Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorvering - Forum Wereldfietser

voorvering

Wil een goeie toerfiets kopen en denk aan Koga signature (of Santos). Vanwege rug en leeftijd voorkeur voor comfortabel fietsen. De keuze gaat tussen een koga feather headshock voorvork of de zwaardere suntour erl. Zijn er gebruikers die ervaring hebben met deze twee opties?

Bedankt alvast.

Toon
Geen ervaringen met beide vorken, maar voor je rug is een verende zadelpen misschien belangrijker.

Overweeg als je van plan bent niet van verharde wegen af te wijken ook een vaste vork met goede verende eigenschappen en soepele banden (zie veel info daarover elders op dit forum).

Sjors
In Bicycle Quarterly heeft laatst een uitvoerige test gestaan met metingen van de verschillende mogelijkheden. Kort samengevat waren een verende voorvork of een traditionele voorvork met gegoten kroon en dunne vorkbladen beide ongeveer even comfortabel en snel, en duidelijk comfortabeler [b]en sneller[/b] dan de moderne stijve unicrown voorvorken. Ook luxe soepele banden maakten uit. Het echt grote verschil werd echter gemaak door bredere banden (nog veel comfortabeler en veel sneller, zelfs op glad asfalt, maar helemaal op slecht wegdek). Mijn advies is dan ook altijd: kies een vakantiefiets waarop je 50 mm brede banden kunt monteren.
Wim
Ik lees niet dat topicstarter een vakantiefiets zoekt; wel een toerfiets. Ik ben niet zeker dat 50mm dikke banden dan aan te raden zijn...
Zelf ben ik ook niet meer piepjong :-) , heb ik ook rugproblemen, en ben ik precies 2 jaar geleden aan de rug geopereerd (hernia). Dat was voor mij het sein om een nieuwe fiets te kopen (Koga Signature) en nog beter op de afstelling te letten. Ik ben het eens met sjors : voor de rug is een verende zadelpen belangrijker (ik heb een Airwings 360) dan een verende voorvork (ik heb er géén !). Zeker voor een toerfiets zou ik geen voorvork willen, maar dus ook geen dikke 50mm banden.
jansenius schreef:Ik lees niet dat topicstarter een vakantiefiets zoekt; wel een toerfiets. Ik ben niet zeker dat 50mm dikke banden dan aan te raden zijn...
Het ligt er aan wat Toon met toeren bedoelt. Hé Toon: wat voor toertochten gaat het bij jou om? (afstand, terrein, duur, landen, bagage etc.)
Leon
V.w.b. de rugklachten in combinatie met het fietsen heb ik nog een artikel van mijn zoon tijdens zijn studie WB. Het was een van de vele projecten waar hij een onderzoek naar deed en zo ook de krachten die je rug te verduren had tijdens het fietsen. Hierbij een paar zinssneden die ik eruit heb gehaald:
"Als de variabelen van een band met bandenspanning 4 bar worden vervangen met die voor een band met bandenspanning 3 bar neemt de kracht in de rug af met gemiddeld 26 procent in het frequentiebereik van 3 tot en met 24 hertz".
Uit de metingen aan de fietser is duidelijk vast te stellen dat het lichaam twee eigenfrequenties heeft in het frequentiebereik van 3 tot 25 Hz, namelijk in de buurt van 5 en 10 Hz.
De trillingen die op de billen spelen worden extra versterkt bij 5 Hz, 10 Hz en 17 Hz. Voor comfortabel fietsen is het dus van belang dat de fiets via het zadel geen trillingen genereert rond deze frequenties.
Hopelijk dat met het kopieeren van van dat artikel ik mij niet op glad ijs begeeft en misschien een discussie op gang brengt.

Wim
Wim Tjan schreef:Hopelijk dat met het kopieeren van van dat artikel ik mij niet op glad ijs begeef
Héél glad.
Leon
{sorry kan weg, prongeluk dubbel gepost}
Wim Tjan schreef:(...)
"Als de variabelen van een band met bandenspanning 4 bar worden vervangen met die voor een band met bandenspanning 3 bar neemt de kracht in de rug af met gemiddeld 26 procent in het frequentiebereik van 3 tot en met 24 hertz".
Uit de metingen aan de fietser is duidelijk vast te stellen dat het lichaam twee eigenfrequenties heeft in het frequentiebereik van 3 tot 25 Hz, namelijk in de buurt van 5 en 10 Hz.
De trillingen die op de billen spelen worden extra versterkt bij 5 Hz, 10 Hz en 17 Hz. Voor comfortabel fietsen is het dus van belang dat de fiets via het zadel geen trillingen genereert rond deze frequenties.
Hopelijk dat met het kopieeren van van dat artikel ik mij niet op glad ijs begeeft en misschien een discussie op gang brengt.

Wim
Intrigerende informatie, vooral omdat achter het academische gehalte een praktische component moet schuilgaan (hoop ik toch).
Ik vraag me met name af :
- in welke concrete omstandigheden wordt een trilfrequentie in het bereik van 3 tot 24Hz gegenereerd ? Wasbordasfalt ? Kasseien (Belgische of andere :twisted: )? Grind met welke korreldikte ?
- zelfde vraag bij die lichaamseigen frequenties van 5 en 10Hz.
Wim Tjan schreef:Uit de metingen aan de fietser is duidelijk vast te stellen dat het lichaam twee eigenfrequenties heeft in het frequentiebereik van 3 tot 25 Hz, namelijk in de buurt van 5 en 10 Hz.
Leuke laboratoriumwijsheden, maar je kunt beter kijken naar wat in de praktijk (en op dit forum zit heel wat praktijkervaring bij elkaar!) snel en comfortabel is.

Volgens mij verlang je van een band dat deze jou zo min mogelijk vermoeit: dat betekent dat hij je zo min mogelijk tegenwerkt (zo laag mogelijke weerstand) en als het even kan zo comfortabel mogelijk is. Ergens zit natuurlijk een optimum tussen die twee dat dan weer afhankelijk is van de massa van fiets+berijder+bagage en ondergrond.

Daarnaast wil je natuurlijk niet iedere 10km hoeven plakken (ook knap vermoeiend ;)) en stapvoets bochten moeten nemen.

Voor toerfietsen op asfalt met weinig tot geen bagage lijkt me een soepele band rond de 30mm ideaal, maar als je zwaarder bent dan 100kg moet je die misschien weer zo hard oppompen om snakbites te voorkomen dat het comfort daar weer teveel onder lijdt en wil je liever 50mm.

En dan willen veel fietsers op dit forum ook nog een 'allround band'...

Twee verschillende sets banden voor een fiets vind ik niet raar.

Sjors
Ik zoek inderdaad primair een toerfiets. Als toelichting: ik woon in Noord-Drenthe en fiets regelmatig vanuit mijn huis; meestal kortere tochten van 1 tot enkele uren, doorgaans over de hier rijk aanwezige geasfalteerde fietspaden, soms in natuurgebied over met schelpen verhard pad of - heel zelden - door het zand. Dan is een 30cm band het recept voor wandelen, denk ik. Zelf dacht ik aan 37 mm of 42.
Omdat ik met werk aan het minderen ben, krijg ik tijd om ook wat langere tochten te maken; dan is het handig om wat bagage mee te kunnen nemen. Niet om te kamperen, wel om ergens te kunnen overnachten. Wie weet dat ik ooit samen met een vriend nog eens een langere reis onderneem, maar ook dan geldt, met weinig bagage.
Overigens iedereen bedankt voor zijn bijdragen tot nut toe. Ben gesterkt is mijn idee van een geveerde zadelpen.
Het is nieuw voor me, maar ik vind het leuk zo'n discussie, ook de meer academisch getinte bijdragen. Het kiezen van een fiets, die goed bij mij past is een leuke bezigheid op zich. Ik ben er nog niet uit. Mijn voorkeur voor een Koga hangt samen met het feit dat ik eens op een Terraliner (?) heb gefietst en ik - niet zo heel veel gewend, met mijn Gazelle Medeo (waar ik toch ook ook gelukkig mee was) - zeer onder de indruk was van de precisie, lichtheid en het gemak waarmee alles ging. Zonder twijfel zijn er vele alternatieven, maar een consument is ook maar een mens, je selecteert ook naar overzichtelijkheid. Vandaar mijn voorkeur voor Koga. Maar een andere fiets kan ook, want ik ben geen gelovige.
Een prangende vraag voor mij is nog de keuze van derailleur of gesloten (bijvoorbeeld Shimano Alfine). Ik hoor daarover tegenstrijdige berichten. Ikzelf houd van een fiets die licht fietst. De meesten houden het erop dat een goede derailleur (LX bijvoorbeeld), mits goed afgesteld, lichter fietst dan een alfine of nexus. Sommigen zeggen: in theorie ja, maar de praktijk is dat een derailleur zelden optimaal is afgesteld en dan is het verschil nihil. Wat is jullie idee?
Alvast mijn dank, fietsgenoten.

Vr. groet, Toon
Soepel blijven en je fiets goed afstellen is voor mij het beste medicijn tegen rugpijn. Vreselijk veel pijn in mijn rug gehad op een prachtige Santos met nog mooiere vering omdat ik te lui was om hem goed af te stellen. Met mijn oude spartaanse maar zeer goed afgestelde vittorio (42 of 50 mm banden) nooit een centje pijn. Het is dus, mijns inziens, verstandiger om tijd te investeren in de afstelling en een passende fiets te kopen dan dure vering aan te schaffen.

Succes met de zoektocht.

Inge
Tenzij je de fiets ook voor woon-werk verkeer in de winter wilt gebruiken zou ik kiezen voor een derailleursysteem. Dat is lichter, loopt lichter dan deze wat grove naafversnellingen, en geeft je meer mogelijkheden. Als je ooit van plan bent met die fiets ook in zuid Limburg te gaan fietsen, of nog wat verder, dan kan dat tenminste. Om dezelfde reden wil ik je adviseren minstens V brakes te kiezen en geen trommelremmen of rollerbrakes.
Ook ik fiets veel in noord Drenthe. De leukste paadjes daar zijn vaak smal of onverhard. Soms neem ik mijn oude racefiets met 32 mm bandjes, maar zodra het onverhard wordt is een beetje bredere band toch wel fijn (ook ik ben al een dagje ouder). Op een fiets met 28 inch wielen zou ik daarom ruimte voor minstens 42 mm banden willen hebben. Zelf rij ik er dus meestal met mijn randonneur met maatframe en supercomfortabel (Nitto Noodle bar) racestuur, en op dit moment snelle Panaracer 26x1.75 banden (nominaal dus iets van 45 mm breed, maar in werkelijkheid 42 mm breed). Voor beladen vakanties gaan er zwaardere en bredere banden op. Bij het ontwerp van de fiets is rekening gehouden met ruimte voor een verende zadelpen, al heb ik die niet gemonteerd. Ik heb wel eens met een geveerde zadelpen gefietst, maar dat vond ik niet erg prettig. Voor mij doen de brede banden meer. Vooralsnog is een geveerd Brooks zadel voor mij voldoende. Zolang de ruimte er is kan een verende zadelpen altijd nog.
Wim
P.S Ik heb laatst op de wereldfietsbeurs in Rotterdam een presentatie gegeven met de titel "de eerste keer". Ik bespreek daar vrij uitvoerig de eisen waaraan een vakantiefiets moet voldoen. Die tekst komt een dezer dagen ook op deze site te staan.
jansenius schreef:
Wim Tjan schreef:(...)
"Als de variabelen van een band met bandenspanning 4 bar worden vervangen met die voor een band met bandenspanning 3 bar neemt de kracht in de rug af met gemiddeld 26 procent in het frequentiebereik van 3 tot en met 24 hertz".
Uit de metingen aan de fietser is duidelijk vast te stellen dat het lichaam twee eigenfrequenties heeft in het frequentiebereik van 3 tot 25 Hz, namelijk in de buurt van 5 en 10 Hz.
De trillingen die op de billen spelen worden extra versterkt bij 5 Hz, 10 Hz en 17 Hz. Voor comfortabel fietsen is het dus van belang dat de fiets via het zadel geen trillingen genereert rond deze frequenties.
Hopelijk dat met het kopieeren van van dat artikel ik mij niet op glad ijs begeeft en misschien een discussie op gang brengt.

Wim
Intrigerende informatie, vooral omdat achter het academische gehalte een praktische component moet schuilgaan (hoop ik toch).
Ik vraag me met name af :
- in welke concrete omstandigheden wordt een trilfrequentie in het bereik van 3 tot 24Hz gegenereerd ? Wasbordasfalt ? Kasseien (Belgische of andere :twisted: )? Grind met welke korreldikte ?
- zelfde vraag bij die lichaamseigen frequenties van 5 en 10Hz.
Als je door een gat knalt krijg je een spectrum waar gewoon alles inzit. Vervolgens gaan je ingewanden wel op 5 Hz swingen ;) Het helpt dan als de banden, vering etc vooral in dat bereik de energie minder goed doorgeven