Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke ketting voor Rohloff fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke ketting voor Rohloff fiets

idje schreef:
?? versleten ontworpen? Nee!

De KMC idworx X1 naafversnellingketting heeft extra geharde rolletjes en gaat daardoor langer mee dan dezelfde ketting zonder deze behandeling.

.
Volgende jaar wordt het vraag "welke tandwielen moet ik hebben, mijn ketting is nog niet versleten" :lol:
B@se schreef:Maar om terug te komen op die kletting, gewoon een goede 8sp ketting monteren is ok, zou ik eerder doen dan een singlespeed ketting, makkelijk in (de)montage ed
Goed punt. Ik ken inderdaad wel heel goede kettingen die beter zijn dan de bekende shimano varianten maar daarvoor heb ik wel een aparte tool nodig. Op reis moet je soms kiezen voor iets minder maar wel zodanig dat je flexibel blijft. Daar komt bij dat bij twee tandwielen en een ketting je toch al flink minder slijtage hebt dan een derailleur systeem.
Weet iemand of die speciale KMC /Idworx ketting ook makkelijk te monteren en demonteren is? Zelf ben ik namelijk wel gecharmeerd van het gemak van de Wippermann Connex.
Wim
whave schreef:
idje schreef:Tja, totdat er weer eentje breekt (en dat zijn er nu al wat in Europa en ook in de US)....
Zijn daarvan op het grote wereldwijde web al ergens gebruikerservaringen over te vinden?
Ja, in NL, B en D zijn breuken bekend van de riem (met Rohloff naaf); sommige staan ook op het internet beschreven. Breuken in de US zijn ook te vinden in het net, maar zo ver ik gezien heb niet met Rohloff.

Maar ook een testfiets van het blad Trekking Bike 1/2010 (D) (de breuk werd in de tekst genoemd) en in het blad Aktiv Radfahren (D), wat eind deze maand verschijnt, brak een riem van een van de elf testbikes (allemaal met riem) na ca. 1.000 km.

Bij Rohloff zijn er minstens 6 gevallen bekend. Dat zijn zeer veel op nog geen 400 aan fietsenfabrikanten geleverde Rohloff/Gates naven in Europa. Ik vermoed dat het meer breuken zijn op nog lang geen 400 fietsen in het veld.

Het schijnen meestal "user fouten" te zijn (wat ik juist ook als groot probleem zie) maar ook breken ze door invloeden van buitenaf, b.v. sneeuw en steentjes ("Rollsplitt"). Daarom ook de waarschuwing in het manual. Rohloff is van mening dat wanneer je het manual goed leest en je er 100% aan houdt, dat de kans dat de riem breekt gering is.

Voor het manual NL zie: http://www.g-boxx.com/e-carbondrive.html

Ik denk dat je zeker een kast om de riem moet bouwen om de kans op breuk sterk te minimeren, maar dan zie ik geen reden meer om de riem te kiezen over een ketting met kast. Het wordt dan ook weer lastiger de service aan de riem te doen: de spanning controleren en de slijtage meten (dit ook weer om de kans op breken tegen te gaan) met twee leuke gereedschappen.

Ik schrijf nu over de riem, omdat het hier ging om de ketting en de riem terloops genoemd werd.
Wim schreef:Weet iemand of die speciale KMC /Idworx ketting ook makkelijk te monteren en demonteren is? Zelf ben ik namelijk wel gecharmeerd van het gemak van de Wippermann Connex.
Wim
Jawel, dat kan ook met de speciale verbindingschakel die meegeleverd wordt.
Bedankt. Dan wordt dit de volgende ketting.
Wim
B@se schreef:Tja, das het zelfde als dat er in de manual van mijn helm word afgeraden te vallen...

Als ik een constructeur mag geloven die zelf een framepje voor die riem inelkaar heeft gebakken en in aardig in de sneeuw heeft geploetert dat de riem goed functioneerd denk ik dat het geen probleem mag zijn. als je kijkt dat er in de us een behoorlijk aantal niners rond crossen met een dergelijke riem (zowel ss als met een alfine 8sp) en er daar totaal geen problemen zijn met sneeuw/modder/klei etc dan denk ik dat het behoorlijk goed te doen is. Als dhr Nicolai nu eens kransjes met de juiste draad weet te maken dan zijn wel helemaal klaar.... Maarja voor de sgs700 zijn er al standaard oplossingen te vinden voor een riempje.

Maar om terug te komen op die kletting, gewoon een goede 8sp ketting monteren is ok, zou ik eerder doen dan een singlespeed ketting, makkelijk in (de)montage ed
Gisteren een 'fijne' tocht gemaakt over ijs, dooiende sneeuw en modder, en er zit nog steeds een keiharde laag in mijn spatborden vastgevroren. Als je er in slaagt dat in je tandriemschijven te metselen heb je idd wel een probleem.
Zo zo .. dat zijn een hoop reacties op zo'n simpele vraag. Ik heb inmiddels een Sram 890 ketting besteld maar zal de volgende keer zeker eens gaan kijken naar de X1 van KMC. Ik denk dat ie op een stevige fietsvakantie lange mee gaat dan mijn stonewashed broek. :D

Groet Peter
PeeWee schreef:Zo zo .. dat zijn een hoop reacties op zo'n simpele vraag. Ik heb inmiddels een Sram 890 ketting besteld maar zal de volgende keer zeker eens gaan kijken naar de X1 van KMC. Ik denk dat ie op een stevige fietsvakantie lange mee gaat dan mijn stonewashed broek. :D

Groet Peter
:D
idje schreef: dat ie op een stevige fietsvakantie lange mee gaat dan mijn stonewashed broek. :D
Groet Peter
:D[/quote]

[url=http://www.m-gineerin.nl/ketting.htm]Afbeelding

Nou ja dan zal ik ook maar even spontaan :oops: meelachen :lol: :lol: :lol: , maar eh ...... die rechtse ketting, in vergelijk met de linkse, ziet er toch echt uit of hij enige tijd heeft doorgebracht in een trommel-met-stenen-machine.

En dan nog even het riempje; overigens gaan geleidelijk aan de meeste automerken weer van de kunststof distributieriem af en gaan weer terug naar de (onderhoudsloze !! olieband-)ketting. Die riem is na een halve eeuw (Hans Glas) nu eindenlijk wel een stuk beter geworden vooral na het laatste (fiets!-)idee: ovale krukaspoelie, hetzelfde principe als bij de Q-ring (Fa.Rotor).

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 006-12.htm

Cheers,
Bill Gates
Mensen, willen jullie wel je best doen het ook nog begrijpelijk te formuleren? Denk ook aan de lezer die nog niet weet wat je in je hoofd hebt.
Wim
Hier heb ik een reactie geplaatst over de riemaandrijving, aangezien dit topic over de kettingkeuze gaat.
KMC X1 zie ik in Engeland te koop staan voor 35 pond, zal hier dus wel 40 euro worden. Een Wippermann Connex 8sp kost je ruweg 10 euro (staal), 18 euro (vernikkeld) of 49 euro (RVS).

Gerrit, kun je een idee geven wat we qua levensduur van een X1 kunnen verwachten? Kan interessant zijn als je echt lang van huis bent en hierdoor geen reserve ketting mee hoeft te zeulen.
Maar ook voor mensen die een jaarlijkse beurt laten uitvoeren bij de dealer. Jaarlijks een nieuwe ketting + achterkettingwiel of eens in de twee jaar zou bijvoorbeeld een behoorlijk verschil in kosten zijn (materiaal + loon).
Mij valt tegen dat het achterkettingwiel, ook met Chainglider, jaarlijks -8 tot 10K km.- aan vervanging toe is (of een keer omdraaien, maar dat is evenveel werk).
Roadster schreef: Nou ja dan zal ik ook maar even spontaan :oops: meelachen :lol: :lol: :lol: , maar eh ...... die rechtse ketting, in vergelijk met de linkse, ziet er toch echt uit of hij enige tijd heeft doorgebracht in een trommel-met-stenen-machine.
Ik vind dat hij er vooral lichter uitziet. En netjes glad afgewerkt, zodat hij minder snel achter iets blijft haken, je broek minder beschadigt, beter door een kettingbuis glijdt etc...

grtjs, walter - derailleurfundamentalist
PeterFokkinga schreef:Gerrit, kun je een idee geven wat we qua levensduur van een X1 kunnen verwachten? Kan interessant zijn als je echt lang van huis bent en hierdoor geen reserve ketting mee hoeft te zeulen.
Nee, dat kan ik nog niet. Wij verwachten dat de ketting minder vaak opgespannen moet worden omdat de rolletjes extra gehard zijn.
PeeWee schreef:Ik heb een nieuwe ketting nodig. Ik kan gewoon weer een Rohloff ketting nemen (SLT99) maar heb geen idee of dat de beste optie is. Iemand suggesties?

Groet Peter
Neem in ieder geval niet de KMC Z610 HX, tot voor kort standaard op de Idworx Easyrohler. Ondanks kettingkast en goede verzorging na 7.000 km volledig versleten, maar dan ook echt versleten. Ketting is maar een tientje, maar gelet op de kwaliteit van de fiets had ik deze ketting een betere kwaliteit toebedeeld. Nu wordt de ER geleverd geleverd met een naar ik hoop veel betere ketting, de KMC X1, maar die is nergens leverbaar. Ik heb er nu een shimano HG 91, XT kwaliteit. Rohloff ook niet meer leverbaar.
Walter B. schreef:
PeeWee schreef:Ik heb een nieuwe ketting nodig. Ik kan gewoon weer een Rohloff ketting nemen (SLT99) maar heb geen idee of dat de beste optie is. Iemand suggesties?

Groet Peter
Neem in ieder geval niet de KMC Z610 HX, tot voor kort standaard op de Idworx Easyrohler.
Bedankt Walter maar ik ben al voorzien . Zie mijn reactie Ma 08 Feb, 2010 20:36 . Maar je tip is voor een ander wellicht toch interessant.

Groet Peter
Ojee overheen gelezen, nou we horen graag je ervaringen met die ketting. Succes ermee!!
Als ik zeer goede dingen hoor over de KMC X1 (lees 20.000km!) dan is de prijs in orde.

Voorlopig lijkt mij de connex 7R8 een goede keuze>
http://www.connexchain.com/Bicycle-chai ... 1_329.html

http://www.velomania.de/shop/Ketten-148 ... ml?refID=1

Kan alleen geen nederlandse (web)winkel vinden die 'm heeft.
Iemand een idee? Recycle Wageningen?