m-gineering schreef:
(1)rare vergelijking, want een derailleurketting heeft toch echt de zelfde lengte als een niet-derailleurketting als je hem koopt. Weer een gevalletje van onze-klanten-zijn-te-stom-om-echt -iets-aan-uit-leggen dus hangen we een lulverhaal op?
(2)Als een ketting niet hoeft te buigen kun je de scharniervlakken waar de slijtage optreedt groter maken. Een lagere vlaktedruk is minder slijtagegevoelig. Met minder speling komt er misschien ook minder zand in het inwendige.
(1)Kettinglengte kwam bij mij niet aan de orde. Geen idee overigens hoe komt dat een singlespeed ketting zijdelings stijver is; misschien wordt dit alleen al bereikt door een fractie steviger te ponzen met de kettingfabricagemachine.
(2)Waar het m.i. om gaat is dat een derailleur ketting
moedwillig inferieur gemaakt is aan een singlespeed ketting en daarom is het niet slim om een derailleur ketting te gebruiken op een singlespeed(/naafversnelling). Dan kan je best wel een vergelijk maken met een gewone nieuwe spijkerbroek en een nieuwe stone washed (= inferieur gemaakte) spijkerbroek. De laatste lijkt op een reeds veel gebruikte gewone spijkerbroek, terwijl de derailleur ketting (qua zijdelingse stijfheid) lijkt op een reeds veel gebruikte gewone singlespeed ketting (qua zijdelingse stijfheid).
Toen dacht ik 'stone washed ketting'
, of is dit soort humor iets te veel van het goede voor in het hoge noorden
? Of had ik duidelijk aan moeten geven
dat het een grapje was
Bij vergelijkingen maken gaat het er om dat de kern van de zaak
overdreven duidelijk wordt; in dit geval de
inferieure spijkerbroek/ketting.