er toch ook geen zout doorheen moeten komen? ervan uitgaande dat keramisch materiaal niet corrodeert (roest).

Pekel is vergif voor je fiets en niet alleen voor de velgen.
Met dit weer moet je je fiets na elke tocht met de tuinslang afspuiten wil je corrosie en verweer voorkomen. Daarbij is het voor mij toch te koud voor lange tochten. Het leuke is dat als ik na de winter mijn goeie fiets weer van de zolder haal, het allemaal weer zo nieuw aanvoelt.
Groetjes, Roger.
Roger schreef:Pekel is vergif voor je fiets en niet alleen voor de velgen.
Met dit weer moet je je fiets na elke tocht met de tuinslang afspuiten wil je corrosie en verweer voorkomen.
Na iedere tocht afspoelen? Is dat niet een beetje overdreven?
Ik spoel mijn fiets een keer per jaar af, en er mankeert nooit wat aan. 8)
Ik heb zojuist m'n atb uit de stalling gehaald, geschaatst... eeh gefietst door het bos, en de fiets weer in de stalling gezet. Niks afspoelen of afborstelen.
Mijn luie onderhoud gaat bij deze atb (!) al ca. 17.500 km. incl. 9 á 10 winters goed, zonder de aluminium velgen te vervangen.
Roger schreef:Pekel is vergif voor je fiets en niet alleen voor de velgen.
Met dit weer moet je je fiets na elke tocht met de tuinslang afspuiten wil je corrosie en verweer voorkomen. Groetjes, Roger.
toch zonde dat je fiets tijdens zo'n koude winter dan zolang huis arrest heeft. uiteindelijk willen wij wereldfietsers toch km's maken en erop uittrekken? dat beetje zout op de weg neem ik dan maar voor lief en compenseer ik met extra onderhoud. helaas is je fiets afspuiten met een bevroren tuinslang ook niet echt een optie. het schijnt loop van de week weer wat warmer te worden... verder vermoed ik dat (css) velgen relatief weinig last hebben van het zout en is het meer dat de blanke velg 'boven-kant' wat kosmetische korrosie putjes kan gaan vertonen.
toch zonde dat je fiets tijdens zo'n koude winter dan zolang huis arrest heeft. uiteindelijk willen wij wereldfietsers toch km's maken en erop uittrekken?
Tja, dat is persoonlijk, met dit weer ga ik liever gr-routes wandelen.

dat beetje zout op de weg neem ik dan maar voor lief en compenseer ik met extra onderhoud. helaas is je fiets afspuiten met een bevroren tuinslang ook niet echt een optie.
Tja, er zijn mensen die hun tuinslang in een verwarmde garage of bijkeuken hebben hangen.

het schijnt loop van de week weer wat warmer te worden... verder vermoed ik dat (css) velgen relatief weinig last hebben van het zout en is het meer dat de blanke velg 'boven-kant' wat kosmetische korrosie putjes kan gaan vertonen.
Tja, juist die cosmetische corrosie putjes wil ik voorkomen. Daar vind ik mijn ER te mooi voor.
Groetjes, Roger.
Ongeveer 3 jaar geleden zijn onder garantie de Rigida CSS velgen van mijn Santos onder garantie vervangen omdat er door de pekel "bubbeltjes" op/onder de CSS coating kwamen. Volgens Rigida was er vergeten in de manuel te zetten dat na iedere rit de pekel er afgespoeld moest worden.
De huidige generatie CSS schijnt overigens wel beter tegen pekel te kunnen, maar ik laat de fiets met de huidige omstandigheden toch maar in de schuur staan....

Levensduur is prima, na 20.000 (ook veel onverharde) km nog geen spoor van slijtage te zien.

Met regen vind ik de remvertraging met de grijze (harde ?) remblokken niet geweldig, moet het met de groene dan beter gaan?
Bij nat weer vind ik de groene remblokjes merkbaar beter remmen.
Bij droog weer merk ik geen verschil.
Vandaar monteer ik uitsluitend de groene blokjes.
Hier fiets ik overigens z'n 8000 km mee.
Gr. Roger.
Ik vind dat nu met die vrieskoude het remmen ook wel beter kan. Ik zal die groene ook eens proberen. :)
Als die Rigida Darim velgen met Carbide coating (zijn al in een eerder draadje ontplofgrapjes over gemaakt over deze benaming) CSS velgen zijn, dan is de slijtage van remblokken aanmerkelijk minder. Hiervoor ruim een jaar gereden op een VSF T400R met "normale" velgen, alleen daar sleten mijn remblokken echt harder. Heb al eerder aangegeven dat bij remmen in nat weer de voorrem net tegen stilstand een irritante zware resonantie die je tot in je stuur intensief voelt, ontstaan vanuit die "carbide" laag. Of ze nu echt beter remmen in nat weer vgl. met niet carbide velgen, daar ben ik nog niet over uit. Bij droog weer heb ik het gevoel dat het remmen/vertraging wel sneller gaat, gaat overigens wel gepaard met een zwaar schurend geluid. Meer herrie geven ze dus in ieder geval. Bedankt voor de tip hier, heb de gehele winter gereden en zal extra op die laag letten (schoonhouden dus) agv pekel!! Gelet op de meerprijs van de velgen en het gepretendeerde voordeel en ervaren nadelen neig ik te concluderen tot geen toegevoegde waarde.

gr Walter
Even een oud draadje oppakken.
Velen zullen anno 2017 misschien remschijven overwegen, maar wens je een zorgeloos remsysteem dan zijn de HS 33 magura's natuurlijk perfect.
Een vriend van mij, die de keus heeft gemaakt voor een Santos , twijfelt of hij CSS velgen moet nemen.
Hij zal de fiets voor vakantie en woon-werk het gehele jaar door gebruiken
Ik kan de volgende meningen vinden op internet :

Pluspunten
-slijtvast
-schone velgen in regen

Minpunten
-slechtere remwerking in de regen
-prijs
-mogelijke resonantie , vlak voor stilstand
-coating gevoelig voor pekel
-geluid bij remmen

Bovenstaand, lijkt de conclusie misschien al duidelijk. Meer minpunten, dan pluspunten.
Vergeet ik misschien enkele pluspunten ??