Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke tandwielcombinaties zijn (not) done? - Forum Wereldfietser

welke tandwielcombinaties zijn (not) done?

hallo,

voortbordurend op de vraag van Pieter ivm zijn middelste voorblad (ik zat hier ook te denken aan een 44x15) en de opmerking van Marten dat buitenblad rijden minder slijtage oplevert:

Mij heeft men steeds verteld dat hoe schever de ketting ligt, hoe meer frictie en dus hoe meer slijtage en hoe minder rendement.
Ok maar wat is dan scheef en wat is té scheef?

Met mijn racefiets durf ik 53x23 rijden, hoewel het binnenblad zich dan stilletjesaan wel aankondigt. Leg ik de 39 vooraan dan kan ik achteraan variëren tussen 25 en 16 (dit is dan de limiet). Misschien is in deze discussie ook de kwaliteit van het materiaal van belang (campa centaur tandwielen, chorus ketting)? Als ik naar mijn ketting kijk dan zegt mijn gevoel me dat deze niet overdreven scheef loopt. (zelfs 53x25 ziet er aanvaardbaar uit maar doe ik toch maar niet)

Bij mijn randonneur (surly LHT, deze zomer aangeschaft ondermeer dankzij de waardevolle info op dit forum!) heb ik vooraan een 48-36-26 en achter de deore cassette 11-34.
Hier zou ik wel eens durven 48x30 rijden (eerder uitzonderlijk). Gewoonlijk zal ik kleiner schakelen tot 48x26 en dan naar de 36 vooraan gaan. Op die 36 moet dan theoretisch heel de cassette bruikbaar zijn (hoewel 36x11 nooit bij me zou opkomen, 36x34 is dan weer wel denkbaar); En tjah als ik olp het punt kom dat ik op de triplette moet dan is het achteraan ook sowieso een redelijk groot tandwiel.

Mijn vraag is dus of ik hier geen foute zaken verkondigd heb, en alzo zonder het te weten harder moet trappen dan eigenlijk nodig en mijn materiaal meer verslijt dan nodig is.

Groeten, Lars (met een voorkeur voor 48x23, boven op een bergje, km of 28 per uur, met het karretje der achteraan :D )
Hou,
Ik zou het recht houden van de ketting zeker 1 maar misschien wel twee kransjes meer prioriteit geven dan je nu doet.
Een andere overweging is om niet altijd op hetzelfde kransje en kettingblad te rijden. Dat ene kransje raakt dan snel hevig versleten en de ketting daardoor ook, waardoor de andere kransjes niet meer lekker lopen en in geval je ze gaat gebruiken ook sterk slijten.
Leon
Hmmm bedankt voor de raad

Dus met de racer:
53 x 21 achter, zwaarder mag
39 x 17/16 achter, lichter mag
zijn dan de limieten. Ja misschien heb je zo wel een volledig bereik ik ga dit eens uittesten

En met de randonneur:
48 x 26, zwaarder mag
36 x maakt niet uit
26 x alles wat links ligt
Voor mijn gevoel is middenblad en achter alles niet ideaal bij de kleinste verzetten daarin. Ik zou dan ook bij het gebruik van het middenblad de 2 grootste tandwielen ontzien en eerder naar het kleine blad schakelen.
Weet wat je rijdt, plak desnoods een sticker op je stuur ofzo.

Bijv.
53x23 = 39x17

53x23 is een onzinnige combinatie. Het levert een behoorlijke scheefstand van je ketting op, de achterderailer wordt ook behoorlijk onder spanning gezet.
Dit alles is dus nie goe voor je spulletjes :?
Vroeger was men panisch over scheefloop van de ketting, voor de liefhebbers lees de Dancing Chain van Frank Berto

Mijn insteek: hoe langer de achtervork des te minder maak je je zorgen, dus op een ligfiets kan alles.
Zolang er geen rare geluiden zijn is er niks aan de hand, ga je heel lang in een bepaald verzet fietsen dan denk je even na of dubbel schakelen vriendelijker is . Als je nog een paar meter moet doen om de top te halen had ie maar geen fiets moeten worden.
Ik heb een 26incher met 28-36-48 vooraan en 11-32 achteraan. Ik rijd zelden op mijn grootste voorblad, enkel bergaf. Dan gebruik ik 4 vd 9 kransjes op de grootste plaat, de 7 kleinste kransjes achteraan op middenblad. Op het kleinste voorblad gebruik ik enkel de 3 grootste kransjes achteraan.
Klinkt alsof er de volgende keer voorop kleinere tandwielen moeten komen.
Wim
Wim schreef:Klinkt alsof er de volgende keer voorop kleinere tandwielen moeten komen.
Wim
Kwam ik net tegen
"It is also surprising how many cycle manufacturers are still marketing bicycles which are to highly geared"


Cycling, Shaw 1953 !
Voor: 46x36x24
Achter: 13-14-15-17-20-23-26-30

Inderdaad: 8-speed en geen standaard cassette.
De ongelukkige '11' in 9-speed cassettes -die ik dus toch nooit gebruik- heeft mij doen teruggaan naar 8-speed omdat daar nog wel cassettes beginnend met een '13' in te krijgen zijn tegen een normale prijs.
Zodoende heb ik uit twee HG-70 8-speed cassettes 1 cassette samengesteld. Shimano waarschuwt altijd tegen dit soort praktijken vanwege mindere schakelprestaties; in de praktijk merk je hier weinig van. :)
Bij 90RPM en 46x13 rijd ik 40km/u oftwel 11,1 m/s; hard zat!
Met deze combi heb ik bovendien 16 effectieve versnellingen. Het kan dus zeker de moeite lonen om uit te zoeken wat de (voor jou) meest ideale combinatie is.
Voor: 44-32-22
Achter: 11-32.

Als ik dit zo lees dan gebruik ik schijnbaar een smurfenblad voor dan. Omdat ik hier altijd heb gelezen dat het dodelijk is voor je knieën om op het buitenblad te rijden, gebruik ik in de praktijk (vrijwel alleen in NL gefietst tot nu toe) alleen het middenblad. Ik gebruik achter meestal de 18, de 16 en de 14. Als ik de Wageningse berg op rijd dan gebruik ik meestal 24-21-18.

Alleen bij afdalingen van taludjes of die "berg" kom ik wel eens uit op de 11.
Zo moet je dat niet zien, Reichbus. Het is de 11-12 combinatie achter die voor problemen zorgt (want: nooit gebruikt door het gross van de vakantiefietsers/toerders).

Bijv. 44x18 is nagenoeg gelijk aan 32x14 (ietsjes zwaarder)

Lage toerentallen trappen (bijv. 40rpm) is slechter voor de knieen dan op het buitenblad een toerentalletje van 90rpm rond te malen.
Om verzetten inzichtelijk te maken is het handig om de rekenmachine in je computer er een mooi grafiekje van te laten maken. Je hebt daar erg fraaie software voor, maar soms is iets eenvoudigs ook wel handig.
Met onderstaand spreadsheetje kun je goed zien wat de relatieve verhoudingen zijn tussen de verzetten en op welke momenten je kunt overschakelen op een ander blad. Let op de verschillende werkbladen voor 7, 8 en 9-speed onderaan in beeld aante klikken.
Je moet allen de gele vakjes zelf invullen.
http://www.leonpoels.nl/fietsen/tandwiel.xls
Groet,
Leon
Aha dank, heren.

Sinds kort heb ik een trapfrequentiemeter en daardoor ga ik wat bewuster om met mijn versnellingen (een half jaar geleden had ik hierboven niet kunnen schrijven welke versnellingen ik veel gebruik). Ik heb nu wel in een exceltabelletje al mijn versnellingen staan met trapfrequenties in een range van 60 tot 100 en in welke snelheden dat resulteert. De tabel van Leon is weer een aanvulling.
ik ben aan het overwegen om een overjaarse Koga Randonneur te kopen.
deze mag nl weg aan schappelijk prijsje :wink:

deze vrij zware fiets heeft vooraan: 48-38-28
achteraan: de gekende 9sp 11-32.

ik had gedacht een wegcassette te laten plaatsen waar de jeugd mee koerst: beginnende vanaf 14

48/11 krijgen mijn dunne beentjes niet deftig rondgedraaid, zelfs de 38/11 vind ik al zwaar.

nog een mogelijkheid is de borgpinnen vd casstte te verwijderen en met losse kransjes een cass samen te stellen naar mijn wensen.
32: hoeft niet
beginnen vanaf 13 of 14.
De eerste en belangrijkste vraag is of je met het lichtste verzet (28-32) overal omhoog zult kunnen komen. Ik denk het wel, maar ietsje lichter kan geen kwaad. Tenzij je direkt in het Lake District wilt gaan fietsen zou ik het dus gewoon zo laten (neem desnoods minder bagage mee). Het echte probleem bij deze gearing zit eigenlijk aan de voorkant: 48-38-28 is relatief hoog. 46-34-24 lijkt me veel geschikter (mits je een atb voorderailleur hebt).
Wim
benie schreef:ik ben aan het overwegen om een overjaarse Koga Randonneur te kopen.
deze mag nl weg aan schappelijk prijsje :wink:

deze vrij zware fiets heeft vooraan: 48-38-28
achteraan: de gekende 9sp 11-32.

ik had gedacht een wegcassette te laten plaatsen waar de jeugd mee koerst: beginnende vanaf 14

48/11 krijgen mijn dunne beentjes niet deftig rondgedraaid, zelfs de 38/11 vind ik al zwaar.

nog een mogelijkheid is de borgpinnen vd casstte te verwijderen en met losse kransjes een cass samen te stellen naar mijn wensen.
32: hoeft niet
beginnen vanaf 13 of 14.
Er is een 14-25, wat met een 48 een zeer bruikbare cassette is.
Je kunt ook een 13-25 nemen, de 13 weglaten en er nog een 28 achter zetten
14/25 is net wat ik "in mind "had.

fietsboer had er alleszins geen probleem mee om wat dan ook te wijzigen aan de cass/bracket.

mijnhuidige fiets die ik zou vervangen: stalen batavus navajo is voorzien van 44/32/24 (kleinste niet zeker van)
"home made" cassette 7sp: 13-14-15-16-17-19-21

geloof me vrij in de vlakke kuststreek waar ik woon fietst dat heerlijk!
klimmen gaat ook nog.
maar: om met bagage te rijden pas ik dan de cass wat aan, is zo gepiept.
kransjes genoeg :lol:

waar fietsfabrikanten hun gedachten zitten om de "11" te monteren op dergelijk type fiets mag Joost weten.
Tja, zoals al te lezen zoveel fietsers zoveel voorkeuren...
Ik heb juist grotere voorbladen gemonteerd dus 48-36-26 tands ipv die 44 - 32-22 mede om slijtage tegen te gaan. De kracht van de ketting wordt over meer tandjes = oppervlakte verdeeld, ook op de cassette aangezien je achter ook kleiner gaat rijden.
Waarom een 11 of 12 tands sluitring, idd die ga je niet vaak gebruiken en dus komt de ketting 'automatisch' meer in het midden te liggen wat dus leidt tot minder frictie én dus minder slijtage.

Bijna elke fietser kan denk ik 48-13 op vlakke stukken fietsen belangrijkste is dat je zorgt dat je spieren warm zijn, dus op een klein verzet beginnen en na een 15 minuten kan het grote mes erop.
kenben schreef:Waarom een 11 of 12 tands sluitring, idd die ga je niet vaak gebruiken en dus komt de ketting 'automatisch' meer in het midden te liggen wat dus leidt tot minder frictie én dus minder slijtage.
Dat klopt als een bus maar er is meer:
Je zei het zelf: zoveel fietsers zoveel verzetten.
11 of 12 sluitring wordt door mij nooit gebruikt,
dan heb ik liever cassette die bv vanaf 13 of 14 begint en geleidelijk oploopt.

Wat telt is: je trapt waar je je goed bij voelt. De een is machtsmens die altijd de grote plaat gebruikt, de ander (ik dus) moet het hebben van hogere trapfrequentie omdat mijn beentjes de zware verzetten niet aankunnen.
Heb ook geen zin me erop toe te leggen.

Daarom zou ik de 11/32 cassette vervangen.