Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke tandwielcombinaties zijn (not) done? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welke tandwielcombinaties zijn (not) done?

waltertje schreef:
m-gineering schreef:En het meeste rij je op vlakke of bijna vlakke weg, met een beetje wind mee of tegen. Je wil dus vooral keus hebben rond je normale (voor een bepakte fiets) verzet.
Waarbij ik dan 53/18 prefereer boven 44/15. Grotere tandwielen lopen toch altijd net ietsjes fijner :)


grtjs, walter
Als je er 25-30 km/h van wil maken zou ik voor de 44-18 gaan ;)
m-gineering schreef:Als je er 25-30 km/h van wil maken zou ik voor de 44-18 gaan ;)
Kan ik nou niet rekenen? Voor een 559 wiel met 35 mm banden en een normale waarde voor pi, kom ik bij 80 rpm op 27,9 km/h bij 53/18.

grtjs, walter - niet zo'n snelle trappert
27,9km/u en 80rpm maakt in dit geval een wielomtrek van ong.1,98cm.
Ik kijk even naar de jury...
Even een knutselwerkje:

Een klein programma waarmee je bij een gegeven tandwielcombinatie een overeenkomende reeks tandwielcombinaties te zien krijgt. Plus als je wielmaat en trapfrequentie invult de bijpassende snelheid.
Het zipje is maar 11k, na uitpakken 22k.

http://www.webschijf.net/tandwielspeed.zip
Zoals ik al eens eerder schreef vind ik 44 als grootste voorblad aan de kleine kant. Niet tijdens de fietsvakantie, maar wel als je de fiets ook voor dagelijks gebruik gebruikt.
Inmiddels heb ik me wel neergelegd bij die 44. Het komt ook weer niet zo vreselijk vaak voor dat 44-11 echt veel te licht is en voor op vakantie is 44 wel lekker en 48 waarschijnlijk te zwaar voor op de vlakke stukken, dan zou ik weer veel te vaak naar het middenblad moeten terugvallen.
Ik baal wel dat er een 11-34 cassette op zit. 34 heb ik echt nog nooit gebruikt. Zeker niet als ik ook nog het kleinste voorblad heb. Volgens mij sta je dan stil en val je om.
Als de cassette vervangen moet worden neem ik mooi een 11-32, dan heb ik net iets meer keus in de kleinste kransjes. Nu zit ik vaak te zoeken tussen 11, 13 en 15. 11-12-14-16 lijkt me toch wat prettiger voor de perfecte fine-tuning...
we zijn nu in azie aan het fietsen met alleen achtertassen en een stuurtas en zoals al eerder geschreven op mijn atb voorbladencombinatie: 48-36-26. Aangezien er toch het nodige moet worden geklommen, zou ik een volgende keer kiezen voor 46-36-24 (of ipv 36 een 38). Gebruik de 48 waarbij deze bijna altijd mooi midden op de cassette ligt maar er blijven wel wat kransen ongebruikt. Met voortassen is het denk ik al nauwelijks een optie.

Rij op marathon êxtreme 1.75, wellicht dat een andere band, smaller en met minder rolweerstand beter werkt.
Waar ligt 'ie achter er op dan? Het topic gaat over tandwielcombinaties, niet over grootte van kettingbladen... :wink:
Zijn kettingbladen in zekere zin geen tandwielen :?
Maar het gaat idd natuurlijk wel om de totale combinatie van voorbladen en cassette. Rij met een standaard shimano cassette, volgens mij 11-32, dus rij dan volgens mij iets van 48x17...
Afhankelijk van cranklengte en wielomtrek kom je op ongeveer hetzelfde uit als wanneer ik rond de 27km/u ga. Prima dus op vlak terrein met windje mee of met vals plat naar beneden. :wink:

Ik had overigens alleen het gedeelte 'combinatie' dik gedrukt moeten maken denk ik, i.p.v. het hele woord 'tandwielcombinaties'... :oops: