Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke tandwielcombinaties zijn (not) done? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke tandwielcombinaties zijn (not) done?

Bijna elke fietser kan denk ik 48-13 op vlakke stukken fietsen
Ahum, dat is gelijk aan een 53x14,35 zeg maar, een fameus groot mes hoor, zeker niet iets voor iedereen of bijna iedereen. Anders zou iedereen 40 rijden, of thuis zitten met een patellapees-ontsteking, denk ik
lamaes schreef:
Bijna elke fietser kan denk ik 48-13 op vlakke stukken fietsen
Ahum, dat is gelijk aan een 53x14,35 zeg maar, een fameus groot mes hoor, zeker niet iets voor iedereen of bijna iedereen. Anders zou iedereen 40 rijden, of thuis zitten met een patellapees-ontsteking, denk ik

Ik vind het best een net verzet


























voor een vouwfiets met 20"wieltjes :D
53x14,35, je hoeft er ook niet constant mee te fietsen! Met de wind in de rug zeer relaxed, voorwaarden is wel dat je de banden goed oppompt want anders heb je wel erg veel weerstand. Wellicht ten overvloede de breedte van de band is minder relevant dan er gedacht wordt, het contact vlak met de weg is niet veel groter dan met hele dunne bandjes ook is op het vlakke te verwaarlozen aangezien de luchtweerstand vele malen groter is..

Maar wellicht had ik moeten mededelen dat ik het hele jaar op de weg koers en in de winter bijna elk weekend met de atb op pad ben.Én totaal geen ervaring heb met fietsen met bepakking of fietsvakanties.. :oops:

Ga gewoon 'blind' 3 maand in Azie fietsen en kijk wel wat ik tegenkom. :lol:
Met bepakking is toch echt anders. Je bent veel zwaarder (neem weinig mee en het verschil is minder groot) en dat merk je vooral bij het klimmen. Zelfs voor een kleine hobbel moet je al gauw schakelen. Ook is de luchtweerstand groter, vooral met voortassen.
Wim
:lol: en dat is dus ook een van de redenen dat er geen voortassen meegaan!!
Blijft nog steeds dat een triple met een voorblad van 26 en achter 32 een verzet is wat toch aardig moet rond te trappen zijn wanneer er een heuveltje moet worden beklommen...
Het zal zeker een stukje moeilijker gaan dan de Alp d'huez tijdens de marmotte op met een racefiets zonder bepakking. Alleen toen had ik als het kleinste verzet 39x28 :evil:
Zeker, zonder voortassen gaat veel makkelijker, en met dit 26x32 kom je vast zowat overal op. Bij tourfietsen begint het verhaal steeds bij het lichtste verzet dat je nodig hebt (idealiter misschien zelfs 24x34), en daarvandaan ga je met het bereik van de derailleurs naar het zwaarste verzet dat nog kan (zoiets als 46x11). Dat laatste is dan misschien niet helemaal zwaar genoeg om bergaf nog mee te trappen, maar echt belangrijk is dat niet.
Wim
Ik durf het inmiddels bijna niet meer te zeggen, maar ik vind het helemaal niet zo raar om grote verzetten op je vakantiefiets te hebben. Als je een flink stuk vals plat naar beneden hebt, dan wil je toch gewoon lekker door kunnen trappen?

Mijn vakantiefiets heeft 30-39-53 voor en 11-32 achter. En ja, ik heb ze in Noorwegen allemaal nodig gehad. Maar: alles naar rechts kwam heel wat vaker voor dan alles naar links. Ik geef toe dat het een superlichte ligfiets is, dus die 53 is voor een snelle rechtopper misschien wat overdreven. Maartoch.

walter
waltertje schreef:Mijn vakantiefiets heeft 30-39-53 voor en 11-32 achter. En ja, ik heb ze in Noorwegen allemaal nodig gehad.
Dat nodig hebben is betrekkelijk. Net zoals veel vakantiefietsers vindt ik het op vakantie boven 35 km/u wel mooi geweest met het trappen. De maximale afdalingssnelheid verandert daar niet door, want die ligt boven de 50 km/u en dan is er van meetrappen geen sprake. Bovendien, als je uitrekent hoeveel extra snelheid, en tijdwinst, je in een afdaling bij 35 km/u krijgt als je flink meetrapt, dan is er maar een conclusie: vergeefse moeite. Tijdens de Tour zie je dat renners dat ook weten.
Leon
Het is zoals ik schreef: begin met het lichtste verzet dat je nodig hebt, en gebruik vervolgens de volledige capaciteit van de derailleurs. Omdat het lichtste verzet eigenlijk nooit licht genoeg kan zijn als je met bagage fietst, lever je wat bereik aan de bovenkant in. Nou en? Zoveel vals plat is er nu ook weer niet, en zoveel maakt het zoals Leon terecht zegt nu ook weer niet uit. Als je omhoog moet lopen ben je pas echt de pineut.
Wim
waltertje schreef:Mijn vakantiefiets heeft 30-39-53 voor en 11-32 achter. En ja, ik heb ze in Noorwegen allemaal nodig gehad.
Maar wat zijn de afmetingen van je aangedreven wiel?

Op de racefiets vind ik 53-11 al te zwaar; daar heb ik aan 50-12 al meer dan voldoende, ook in de bergen. 53-11 lijkt me meer iets voor als je >10.000km/jaar echt traint, en in veel groepjes rijdt.

Voor meetrappen boven de 35km/h vind ik toch wel wat te zeggen: na een flinke inspanning de benen stil houden en in korte tijd enorm laten afkoelen is niet lekker en bovendien niet goed voor je spieren. Maar met een 46 of 48 kun je het ook aardig lang bijhouden.

Sjors
Met 30-32 en 40 omwentelingen/minuut kun je 4,6 km/u* vooruit komen.
Als ik 22-32 steek bij 40 o/min kan ik 3,4 km/u* vooruit komen. (Met minder omwentelingen lukt 2,8 km/u en zelfs 0 km/u ook nog, volgens CatEye. :oops:)

53-11 betekent dat je bij 47,5 km/u* nog meetrapt met 80 o/min.
50-12 betekent dat je bij 41,1 km/u* nog meetrapt met 80 o/min.
44-12 betekent dat ik bij 36,2 km/u* nog meetrap met 80 o/min.

Dan vind ik het toch leuker om die steilere helling naar boven te gaan... :D Dan wordt ik ook langer beloond naar beneden. Loon naar werken, zeg maar. :lol:

W.b. meetrappen: je kunt gewoon je benen ronddraaien zonder mee te trappen, dan koelen ze ook niet af. :wink:


* 47-559 = bijv. Marathon XR van 2004
Robertjan schreef:W.b. meetrappen: je kunt gewoon je benen ronddraaien zonder mee te trappen, dan koelen ze ook niet af.
Maar dan gebruik je je benen niet om je fiets stabiel te houden of zie ik dat fout? Het voelt in ieder geval niet lekker, dan hou ik liever de benen stil.

Gelukkig kunnen ze als het moet nog wel wat sneller rond dan 80rpm...

Sjors
Sjors schreef:Maar wat zijn de afmetingen van je aangedreven wiel?
559, met 35 mm Kojaks. Een normale 26" dus. Zonder bagage zou je er dus eigenlijk een 55 of 57 op moeten zetten.

Ik ben het helemaal met je eens vwb meetrappen helling af: onder koude/natte omstandigheden is dat echt heel prettig! Ik kan tot even boven de vijftig meetrappen. Kracht zetten doe ik dan niet, dat is inderdaad verkwiste energie. Maar om de volgende helling niet met verstijfde benen te hoeven beginnen, trap ik mee zolang het kan.

Met 30/32 bij een 559 kom je trouwens heel veel hellingen op hoor, als je je laptop en de Winkler Prins thuislaat en een beetje traint van te voren.

walter
53x11 is een prachtverzet voor mannen als Hushovd, Boonen en Cavendish.
Zij kunnen dit verzet dan ook met 120RPM rondtrappen; goed voor 72 km/u
Geleverd vermogen: ca. 1600Watt. Duur: ca 20 seconden
Als je dit kunt dan bewijst zo'n verzet zijn nut (kussen van rondemissen, champagne, een pak poen).
Het rendement van 53x11 op een vakantiefiets is discutabel; je bent een hele bink als je 90RPM haalt met bepakking en al. (vermogen is dan al 700+Watt, een redelijk getrainde sterveling houdt dit een minuut vol)
Ik heb wel eens gehoord dat Jerommeke in zijn gloriedagen zou hebben geexperimenteerd met een 10t sluitkrans (i.c.m. met een molen van 55t), maar dat bleek toch niet heel te blijven bij zijn piekvermogen...

Het kan natuurlijk goed zijn dat dit verhaal de wereld in is geslingerd NA het nuttigen van de champagne op de zege ;)

Sjors
Tenzij je een ligfiets gebruikt met 20 inch wieltjes. Dan kan het maar is het irrelevant voor de discussie.
Wim
pedalman schreef:53x11 is een prachtverzet voor mannen als Hushovd, Boonen en Cavendish.
Die hebben dan wel een 28" ipv een 26". Daarbij zou het me niet verbazen als ze een 54 of 55 gebruiken, 53 is meer voor de doorsnee prof of de betere amateur.
pedalman schreef: Het rendement van 53x11 op een vakantiefiets is discutabel; je bent een hele bink als je 90RPM haalt met bepakking en al. (vermogen is dan al 700+Watt, een redelijk getrainde sterveling houdt dit een minuut vol)
Vermogen kan ook 20 W zijn, op een lange afdaling met een beetje meetrappen om je benen warm te houden.

Overigens, als je een 53 voor en 11-32 achter hebt bij een 26"-wiel, rij je bij 25-30 km/h netjes in het midden van de cassette. En dat is dan toch opeens een heel normale kruissnelheid.
een beklimming duurt een paar uur, de afdaling een paar minuten. Het juiste verzet in de beklimming levert dus meer winst op dan het juiste verzet in de afdaling.

En het meeste rij je op vlakke of bijna vlakke weg, met een beetje wind mee of tegen. Je wil dus vooral keus hebben rond je normale (voor een bepakte fiets) verzet. De extremen zijn minder zo belangrijk.

/Marten (die met fixed wheel in ieder geval 140 rpm haalt ;) )
m-gineering schreef:En het meeste rij je op vlakke of bijna vlakke weg, met een beetje wind mee of tegen. Je wil dus vooral keus hebben rond je normale (voor een bepakte fiets) verzet.
Waarbij ik dan 53/18 prefereer boven 44/15. Grotere tandwielen lopen toch altijd net ietsjes fijner :)


grtjs, walter
m-gineering schreef:een beklimming duurt een paar uur, de afdaling een paar minuten. Het juiste verzet in de beklimming levert dus meer winst op dan het juiste verzet in de afdaling.
Dus dáárom dat in vergelijking met Frank van Rijn, ik zo'n klein verzet rijd....

(Waar hij in Peru een halve dag omhoog en een halve naar beneden fietste, fietste ik 4 dagen omhoog en 2 uurtjes naar beneden... Zelfde weg, andere kant op... :twisted:)